Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 122 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 8:16 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Wrzucam do działu transport, bo - wbrew zamieszczonemu przy artykule zdjęciu - jakoś trudno mi uwierzyć, że to kotłownie czy przemysł odpowiadają za fatalny stan powietrza w Warszawie.

Życie Warszawy, Andrzej Antosik, ar, 2007-05-30:

Cytuj:
Stacje pomiarowe rejestrują bardzo wysokie zanieczyszczenie powietrza pyłem. W al. Niepodległości norma roczna zanieczyszczeń została przekroczona w kwietniu.

PM 10, czyli pył zawieszony, to skutek zanieczyszczenia środowiska przez przemysł, opalanie węglem i ścieranie opon – tłumaczy Emilia Trębińska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Ze względu na skład (m.in. tlenki azotu i siarki, amoniak, metale ciężkie) pył jest bardzo niebezpieczny. Jego drobne cząstki przenikają z układu oddechowego bezpośrednio do krwi. Są współodpowiedzialne za astmę, alergię, zawały serca i przedwczesne zgony.

Przekroczone normy

Od 21 maja stacje pomiarowe w Warszawie rejestrują wysokie lub bardzo wysokie stężenie pyłu w powietrzu. Unijne normy dopuszczają 40 dni w roku z wysokim stężeniem PM 10. Na mokotowskiej stacji w al. Niepodległości pod koniec kwietnia odnotowano już 43 takie dni. To rekord w stolicy, ale tylko trochę wyższy od odnotowanego w ubiegłym roku. Wtedy normy były przekroczone przez ponad sześć miesięcy. Na pozostałych stacjach, m.in. w Śródmieściu i na Targówku, jest tak samo.

Zapylona stolica

Według raportu WIOŚ, cała aglomeracja warszawska jest mocno zanieczyszczona. Inspektorzy wskazali jednak strefy, które należałoby objąć specjalnymi programami ochrony powietrza. Są to rejony: al. Niepodległości (obszar w promieniu 1,2 km), Kruczej i Al. Jerozolimskich (5 km), Kondratowicza (0,5 km), Anieli Krzywoń (1 km), Bernardyńskiej (1 km), Żelaznej (1 km), Wokalnej (2 km) oraz Żagańskiej (1 km).
Opracowanie programów to zadanie dla wojewody. Wcześniej musi jednak znaleźć ekspertów, którzy odkryją przyczyny zanieczyszczeń powietrza.

Wojewoda nakaże

Od Maksyma Gołosia, rzecznika wojewody mazowieckiego, usłyszeliśmy, że trwają prace nad rozporządzeniami do programu ochrony powietrza. Tyle że jest to program, który powinien być wdrożony już na początku zeszłego roku. Dotyczy on bowiem sytuacji, o której Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska informował w roku 2005. Poślizg – tłumaczy Maksym Gołoś – nie jest winą wojewody. Urzędnicy po prostu nie mieli pieniędzy na zlecenie wykonania ekspertyzy. Wojewoda otrzymał je dopiero we wrześniu ubr.
Co się znajdzie w programie? Będą konkretne zalecenia: np. tworzenie pasów zieleni, likwidacja kotłowni koksowych i węglowych, wprowadzenie ograniczeń i zakazów w ruchu drogowym oraz częstsze mycie ulic.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 9:26 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Więc jednak niedługo umrę od jeżdżenia na rowerze? :-)

Ja podejrzewam, że to przez rowerzystów - to oni jeżdżą i ścierają opony na ulicach. :-)

Wytypowane miejsca największych stężeń wskazują, że to absolutnie nie przemysł jest winowajcą tego pyłu PM10, ale tak jak napisał olek samochody. Wszystkie węglowe lokalne i nieefektywne kotłownie już dawno zamknięto - zostaly tylko duże elektrownie, które mają wysokie kominy i nie bardzo to szkodzi miastu obecnie (o czym zresztą świadczą coraz większe zakusy developerów na tereny, które kiedyś były pierścieniami ochronnymi wokół np. Żerania, Kawęczyna, Woli, Siekierek)

Jaką lokalną kotłownię czy inny zakład brudnej produkcji mamy przy Al.Jerozolimskich/Kruczej? Jaką przy Żelaznej? Jaką przy Al. Niepodległości? Jak okiem siegnąć dookoła tylko mieszkaniówka i biura.

Przy okazji Targówka warto wspomnieć o naszym wniosku w postępowaniu dotyczacym Trasy AK - w pierwszym z nich pisaliśmy o fakcie, że zanieczyszczenia od przebudowanej trasy wzrosną i należałoby pokazać to przy okazji budowy trasy, np. poprzez tablice informacyjne na przystankach autobusowych przy trasie. Mimo że Raport OOŚ wskazywał, że nie będą przekroczenia wykraczały poza teren trasy - czy te doniesienia przypadkiem nie wskazują, że po prostu raport OOŚ jest nierzetelny?

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 10:55 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 10:29
Posty: 159
Lokalizacja: Warszawa, Legionowo
Chciałabym zobaczyć to 'wprowadzenie ograniczeń i zakazów w ruchu drogowym' w promieniu 5 km od Al. Jerozolimskich...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 10:55 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Wojtek napisał(a):
Wszystkie węglowe lokalne i nieefektywne kotłownie już dawno zamknięto - zostaly tylko duże elektrownie, które mają wysokie kominy


Inna sprawa, że część nowych osiedli ma własne kotłownie (chyba olejowe?), woli być niezależna od sieci miejskiej, Ale to i tak margines problemu.

Moim zdaniem kluczowe są dwa czynniki:

1) Niekontrolowany wzrost ruchu samochodowego i inwestycje napychające ten ruch do centrum miasta (Wołoska, Górczewska, Waryńskiego - a teraz w planach np. Prosta, Andersa, Trakt Nadwiślański, przedłużenie KEN)

2) Zabudowa klinów napowietrzających (Zielone Zacisze, Carrefour na Bemowie, Marina Mokotów itp.)

Melania napisał(a):
Chciałabym zobaczyć to 'wprowadzenie ograniczeń i zakazów w ruchu drogowym' w promieniu 5 km od Al. Jerozolimskich...


Można:

- wprowadzić opłaty za wjazd w obszar wewnątrz istniejącej obwodnicy śródmiejskiej;

- poszerzyć strefę płatnego parkowania;

- wytyczyć buspasy (z separatorami) i ścieżki rowerowe kosztem jezdni na wszystkich trasach wlotowych do centrum

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 13:18 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz lut 01, 2007 20:03
Posty: 371
Lokalizacja: Służew
Dobrze, że wreszcie ktoś o tym napisał, szkoda tylko że w ten sposób.
Nie wiem czy Pani Emilia nie wie, czy nie chce o tym mówić, ale oczywiste jest że głównym źródłem PM10 w Warszawie są samochody.

Lokalnych kotłowni opalanych węglem lub olejem opałowym praktycznie już nie ma w Warszawie. Budynki niepodłączone do sieci SPECu są ogrzewane gazem. Duże ciepłownie mają mniej lub bardziej wydajne filtry ale....
-dlaczego tych PM10 jest najwięcej w centrum - gdzie tam spalanie węgla?
-dlaczego ich nawiększe ilość występuje w godzinach 0800-1000 i 1700-2000
-dlaczego jest ich dużo w lato, samo ogrzewanie wody nie wymaga spalania takiej ilości węgla jak ogrzewanie
-dlaczego jest ich mniej w weekendy?

Nie trzeba być geniuszem by się domyślić, że prawdziwym źródłem PM10 są samochody, a bierze się to PM10 z:
-spalin silników diesla
-oleju spalanego przez silnik - wiele samochodów "bierze" olej i ma niebieściutkie spaliny
-ścierania opon, klocków i tarcz hamulców
-ścierania nawierzchni jezdni

Dodatkowym źródłem są budowy - kurz z wyburzeń, wykopów, pyły i kurz z niezabezpieczonych wywrotek.

Powalające jest też to że z artykułu wynika że problem istnieje tylko w kilku miejscach w mieście... szkoda tylko że nie powiedziano, że są to miejsca gdzie dokonywane są pomiary (w Warszawie tylko 3 miejsca mają stały automatyczny pomiar). W pozostałych powietrza się nie bada więc ... nie ma problemu.

No a te unijne normy to chyba dopuszczają 35 dni.

Dla mnie szokiem były wyniki badań z Ursynowa - stacja jest oddalona ok 2 km od Puławskiej, a widać wpływ tej ulicy. Ciekawe jak wpłynie ruch na A2 przez Ursynów na jakość powietrza..... i jak dużo jest w powietrzu PM2,5?

Polecam poczytanie:
http://en.wikipedia.org/wiki/PM10 - o PM

Warszawski monitoring....
http://62.111.248.10/sojp2/?page=raport ... 14&dane=w2
uwaga, działa jak chce, na wiele dni nie ma danych, normy nie są podane na wykresach

I jak to się robi w miastach gdzie lokalni urzędnicy myślą nie tylko o budowie autostrady do centrum miasta
http://www.londonair.org.uk/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 13:31 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
R2D2 napisał(a):
Powalające jest też to że z artykułu wynika że problem istnieje tylko w kilku miejscach w mieście... szkoda tylko że nie powiedziano, że są to miejsca gdzie dokonywane są pomiary (w Warszawie tylko 3 miejsca mają stały automatyczny pomiar).


Ale za to są to dość spore "miejsca" ;-) 5 km od skrzyżowania Kruczej i Jerozolimskich to Wiatraczna, Redutowa, Królikarnia, Plac Wilsona...

Cytuj:
No a te unijne normy to chyba dopuszczają 35 dni.


Nasze normy:

http://62.111.248.10/sojp2/?page=poziomy-dopuszczalne

A w Warszawie jak to w stolicy -- 200% normy. Mieliśmy człowieka z marmuru i człowieka z żelaza, teraz czas na człowieka z ołowiu ;-)

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 15:00 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz lut 01, 2007 20:03
Posty: 371
Lokalizacja: Służew
Ale my Panie w Unii teraz są:

PM10 normowany jest dla okresu rocznego - 40 µg/m3 i dobowego - 50 µg/m3. Zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska i dyrektywą unijną w ciągu roku dozwolonych jest 35 przekroczeń normy dobowej.

To mi się podoba:
Cytuj:
Wcześniej musi jednak znaleźć ekspertów, którzy odkryją przyczyny zanieczyszczeń powietrza.



Za darmo mogę im to zrobić, ale nie jestem ekspertem.
Myślę, że w SISKOMie znajdą ekspertów: to przez korki, a żeby rozładować korki musimy wybudować 3 obwodnice w mieście i kilka tras do centrum i autostrad do miasta i będzie cacy. No i jeszcze trzeba torowiska tramwajowe zlikwidować i zrobić tam nowe pasy dla samochodów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 15:27 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 10:29
Posty: 159
Lokalizacja: Warszawa, Legionowo
olek napisał(a):
Można:

- wprowadzić opłaty za wjazd w obszar wewnątrz istniejącej obwodnicy śródmiejskiej;

- poszerzyć strefę płatnego parkowania;

- wytyczyć buspasy (z separatorami) i ścieżki rowerowe kosztem jezdni na wszystkich trasach wlotowych do centrum


Można, a nawet trzeba. Tylko zanim wojewoda znajdzie fundusze żeby odkryć przyczyny zanieczyszczenia to lata miną.

A co do wyników pomiarów na stronie WIOŚ, to do niedawna stężenia grubo przekraczające normę, były tam traktowane jako 'niskie' lub 'średnie'. Dopiero gdy oficjalnie zwróciliśmy im na to uwagę, zmienili skalę barw - stężenia powyżej 50 µg/m3 zaczęły być oznaczane kolorem czerwonym (symbolizującym 'bardzo wysokie' stężenie).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 19:41 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz lut 01, 2007 20:03
Posty: 371
Lokalizacja: Służew
Cytuj:
Co się znajdzie w programie? Będą konkretne zalecenia: np. (...) likwidacja kotłowni koksowych i węglowych


I tych na lofiks też! Jest ich w centrum tyle samo co tych na koks/węgiel.

I zakaz jazdy parowozów po linii średnicowej też się przyda, jak konkret to konkret.

Cytuj:
oraz częstsze mycie ulic


I kontrole czystości pasażerów komunikacji miejskiej.
-----------------------------------------------------------------------
Sorry, nie mogę się powstrzymać jak czytam takie debilizmy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 30, 2007 22:36 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 19:13
Posty: 17
Lokalizacja: Warszawa
Musze napisac, iz zadziwiajacy w tym tekscie jest straszny strach dziennikarki, zeby wskazac oczywistego winowajce - samochody. Po prostu interpretacja sama sie narzuca, a tu wyskakuja jakies kotlownie. Duzo daje do myslenia taki tekst, niestety tylko w sensie negatywnym, bo pokazuje jak filtrowane i cenzurowane sa informacje byle tylko nie urazic kierowcow samochodow.

A moze chodzi tutaj o strach, iz zabrnelismy w Warszawie w potworny absurd samochodowy i teraz strach pomyslec o tym co sie dzieje z warszawskim powietrzem, no i trzeba racjonalizowac cala sprawe jakimis z kosmosu wzietymi przyczynami? Bo inaczej trzebaby sie przerazic i obrocic o 180 stopni polityke transportowa.

A swoja droga sam przez podobne pyly warszawskie jestem alergikiem. I nie bede ukrywal, ale to wszystko przez te piep........ samochody! Wyrzucic je z wielu miejsc, diametralnie ograniczyc ich ilosc w innych miejsach!


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 122 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 42 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL