zm.org.pl http://forum.zm.org.pl/ |
|
Tramwaje w Brukseli, Belgia http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=5&t=4005 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wt sty 30, 2018 18:32 ] |
Tytuł: | Tramwaje w Brukseli, Belgia |
BN PCC 7700: ![]() BN PCC 7800: ![]() BN PCC 7900: ![]() ![]() T2000: ![]() T3000: ![]() Schemat sieci: ![]() Film: https://www.youtube.com/watch?v=m2BfMeJay5k Youtube.com Cytuj: Tramwaje w Brukseli − system komunikacji tramwajowej działający w stolicy Belgii, Brukseli. Historia Pierwsze tramwaje konne na ulice Brukseli wyjechały 1 maja 1869 – linia połączyła Porte de Namur z Bois de la Cambre. W kolejnych latach sieć rozbudowywano. Próbowano też uruchomić tramwaje parowe oraz akumulatorowe, jednak nie jeździły one dłużej niż rok. Ostatni raz tramwaje parowe wprowadzono do ruchu w 1879, ale również i tym razem kursowały krócej niż rok. Pierwsze tramwaje elektryczne pojawiły się w Brukseli 1 maja 1894. W 1954 powstała spółka Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB), która do dzisiaj jest operatorem tramwajów. W Brukseli znajduje się muzeum komunikacji miejskiej. W 1885 długość linii liczyła 37 km. W wyniku ciągłej rozbudowy sieć tramwajowa w 1945 osiągnęła długość 241 km. W następnych latach zmniejszano długość sieci i w pierwszej połowie lat 80. XX wieku wynosiła 134 km. Premetro W 1958 wybudowano pierwszy tunel tramwajowy w pobliżu dworca kolejowego Bruxelles Midi. W 1969 na osi wschód-zachód zainaugurowano pierwszy odcinek premetra, w tunelu znajduje się 6 stacji. W 1996 otwarto odgałęzienie linii tramwajowej w tunelu od stacji kolejowej Midi do stacji Bruxelles Nord. Oprócz tunelu dla dwóch linii nr 3 i 4 określanych jako premetro w mieście istnieją jeszcze 3 inne tunele tramwajowe. Linie Obecnie w Brukseli jest 17 linii tramwajowych: Linia Trasa 3 Esplanade ↔ Churchill 4 Gare du Nord / Noordstation ↔ Stalle (P) 7 Heysel / Heizel ↔ Vanderkindere 19 De Wand ↔ Groot-Bijgaarden 25 Boondael Gare / Boondaal Station ↔ Rogier 32 Da Vinci ↔ Drogenbos Kasteel / Drogenbos Château 39 Montgomery ↔ Ban Eik 44 Montgomery ↔ Tervuren Station 51 Stade / Stadion ↔ Van Haelen 55 Da Vinci ↔ Rogier 62 Cimetière de Jette / Kerkhof van Jette ↔ Da Vinci 81 Marius Renard ↔ Montgomery 82 Berchem Station ↔ Drogenbos Kasteel / Drogenbos Château 92 Fort-Jaco ↔ Schaerbeek Gare / Schaarbeek Station 93 Stade / Stadion ↔ Legrand 94 Louise / Louiza ↔ Musée du Tram / Trammuseum 97 Louise / Louiza ↔ Dieweg Planowane inwestycje W najbliższych latach planowana jest rozbudowa sieci tramwajowej. W ramach projektu TEOR mają powstać następujące odcinki nowych tras: z Musée du Tram / Trammuseum do Roodebeek (przedłużenie linii 94) w latach 2016 - 2018 z Simonis do Hauts de Jette / Hoog van Jette (nowa linia 9) w latach 2016 - 2018 Tabor Na początku lat 70. XX w. zakupiono tramwaje serii 7000, 7700 i 7800. Od 1951 zamawiano wagony serii 7000 w łącznej ilości 96 sztuk. Są czteroosiowe, wysoko podłogowe, obecnie jest to najstarsza seria tramwajów eksploatowanych w Brukseli. Przeszły one modernizację w latach 90. XX w. Wagony serii 7700/7800 zakupione w liczbie 30 sztuk są dwuczłonowe, wysokopodłogowe o długości 21,16 m. W latach 1977–1978 zamówiono 61 tramwajów serii 7900. Tramwaje są trójczłonowe, wysoko podłogowe, o długości 27,86 m. Tramwaje począwszy od serii 7000 skończywszy na serii 7900 to tramwaje produkowane na bazie tramwajów PCC, były produkowane przez La Brugeoise et Nivelles w Brugii. 29 kwietnia 1994 dotarł do Brukseli pierwszy niskopodłogowy tramwaj T2000 wyprodukowany przez firmę Bombardier Transportation. Są to wagony całkowicie niskopodłogowe. Łącznie dostarczono 51 tramwajów tego typu. W marcu 2006 zostały dostarczone pierwsze tramwaje Bombardier T3000 (pięcioczłonowe) o długości 32 m. Pod koniec roku dostarczono pierwsze tramwaj Bombardier T4000 (siedmioczłonowe) o długości 43 m. Do tej pory zakupiono 99 tramwajów serii T3000 oraz 30 tramwajów serii T4000. Podpisano także kontrakt na dostawę kolejnych 87 tramwajów z opcją zwiększenia zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów. Łącznie w Brukseli jest 347 tramwajów typów: 7700/7800 7900 T2000 – 51 sztuk T3000 – 150 sztuk T4000 – 50 sztuk Charakterystyka Data uruchomienia: 1 maja 1869 Operator: Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB) Liczba linii: 17 Długość torowisk: 128,3 km Rozstaw szyn: 1435 mm Liczba wagonów: 347 Źródła: Kmk.Krakow.pl Wikipedia Dreamstime.com Youtube.com |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |