Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: N sty 28, 2018 18:59 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 992
Lokalizacja: Warszawa
Obrazek Marki.pl
http://images.polskaniezwykla.pl/user/original/529023.jpg images.polskaniezwykla.pl
Obrazek Mojezacisze.blox.pl
Obrazek Targowek.info
Obrazek Marki-Pustelnik-Struga.pl
Obrazek Kolejkamarecka.pun.pl

lokomotywa Px48 jako pomnik:
Obrazek pl.Wikipedia.org

Rozkład jazdy:
Obrazek Marki.net.pl

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=G1z__JzhU7s Youtube.com

Cytuj:
Marecka Kolej Dojazdowa, lub też Kolej Dojazdowa Marecka – kolej wąskotorowa łącząca Warszawę z Markami i Radzyminem. Kolej kursowała w latach 1896-1974. Pierwotnie miała tory o rozstawie 800 mm, po II wojnie światowej przekute na 750 mm.

W początkowej fazie budowa Mareckiej Kolei Dojazdowej była kredytowana przez bank Adolfa Goldfedera. Kolej żelazna wąskotorowa na trasie Warszawa - Radzymin, stanowiąca własność "Tow. Budowy i Eksploatacji Kolei Dojazdowych w Polsce S.A.", została znacjonalizowana 10 grudnia 1947 r.

Stacje i przystanki
Km Stacja
0 Warszawa Targowa
0.500 Warszawa Stalowa
0.731 Targówek
2.769 Warszawa Zacisze do 1951 Zacisze
5.373 Drewnica
7.386 Marki
9.226 Pustelnik I
10.086 Pustelnik II
12.36 Struga Warszawska
15.544 Słupno
17.171 Cmentarz Poległych
18.036 Leopoldynów
20 Radzymin Wąskotorowy

Kalendarium
9.03.1897 otwarcie ruchu tymczasowego na odcinku Targówek - Pustelnik obsługiwanego trakcją konną (tylko w razie nagłej potrzeby uruchamiano parowóz).
15.09.1899 oficjalne otwarcie linii Targówek - Radzymin
4.08.1901 przedłużenie do dworca Warszawa Praga Stalowa przy ul. Stalowej 60
sierpień 1902 Oddanie do użytku bocznicy rozpoczynającej się tuż przez stacją STRUGA. Miała na celu wywóz torfu z okolicznych pokładów, jak również przyczynienie się do rozwoju planowanych w okolicy letnisk. Uruchomienie specjalnych pociągów letnich kursujących w niedziele i święta.
jesień 1903 likwidacja kursów świątecznych do Izabelina z powodu nikłej frekwencji (do budowy planowanych uzdrowisk nie doszło).
wiosna 1908 uruchomienie dodatkowych kursów pospiesznych Warszawa Praga Stalowa-Struga
26.07.1915 wywiezienie większości taboru przez wycofujące się wojska rosyjskie, zawieszenie linii
wrzesień 1915 uruchomienie prowizorycznej komunikacji na skróconej trasie z Warszawy Pragi Stalowej do Marek obsługiwanej przez jeden z pozostawionych w Warszawie wozów letnich
2.10.1915 wprowadzenie regularnej komunikacji (6 kursów w ciągu dnia w każdą stronę z częstotliwością 120 minut) wraz z przedłużeniem trasy
5.02.1916 dostarczenie przez niemiecką fabrykę Henschla nowych parowozów (wznowienie kursowania)
marzec 1916 przywrócenie kursowania na odcinku Struga - Radzymin
1.11.1916 otwarcie tzw. "linii wojennej" między Strugą a Zegrzem
1923 rozebranie "linii wojennej" z powodu nikłej frekwencji (przejęcie przez PKP od wojska linii Jabłonna - Zegrze wraz z uruchomieniem komunikacji autobusowej pomiędzy Zegrzem a Warszawą rok wcześniej)
1935 uruchomienie nowych przystanków Pustelnik I (wraz z przemianowaniem dotychczasowego przystanku Pustelnik na Pustelnik II) oraz Cmentarz i Leopoldynów (na odcinku Słupno - Radzymin)
wiosna 1938 uruchomienie pospiesznych tzw. ekstra pociągów obsługiwanych dwoma zestawami zakupionych w zeszłym roku wagonów motorowych
[7.09.1939[/b] wywołany bombardowaniami pożar strawił m. in. budynek biur i ekspedycji stacji TARGÓWEK. Prawdopodobnie wtedy też zawieszono kursowanie kolejki mareckiej
październik 1939 przywrócenie kursowania (władze okupacyjne zobowiązały zarząd kolejki do jak najszybszego wznowienia komunikacji).
wiosna 1940 przywrócenie kursowania dodatkowych pociągów pospiesznych ze względu na wzrastający ruch pasażerski
[9.12.1943[/b] otwarcie łącznicy z kolejką jabłonowsko-wawerską wraz z prawdopodobnym wchłonięciem linii pospiesznej jako skrócony wariant linii Warszawa Most - Radzymin
1.08.1944 wybuch Powstania Warszawskiego (zawieszenie kursowania)
listopad 1944 uruchomienie nieregularnych kursów na odcinku Marki-Struga (kursowanie w kierunku Warszawy było faktycznie zabronione ze względu na bliskość frontu)
styczeń/luty 1945 przedłużenie trasy (dalej ruch nieoficjalny), wznowienie kursowania na odcinku Warszawa Stalowa-Marki - pozostawienie łącznicy Warszawa Most - Stalowa jako gospodarczej
lato 1945 przedłużenie trasy (dalej ruch nieoficjalny)
wiosna 1946 otwarcie ruchu stałego na odcinku Warszawa Stalowa-Radzymin
10.12.1947 nacjonalizacja i włączenie do sieci PKP
21.07.1949 przedłużenie linii do Warszawy Targowej (dw. Wileńskiego) w związku z otwarciem Trasy W-Z i likwidacją kłopotliwego przejazdu przy ul. Stalowej
26-27.04.1951 przekucie torów z szerokości 800 mm na 750 mm
1.09.1974 likwidacja linii (zastąpienie przez PKS)

Charakterystyka:
Inna nazwa: Kolejka radzymińska
Uruchomienie linii: 1897
Okres eksploatacji: 1897-1974
Szerokość toru: 800 mm (1897-1951)
750 mm (1951-1974)
Długość: 20 km
Trakcja: konna (1897-1899, 1915-1916)
parowa (1899-1915, 1916-1974)
spalinowa (1938-1944)
Stacje styczne: Warszawa Targowa


Źródła: Marki.pl
Images.polskaniezwykla.pl
Mojezacisze.blox.pl
Targowek.info
Marki-Pustelnik-Struga.pl
Kolejkamarecka.pun.pl
pl.Wikipedia.org
Marki.net.pl
Youtube.com
Trasbus.com
Atlas linii kolejowych Polski 2011; Eurosprinter, Rybnik, 2011
Korcz Paweł - Atlas wąskotorówek; Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań, 2006
Pokropiński Bogdan - Kolej jabłonowska; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL