Projekt pisma do ZDM,proszę o uwagi:
DO: Zarząd Dróg Miejskich
ul. Chmielna 120
00 - 801 Warszawa
Dotyczy: drogi dla rowerów i przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu ulic Bitwy Warszawskiej i Alei Jerozolimskich (strona wschodnia)
Wniosek:
1. Wnoszę o zmianę sposobu organizacji sygnalizacji na ww. przejeździe rowerowym. Obecne zastosowany tam sposób wzbudzania sygnalizacji poprzez naciśniecie przycisku jest niezgodny z obowiązującym prawem. Wnioskuje o całkowite usunięcie tam wzbudzania ręcznego i zastosowanie stałych faz światła zielonego, analogicznie do tego jakie mają samochody jadące równolegle do rowerzystów.
2. Wnoszę o wydłużenie długości fazy światła zielonego do długości podobnej jaką mają samochody jadące równolegle. Obecnie czas fazy światła zielonego dla pieszych i rowerzystów trwa 12 sekund i jest dwukrotnie krótsza niż faza światła zielonego dla samochodów. Takie potraktowanie niezmotoryzowanych to jawna dyskryminacja, która w dodatku nie znajduje żadnego racjonalnego wytłumaczenia.
Uzasadnienie:
Omawiany wyżej przejazd i przejście dla pieszych są bezkolizyjne. Samochody skręcające w prawo z ulicy Bitwy Warszawskiej mają wydzielony skręt w prawo znajdujący się za wyspą. Samochody skręcające w lewo z ulicy Prymasa Tysiąclecia mają wydzielony lewoskręt z wydzieloną fazą światła zielonego. W tej sytuacji w czasie fazy światła zielonego dla samochodów jadących prosto z ulicy Bitwy Warszawskiej żadne pojazdy nie poruszają się z przez przejazd rowerowy i przejście dla pieszych. Zastosowane w tym miejscu przyciski służące to ręcznego wzbudzania światła w żaden sposób nie wpływają na bezpieczeństwo natomiast skutecznie utrudniają i opóźniają ruch pieszy i rowerowy. Zastosowana tutaj dla nich bardzo krótka faza światła zielonego tylko potęguje ten efekt.
Chciałbym też zwrócić uwagę, że Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, załącznik nr 3, definiuje:
„Detektor - element wykrywający ruchy poszczególnych uczestników ruchu (pojazdów lub pieszych), którego działanie polega na wytworzeniu sygnału przy każdym wykryciu uczestnika ruchu znajdującego się w strefie detekcji. Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, a w sposób wymuszony lub automatyczny w przypadku pieszych.
Detektory dzielą się na ręczne (przyciski sterownicze) i działające samoczynnie (indukcyjne, magnetyczne, podczerwone, mikrofalowe, radarowe, laserowe, rezonansowe, radiowe, wideo, zbliżeniowe i podobne). [...]”
Paragraf 2. pkt 4 :
„Sygnały drogowe nadawane przez sygnalizatory niespełniające warunków określonych niniejszym rozporządzeniem, umieszczone na drogach przed dniem jego wejścia w życie, zostaną zastąpione sygnalizatorami spełniającymi warunki niniejszego rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r.”
Zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem:
„Rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”.
Zgodnie z powyższymi aktami prawnymi zastosowana detekcja rowerzystów przy pomocy przycisków na przejeździe na Rondzie Zesłańców Syberyjskich jest naruszeniem prawa. Podobna sytuacja występuję także na przejeździe na rondzie po stronie południowo-zachodniej. Akty prawne nie pozostawiają wątpliwości, że „sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów” a okres przystosowania minął ponad 5 lat temu. W związku z tym wnoszę o niezwłoczne podjęcie interwencji w tej sprawie w celu przywrócenia na przedmiotowym przejeździe parametrów technicznych wymaganych prawem.
Załączam link do dokładnej lokalizacji:
http://goo.gl/uHIiWWoraz dokumentację filmową:
https://www.youtube.com/watch?v=tiu845ArxPwDziękuję za pomoc, i proszę o informowanie mnie drogą elektroniczną w terminach wynikających z KPA o podjętych krokach.
Z poważaniem:
Łukasz Gawryś
Do wiadomości:
Stowarzyszenie "Zielone Mazowsze”:
biuro@zm.org.plPełnomocnik Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej
rowery@um.warszawa.pl