Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt wrz 18, 2007 18:51 
Offline
Bywalec

Dołączył(a): Wt sie 14, 2007 14:12
Posty: 52
Lokalizacja: Chotomów
Dostałem to od pana Janusza Piechocińskiego (Janusz.Piechocinski@tor.net.pl):

Cytuj:
Bezpieczeństwo Na styku Droga Kolej

Na eksploatowanych liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA znajduje się ogółem*:
13 030 przejazdów kolejowo – drogowych,
1 194 innych miejsc ujmowanych w statystykach dotyczących przejazdów (przejścia dla pieszych, przejazdy użytku niepublicznego).
2 288 przejazdów znajduje się na liniach z zawieszonym ruchem kolejowym. PKP PLK SA ma obowiązek utrzymywania ich w stanie technicznym przewidzianym obowiązującymi przepisami.
Ogółem ilość przejazdów i przejść
na wszystkich liniach wynosi 16 512.

W zestawieniach statystycznych przyjęto dane dotyczące tylko skrzyżowań linii kolejowych z drogami, pomijając przejścia dla pieszych oraz przejazdy użytku niepublicznego. Odpowiednio zweryfikowano dane za lata ubiegłe.

PRZEJAZDY I PRZEJŚCIA
SĄ PODZIELONE NA KATEGORIE*:

kategoria A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami lub
przejazdy użytku publicznego bez rogatek, na których ruch na
drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych


Przejazd kat. A


kategoria B - przejazdy użytku publicznego z samoczynną
sygnalizacją świetlną i z półrogatkami









Przejazd kat. B

kategoria C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją
świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei


Przejazd kat. C



kategoria D - przejazdy użytku publicznego bez rogatek i półrogatek
i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej




Przejazd kat. D

kategoria E - przejścia użytku publicznego

kategoria F – przejazdy i przejścia użytku niepublicznego


Na liniach kolejowych eksploatowanych znajduje się*:

2893 przejazdy kategorii A (22,1%)
502 przejazdy kategorii B (3,9%)
1305 przejazdów kategorii C (10%)
8338 przejazdów kategorii D (64%)


PRZYPOMINAM, ŻE:

NA WSZYSTKICH PRZEJAZDACH ZAPEWNIONE JEST BEZPIECZEŃSTWO:

na przejazdach kategorii A przez pracowników kolei strzegących przejazd oraz poprzez urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe i znaki drogowe
na przejazdach kategorii B poprzez urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe (rogatki oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa) i znaki drogowe
na przejazdach kategorii C poprzez urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe (sygnalizacja świetlna i dźwiękowa) i znaki drogowe
na przejazdach kategorii D poprzez znaki drogowe
na przejściach kategorii E poprzez znaki drogowe, labirynt oraz dodatkowo opcjonalnie przez urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejściu (rogatki oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa)
na przejazdach kategorii F przez właściciela przejazdu

Najważniejszym kryterium kwalifikowania przejazdów do jednej z kategorii jest iloczyn ilości pojazdów drogowych i szynowych przejeżdżających przez przejazd w ciągu doby (iloczyn ruchu).
Pomiary natężenia ruchu drogowego wykonuje właściwy zarząd drogi nie rzadziej niż co 5 lat. Pomiaru natężenia ruchu kolejowego dokonuje zarząd kolei w tych samych okresach, w których zostaje ustalone natężenie ruchu drogowego.
Pomiarami ruchu objęte są wszystkie przejazdy zakwalifikowane do kategorii A, B, C lub D.

PRZYPOMINAM, ŻE:

W 2006 roku doszło do 256 wypadków na przejazdach*.
Śmierć poniosło 30 osób, 100 osób zostało rannych.

Do największej ilości wypadków (proporcjonalnie do ilości przejazdów) dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii C, zabezpieczonych sygnalizacją świetlną i dźwiękową oraz znakami drogowymi!

W 2006 r.:

do wypadku doszło na co 182 przejeździe obsadzonym przez dróżnika lub innego pracownika kolei (kat. A),
do wypadku doszło na co 42 przejeździe wyposażonym w rogatki i sygnalizację świetlną (kat B),
do wypadku doszło na co 23 przejeździe wyposażonym w sygnalizację świetlną i dźwiękową (kat C),
do wypadku doszło na co 48 przejeździe zabezpieczonym tylko znakami drogowymi (kat. D).
Najgroźniejsze w skutkach* były wypadki na przejazdach kategorii B (12 wypadków, 12 osób poszkodowanych oraz kategorii A (16 wypadków, 12 osób poszkodowanych).
Obrażeniami ciała zakończyło się więc statystycznie 100% wypadków na przejeździe kat. B, 75% wypadków na przejazdach kat. A, a także 67% wypadków na przejazdach kat. C i 40% wypadków na przejazdach kat. D.
Niemal zawsze w wypadku na przejeździe całkowitemu zniszczeniu ulega samochód.

PRZYPOMINAM, ŻE:

Droga hamowania pociągu
przy prędkości 100-120 km/h
i użyciu nagłego hamowania wynosi 700 – 1000 m

W razie nagłego wtargnięcia samochodu na przejazd
MASZYNISTA NIE MA ŻADNYCH SZANS, BY UNIKNĄĆ WYPADKU



NA PRZEJEŹDZIE SAMOCHÓD NIEMAL ZAWSZE ULEGA CAŁKOWITEMU ZNISZCZENIU


PRZYPOMINAM, ŻE:

2006 r. sprawcami 251 wypadków byli użytkownicy dróg (98%)
W 5 przypadkach winę ponosili pracownicy kolei.

Zbliżony odsetek użytkowników dróg jako sprawców wypadków na przejazdach wykazują statystyki innych kolei.
Dane za 2006 r. potwierdzają nasze obserwacje: średnia wieloletnia w Polsce wynosi ponad 97%.
Przyczyny wypadków są ustalane przez komisje powoływane przez niezależny od kolei Urząd Transportu Kolejowego i weryfikowane zgodnie z ustaleniami dochodzeń policyjnych i prokuratorskich.

Do największej ilości wypadków dochodzi latem, przy zwiększonym ruchu na drogach i nieuwadze spowodowanej upałem,
Bardzo częstą przyczyną wypadków jest jazda „na pamięć”, w myśl zasady: „wczoraj przejechałem bez przeszkód, więc dziś też nie muszę się rozglądać”,
Często ofiarami wypadków na przejazdach są dzieci!!!
Nawet dróżnik i zapory na przejeździe nie są stuprocentową gwarancją bezpieczeństwa!!!

PRZYPOMINAM, ŻE:

kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność,
przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności,
kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy.

kierującemu pojazdem zabrania się:
objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

PRZYPOMINAM, ŻE:

Prędkość pociągów przejeżdżających przez przejazd z zawieszoną obsługą lub z nieczynnymi urządzeniami przejazdowymi jest ograniczona do 20 km/h.
Maszynista pociągu zbliżającego się do przejazdu podaje sygnał
„Baczność” i jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności.
Do zachowania szczególnej ostrożności jest zobowiązany także kierowca.
Kolizja na przejeździe, nawet przy niewielkiej prędkości pociągu, zawsze
może być tragiczna w skutkach!
W celu zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych wprowadzono do użytku nowe sygnalizatory informujące maszynistę pojazdu szynowego o stanie urządzeń na przejeździe.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych wprowadzono do użytku nowe sygnalizatory informujące maszynistę pojazdu szynowego o stanie urządzeń na przejeździe.

droga hamowania pociągu jadącego z prędkością
100 km/h wynosi co najmniej 700 – 1000 metrów,
maszynista widząc, że na przejazd wjechał samochód, może tylko wcisnąć hamulec i czekać na zderzenie.

W wypadkach na przejazdach w lipcu i sierpniu 2004 r.:
- poniosło śmierć 6 osób
- odniosło obrażenia 29 osób


W wypadkach na przejazdach w lipcu i sierpniu 2005 r.:
- poniosły śmierć 3 osoby
- odniosło obrażenia 6 osób


W wypadkach na przejazdach w lipcu i sierpniu 2006 r.:
- poniosły śmierć 4 osoby
- odniosły obrażenia 33 osoby


W wypadkach na przejazdach w lipcu i sierpniu 2007 r.:
- poniosły śmierć 3 osoby
- odniosło obrażenia 13 osób



Spośród 52 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, do jakich doszło podczas tegorocznych wakacji:
- 1 wydarzył się na przejeździe kat. A (bez ofiar),
- 1 wydarzył się na przejeździe kat. B (1 osoba zginęła, 1 została ranna,
- 11 wydarzyło się na przejazdach kat. C (1 osoba została ranna),
- 39 wydarzyło się na przejazdach kat. D (2 osoby zginęły, 11 zostało rannych).

W porównaniu z lipcem i sierpniem 2006 r. ilość ofiar zmniejszyła się o 50%, choć ilość kolizji na przejazdach wzrosła z 43 do 52.

Przyczyną 51 spośród 52 wypadków (98%),
do jakich doszło w lipcu i sierpniu 2007 r.
była nieostrożność kierowców!

Przyczyną 51 spośród 52 wypadków (98%),
do jakich doszło w lipcu i sierpniu 2007 r.
była nieostrożność kierowców!


Na podstawie informacji PKP Polskie Linie Kolejowe, Policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych opracował :

Janusz Piechociński Zespół Doradców Gospodarczych TOR ,janusz@piechocinski.pl


Z raportu wynika, że nic nie zastąpi ostrożności i rozwagi kierowców. Budowa rogatek nie zmnieszy drastycznie liczby wypadków choć powinny być dodane tam, gdzie nie jest planowana budowa wiaduktu.

_________________
Kamil Szmit


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn wrz 24, 2007 0:01 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): N sty 07, 2007 14:50
Posty: 106
Kiedyś widziałem filmik z kamerki skierowanej na przejazd drogowo-kolejowy. Powiem jedno: fantazja kierowców nie zna granic. Nie dziwne więc, że 95% wypadków jest z winy kierowców. Maszyniści mają mniejszą fantazję i jest ich zdecydownie mniej, dlatego powodują oni tylko 5% wypadków. Jednakże prawie zawsze wygrywa pociąg, który co najwyżej może się wykoleić.

_________________
|..Pozdrawiam..|
|.....SeBeQ......|
|--=--=--=--=--| ..:: Make Gravity Your Slave ::..


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz maja 26, 2011 13:47 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2822
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rynek-kolejowy.pl/24391/Lini ... budowy.htm

Cytuj:
Jak zaznaczył [Szafrański], największym problemem na tym odcinku jest spora ilość przejazdów o tzw. przekroczonym iloczynie ruchu. Oznacza to, że ze względu na dużą częstotliwość ruchu samochodów na tych przejazdach, musiała zostać ograniczona prędkość pociągów przejeżdżających przez nie do 20 km/godz.


0_0 Nie ma to jak jasno ustalić, kto ma pierwszeństwo.

_________________
Pozostanie po nas
ta smutna legenda
że wciąż nas uczono
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz maja 26, 2011 15:57 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
SeBeQ napisał(a):
Kiedyś widziałem filmik z kamerki skierowanej na przejazd drogowo-kolejowy. Powiem jedno: fantazja kierowców nie zna granic. Nie dziwne więc, że 95% wypadków jest z winy kierowców. Maszyniści mają mniejszą fantazję i jest ich zdecydownie mniej, dlatego powodują oni tylko 5% wypadków. Jednakże prawie zawsze wygrywa pociąg, który co najwyżej może się wykoleić.

Maszyniści mają taką samą fantazję, ale też mają tylko jeden stopień swobody: prędkość. Za to kierowca ma obowiązek zatrzymać się i ma duże pole do popisu jeśli chodzi o to czy, jak, kiedy i gdzie się zatrzyma lub niezatrzyma.

A większa część z tych 5% procent to chyba awarie techniczne, a nie wina maszynistów. Trudno mi wyobrazić jak maszynista mógłby spowodować katastrofę jeśli ma zielony sygnał i nie przekroczył dozwolonej prędkości?

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL