Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Autor Wiadomość
PostNapisane: So maja 05, 2018 8:43 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7, ... -maja.html

Jarosław Osowski napisał(a):
Szeroki wjazd dla kolei. Docelowo na wszystkich trasach mają być cztery tory

5 maja 2018 | 08:00


Na wszystkich trasach PKP wokół stolicy docelowo będą po cztery tory. To pozwoli rozdzielić rosnący ruch aglomeracyjny od pociągów dalekobieżnych. Najpierw na linii otwockiej.

– Przepustowość na torach prowadzących do Warszawy musi się zwiększyć. Trzeba patrzeć na rozwój podróży kolejowych co najmniej kilkanaście lat do przodu. Liczba pasażerów będzie rosnąć, ma to też dobry wpływ na ekologię – przekonuje w rozmowie ze „Stołeczną” prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. Zwraca uwagę, że coraz więcej pasażerów dojeżdża pociągami do pracy, szkół i uczelni w Warszawie. Przybywa też kolejowych przewoźników i na torach robi się ciasno. Inaczej niż w latach 90. i po 2000 r., gdy trwało zwijanie przewozów i pociągi kursowały bardzo rzadko. Przełomem było wprowadzenie w aglomeracji stołecznej wspólnych biletów w Kolejach Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej, które obowiązują też w tramwajach, autobusach i metrze. Obie spółki kolejowe z pomocą UE sukcesywnie wymieniają też tabor na nowocześniejszy. To przyciąga podróżnych – wolą szybko i wygodnie dojechać pociągiem, niż tkwić samochodem w korkach.

– Chcemy rozdzielić na torach pociągi dalekobieżne, jeżdżące nawet 160 km na godz., od ruchu aglomeracyjnego, który wymaga przystanków co kilkaset metrów, a przez to musi być wolniejszy – planuje prezes PKP PLK.

Migiem do Lublina i Wołomina

Teraz czterotorowy jest tylko jeden wjazd do stolicy – od strony Pruszkowa. Co prawda od zeszłego roku trwa remont jego części dla pociągów podmiejskich, ale pasażerowie spod Warszawy od września mają obiecane częstsze kursy – w godzinach szczytu nawet co kilka minut. Bokiem zaś będą mknąć składy dalekobieżne z Łodzi i z południa Polski, wśród nich pendolino jeżdżące Centralną Magistralą Kolejową.

Podobnie ma być zorganizowany ruch na linii otwockiej. Merchel informuje, że zapadła decyzja o rozszerzeniu przygotowań do modernizacji odcinka za Dworcem Wschodnim planowanej na lata 2020-22. Początkowo kolejarze zakładali, że do dwóch obecnych torów dołączy tu tylko jeden (bliżej wschodniej jezdni ul. Patriotów w Wawrze). Jednak wybrana już firma dostała dodatkowe zadanie: ma doprojektować czwarty tor. Po zakończeniu prac środkiem będą jeździć pociągi podmiejskie i SKM, a bokiem ekspresy w stronę Lublina i powrotne do Warszawy. A razem z nimi ewentualnie regionalne składy Kolei Mazowieckich z Dęblina, które omijałyby większość stacji między Otwockiem a Dworcem Wschodnim.

Pociąg typu EN57 na remoncie

Linia Otwocka. Pociągi trąbią co stację i budzą mieszkańców. "Trąbią, bo jest potrzeba"
W ostatnich latach kolejarze zmodernizowali kilka tras pod Warszawą, a teraz szykują się do ich dalszej rozbudowy. Czterotorowy odcinek, który powstał między Zielonką a Wołominem na linii białostockiej, ma zostać przedłużony do Tłuszcza. Rozważane jest też skrócenie czasu przejazdu pociągów z Podlasia przez Ząbki i bocznicę na Targówku bezpośrednio do Dworca Wschodniego (zamiast naokoło przez Rembertów).

Służewiec czeka na decyzję

Zimą Sławomir Monkiewicz z Biura Strategii i Rozwoju PKP PLK mówił na spotkaniu z mieszkańcami Służewca, że w drugiej połowie tego roku będą wyniki analiz dla linii radomskiej. Kolejarze chcą ją rozbudować, by dodatkowo zmieściły się tu nie tylko pociągi zapowiedzianej już nowej linii SKM z Piaseczna, ale też ewentualnie składy z bocznicy od strony Konstancina-Jeziorny.

Ten plan powstał ponoć niezależnie od lansowanej od pewnego czasu koncepcji zapasowego lotniska dla Warszawy w Radomiu, skąd według prezesa Państwowych Portów Lotniczych Mariusza Szpikowskiego dojazd pociągiem ma być skrócony do 60 minut. Analizy w sprawie dodatkowych torów na linii radomskiej wstrzymują jednak decyzję o przebudowie przystanku Warszawa Służewiec, gdzie dojeżdżający do biurowców nie chcą krążyć po schodach i przeskakują przez tory. Kolejarze nie wykluczają, że peron zostanie przesunięty na drugą stronę wiaduktu ul. Marynarskiej, bliżej pętli tramwajowej.

Do Sulejówka czy Mińska?

Prezes PKP PLK przewiduje, że czwarty tor miałby też dołączyć do obecnych trzech na linii gdańskiej. Tutaj rozważane jest skierowanie pociągów dalekobieżnych nową trasą za Legionowem w stronę Nasielska, co pozwoli wyprostować i skrócić przejazd (na starej trasie pozostaną składy podmiejskie i do lotniska w Modlinie). Na linii siedleckiej, gdzie cztery tory urywają się już za Rembertowem, kolejarze zastanawiają się nad ich wydłużeniem do Sulejówka albo nawet Mińska Mazowieckiego. Ma być też przywrócona stacja Dębe Wielkie – jej likwidacja utrudniła omijanie pociągów aglomeracyjnych przez pospieszne. Rozbudowa dwutorowej dziś trasy w kierunku Ożarowa Mazowieckiego i Sochaczewa zależy zaś od tego, czy i kiedy powstanie w tym kierunku osobna linia kolei dużych prędkości razem z Centralnym Portem Komunikacyjnym i nowym lotniskiem w gminie Baranów. Rząd PiS chciałby, żeby to tutaj, a nie na Dworcu Centralnym w stolicy, znajdowała się główna stacja przesiadkowa w Polsce.

Koszt rozbudowy kolejowych wjazdów do Warszawy może sięgnąć wielu miliardów złotych i docelowo potrwać nawet ćwierć wieku. Na początek PKP PLK musi się zmierzyć z odkładanym od wielu lat udrożnieniem linii średnicowej w Śródmieściu. Nie wiadomo, czy wyrobi się z tym w latach 2020-23. Według Karola Jakubowskiego z biura prasowego spółki decyzje o rozbudowie warszawskiego węzła kolejowego będą podejmowane po zakończeniu analiz, które określą maksymalną przepustowość obecnych linii oraz to, jak i za ile można by ją poprawić. Część inwestycji w stolicy jest już przygotowywana z myślą o dotacjach z przyszłego budżetu Unii Europejskiej w latach 2021-27.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N sty 20, 2019 7:13 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
Z powyższego nie rozumiem tylko poniższego cytatu:
Cytuj:
Pociąg typu EN57 na remoncie

Linia Otwocka. Pociągi trąbią co stację i budzą mieszkańców. "Trąbią, bo jest potrzeba"

Wygląda na wyrwany z kontekstu, nie dotyczy budowy torów, nie ma rozwinięcia.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr mar 06, 2019 15:12 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 61066.html

Witold Urbanowicz napisał(a):
Dużym wyzwaniem komunikacyjnym i logistycznym w stolicy będzie szykowana przez PKP PLK przebudowa linii średnicowej. Skoordynowana z nią musi być budowa nowego wiaduktu w ciągu Towarowej, z którym z kolei powiązana jest rozbudowa układu torów tramwajowych. Wbrew pojawiającym się propozycjom miejskich aktywistów, nie ma szans ani możliwości na budowę nowych przystanków na linii średnicowej, nie powstaną też dodatkowe przejazdy (ulice) między Wolą a Ochotą. Przystanek Ochota zostaje w swoim miejscu, choć peron z częścią torów zostanie przesunięty nieznacznie na północ, a przy pl. Zawiszy nad torami powstanie plac miejski – to tylko część kluczowych ustaleń przekazanych przez miasto i kolejarzy podczas wczorajszej debaty ZDG TOR i Wspólnej Woli o transporcie na tzw. bliskiej Woli.

Ważnym aspektem dyskusji o obsłudze komunikacyjnej bliskiej Woli, tym powstającego zagłębia biurowego w rejonie ronda Daszyńskiego, jest planowana przebudowa linii średnicowej. Inwestycja ta będzie sporym wyzwaniem komunikacyjnym i logistycznym. – Cieszę się, że terminy prac zostaną przesunięte – nie ma takiej komunikacji zastępczej, która ratowałaby Warszawę przed całkowitym paraliżem w przypadku zamknięcia obu linii średnicowych – przypomniał jeden z wcześniejszych wariantów przebudowy Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR. – Chcemy, by co do zasady kolejowy ruch podmiejski został zachowany albo po średnicy podmiejskiej, albo po dalekobieżnej – wtórował Marek Chmurski, naczelnik Wydziału Transportu Publicznego w Biurze Polityki Mobilności i Transportu m.st. Warszawy.

Podstawowy cel: większa przepustowość

Jak wskazują przedstawiciele PKP PLK, dobre przygotowanie przebudowy linii średnicowej wymaga czasu – prace wszak będą prowadzone na żywej tkance miejskiej, przy częściowym zachowaniu ruchu kolejowego. Już teraz jednak kolejarze realizują szereg inwestycji komplementarnych. – Trwają prace na Warszawie Głównej, w tym roku rozpiszemy przetarg na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia – przypomniał Rafał Banaszkiewicz, zastępca dyrektora projektu z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Zakres inwestycji na linii średnicowej będzie ogromny. – Czeka nas przebudowa wszystkich obiektów inżynieryjnych oraz wszystkich przystanków podmiejskich za wyjątkiem oczywiście Stadionu. Śródmieście przebudujemy na stację, co jest warunkiem niezbędnym dla zwiększenia przepustowości. Skomunikujemy przejściem Dworzec Centralny ze Śródmieściem i stacją metra Centrum. Czeka nas też kompleksowa przebudowa Warszawy Wschodniej i także średnicy dalekobieżnej, choć na samym Dworcu Centralnym przewidujemy jedynie drobną modernizację układów peronowych – wymieniał Banaszkiewicz.

– Dzięki inwestycji podniesiemy przepustowość linii średnicowej z obecnych 14-15 par pociągów do 24 par pociągów – powiedział Adrian Karwat, zastępca dyrektora Biura Strategii PKP PLK. Jak dodał, nie da się tutaj w pełni przenieść doświadczeń z innych kolei miejskich o jeszcze większej częstotliwości. – Mamy tutaj zupełnie inny rodzaj ruchu niż w krajach europejskich, gdzie takie linie bardziej przypominają metro. Nie mamy jednorodnego taboru, kursujące tędy pociągi są bardzo zróżnicowane pod względem parametrów. Do tego mamy klasyczną sygnalizację, choć w przyszłości chcemy na średnicy wprowadzić ETCS / ERTMS – wskazywał Karwat.

Ochota przesuwana na… północ

Na linii średnicowej nie są planowane żadne nowe przystanki. Niemcewicza nie powstanie z uwagi na niewielką odległość od przeznaczonej do przebudowy Warszawy Zachodniej. Natomiast Ochota pozostanie w swojej dotychczasowej lokalizacji, po wschodniej stronie Towarowej. – Konserwator zabytków uznał, że pawilon wejściowy, zadaszenia i kładki są bardzo cenne. Peron przesuwamy w kierunku północnym, by zmieścić tam windy i schody ruchome – mówił Rafał Banaszkiewicz. To będzie spora ingerencja i zacznie się już od odsunięcia toru w kierunku Śródmieścia od przebiegającej obok linii WKD, co wynika z konieczności zachowania skrajni. W efekcie cały wykop linii średnicowej powiększy się o ok. osiem metrów, a miejsce zbocza skarpy po północnej stronie zastąpi ściana.

Zmienić się ma też obszar między Towarową a zabytkowym pawilonem wejściowym Ochoty. – Chcemy częściowo zadaszyć teren i stworzyć zarys placu miejskiego, by ułatwić skomunikowania i uwypuklić budynek dworcowy zgodnie z oczekiwaniami konserwatora zabytków – wyjaśnił Banaszkiewicz. Nie udzielił jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy linia średnicowa będzie przykrywana na dalszym odcinku w kierunku wschodnim – jak dodał, to kwestia planów innych spółek. Zaznaczył przy tym, że PKP PLK rozmawiają z innymi interesariuszami i są w stanie dostosować projekt, by uwzględnić przyszłe posadowienia płyty.

Wiadomo w tej chwili już, że nie będzie przejść pod ulicą Towarową w osi peronu kolejowego Warszawy Ochoty. – Rozmawiamy o dodatkowym przejściu na powierzchni, w poziomie szyn, do placu miejskiego – wskazał Rafał Banaszkiewicz. Taki wariant realizacyjny wynika z naziemnej lokalizacji stacji Warszawa Główna oraz chęci lepszego skomunikowania od strony północnej istniejących przystanków tramwajowych.

Co z Towarową?

W kontekście linii średnicowej pojawia się pytanie o przyszłość wiaduktu w ciągu Towarowej, który już teraz znajduje się w złym stanie technicznym. – Mamy gotową dokumentację, by odtworzyć wiadukt w razie wystąpienia awarii. Przewidujemy też rozbudowę układu torów tramwajowych (dodatkowy tor do skrętu oraz tor postojowy). Czekamy jednak na modernizację linii średnicowej, bo jakiekolwiek prace przy wiadukcie wymuszałyby wstrzymanie ruchu kolejowego – mówił Jan Jakiel, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju w ZDM Warszawa.

ZDM będzie musiał jednak projekt zmienić – m.in. z uwagi na przesunięcie peronu Ochoty. – W grudniu spotkaliśmy się z przedstawicielami miasta. Rozmawiamy, dlaczego warto zmienić rozwiązania projektowe, by ograniczyć utrudnienia w ruchu kolejowym (obecnie konstrukcja wiaduktu jest przyjęta jako monolityczna – realizacja wymagałaby zajęcia torów), a przy tym zachować ciągłość ruchu na Towarowej. Mamy opracowaną koncepcję modyfikacji projektu, na dniach zostanie przedstawiona miastu – zaznaczał Rafał Banaszkiewicz z PKP PLK.

Nowych ciągów drogowych przecinających średnicę nie będzie

Dużo emocji budzi kwestia zapewnienia dodatkowych przejazdów drogowych, zwłaszcza na długim odcinku między Towarową a al. Prymasa Tysiąclecia, co poprawiłoby skomunikowanie Woli i Ochoty. – Już teraz przy wiaduktach na Towarowej i Żelaznej jest obniżona skrajnia. Każdy kolejny obiekt będzie wiązać się z wyzwaniem – zauważał Jakiel. Jak dodawał, budowa połączenia na wysokości Spiskiej/ Niemcewicza byłaby utrudniona: linia średnicowa w tym miejscu już się wynurza.

– Wiadukt w ciągu tzw. Nowokarolkowej to obniżenie niwelety torów o 1,2 m. Mówimy o sześciu torach na znacznej odległości – zaznaczył Tadeusz Bartosiński, zastępca dyrektora Biura Mobilności i Transportu m.st. Warszawy. Teraz sprawę też komplikuje lokalizacja Warszawy Głównej na powierzchni, czyli wyżej niż zagłębiająca się w tym miejscu linia średnicowa. – Do 2016 r. był pomysł schowania pod ziemię Warszawy Głównej. Wtedy była też szansa na zrównanie niwelety, co umożliwiałoby realizację Nowokarolkowej. Potem jednak PKP SA zarzuciły swój projekt zagospodarowania terenów Warszawy Głównej i postawiły PKP PLK pod ścianą. Tak naprawdę gotowy projekt został wyrzucony do kosza i został przyjęty projekt zamienny ze stacją z poziomie terenu – dodał Marek Chmurski z Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Jednocześnie były prowadzone rozmowy na temat połączenia drogowego na osi Grzymały-Sokołowskiego, ale w chwili obecnej nie jest ono przewidywane. – Ze względu na skrajnię konieczne byłoby wykonanie w tym miejscu tunelu. Proponowaliśmy nawet, żeby przy okazji naszej inwestycji wykonać jeśli nie sam tunel, to chociaż sam strop i ściany szczelinowe. Miasto przeanalizowało korzyści i nie skorzystało z propozycji. Nie będzie to zatem skoordynowane z projektem Warszawy Zachodniej – stwierdził Rafał Banaszkiewicz z PKP PLK. – Pomijając kwestię braku środków po stronie miasta na realizację takiego tunelu, w tej chwili jest już za późno na zmianę projektu. Późniejsza budowa byłaby trudna bez dezorganizowania ruchu kolejowego – dodał przedstawiciel PKP PLK. – To nie jest tak, że nie będzie można tego zrealizować. Będzie to generować większe trudności, ale są odpowiednie technologie. Jeżeli miasto będzie miało na to środki i zapadnie decyzja, że takie przebicie w tym miejscu jest potrzebne, to będziemy ze stroną kolejową o tym rozmawiać – odpowiadał Marek Chmurski z Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Pojawią się za to dodatkowe kładki. Jedna po zachodniej stronie peronów odbudowywanej Warszawy Głównej, ok. 300 m na zachód od Towarowej oraz druga po wschodniej stronie Warszawy Zachodniej. – Wykonamy ją w I etapie przebudowy Warszawy Zachodniej, by czynne perony były cały czas dostępne w trakcie trwania zamknięcia tunelu pod peronami – mówił Rafał Banaszkiewicz. Jak dodawał, przez cały czas trwania prac część peronów na Zachodniej będzie dostępna, a pociągi dodatkowo będą już mogły dojeżdżać do Warszawy Głównej.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL