Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pn lut 05, 2018 23:22 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
kolej linowa Ješted, Liberec, Czechy

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Film:
https://www.youtube.com/watch?v=YFzv3BbTrdE

Cytuj:
Góra Ještěd (Jeszted) od zawsze przyciągała uwagę swoim majestatycznym wyglądem. W 1737 roku na jej szczycie wzniesiono pierwszy krzyż. Kilka lat później leśnik Hebelt tuż pod szczytem wybudował drewniane schronisko, w którym oferował wędrowcom poczęstunek. Wtedy też na samym szczycie wyrosła najpierw pięcio-, potem ośmiometrowa wieża widokowa. O udostępnienie komunikacyjne Jesztedu starało się wówczas Niemieckie Towarzystwo Gór Izerskich i Jesztedzkich. Ich plany ziściły się 27 czerwca 1933 r., kiedy ruszyła kolejka linowa z Horní Hanychova na szczyt. Inwestorem były Koleje Czechosłowackie (ČSD) – pionier w budowaniu kolejek linowych. Pierwsza kolejka linowa powstała w 1928 roku w Karkonoszach. Prowadziła z Jańskich Łaźni na szczyt Černej hory. Liberecka kolejka na Jeszted powstała jako druga z kolei w latach 1932–1933. Prace budowlane, po przekazaniu parceli o powierzchni 51 ha, rozpoczęto 15 czerwca 1932 r. Wykonawcą była firma Fr.Wiesner z Chrudimia. Wtedy kolejka ta była drugą tego typu w Czechach, dziś już jedyną w kraju. Różnicę wysokości 400 metrów pokonywała po torze o długości 1183 m z dwoma słupami. Eksploatacja przebiegała bezproblemowo i trwała aż do okupacji.

Podczas wojny kolejkę przejął Elektrický dopravní podnik („Elektryczne Przedsiębiorstwo Transportu”) w Libercu. Po 1945 r. kolejka znów przekazana została Kolejom Czechosłowackim, które eksploatowały ją aż do 1 listopada 1971 r., kiedy rozpoczęto zakrojoną na szeroką skalę modernizację. Przeprowadziła ją firma Transporta Chrudim (dawniej Fr. Wiesner). Prace trwały do 1975 r. Dwa oryginalne słupy kratownicowe o wysokości 20 i 26 m zastąpiono jednym o konstrukcji skrzynkowej i wysokości 30 metrów. Dwie liny samonośne mają średnicę 50 mm, lina ciągnąca i przeciwna 22,4 mm. Przepustowość kolejki zwiększyła się z pierwotnych 330 do 525 osób na godzinę. Oryginalny czerwony kolor kabin zmieniono na kolor zielony. Po likwidacji wiszącej kolejki w Jańskich Łaźniach, liberecka kolejka stała się najstarszą stale czynną w Republice Czeskiej i jedyną eksploatowaną przez Koleje Czeskie (ČD a.s.). Jest to unikat wśród infrastruktury komunikacyjnej, który zwiększa atrakcyjność Jesztedu. Pięciominutowa przejażdżka na szczyt przynosi wspaniale wrażenia. Ze szczytu zobaczyć można prawie jedną trzecią terytorium tzw. Bohemii, czyli zachodniej części Czech.

Dane techniczne:
Uruchomienie: 1933
Długość: 1183 m
Różnica poziomów: 400 m
Stacja dolna: Horni Hanychov 595 m n.p.m.
Stacja górna: Ješted 995 m n.p.m.
Pojemność wagonu: 35 pas.
Czas podróży w jedną stronę: 5 min
Godziny otwarcia: kwiecień-październik: poniedziałek 14:00-19:00, wtorek-niedziela 8:00-19:00
listopad-marzec: poniedziałek 14:00-18:00, wtorek-niedziela 8:00-18:00
Ceny biletów: w jedną stronę normalny 99 CZK / ulgowy (dzieci do 15 lat) 49 CZK
w dwie strony: normalny 149 CZK / ulgowy (dzieci do 15 lat) 74 CZK
Tabela srjp ČD: 900


Źródła: Kaszubkawczechach.wordpress.com
Liberecky-kraj.cz
Ceskehory.cz
VisitLiberec.eu
Rajzypoglajzach.wordpress.com
Skiinfo.pl
SeverniCechy.info
Atrakcjetechniki.karr.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL