zm.org.pl http://forum.zm.org.pl/ |
|
Marecka Kolej Dojazdowa http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=5&t=4003 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ N sty 28, 2018 18:59 ] |
Tytuł: | Marecka Kolej Dojazdowa |
![]() http://images.polskaniezwykla.pl/user/original/529023.jpg images.polskaniezwykla.pl ![]() ![]() ![]() lokomotywa Px48 jako pomnik: Rozkład jazdy: ![]() Film: https://www.youtube.com/watch?v=G1z__JzhU7s Youtube.com Cytuj: Marecka Kolej Dojazdowa, lub też Kolej Dojazdowa Marecka – kolej wąskotorowa łącząca Warszawę z Markami i Radzyminem. Kolej kursowała w latach 1896-1974. Pierwotnie miała tory o rozstawie 800 mm, po II wojnie światowej przekute na 750 mm. W początkowej fazie budowa Mareckiej Kolei Dojazdowej była kredytowana przez bank Adolfa Goldfedera. Kolej żelazna wąskotorowa na trasie Warszawa - Radzymin, stanowiąca własność "Tow. Budowy i Eksploatacji Kolei Dojazdowych w Polsce S.A.", została znacjonalizowana 10 grudnia 1947 r. Stacje i przystanki Km Stacja 0 Warszawa Targowa 0.500 Warszawa Stalowa 0.731 Targówek 2.769 Warszawa Zacisze do 1951 Zacisze 5.373 Drewnica 7.386 Marki 9.226 Pustelnik I 10.086 Pustelnik II 12.36 Struga Warszawska 15.544 Słupno 17.171 Cmentarz Poległych 18.036 Leopoldynów 20 Radzymin Wąskotorowy Kalendarium 9.03.1897 otwarcie ruchu tymczasowego na odcinku Targówek - Pustelnik obsługiwanego trakcją konną (tylko w razie nagłej potrzeby uruchamiano parowóz). 15.09.1899 oficjalne otwarcie linii Targówek - Radzymin 4.08.1901 przedłużenie do dworca Warszawa Praga Stalowa przy ul. Stalowej 60 sierpień 1902 Oddanie do użytku bocznicy rozpoczynającej się tuż przez stacją STRUGA. Miała na celu wywóz torfu z okolicznych pokładów, jak również przyczynienie się do rozwoju planowanych w okolicy letnisk. Uruchomienie specjalnych pociągów letnich kursujących w niedziele i święta. jesień 1903 likwidacja kursów świątecznych do Izabelina z powodu nikłej frekwencji (do budowy planowanych uzdrowisk nie doszło). wiosna 1908 uruchomienie dodatkowych kursów pospiesznych Warszawa Praga Stalowa-Struga 26.07.1915 wywiezienie większości taboru przez wycofujące się wojska rosyjskie, zawieszenie linii wrzesień 1915 uruchomienie prowizorycznej komunikacji na skróconej trasie z Warszawy Pragi Stalowej do Marek obsługiwanej przez jeden z pozostawionych w Warszawie wozów letnich 2.10.1915 wprowadzenie regularnej komunikacji (6 kursów w ciągu dnia w każdą stronę z częstotliwością 120 minut) wraz z przedłużeniem trasy 5.02.1916 dostarczenie przez niemiecką fabrykę Henschla nowych parowozów (wznowienie kursowania) marzec 1916 przywrócenie kursowania na odcinku Struga - Radzymin 1.11.1916 otwarcie tzw. "linii wojennej" między Strugą a Zegrzem 1923 rozebranie "linii wojennej" z powodu nikłej frekwencji (przejęcie przez PKP od wojska linii Jabłonna - Zegrze wraz z uruchomieniem komunikacji autobusowej pomiędzy Zegrzem a Warszawą rok wcześniej) 1935 uruchomienie nowych przystanków Pustelnik I (wraz z przemianowaniem dotychczasowego przystanku Pustelnik na Pustelnik II) oraz Cmentarz i Leopoldynów (na odcinku Słupno - Radzymin) wiosna 1938 uruchomienie pospiesznych tzw. ekstra pociągów obsługiwanych dwoma zestawami zakupionych w zeszłym roku wagonów motorowych [7.09.1939[/b] wywołany bombardowaniami pożar strawił m. in. budynek biur i ekspedycji stacji TARGÓWEK. Prawdopodobnie wtedy też zawieszono kursowanie kolejki mareckiej październik 1939 przywrócenie kursowania (władze okupacyjne zobowiązały zarząd kolejki do jak najszybszego wznowienia komunikacji). wiosna 1940 przywrócenie kursowania dodatkowych pociągów pospiesznych ze względu na wzrastający ruch pasażerski [9.12.1943[/b] otwarcie łącznicy z kolejką jabłonowsko-wawerską wraz z prawdopodobnym wchłonięciem linii pospiesznej jako skrócony wariant linii Warszawa Most - Radzymin 1.08.1944 wybuch Powstania Warszawskiego (zawieszenie kursowania) listopad 1944 uruchomienie nieregularnych kursów na odcinku Marki-Struga (kursowanie w kierunku Warszawy było faktycznie zabronione ze względu na bliskość frontu) styczeń/luty 1945 przedłużenie trasy (dalej ruch nieoficjalny), wznowienie kursowania na odcinku Warszawa Stalowa-Marki - pozostawienie łącznicy Warszawa Most - Stalowa jako gospodarczej lato 1945 przedłużenie trasy (dalej ruch nieoficjalny) wiosna 1946 otwarcie ruchu stałego na odcinku Warszawa Stalowa-Radzymin 10.12.1947 nacjonalizacja i włączenie do sieci PKP 21.07.1949 przedłużenie linii do Warszawy Targowej (dw. Wileńskiego) w związku z otwarciem Trasy W-Z i likwidacją kłopotliwego przejazdu przy ul. Stalowej 26-27.04.1951 przekucie torów z szerokości 800 mm na 750 mm 1.09.1974 likwidacja linii (zastąpienie przez PKS) Charakterystyka: Inna nazwa: Kolejka radzymińska Uruchomienie linii: 1897 Okres eksploatacji: 1897-1974 Szerokość toru: 800 mm (1897-1951) 750 mm (1951-1974) Długość: 20 km Trakcja: konna (1897-1899, 1915-1916) parowa (1899-1915, 1916-1974) spalinowa (1938-1944) Stacje styczne: Warszawa Targowa Źródła: Marki.pl Images.polskaniezwykla.pl Mojezacisze.blox.pl Targowek.info Marki-Pustelnik-Struga.pl Kolejkamarecka.pun.pl pl.Wikipedia.org Marki.net.pl Youtube.com Trasbus.com Atlas linii kolejowych Polski 2011; Eurosprinter, Rybnik, 2011 Korcz Paweł - Atlas wąskotorówek; Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań, 2006 Pokropiński Bogdan - Kolej jabłonowska; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004 |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |