Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 9:00 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Nie chciałbym zapeszyć, ale wygląda na to, że wiele z tego, co wciskaliśmy PLK te 5-8 lat temu zmierza już powoli ku realizacji. KDP ma nie być, w związku z czym trzeba by zacząć myśleć nad nowymi planami, żeby się znowu nie okazało że kolejarze nie mają na co wydawać unijnej kasy ;-).

Na dobry początek – nowa średnica kolejowa w Warszawie. Wprawdzie obecna średnica ma jeszcze rezerwę przepustowości na drugie tyle, ale to wynika z obecnie ogólnie słabego udziału kolei w ogóle podróży i prędzej czy później się zmieni. Oficjalne plany modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego są bardzo zachowawcze, zupełnie bez porównania z planami rozwoju infrastruktury drogowej, i w większości sprowadzają się do rycia raz jeszcze tego, co kosztem wieloletnich utrudnień już zmodernizowano. W programie / strategii dla województwa mazowieckiego omawianych w sąsiednim wątku też żadnej wizji rozwoju nie widać.

Poniżej postarałem się spisać to, co dotychczas przewijało się w różnych kuluarowych dyskusjach: średnica oraz parę pomysłów uzupełniających lub alternatywnych. Zachęcam do burzy mózgów, konstruktywnej krytyki itp. Można to potraktować jako taki świąteczno-sylwestrowy koncert życzeń ;-)

ŚREDNICA N-S

Najczęściej chyba przewijający się w dyskusjach pomysł to średnica N-S, prowadząca od zakrętu linii radomskiej pod Polem Mokotowskim (wielka szkoda, że miasto dopuściło do zabudowy klina napowietrzającego Mariną Mokotów, to komplikuje sprawę) i dalej w ciągu Chałubińskiego – al. Jana Pawła II do Centralnego. Dworzec Centralny dwupoziomowy, niczym Hauptbahnhof jakiś.
Dalej na północ można sobie wyobrazić dwa warianty:

A. prosto wzdłuż al. Jana Pawła II na Dworzec Gdański z wyjazdem na poziom zero w rejonie dawnego peronu czołowego

B. na Pragę mniej więcej w osi al. Solidarności, z zagłębieniem Wileńskiego

lub oczywiście połączenie A+B.

Wariant B dałby IMHO więcej. Wileński jest ślepym zakończeniem bardzo uczęszczanej linii, zdecydowana większość przyjeżdżających na Wileński przesiada się tam, by jechać dalej do centrum, a nie pracuje w pobliżu; Gdański natomiast ma wciąż niewykorzystany potencjał dwóch linii obwodowych (Koło – Kasprzaka – Wola i towarowa przez Jelonki) i jakby do tego dołożyć jeszcze trzecią, to mogłoby się okazać że zabraknie miejsca na moście. Prawdopodobnie jednak wariant B byłby także znaczenie trudniejszy (przejście pod Starówką, Wisła).
Do dyskusji, czy linia musi być w całości pod ziemią – Chałubińskiego i al. Jana Pawła II mają bardzo szeroki pas drogowy, ewentualna estakada nie byłaby bliżej budynków niż obecnie na Powiślu, a tu na dodatek po obu stronach dominuje zabudowa biurowa. Ale to jednak dość ryzykowny pomysł.

LINIA POD LOTNISKIEM

Skraca i prostuje drogę z Radomia. Tworzy przelotową stację pod lotniskiem. Rozwiązuje problem braku przepustowości na odcinku Służewiec - Zachodnia (być może w prostszy sposób niż budowa dodatkowych torów na odcinku przez Rakowiec) i pozwala na dojazd na lotnisko pociągom dalekobieżnym.

Linia powinna być dość łatwa do wybudowania, być może nawet w większości w otwartym wykopie jeśli nie będzie równo pod pasem startowym. Ze względu na samoloty w korytarzu tym nie ma wysokich zabudowań, w zasadzie odpada też problem hałasu.

Ramowy podział obowiązków – przyspieszone z Radomia i dalekobieżne pod lotniskiem, SKM i bliższe regionalne przez Służewiec, SKM na lotnisko przez Służewiec.

WJAZD Z ZĄBEK NA WSCHODNIĄ

Z cyklu mała rzecz a cieszy. Skróciłaby wjazd z Białegostoku do Warszawy o 15 minut względem czasu obecnego i ok. 10 minut względem czasu po planowanej modernizacji E-75. Do wykorzystania kawałek korytarza Nowo-Ziemowita. Szkoda, że nie udało się tego wrzucić w Rail Baltica, ale to chyba jeszcze nie był ten etap rewolucji.

II LINIA METRA

Jest to poniekąd odwrócenie dotychczasowych pomysłów tworzenia II linii metra na bazie linii kolejowych. Skoro już budujemy taki fajny tunel za 4 miliardy, to może da się go lepiej wykorzystać i wpuścić w niego część ruchu aglomeracyjnego? Na zasadzie np. od Stadionu co drugi kurs na Wileński (a potem dalej na Targówek), a co drugi na Wschodni (odcinkiem tunelu wg projektu trzeciej linii) i dalej po torach kolejowych - do wyboru Otwock, Sulejówka, Zielonka (raczej trzeba by się na jedno zdecydować).

Oczywiście trzeba by odpowiedni odcinek torów wydzielić z sieci kolejowej, co można zrobić przy okazji modernizacji WWK. Można przerobić zasilanie na odcinku kolejowym na trzecią szynę na modłę berlińskiego S-bahna, można postawić na tabor dwusystemowy. Skoro np. linia do Otwocka ma być i tak ryta do gołej ziemi z dobudową dodatkowego toru, to dlaczego nie zrobić od razu 4 torów, w tym 2 dla „metra”, a pociągi z Pilawy czy Dęblina puszczać od Otwocka po torach dalekobieżnych?

Od zachodu narzuca się linia na Ożarów i Błonie, gdzie i tak są potrzebne dodatkowe tory.

Synergiczną zaletą tego rozwiązania są planowane lokalizacje stacji techniczno-postojowych – Mory i Kozia Górka. Obie są przy liniach kolejowych i z obu można by zacząć korzystać znacznie wcześniej niż przy budowie metra „tradycyjnie”.

Potencjalnym zagrożeniem – że II linia metra okaże się bardziej popularna niż prognozowano i nie będzie miejsca na dodatkowe pociągi.

WKD

Linia WKD to tak jakby dodatkowa półśrednica. Brakuje jednak 600 m do I linii metra, a do tego obecna formuła zawracania na WKD Śródmieście jest barierą (jedną z) dla zwiększenia częstotliwości pociągów i strasznie wydłuża drogi dojścia. Sensowne może być zatem wydłużenie tej linii – pytanie czy wzdłuż istniejącej średnicy, czy gdzie indziej?

NOWY WYLOT NA PÓŁNOCNY ZACHÓD

Z grubsza w planowanym korytarzu S-7. Pas między KPN a Wisłą to część aglomeracji, która – niestety – zabudowuje się intensywnie, a nie jest obsługiwana żadną komunikacją szynową. Ładnie wpisuje się w średnicę N-S, wadą jest minięcie Łomianek bokiem.

Bida-wersja: wykorzystanie bocznicy do Huty Warszawa.

Poglądowa mapka na rozgrzewkę:
Obrazek

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 13:12 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Cytuj:
Bida-wersja: wykorzystanie bocznicy do Huty Warszawa.


A to bym i tak wykorzystał tworząc połączenie kolejowe Bemowo-Zachodni - przy czym to wymaga budowy linii kolejowej mniej więcej od Fortu Bema w kierunku zachodniego - takiej możliwości przejazdu obecnie nie ma, a perspektywa dotarcia z Bemowa do Zachodniego w 20 minut na pewno wielu się spodoba.

KOLEJOWA OBWODNICA POŁUDNIOWA

Z grubsza w korytarzu A-2 z wyjazdem mniej więcej na wysokości bocznicy do stacji postojowej metra Kabaty a włączenie wyszłoby gdzieś między Falenicą a Miedzeszynem chyba.

Alternatywnie obwodnica powinna się zaczynać od linii Radomskiej na wysokości Woronicza i należałoby wytyczyć trasę przez Mokotów i Stegny gdzieś do Radości, Międzylesia.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 14:12 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Wojtek napisał(a):
A to bym i tak wykorzystał tworząc połączenie kolejowe Bemowo-Zachodni

Biuro Komunikacji (jeszcze przed fuzją z Biurem Drogownictwa), proponowało stworzenie linii obwodowej i domknięcie połączenia pomiędzy Dw. Warszawa Wola a Warszawa Zachodnia. Pomysł poparli konsultanci z Berlina.
Jednak pomysł z metrem wygrał...

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 15:22 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Wojtek napisał(a):
A to bym i tak wykorzystał tworząc połączenie kolejowe Bemowo-Zachodni - przy czym to wymaga budowy linii kolejowej mniej więcej od Fortu Bema w kierunku zachodniego


Gdzie Rzym, gdzie Krym? Fort Bema jest bardziej przy obwodnicy towarowej, niż przy bocznicy do huty. I jeszcze całkiem niedawno miał własną bocznicę.

Wojtek napisał(a):
perspektywa dotarcia z Bemowa do Zachodniego w 20 minut na pewno wielu się spodoba.


E, z Bemowa to tramwaj mógłby osiągnąć podobny czas. Ewentualny potencjał tej bocznicy tkwi raczej w możliwości przejęcia części dojazdów z Radiowa i pasma Izabelina wcześniej niż metro. Ale bez wydłużenia do Łomianek to i tak będzie mało.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 15:40 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Połączenie Bemowo-Zachodni wiodłoby najpierw bocznicą od Huty, potem obwodnicą towarową a od niej przy forcie Bema należałoby wybudować połączenie zachodniego.

[Pretensja] Najpierw proponujesz burzę mózgów na forum, a potem od razu zaczynasz oceniać nadesłane rozwiązania. Może choć poczekałbyś kilka postów.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 17:06 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
olek napisał(a):
ŚREDNICA N-S

Najczęściej chyba przewijający się w dyskusjach pomysł to średnica N-S, prowadząca od zakrętu linii radomskiej pod Polem Mokotowskim (wielka szkoda, że miasto dopuściło do zabudowy klina napowietrzającego Mariną Mokotów, to komplikuje sprawę) i dalej w ciągu Chałubińskiego – al. Jana Pawła II do Centralnego. Dworzec Centralny dwupoziomowy, niczym Hauptbahnhof jakiś.

Na mapce, którą załączyłeś, ta odnoga przechodzi tuż-tuż obok przystanku metra Pole Mokotowskie. Aż się prosi o zrobienie współnej stacji/węzła przesiadkowego.
Ja mam nieco inny pomysł (przedstawiłem swego czasu na innym forum), żeby I linia metra odgałęziała się zaraz za ww przystankiem i kierowała się pod Polem Mokotowskim do pl. Zawiszy, dalej pod Towarową, Okopową, Rondem Babka i Popiełuszki, by ponownie połączyć się z I linią przed przystankiem Marymont lub Słodowiec. Ta odnoga mogłaby zostać w przyszłości przedłużona na Żerań (północ) lub Wilanów (południe). Zalety tego odcinka:
  1. Obsługa okolicy, która w najbliższych latach ma się mocno rozbudować (mieszkania, biura, centra handlowe),
  2. Ważne węzły przesiadkowe - trasa "Ł", Zawiszy/Ochota, II linia metra, al. Solidarności, Rondo Babka/obwodowa linia kolejowa (dw. Gdański)
  3. Możliwość alternatywny dojazd do centrum w razie awarii linii metra pod Marszałkowską.
olek napisał(a):
LINIA POD LOTNISKIEM

Skraca i prostuje drogę z Radomia. Tworzy przelotową stację pod lotniskiem. Rozwiązuje problem braku przepustowości na odcinku Służewiec - Zachodnia (być może w prostszy sposób niż budowa dodatkowych torów na odcinku przez Rakowiec) i pozwala na dojazd na lotnisko pociągom dalekobieżnym.

Nie wiem czy koszt uzasadniałby nikłe zyski ze ścięcia rogu. No i czy histeria bezpieczeństwa pozwoliłaby na potencjalny atak na lotnisko od spodu?

Skoro już zmierzamy w stronę sci-fi, to może jeszcze I linię metra przedłużyć o 1 przystanek pod hutą, do pętli przy cmentarzu północnym?

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 29, 2011 17:26 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
olek napisał(a):
Bida-wersja: wykorzystanie bocznicy do Huty Warszawa.


Ciekawe, że właśnie to wywołało największe zainteresowanie. Z drugiej strony nie jest to takie dziwne, bo właśnie pn-zach. część Warszawy i jej peryferie są całkowicie pozbawione transportu szynowego. W ramach burzy mózgów proponuję szynobus Młociny - Ożarów, ewentualnie z przedłużeniem do Pruszkowa. Wzdłuż Radiowa biegłoby to ok. 3 km. po bocznicy, dalej między Mościskami i Laskami, Lipków, Zielonki Wieś i Ożarów. Prawie cały odcinek bez zabudowy. Przy przystankach parkingi B&R i P&R.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn sty 02, 2012 7:13 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Piwoslaw napisał(a):
Nie wiem czy koszt uzasadniałby nikłe zyski ze ścięcia rogu.


Tak jak pisałem, zysk tkwi nie tylko w skróceniu drogi. Jak wrzucisz na linię przez Służewiec SKM z Okęcia, regionalne z Góry Kalwarii i Warki, przyspieszone z Radomia i Skarżyska oraz dalekobieżne z Kielc, to się zrobi ciasno. A przecież za jakiś czas powinien się tu jeszcze zmieścić SKM z Piaseczna / Zalesia, lekki SKM z Konstancina i ekspresy z Rzeszowa...

W efekcie potrzebne będą dodatkowe tory. A budowa dwóch torów na skróty pod lotniskiem i w miejscu ruder na wylocie pasa startowego może się okazać tańsza i prostsza niż poszerzanie wykopu przez Służewiec i Rakowiec. Zwłaszcza jeśli miasto będzie się upierało przy rezerwie na drogową trasę N-S.

Oczywiście, gdyby powstała nowa średnica kolejowa N-S, to budowa „ścięcia” nie byłaby szczególnie pilna, wystarczyłaby rozbudowa Służewca. Jest to swego rodzaju alternatywa dla wylotu na Radom. Spisałem oba pomysły, potem możemy się pobawić w zestawianie ich w scenariusze.

Piwoslaw napisał(a):
No i czy histeria bezpieczeństwa pozwoliłaby na potencjalny atak na lotnisko od spodu?


Hm? Na większości lotnisk w szeroko rozumianej Europie pociągi wjeżdżają pod terminal. Od 2012 r. powinny też na Okęciu, więc terrorystyczne mleko już się rozlało. Na tych większych jeżdżą także przelotowo pod płytą lotniska (np. Schwechat, Schiphol, Koln/Bonn, Arlanda, CDG – na tym ostatnim częściowo w otwartym wykopie), chociaż wydaje mi się, że jednak pod terminalem można narobić więcej szkód.

Wojtek napisał(a):
Najpierw proponujesz burzę mózgów na forum, a potem od razu zaczynasz oceniać nadesłane rozwiązania.


Na razie to nawet nie oceniam, tylko próbuję się dowiedzieć, jak to połączenie miałoby biec. Czy chodzi o łącznicę W-S pomiędzy obwodnicą towarową a linią Koło – Kasprzaka – Wola? Ale to jest z kolei niekompatybilne z faktem, że bocznica do Huty włączona jest w obwodnice towarową w kierunku południowym...

Może w takim razie po prostu wjazd z towarowej na Dworzec Zachodni – łącznica od Fortu Wola przez Odolany?

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn sty 02, 2012 9:50 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Cytuj:
łącznica od Fortu Wola przez Odolany?


O toto mi chodzi. Może błędnie utożsamiłem Form Bema z Fortem Wola. Warszawiak ze mnie z dziada pradziada ;-).

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sty 17, 2012 19:35 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
Ciekawe kiedy znajdą kasę na drugi tor od Otwocka do Pilawy?
To chyba większy priorytet?

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 42 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL