zm.org.pl http://forum.zm.org.pl/ |
|
Obszary funkcjonalne/metropolitalne http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=3991 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | axxenfall [ Pt gru 01, 2017 16:19 ] |
Tytuł: | Obszary funkcjonalne/metropolitalne |
http://obserwatorium.miasta.pl/raport-o ... -irm-2017/ Cytuj: Raport o stanie polskich miast | Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych Efektywny transport publiczny – podstawowa potrzeba Istotną część raportu poświęcono funkcjonowaniu transportu publicznego, który jest jednym z najczęściej podejmowanym obszarem współpracy. Niestety, wnioski są tu mało optymistyczne. Pomimo, że między miastami centralnymi a okolicznymi gminami istnieje wiele powiązań, np. wynikających z migracji wahadłowych, to wiele samorządów będących w zasięgu funkcjonalnych powiązań nie posiada bezpośrednich połączeń komunikacją publiczną z ośrodkiem rdzeniowym. Nawet jeśli mają, to jak zwracają uwagę autorzy, częstotliwość i czas podróży nie zachęca do przesiadki z własnego samochodu. W gminach ościennych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców średnio jest około par 7 połączeń komunikacją publiczną z i do miasta centralnego. Brakuje również pełnej integracji usług transportowych, które objęły bilet, przewoźnika, a także uwzględniły synchronizację rozkładów jazdy. Pod tym względem pozytywnie wyróżnia się MOF Wrocławia i Poznania. Tytułem przykładu: mieszkańcy ośrodka wrocławskiego mogą korzystać z biletu aglomeracyjnego obejmującego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, pociągi REGIO, Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie. Ważnym aspektem integracji jest tam występowanie stref typu „park & ride”, zlokalizowanych zarówno w strefie zewnętrznej, jak i w obrębie rdzenia. Pomimo, że nie we wszystkich MOF-ach mieszkańcy mogą liczyć na podobne udogodnienia, to w ostatnich latach przybywa inicjatyw podjętych przez samorządy w celu poprawy tego stanu rzeczy. Duża jest tutaj zasługa dla samorządów regionalnych. Chodzi przede wszystkim o tworzenie i o rozwój szybkich kolei aglomeracyjnych. W raporcie pochylono się również nad kwestią pieszego dostępu do transportu publicznego. Średnia odległość od przystanku wynosi w analizowanych ośrodkach ponad 2 km. Najbliżej mają mieszkańcy MOF-u Warszawy i Poznania – przeciętnie do przystanku muszą przejść mniej niż kilometr. W najgorszej sytuacji są z kolei mieszkańcy gmin wokół Bydgoszczy i Torunia, Zielonej Góry i Wrocławia – średnio mają ponad 3 km do przystanku. Cała publikacja do pobrania na stronie. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |