2014 Alstom Pendolino ED250



FILM:
Elektryczny zespół trakcyjny KDP dla PKP InterCity, siedmioczłonowy, skonstruowany na bazie czwartej generacji pojazdu ETR610 Cisalpino, od oryginału różni się brakiem wychylnego pudła.
Cytuj:
Pendolino (z wł. „wahadełko”) - rodzina włoskich elektrycznych zespołów trakcyjnych wysokich prędkości, o prędkościach maksymalnych od 200 do 250 km/h, w większości przypadków posiadających wychylne nadwozie. Początkowo produkowane przez FIAT Ferroviaria, a później przez Alstom, który przejął Fiat Ferroviaria. Eksploatowane w wielu krajach Europy oraz Chinach.
W 2008 roku zaprezentowano pierwszy skład czwartej generacji - Nowe Pendolino dla spółki Cisalpino, oznaczony jako ETR610, mogący rozwijać prędkość 250 km/h (prędkość konstrukcyjna 275 km/h) oraz dostosowany do pracy pod napięciem 3 kV DC, 15 kV AC i 25 kV AC. Nieco później rozpoczęto produkcję wersji pozbawionej możliwości pracy pod napięciem 15 kV AC, którą oznaczono jako ETR600.
PKP Intercity zapowiedziało, że składy Pendolino będą przewozić kibiców podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012, jako element przygotowań Polski do organizacji turnieju. Zapowiedziano zakup 20 pociągów Pendolino w wersji niewyposażonej w wychylne pudło. Pociągi miałyby kursować na linii kolejowej E65 Gdynia-Warszawa-Katowice. Warto zaznaczyć, że podczas remontu trasy E65 rozpoczętego w 2008, dostosowano ją do przejazdu pociągów z mechanizmem wychylnego pudła. Koleje szacowały, że koszt zakupu nowych składów wyniesie około 1,5 mld zł. Jest to koszt pociągów, nie uwzględniający inwestycji w budowę i utrzymanie niezbędnego zaplecza technicznego. 24 listopada 2010 r. doszło do wstępnego parafowania wieloletniej umowy między Ministerstwem Infrastruktury a PKP Intercity.
30 maja 2011 PKP Intercity podpisała z firmą Alstom Transport kontrakt o wartości 665 milionów euro (2,64 mld zł) na dostawę 20 pociągów 7 członowych pociągów New Pendolino bez mechanizmu przechyłu nadwozia oraz budowę zaplecza technicznego w Warszawie, dedykowanego wyłącznie dla potrzeb utrzymania taboru szybkiej kolei. Podpisana umowa obejmuje także utrzymanie techniczne pociągów przez okres maksymalnie 17 lat. PKP Intercity dostało od rządu gwarancję finansowania zakupu w zgodzie ze strategią przyjętą przez Komisję Europejską o rozwoju szybkiej kolei oraz otrzymało kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
W październiku 2012 francuska firma Karmar rozpoczęła budowę zaplecza technicznego dla pociągów Pendolino na Olszynce Grochowskiej (dzielnica Warszawy). Hala ma składać się m.in. z 4 torów postojowych, myjni i zaplecza biurowo-socjalnego.
28 maja 2013 PKP IC zapowiedziało, że pociągi Pendolino będą kursować w ramach nowej kategorii pociągów Express InterCity Premium i obsługiwać relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Katowicami, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.
17 czerwca we Włoszech został zaprezentowany pierwszy skład dla PKP IC, a 12 sierpnia po dotarciu do Polski, skład został zaprezentowany na dworcu Wrocław Główny. Następnie skład został przetransportowany na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa koło Żmigrodu, gdzie 19 sierpnia rozpoczął testy. 1 września skład został przetransportowany do Warszawy celem wykonania przeglądu podwozia w hali na Olszynce Grochowskiej. Pod koniec września Pendolino zostało zaprezentowane podczas targów Trako w Gdańsku. 24 października do Polski dotarł drugi ze składów - ED250-002. Pod koniec października zakończono testy na torze testowym koło Żmigrodu. 30 października rozpoczęto testy na liniach kolejowych, jako pierwszy skład został przetestowany na odcinku Warszawa Grochów - Konin, gdzie osiągnął prędkość 160 km/h. W kolejnych dniach Pendolino przetestowano w okolicach Grybowa pod kątem sprawdzenia możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach oraz na odcinku Nidzica - Olsztyn celem sprawdzenie jak skład zachowuje się na łukach o małych promieniach. 16 listopada 2013 rozpoczęły się testy Pendolino na Centralnej Magistrali Kolejowej. Już pierwszego dnia testów skład osiągnął prędkość 242 km/h.
W dniu 17 listopada 2013 na 184 kilometrze Centralnej Magistrali Kolejowej (okolice mostu na Pilicy) ED250 ustanowił nowy rekord prędkości na polskich torach kolejowych wynoszący 270 km/h, który został pobity podczas kolejnego weekendu - 23 listopada 2013 pociąg Pendolino osiągnął prędkość 291 km/h, a następnego dnia 293 km/h. Jest to najwyższa prędkość jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie.
W ostatni weekend testów - 7-8 grudnia przetestowane zostało działania systemów bezpieczeństwa - ETCS i Radio-Stop.
Do końca 2013 roku do Polski dostarczone zostały 4 składy[35], zaś na początku lutego 2014 roku dotarła piąta jednostka.
Pojazdy od granicy włosko-austriackiej są dostarczane do Polski przez PKP Cargo jako przesyłka nadzwyczajna.
Dane techniczne: Okres produkcji: 2013-2014 (IV gen. dla PKP IC)
Producent: Alstom-FIAT Ferroviaria, Włochy
Liczba członów: 7
Układ członów: sr+s+d+d+d+s+sr
Kąt przechyłu: brak
Szerokość toru: 1435 mm
Wysokość peronu: 550 mm
760 mm
Zasilanie: 3 kV DC
15 kV AC
25 kV AC
Liczba miejsc ogółem: 402
Liczba miejsc w 2kl.: 343
Liczba miejsc w 1kl.: 45
Liczba miejsc w biznes kl.: 12
Liczba miejsc dla niepełnosprawnych: 2
Długość: 187 400 mm
Szerokość: 2830 mm
Wysokość: 4100 mm
Długość członu skrajnego: 28 200 mm
Długość członu środkowego: 26 200 mm
Wysokość podłogi (nad główką szyny): 1260 mm
Rozstaw osi wózka: 2700 mm
Masa służbowa: 395 500 kg
Masa całkowita: 427 700 kg
Moc ciągła: 7478 KM (5500 kW)
Moc maksymalna: 7701 KM (5664 kW)
Prędkość eksploatacyjna: 250 km/h
Prędkość konstrukcyjna: 275 km/h
Przyspieszenie: 0,49 m/s2
Minimalny promień łuku: 250,0 m
źródła: Wikimedia.org
Biznes.interia.pl
Sfora.pl
Youtube.com