Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Wt paź 11, 2016 7:32 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1, ... ytety.html

Cytuj:
Wiceprezydent miasta Renata Kaznowska zapowiedziała też na konferencji pakiet ponad 100 nowych inwestycji dzielnicowych. Są to zarówno projekty wartości kilku milionów, jak i kilkunastu tysięcy złotych. Na przykład nowe przedszkole na Jelonkach, żłobek w Wesołej, baseny pływające na Wiśle na wysokości ulicy Ratuszowej, nowe ławki w parkach, stacja pomiaru czystości powietrza na Wawrzyszewie czy nowy punkt obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Pracy na Woli.


Czyli jednak stacje pomiarowe mieszczą się w zadaniach własnych miasta, ergo mogą być zgłaszane do BP?

Pozdrawiam
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Wt paź 11, 2016 16:49 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
axxenfall napisał(a):
Czyli jednak stacje pomiarowe mieszczą się w zadaniach własnych miasta, ergo mogą być zgłaszane do BP?


To jest remont / doposażenie (?) istniejącej stacji pomiarowej, już włączonej w sieć monitoringu WIOŚ, może to się kwalifikuje inaczej? O ile dobrze rozumiem, to główny argument miasta przeciwko budowie stacji monitoringu jest taki, że potem musieliby budować niezależną od WIOŚ infrastrukturę (w tym zatrudnić ludzi do obsługi, kontroli, interpretacji, publikacji danych pomiarowych itp.)

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Śr mar 29, 2017 12:09 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.chronmyklimat.pl/wiadomosci/ ... om-domowym

Cytuj:
Ministerstwo Energii opublikowało wyniki konsultacji publicznych nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Z listy uwzględnionych uwag wynika, że za kilka miesięcy nie wolno będzie sprzedawać detalicznie mułów, flotokoncentratów, węgla brunatnego oraz paliw mieszanych.

– To bardzo dobra informacja, tym bardziej, że przedstawiona w lutym pierwsza propozycja nowych regulacji nie wprowadzała praktycznie żadnych istotnych obostrzeń wobec węgla sprzedawanego gospodarstwom domowym, a co za tym idzie – nie mogłaby poprawić jakości powietrza w Polsce. Z kategorycznymi ocenami należy jednak poczekać do czasu ukazania się nowej wersji projektu – ocenia Wojciech Kukuła z Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, autor uwag ClientEarth do przedstawionych regulacji.

Ministerstwo Energii przychyliło się m.in. do uwag dotyczących konieczności przyjęcia ustawowego zakazu wprowadzania do obrotu detalicznego mułów, flotokoncentratów, czy węgla brunatnego. Paliwa te, z uwagi na bardzo wysoką emisyjność w przypadku wykorzystywania w domowych piecach, nie nadają się do stosowania w sektorze komunalno-bytowym, niezależnie od ich jakości. Zabroniony ma zostać także handel paliwami mieszanymi.

Z opublikowanego dokumentu wynika, że ustawa miałaby zostać uchwalona z 3-miesięcznym vacatio legis. Po zaaprobowaniu nowej wersji projektu przez Radę Ministrów, proponowane ograniczenia muszą jeszcze zostać przyjęte przez Sejm oraz zaakceptowane przez Komisję Europejską.
Rząd powalczy o czyste powietrze?

Wycofanie najgorszej jakości paliw z użytku domowego jest jednym z głównych punktów programu "Czyste powietrze", ogłoszonego przez Ministerstwo Rozwoju po fali epizodów smogowych, która w styczniu tego roku dotknęła niemal wszystkie województwa.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Cz mar 30, 2017 10:12 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://wyborcza.pl/7,75400,21564752,mie ... trzem.html

Tomasz Ulanowski napisał(a):
Międzynarodowy handel zabija morowym powietrzem

29 marca 2017 | 19:00


Międzynarodowa wymiana handlowa przyczynia się do śmierci przeszło miliona ludzi rocznie - piszą naukowcy w najnowszym "Nature". To koszt zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez transport - w tym przez transport... powietrza.

Uczeni z Chin, Wielkiej Brytanii, USA i Kanady przyjrzeli się przedwczesnym zgonom na całym świecie spowodowanym przez najmniejsze drobinki pyłów unoszące się w powietrzu. Mają one średnicę nie większą niż 2,5 mikrona (milionowej części metra – to PM2,5) i z układu oddechowego przedostają się do krwionośnego, w którym są rozprowadzane po całym organizmie. Wywołują więc nie tylko choroby płuc, w tym raka, ale też uszkadzają serce, a także układy nerwowy i hormonalny.

Jak podliczają w „Nature” badacze, tylko w 2007 r. pyły PM2,5 przyczyniły się do śmierci blisko 3,45 mln ludzi na całym świecie. Za mniej więcej 1 mln 170 tys. zgonów w tamtym czasie odpowiada handel.
Zabójcze Chiny i Europa Wschodnia

Według wyliczeń uczonych ok. 12 proc. tych zgonów (przeszło 411 tys.) zostało wywołanych przez zanieczyszczenia ulatujące z kominów stojących w zupełnie innym rejonie świata. A 22 proc. (ponad 762 tys.) to skutek produkcji towarów i usług w jednym rejonie świata i ich eksportu do drugiego.

Handel zabija więc nie tylko wtedy, kiedy zanieczyszcza powietrze podczas transportu towarów samochodami, statkami, samolotami albo koleją. Jego ofiarą padamy także wtedy, kiedy prądy atmosferyczne roznoszą pyły po całej Ziemi.

Na przykład brudy ulatujące z kominów w Chinach przyczyniają się rocznie do blisko 65 tys. przedwczesnych zgonów w innych rejonach świata. A konsumpcja w Europie i USA zabija rocznie blisko 109 tys. Chińczyków. W Europie Wschodniej przeszło 47 tys. ludzi umiera rocznie z powodu zanieczyszczeń emitowanych w Europie Zachodniej.

Jak piszą uczeni, najbardziej zabójcze są Chiny. Zanieczyszczenia związane z towarami produkowanymi w tym kraju zabijają dwukrotnie więcej ludzi na całym świecie niż brudy pochodzące z następnych w tej śmiertelnej hierarchii Indii.

Jeśli jednak przeliczy się zanieczyszczenia na głowę mieszkańca, to w truciu innych rejonów świata pionierami są... Europejczycy ze Wschodu. Jak wyliczają badacze, w 2007 r. zanieczyszczenia wyemitowane przez milion mieszkańców naszego regionu spowodowały przedwczesną śmierć przeszło tysiąca ludzi w innych rejonach świata. Z kolei milion dymiących mieszkańców Chin (państwa mającego najwięcej obywateli na Ziemi) uczeni przeliczają na 770 zgonów.

Jeśli zaś weźmie się pod uwagę poziom konsumpcji, to najbardziej zabójczy dla innych są Europejczycy z Zachodu, Amerykanie i Kanadyjczycy. Natomiast światowy konsumpcjonizm zabija najwięcej ludzi – w przeliczeniu na liczbę mieszkańców – w Europie Wschodniej i Rosji.
Niższe ceny albo życie

To prawda, produkty importowane często są tańsze niż te produkowane na miejscu – zgadzają się naukowcy. Ale, jak argumentują, często jest to m.in. spowodowane niższymi standardami ochrony środowiska. W rezultacie więc, choć trochę oszczędzamy, to płacimy za te finansowe oszczędności życiem.

– Okazuje się, że przedwczesne zgony spowodowane zanieczyszczeniem powietrza to nie tylko sprawa lokalna – mówi współautor pracy prof. Dabo Guan z Uniwersytetu Wschodniej Anglii w Norwich. – To problem globalny. Bo towary konsumowane w jednym miejscu, brudzą w innym.


Naukowcy piszą, że unoszące się w powietrzu pyły, których cząstki mają średnicę nie większą niż 2,5 mikrona, odpowiadają za przeszło 90 proc. przedwczesnych zgonów na całym świecie wywołanych przez zanieczyszczenie powietrza na zewnątrz. Nieco mniej śmiertelne są drobinki brudów, których średnica nie przekracza 10 mikronów i na które zwraca się największa uwagę w Polsce.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że z powodu zanieczyszczenia powietrza (na zewnątrz i wewnątrz budynków) corocznie na całym świecie umiera przedwcześnie blisko 7 mln ludzi. Jak podkreślają eksperci WHO, smog to drugi najbardziej skuteczny zabójca. Wysokie ciśnienie krwi pochłania 9,4 mln ofiar rocznie, a palenie zabija 5,7 mln ludzi.

Z kolei Europejska Agencja Środowiska szacuje, że w UE i kilku innych krajach z powodu brudnego powietrza umiera przedwcześnie 467 tys. ludzi rocznie. Tylko w Polsce każdego roku ofiar smogu jest ponad 48 tys. Według WHO smog zabija co roku więcej, bo 600 tys. Europejczyków. W przeliczeniu na pieniądze zanieczyszczenie powietrza kosztuje zaś Europę 1,6 bln dol. rocznie.
Polska truje też siebie

Z wyników badań, które blisko cztery lata temu naukowcy z USA, Izraela i Chin opublikowali w tygodniku „PNAS”, wiadomo, że każde 100 mikrogramów pyłów na metr sześcienny powietrza skraca oczekiwaną długość życia noworodka o trzy lata.

Prawo Unii Europejskiej wymaga, by średnioroczne stężenie w powietrzu pyłu PM10 nie przekraczało 40 mikrogramów na metr sześcienny, a pyłu PM2,5 – 25 mikrogramów.

Średnioroczne zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia są jeszcze ostrzejsze. Wynoszą 20 mikrogramów dla pyłu PM10 oraz 10 mikrogramów dla PM2,5.

W zimie w Polsce stężenie pyłów jest często kilkakrotnie wyższe
.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Cz lip 27, 2017 8:46 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/2,670596-S ... nione.html

Cytuj:
Mazowsze wzięło przykład z Małopolski i Śląska i rozpoczęło prace nad własną uchwałą antysmogową. 20 lipca ruszyły konsultacje społeczne nad tym przepisami. Potrwają one do 18 sierpnia.

– Smog to bardzo poważny problem o charakterze społecznym, gospodarczym, ale też środowiskowym. Dotyka nas wszystkich – mówi marszałek województwa Adam Struzik i zachęca do udziału w konsultacjach.

Uchwała antysmogowa ma wejść w życie 1 listopada 2017 r. Od tej daty wszystkie nowe kotły i instalacje grzewcze będą musiały spełniać wyśrubowane normy unijne.

Natomiast stare, zainstalowane przed 1 listopada 2017 r. trzeba będzie dostosować do nowych wymogów. Kotły, które nie spełniają wymogów w zakresie sprawności cieplnej i emisji zanieczyszczeń określonych dla klasy 3, 4 lub 5 wg normy PN-EN 303-5:2012 (tzw. kopciuchy), będą mogły być eksploatowane do 31 grudnia 2022 r. Kotły, które spełniają wymagania w zakresie sprawności cieplnej i emisji zanieczyszczeń określonych dla klasy 3 lub klasy 4, będą zaś mogły funkcjonować do 31 grudnia 2027 r. Użytkownicy kominków, pieców, nagrzewnic mogą je eksploatować do 31 grudnia 2022 r., chyba że osiągają one sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80 proc. lub zostaną wyposażone w urządzenia zapewniające redukcję emisji pyłu.

W projekcie uchwały wprowadzono ograniczenia co do stosowania paliw stałych. Na Mazowszu planuje się zakazać spalania: mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem, węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla, paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu 0–3 mm wynosi powyżej 15 proc., oraz paliw zawierających biomasę o wilgotności w stanie roboczym powyżej 20 proc.

Ponadto projekt uchwały wprowadza rozwiązania techniczne dla kotłów, w których spalane są paliwa. Proponuje się dopuszczenie do eksploatacji instalacji, w których możliwie jest wyłącznie automatyczne podawanie paliwa, z wyjątkiem instalacji wykorzystujących paliwo gazowe.

Uchwała dopuszcza także eksploatację instalacji dostarczających ciepło do systemu centralnego ogrzewania (w szczególności kotłów), jeśli istnieją problemy techniczne lub ekonomiczne uniemożliwiające podłączenia obiektu budowlanego do sieci ciepłowniczej centralnej lub sieci gazowej.

Główną przyczyną smogu na Mazowszu, tak jak w innych rejonach Polski, są zanieczyszczenia pochodzące z ogrzewania domów starymi piecami oraz kiepskiej jakości paliwami oraz śmieciami.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w Warszawie. Na obrzeżach stolicy przeważają zanieczyszczenia napływające z sąsiednich gmin, czyli te pochodzące z ogrzewania domów.

W centrum miasta problemem jest natomiast wysokie stężenie spalin samochodowych. Największym problemem są przestarzałe auta i nieodpowiednia infrastruktura drogowa.

Ciągle także zbyt niski jest stopień wykorzystania paliw i napędów przyjaznych dla środowiska

– To nie jest mit, że smog szkodzi zdrowiu. Niesie on bowiem za sobą zanieczyszczenia, które negatywnie oddziałują na nasz system odpornościowy - dodaje dr Grzegorz Krasowski z Mazowieckiego Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku.


Strona konsultacji: http://www.mazovia.pl/komunikaty--konsu ... gowej.html

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Śr gru 06, 2017 15:44 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57075.html

Cytuj:
W najbliższą niedzielę we wszystkich dolnośląskich parafiach zostanie odczytany list biskupów, w którym, powołując się na papieża Franciszka, będą wzywać parafian do aktywnej walki ze smogiem. W tym do rezygnacji z palenia śmieciami w piecach i korzystania z komunikacji miejskiej.

„Jako mieszkańcy województwa dolnośląskiego nie możemy udawać, że problem ten nas nie dotyczy, tym bardziej, że niektóre z naszych miast znajdują się w niechlubnej czołówce najbardziej zanieczyszczonych miejscowości w Polsce. Rodzi się zatem konieczność podjęcia wspólnych działań, których celem jest poprawa jakości powietrza, jakim oddychamy. Wzywa nas do tego nie tylko papież Franciszek w encyklice ‘Laudato Si’, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek i Dekalog, zawierający m.in. przykazanie: ‘Nie zabijaj’” – napisali w liście pasterskim metropolita wrocławski abp Józef Kupny, bp Ignacy Dec ze Świdnicy i bp Zbigniew Kiernikowski z Legnicy.

Papież Franciszek zaprasza do autobusu i tramwaju

W liście, który dość zgrabnie streszcza temat zagrożenia smogiem, biskupi wskazują, że badania naukowe potwierdzają zagrożenie dla życia i zdrowia jakie powoduje smog, szczególnie w przypadku dzieci i osób starszych. Zaznaczają, że zapóźnienie technologiczne, czy brak przepisów to nie główny powód zagrożenia. To zachowanie i decyzje ludzi przede wszystkim wpływają na skuteczność walki ze smogiem.

„Zanim zostaną wdrożone nowe przepisy czy nowoczesne technologie, powietrze powinno zostać oczyszczone z ludzkiej lekkomyślności, która pozwala na spalanie w piecach: śmieci, odpadów czy plastikowych przedmiotów” – usłyszą w niedzielę wierni na Dolnym Śląsku. „…papież Franciszek we wspomnianej encyklice [Laudato Si – red.] zachęca do prostych czynności, jak: korzystanie z komunikacji zbiorowej czy cieplejsze ubranie się zamiast odkręcania kaloryferów. Możemy jedynie wyobrazić sobie, co by było, gdyby wszyscy katolicy w naszym kraju od dziś postanowili kierować się w swoich wyborach papieskimi wskazaniami. Możemy być pewni, że zmiana byłaby ogromna. Wielkie cele bowiem osiąga się małymi krokami”.

List biskupów zostanie odczytany w sytuacji gdy zbliża się zima, prawdopodobnie druga z kolei, w której temat smogu będzie jednym z głównych w serwisach informacyjnych. Przed rokiem smog stał się modny, co wzbudziło zainteresowanie czystością powietrza i pośrednio skłoniło zarówno władze miast jak i rząd do mocniejszego zainteresowania się tematem. W największych miastach powstały lub powstają systemy monitorowania jakości powietrza i ostrzegania, popularna staje się komunikacja smogowa (darmowa komunikacja w dniach, w których poziom smogu znacząco przekracza normy), a samorządy – co często jest rozwinięciem działań prowadzonych od lat – dofinansowują wymianę pieców.

Rząd prawie rok temu zaprezentował program „Czyste Powietrze” czyli zestaw działań mających na celu poprawę jego jakości. Jednak, jak przeanalizował w połowie listopada Polski Alarm Smogowy, z czternastu zapowiadanych działań zrealizowano, ułomnie, jedno, niektórych w ogóle nie ruszono.

Skąd smog

Za smog, w skali ogólnokrajowej odpowiadają przede wszystkim domowe piece, w których pali się paliwem niskiej jakości, a czasem zwykłymi śmieciami. Ale gdyby brać pod uwagę miasta, to bardziej znaczący w powstawaniu smogu jest ruch samochodowy. Nie tylko same spaliny, ale też pył powstały ze ścierania klocków hamulcowych i opon, czy pył wzbijany przez auta z powierzchni jezdni. Np. w Warszawie to główny „winowajca”. Stad w liście również wezwanie, do korzystania z transportu publicznego.

Jednym z najbardziej efektownych momentów zeszłorocznej wizyty papieża Franciszka w Polsce, była jego podróż tramwajem na krakowskie Błonia.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: Pn kwi 15, 2019 10:01 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 61408.html


Kasper Fiszer napisał(a):
Aglomeracja łódzka: 38 proc. emisji PM10 z transportu

Zgodnie z danymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego znacząca część emisji pyłów PM10 i PM2,5 na terenie aglomeracji łódzkiej pochodzi ze źródeł transportowych. Nieco mniejszy jest udział transportu w ogóle emisji w strefie łódzkiej, która obejmuje gminy niewchodzące w skład aglomeracji. Wynika to w dużej mierze z występowania zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa.

Ostatnie posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego działającej przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego poświęcone było tematowi zanieczyszczenia powietrza. Samorząd regionalny poinformował podczas spotkania o swoich aktualnych działaniach, które mają doprowadzić do zmniejszenia problemu smogu. Wskazał też główne przyczyny występowania zjawiska w podziale na poszczególne rodzaje zanieczyszczeń.

Normy przekroczone w większości gmin regionu

Transport nie jest główną przyczyną powstawania zanieczyszczeń żadną z wyszczególnionych w prezentacji szkodliwych substancji, ale na terenie aglomeracji łódzkiej odpowiada za aż 38 proc. emisji pyłów PM10. Według danych przytaczanych przez Wojciecha Frątczaka, dyrektora Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska UMWŁ, ma on znaczący udział także w przypadku emisji pyłów PM2,5 (16 proc.), marginalny zaś w przypadku benzo(a)pirenu (2 proc.). W strefie łódzkiej, która obejmuje obszar województwa z wyłączeniem aglomeracji łódzkiej, wartości te są niższe – odpowiednio 21 proc., 8 proc. i – wyjątek – 2,4 proc. – ze względu na występowanie emisji powstającej w wyniku działalności rolnej.

W przypadku poziomu pyłów PM10 problem nadmiernego zanieczyszczenia dotyczy większości obszaru województwa. Poziom przekraczający dopuszczalne wartości zanotowano nie tylko w całej aglomeracji łódzkiej, ale także w szeregu gmin leżących na rubieżach regionu, m.in. w Wieruszowie, Błaszkach, Poddębicach, Ostrowach czy Białej Rawskiej. We wszystkich większych miastach województwa istnieje także problem przekroczenia norm dotyczących PM2,5.

Dwie trzecie środków RPO na transport niskoemisyjny zostało już alokowanych

Plany ograniczenia zanieczyszczeń powietrza przedstawione przez samorząd regionalny dotyczyły głównie innych niż transportowe źródeł emisji. Podstawowym instrumentem, który ma przełożyć się na zmniejszenie emisji liniowej (związanej z komunikacją), ma być Regionalny Program Operacyjny z jego działaniem III.1 Niskoemisyjny transport miejski. Łączne wsparcie UE w tym zakresie ma wynieść w ramach obecnej unijnej perspektywy budżetowej 139 mln 800 tys. 668 euro, a alokacja środków została wykorzystana dotychczas w 66,38 proc.

Według stanu na 25 lutego tego roku podpisano w tym zakresie 17 umów o dofinansowanie na kwotę łączną ok. 400,4 mln zł. Realizowane projekty są zaś warte łącznie z wkładem własnym beneficjentów przeszło 642,4 mln zł. Cztery z umów zostały już w całości zrealizowane.

Przypomnijmy, że poprzednie, lutowe posiedzenie WRDS poświęcone było możliwości wydobycia węgla brunatnego ze złóż w Złoczewie.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: PM10
PostNapisane: N kwi 28, 2019 12:39 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Tymczasem po drugiej stronie świata:

http://wyborcza.pl/7,75399,24704294,bar ... 6-L.1.maly

Cytuj:
Prezydent [Korei Płd.] zaproponował Chinom współpracę w walce ze smogiem. Receptą ma być wywoływanie nad Morzem Żółtym sztucznych deszczy, które spłukiwałyby pył. W styczniu taki deszcz nad Seulem próbowało wywołać koreańskie lotnictwo. Zrzucony z samolotów sproszkowany jodek srebra, który miał doprowadzić do tzw. zasiewu chmur, nie zadziałał. Nad miastem przez chwilę jedynie pomżyło. Koreański prezydent liczy, że naukowcy z obu krajów udoskonalą technologię i będzie można ją stosować na szeroką skalę. Czy to wykonalne? Jeszcze nie wiadomo.

Nie jest to jedyne rozwiązanie testowane w Azji. W Bangkoku smog zwalcza się m.in. za pomocą dronów, które zrzucają nad miastem wodę. W Xi w północnych Chinach zbudowano olbrzymi oczyszczacz powietrza, który jest w stanie zbić stężenie pyłów o 15 proc. na obszarze 10 km kw. W Hongkongu powstał prawie czterokilometrowy tunel wyposażony w systemy oczyszczania powietrza, który zasysa zanieczyszczone powietrze z miasta i wypuszcza je po wyczyszczeniu. Władze New Delhi chcą montować filtry powietrza na dachach autobusów, które zbierałyby pył wiszący nad drogami w mieście.

Jednocześnie w Korei i innych bogatych krajach Azji pojawiło się zjawisko „uchodźców smogowych”. Bogaci ludzie, u których smog wywołał schorzenia układu oddechowego, wyjeżdżają do Australii czy Nowej Zelandii, gdzie powietrze jest o wiele czystsze. Popularne robią się też tygodniowe wyjazdy na Antarktydę, by tam pooddychać krystalicznym powietrzem.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL