zm.org.pl http://forum.zm.org.pl/ |
|
Tramwaje w Zagrzebiu, Chorwacja http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=5&t=3932 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wt sie 08, 2017 20:35 ] |
Tytuł: | Tramwaje w Zagrzebiu, Chorwacja |
Tatra T4YU Kmk.krakow.pl Tatra B4: http://infotram.pl/miniatura.php?adr=archiwum%2Ffiles%2F16410%2Fb4yu_suradnik13_gnufdl_760.jpg&szer=754&wys=515 InfoTram.pl Tatra KT4YU: Autobusczerwony.blox.pl Duewag GT6: Wikipedia Đuro-Đaković 101: Oocities.org https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/TMK_101.jpg Wikipedia Youtube.com Đuro-Đaković 201: http://phototrans.eu/images/photos/original/159/854961.jpg Phototrans.eu https://lh3.googleusercontent.com/-CVlY-pPkteQ/VjPW9m3iRbI/AAAAAAAA14Y/agc6LcrRYKE/s900-Ic42/P1110796.JPG Lh3.googleusercontent.com TMK Končar 2100: Wikipedia TMK 2200: Bractworowerowe.blox.pl Tomi.blox.pl Komunikaty.pl TMK 2300: Wikipedia http://infobus.pl/miniatura.php?adr=archiwum%2Ffiles%2F30406%2F3019_tmk_kratki_2200k_velika.jpg&szer=754&wys=515 InfoBus.pl Schemat sieci: Wikipedia napisał(a): Tramwaje w Zagrzebiu to system komunikacji tramwajowej działający w Zagrzebiu. Składa się z 15 linii dziennych oraz z 4 linii nocnych. Prześwit toru wynosi 1000 mm. Tramwaje w Zagrzebiu uruchomiono w 1891, początkowo jako konne, które zelektryfikowane zostały w 1910. Przewozy prowadzi przedsiębiorstwo Zagrebački Električni Tramvaj (ZET). Historia Tramwaje konne Szybko rozwijający się w XIX wieku Zagrzeb potrzebował dobrej komunikacji miejskiej, ponieważ uruchomione w 1884 omnibusy miały charakter sezonowy i zawoziły turystów wyłącznie z dworca kolejowego do hotelu. W 1885 rozpoczęły się dyskusje na temat uruchomienia tramwaju konnego, a w 1887 przedstawiono projekt, który zakładał poprowadzenie tramwaju konnego od Zagrzebia do Samoboru. Władze miejskie projekt jednak odrzuciły ze względu na brak funduszy[1]. Ze względu na budowę linii kolejowej w 1889 pomysł budowy tramwajów powrócił. 7 marca 1891 podpisano umowę zgodnie, z którą Gautier miał zbudować linię w ciągu 6 miesięcy. Dopiero 11 maja rozpoczęły się prace budowlane przy linii. Przyczyną opóźnienia były problemy finansowe inwestora. Prace torowe wykonywała firma Gfrörer Muskovics z Budapesztu. Oddanie do eksploatacji pierwszego odcinka linii nastąpiło 5 września 1891 na dwa dni przed zakładanym terminem. Zagrzeb liczył wówczas 82 tysiące mieszkańców. Budowa pierwszej linii zakończyła się W tym samym roku do Zagrzebia dotarła pierwsza linia kolejowa. Uruchomienie komunikacji tramwajowej zbiegło się w czasie z otwarciem wystawy jubileuszowej rolnictwa i leśnictwa. Pierwszym taborem były wagony konne Weitzer z Grazu. Wagony te były jednokonne, dwuosiowe o rozstawie szyn 760mm. W 1906 miasto postanowiło przejąć komunikację miejską. Tramwaje elektryczne W 1910 Belgowie zbudowali pierwszą elektrownię w Zagrzebiu. W tym samym roku zelektryfikowano istniejące linie, przekuwając je równocześnie na rozstaw 1000 mm. Wcześniej na terytorium dzisiejszej Chorwacji tramwaje elektryczne jeździły w Rijece, Puli, Opatii (Wszystkie te sieci były jednak zelektryfikowane od razu). W 1954 w pobliżu cmentarza Mirogoj, na bardzo stromym odcinku (spadek 9%), nastąpił wypadek, w wyniku którego zginęło 19 pasażerów. Odcinek ten zaraz zamknięto. Był to jedyny przypadek zamknięcia odcinka sieci tramwajowej w mieście[2]. W 1978 wybudowano linię na drugą stronę Sawy do budowanego wówczas osiedla Sopot. W latach 90. przeprowadzono program modernizacji infrastruktury tramwajowej. W 2000 otwarto dwa nowe odcinki Jarun - Prečko i Dubrava - Dubec. Linie tramwajowe Dzienne 1 - Zapadni kolodvor - Plac bana Josipa Jelačića - Borongaj 2 - Črnomerec - Jukićeva, Glavni kolodvor, Autobusni kolodvor, Žitnjak - Savišće 3 - Ljubljanica - Ulica grada Vukovara - Savišće 4 - Savski most - Glavni kolodvor - Dubec 5 - Prečko - Ulica grada Vukovara, Autobusni kolodvor - Dubrava 6 - Črnomerec - Plac bana J. Jelačića, Glavni kolodvor - Sopot 7 - Savski most - Velesajam, Autobusni kolodvor - Dubec 8 - Mihaljevac - Draškovićeva, Autobusni kolodvor - Zapruđe 9 - Ljubljanica - Glavni kolodvor - Borongaj 11 - Črnomerec - Plac bana Josipa Jelačića - Lubec 12 - Ljubljanica - Plac bana Josipa Jelačića - Dubrava 13 - Žitnjak - Ulica grada Vukovara, Savska, Plac bana J. Jelačića, Glavni kolodvor, Trg žrtava fašizma - Plac Kvaternikov 14 - Mihaljevac - Plac bana J. Jelačića, Savska, Velesajam - Zapruđe 15 - Mihaljevac - Dolje 17 - Prečko - Horvaćanska, Savska, Plac bana J. Jelačića, Plac žrtava fašizma, Zvonimirova - Borongaj Nocne 31 - Zapadni kolodvor - Plac bana J. Jelačića - Glavni kolodvor, Autobusni kolodvor, Avenija Dubrovnik - Savski most 32 - Prečko - Plac bana J. Jelačića, Plac hrvatskih velikana - Borongaj 33 - Dolje - Draškovićeva, Glavni kolodvor, Savska cesta, Ulica grada Vukovara - Savišće 34 - Ljubljanica - Plac bana J. Jelačića, Glavni kolodvor, Draškovićeva - Dubec Tabor eksploatowany Flota tramwajowa w Zagrzebiu ulega szybkiej poprawie. Jeszcze na początku XXI wieku znaczną część taboru stanowiły produkowane od lat 50. dwuosiowe tramwaje z zakładów Ðuro Ðakovic, czechosłowackie Tatry T4 i KT4 z lat 70 i 80. oraz niemieckie GT6. W 2005 rozpoczęto eksploatacje nowych niskopodłogowych wagonów TMK2200 do maja 2009 dostarczono 140 tych 5 członowych 32 metrowych pojazdów. Dodatkowo zakupiono 2 trójczłonowe pojazdy TMK2300. Dane techniczne: Lokalizacja: Zagrzeb, Chorwacja Rodzaj transportu: tramwaj elektryczny wąskotorowy jednokierunkowy Data uruchomienia: 5 września 1891 (tramwaj konny) 18 sierpnia 1910 (tramwaj elektryczny) Właściciel: Miasto Zagrzeb Operator: Zagrebački Električni Tramvaj Liczba linii: 19 15 dziennych 4 nocne Liczba przystanków: 256 Przewozy dobowe: 558 900 pas. Przewozy roczne: 204 mln pas. Długość systemu: 54,2-58 km Długość torów: 116,3 km Długość linii: 142-148 km Szerokość toru: 1000 mm Zasilanie: 600 V DC Tabor: 193 wagony silnikowe 41 wagonów doczepnych Liczba zajezdni: 2 Źródła: Kmk.krakow.pl InfoTram.pl Autobusczerwony.blox.pl Wikipedia Oocities.org Phototrans.eu Lh3.googleusercontent.com Bractworowerowe.blox.pl Tomi.blox.pl Komunikaty.pl InfoBus.pl |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |