Kolejarze chcą połączyć dworce Wileński na Pradze i Główny na Woli 8-kilometrowym tunelem pod Wisłą. Planują też sześć podziemnych stacji m.in. na Starym Mieście. Za to remont obecnej linii średnicowej przesuwa się na przyszłą dekadę.
8-kilometrowy tunel miałby się zaczynać na wysokości ul. Pszennej na Targówku Fabrycznym. Tory schodziłyby do pierwszego z sześciu podziemnych przystanków – Warszawa Radzymińska. Pasażerowie mieliby tu przesiadkę, bo na górze na linii obwodowej PKP już za rok mają być gotowe nowe perony (wybrano wykonawcę). Pod al. „Solidarności” pociągi zjeżdżałyby na poziom -3 pod II linię metra i jej stację Dworzec Wileński.
Dalej tunel kolejowy ma się odgiąć pod Parkiem Praskim i fragmentem zoo – przetnie Wisłę do stacji Warszawa Stare Miasto pod ul. Mostową koło parku fontann. Następnie pod Ogrodem Krasińskich przejdzie do przystanku Warszawa Ratusz Arsenał (po północnej stronie stacji I linii metra). Pociągi pokonają długi łuk pod Muranowem do al. Jana Pawła II i przystanku między ul. Grzybowską a rondem ONZ. A potem następny zakręt wzdłuż ul. Twardej i Platynowej do Dworca Głównego zagłębionego na poziomie -1.
Z drugiej strony do nowego tunelu średnicowego wjeżdżałyby pociągi np. z linii radomskiej czy sochaczewskiej. Jak przekonują w PKP PLK, podziemna linia mogłaby zostać przystosowana nawet dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej, której trasa urywa się teraz przy al. Jana Pawła II.
ednocześnie w PKP PLK myślą o przebiciu 2,5-kilometrowego odcinka torów od Dworca Wschodniego do linii wołomińskiej przez Targówek Fabryczny i dobudowaniu wzdłuż niej dwóch torów do Ząbek (7 km). Tak powstałby skrót dla pociągów dalekobieżnych do Białegostoku. Teraz krążą przez Rembertów i Zielonkę, a mogłyby zaoszczędzić 7-9 minut. Wpisuje się to w plan, o którym wiosną mówił „Stołecznej” prezes PKP PLK Ireneusz Merchel: docelowo wszystkie wjazdy kolejowe do Warszawy mają się składać z czterech torów – osobno dla pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Tak jak od dziś na linii grodziskiej.
[...]
W rozmowie ze „Stołeczną” przyznaje to wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel (PiS): wbrew pierwotnym planom linia średnicowa nie zostanie wyremontowana przy wykorzystaniu dotacji Unii Europejskiej z obecnego budżetu, które trzeba rozliczyć najpóźniej w 2023 r. [...] Odniósł się też do koncepcji drugiej linii średnicowej pod Warszawą: – Ja jestem z Targówka i taka inwestycja by mnie bardzo ucieszyła. Warto o niej myśleć. Przebicie tunelu tak, by Warszawa Wileńska przestała być dworcem czołowym, byłoby bardzo dobrym rozwiązaniem, ale w „Krajowym Programie Kolejowym” nie mamy takiego tematu. On się pojawia tylko w luźnych rozmowach – zastrzegł.
I uzupełnienie, by ktoś nie pomyślał, że może jednak dasię zrobić coś nowego kolejowego na większą skalę:
Ministerstwo i PKP PLK studzą zapał: to tylko jeden z pomysłów na kolejne dwudziestolecie, które spółka być może będzie analizować.