Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: So wrz 30, 2017 18:41 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
kolejkę widziałem w lipcu 1996 r., ale dotychczas nią jeszcze nie jechałem ...

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/trasa/stacje/cudzynowice/c2.jpg Expres-ponidzie.k-ow.net
https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/BolktkpTURBXy80OTk2YTYxZGVkMmJiNWZjNGM4ZTVjODU3YjY4NDg0Ni5qcGeSlQMAzKTNBADNAkCTBc0DIM0Bwg Ocdn.eu
https://d-pt.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/c9/07/59ccd69348605_o,size,969x565,q,71,h,f68518.jpg Echodnia.eu


Cytuj:
Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa jest to wąskotorowa linia kolejowa, dawna Jędrzejowska Kolej Dojazdowa, powstała w 1917 roku. Trasa biegnie przez część regionu Ponidzia w południowej części województwa świętokrzyskiego, z Jędrzejowa, poprzez Jasionną, Motkowice, Umianowice do Pińczowa. Istnieje także nie wykorzystywane odgałęzienie trasy w Umianowicach do Hajdaszka, Stawian Pińczowskich i Sędziejowic.

Jako ciekawostkę można podać fakt, że linia ŚKD krzyżuje się w okolicy wsi Wygoda z linią szerokotorową LHS, na 14,6 km biegu linii wąskotorowej od stacji Jędrzejów Wąski, a także na odcinku nieczynnym w miejscowości Przededworze koło Chmielnika. Jest to jedno z niewielu w Polsce skrzyżowań linii szerokotorowej z wąskotorową, a dodatkowo jeden z kilku nielicznych wiaduktów na trasie przebiegu linii wąskotorowej.

Kolej współcześnie
Z uwagi na położenie szlaku w dolinie Nidy (tzw. Ponidzie) w 1998 roku, po kilku latach przerwy, postanowiono wznowić ruch turystyczny, który od tamtej pory rozwija się i funkcjonuje do dziś. Kolejka dysponuje obecnie trzema lokomotywami Lxd2 (z czego 2 sprawne) oraz parowozem Px48 (nie sprawny, rewizja wygasła w 2007r). Od 2009 roku kolejka posiada sprawną lokomotywę Lyd1 oraz niesprawną (brak silnika) Lyd2 (w 2015 roku ustawiono ją jako pomnik obok bramy wjazdowej na stacje), obie pochodzą ze zlikwidowanej kolejki w Piotrkowie Trybunalskim. Warsztaty wykonują naprawy taboru wąskotorowego na zlecenie obsługując kolejki z całego kraju (specjalizują się w remontach układów jezdnych). Dostawy odbywają się transportem samochodowym.

Odjazd pociągu odbywa się ze stacji Jędrzejów Wąski w lecie w każdą niedzielę o godzinie 10:00, zaś powrót o 18:00. Prowadzone są także pociągi specjalne i na zamówienie. W chwili obecnej nie są prowadzone pociągi towarowe, ani codzienny ruch lokalny, choć trwają rozmowy nad ich przywróceniem.

Istnieje możliwość dojazdu za pośrednictwem KKA na stację kolejki w Pińczowie. Kolejkowa Komunikacja Autobusowa uruchamia specjalnie dwie linie:
•Linia numer 1: Kielce, ul. Żelazna (przystanek busów) – Pińczów dworzec Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej. Odjazd z Kielc w niedziele o godzinie 11:15.
•Linia numer 2: Busko-Zdrój, dworzec PKP – Pińczów dworzec Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej. Odjazd z Buska w niedziele o godzinie 11:45.

Po powrocie z przejazdu kolejką na ognisko i zabawę do Umianowic, obydwa busy czekają na pasażerów w Pińczowie i o 14:30 jadą odpowiednio do Kielc i do Buska-Zdroju.

Spółka samorządowa Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie” Sp. z o.o., będąca operatorem linii[1], powstała w 2002 roku. Udziałowcami są: gmina Jędrzejów (144,5 tys. zł), gmina Pińczów (109 tys. zł), samorząd województwa świętokrzyskiego (100 tys. zł), powiaty jędrzejowski i pińczowski (po 50 tys. zł), gminy Imielno i Kije (po 23 tys. zł).

Kolejka zatrudnia kilkunastu pracowników. W latach 2002-2006 spółka przyniosła ok. 700 tys. zł straty. W 2006 roku z wycieczek kolejką skorzystało ponad 15 tys. osób. W roku poprzednim około 12 tys. osób.

W 2014 roku w rozkładzie pojawił się przystanek "Wygoda" wybudowany przez właściciela kompleksu wypoczynkowego "Sielsko na Wygodzie"

Pod koniec 2014 roku na stacji Pińczów rozebrano 2 bocznice oraz rozjazdy od strony Wiślicy. Prace te miały związek z budową ronda. W 2015 zamontowano rozjazdy skracając tory stacyjne.

Przyszłość kolejki
Obecnie trwają rozmowy nad przyszłością kolejki. Rozważane jest m.in. skorzystanie z dofinansowania unijnego, wniosek i dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zmiana formuły prawnej. W 2003 r. został przywrócony przejazd w Hajdaszku, w październiku 2007 miała miejsce odbudowa mostu udrażniająca szlak do stacji stycznej z torem normalnym w Stawianach Pińczowskich. W 2008 osiągnięto Sędziejowice.

Planowane było także rozszerzenie szlaku w stronę Wiślicy do zniszczonego mostu w Skrzypiowie. Rozważano także zwiększenie ilości przystanków o stacje: centrum Jędrzejowa, Piaski, Borki, Wygoda, Holendry, Ptasznik, Suchowola, Podlesie, Wierzbie, Rudki, Kamienna Góra, Pągowiec, Skowronno Górne i Dolne, Kopernia, Pińczów naprzeciw dworca PKS, Skrzypiów, Wojsławice, Rudawa i Biskupice.

Dnia 11 września 2009 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wniosek właściciela (Polskie Koleje Państwowe) wydał jednak decyzję o wykreśleniu z rejestru zabytków odcinków od stacji Pińczów do stacji Wiślica w Koniecmostach oraz od stacji Sędziejowice do stacji Raków Opatowski wraz z obiektami inżynieryjnymi, co zapewne przekreśli próby reaktywacji kolejki na dalszych odcinkach.

Wydarzenia z życia kolejki

Historyczne

•luty 1915 otwarcie pierwszego odcinka z Jędrzejowa do Motkowic (budowany dla celów militarnych przez armię austriacką)
•1924 budowa parowozowni w Pińczowie
•1 stycznia 1930 przejęcie przez zarząd PKP
•1951 przekucie toru z 600 na 750 mm
•1987 zawieszenie ruchu pasażerskiego
•1993 zawieszenie ruchu towarowego
•1998 uruchomienie ruchu turystycznego
•2001 zawieszenie ruchu turystycznego przez PKP
•2003 przejęcie przez władze samorządowe i wznowienie ruchu turystycznego

Bieżące
•5 sierpnia 2005 r. Minister Gospodarki odznaczył Świętokrzyską Kolejkę Dojazdową Odznaką honorową „Za Zasługi dla Turystyki”.
•7 lipca 2006 r. w Umianowicach odbyły się obchody 90-lecia istnienia kolejki. Hasłem imprezy było „Spotkajmy się za 10 lat”. Patronat nad uroczystością objęli: wojewoda świętokrzyski Grzegorz Banaś, marszałek województwa Franciszek Wołodźko, zarząd kolejki oraz Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej.
•9 lipca 2006 r. z okazji Światowego Dnia Turystyki za szczególne zasługi dla rozwoju turystyki w regionie świętokrzyskim kolejkę uhonorowano statuetką „Wędrowiec Świętokrzyski”. Nagrodę Świętokrzyskiej Kolejce Dojazdowej przyznał marszałek województwa świętokrzyskiego.
•9 lipca 2006 kolejka otrzymała także wyróżnienie w plebiscycie „Słowa Ludu” i rozgłośni Radia „TAK”: „Ziemia Świętokrzyska Piękna Nieznajoma”, jako jedna z największych atrakcji turystycznych województwa.
•3 stycznia 2007 krótkofalowa kolejkowa stacja klubowa HF7JKD nadająca z budynku biurowego na stacji Jędrzejów Wąski uzyskała w Zawodach Zielonogórskich im. Juliusza Schmidta Polskiego Związku Krótkofalowców, z okazji Dni Zielonej Góry – Winobrania, wysoką 5 lokatę otrzymując łącznie 6251 punktów.
•12 czerwca 2007 w wyniku przeprowadzonego przeglądu parowóz Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej – Px48-1724 uzyskał przedłużenie rewizji do czerwca roku 2009. Jest to obecnie jedyny zachowany sprawny parowóz na terenie województwa i regionu.
•10 lipca 2007 Ciuchcia Express Ponidzie zdobyła trzecie miejsce w plebiscycie „Wybieramy skarb turystyczny województwa świętokrzyskiego” zorganizowanym przez Gazetę Wyborczą. Warto nadmienić, iż spośród głosów nadesłanych przez internautów kolejka zdobyła pierwsze miejsce.
•10 października 2007 odbudowa mostku i udrożnienie szlaku do Stawian Pińczowskich, pierwszy pociąg po 11 latach.
•20 października 2007 pociąg specjalny prowadzony trakcją parową parowozem Px48 dla miłośników kolei, z dojazdem do stacji Hajdaszek i Stawiany Pińczowskie.
•26 października 2008 Z rykiem obu syren wjechał do Sędziejowic pierwszy od 15 lat pociąg osobowo – towarowy, prowadzony lokomotywą Lxd2-258, wypełniony po brzegi Miłośnikami Kolei i okolicznymi mieszkańcami, którzy również licznie pojawili się na samej stacji.
•22 lutego 2010 na stacji Jędrzejów Wąskotorowy odbyła się uroczysta premiera płyty Śrubki Michała Jurkiewicza o tematyce kolejowej oraz mini koncert[3].
•2014 W rozkładzie jazdy pojawia się nowy przystanek "Wygoda" przy kompleksie wypoczynkowym "Sielsko na Wygodzie"
•16 Listopad 2014 zaczęła się przebudowa układu torowego stacji Pińczów w związku z budową ronda. To bardzo utrudniło lub wręcz uniemożliwiło reaktywacje szlaku w przyszłości do Młodzaw.
•21 sierpnia 2015 na szlaku do Umianowic zapaliła się lokomotywa Lxd2 - 258.


Trasa przejazdu

Stan obecny

Linia czynna

Jędrzejów Wąskotorowy
Jasionna
Motkowice Wąskotorowe
Umianowice
Hajdaszek
Stawiany Pińczowskie
Sędziejowice
Pińczów

Linie planowane do przywrócenia do ruchu
•Pińczów – Młodzawy – Mozgawa – Chroberz – Nieprowice – Złota Pińczowska – Jurków – Wiślica
•Sędziejowice – Chmielnik – Strojnów – Drugnia – Potok Wąsk. – Raków Opatowski

Linie historyczne

Węzeł Umianowice
Trasa kolejki zaczynała się przy stacji normalnotorowej Jędrzejów i biegła do Umianowic:
•Jędrzejów
•Jędrzejów Wąski
•Jasionna
•Motkowice Wąsk
•Umianowice

W Umianowicach było rozwidlenie linii na kierunku do Cudzynowic i Bogorii:

•Umianowice
•Pińczów
•Młodzawy
•Mozgawa
•Chroberz
•Nieprowice
•Złota Pińczowska
•Jurków
•Wiślica
•Brodek
•Kolosy
•Jadzinek
•Bugaj
•Broniszów
•Cudzynowice

•Umianowice
•Hajdaszek
•Stawiany Pińcz
•Sędziejowice
•Chmielnik
•Strojnów
•Drugnia
•Potok Wąsk
•Raków Opatowski
•Rakówki
•Arkuszów
•Wola Malkowska
•Bogoria

Węzeł Bogoria
W Bogorii trasa kolejki rozwidlała się i biegła w kierunkach na Szczucin i Koprzywnicę oraz Iwaniska:

•Bogoria
•Dobra Sztambergów
•Staszów Wąsk
•Rytwiany
•Sichów
•Sierogi
•Łubnice Buskie
•Zborówek
•Komorów Wąsk
•Rataje Wąsk
•Szczucin k. Tarnowa Wąsk

•Bogoria
•Józefów Kielecki
•Nawodzice
•Jachimowice
•Koprzywnica
•Ciszyca
•Tarnobrzeg Wąsk.

•Bogoria
•Przyborowice
•Gryzikamień
•Iwaniska

Węzeł Cudzynowice

W Cudzynowicach trasa kolejki rozwidlała się i biegła w kierunkach na Kocmyrzów i Charsznicę:

•Cudzynowice
•Kazimierza Wielka
•Donosy
•Wielgus
•Ksawerówka
•Kościelec
•Stogniowice
•Szreniawa Miechowska
•Proszowice
•Posądza
•Łyszkowice
•Biórków
•Zielona Wąsk.
•Kocmyrzów Wąsk.

•Cudzynowice
•Topola Pińczowska
•Skalbmierz
•Podgaje
•Działoszyce
•Słaboszów
•Janowice n. Nidzicą
•Kalina Wielka
•Kalina Mała
•Miechów Wąsk
•Chodów
•Charsznica

Przed przekuciem linii z toru 600 na 750 mm istniało także połączenie Hajdaszek – Pińczów.



Źródła: Expres-ponidzie.k-ow.net
Ocdn.eu
Echodnia.eu


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL