Spotkanie zespołu konsultacyjnego w sprawie uspokojenia ruchu na drogach gminnych w Laskach; 29 III 2011 r., godz. 18.00, Remiza OSP w Laskach
Obecni: Mateusz Milej - UG Izabelin, Referat Komunalny, Marek Więckowski, Instytut Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, Biuro Prac Inżynierskich Grzegorz Bondaryk - Biuro Prac Inżynierskich, Agnieszka Markiewicz - Koło Polskiego Związku Niewidomych w Laskach, mieszkańcy: Włodzimierz Domański, Naczelnik OSP w Laskach Tomasz Luberek, OSP w Laskach, Romuald Jedynak, ul. Wieczorka, Marek Słoń, ul. Trzech Sosen, Mariusz Truszkowski, ul. Sezamkowa
W. Domański i T. Luberek (OSP Laski) musieli opuścić spotkanie już po kilku minutach, żeby wziąć udział w akcji gaśniczej, jednak ich stanowisko wpłynęło na zasadniczą zmianę koncepcji uspokojenia ruchu. Żeby nie opóźniać przyjazdu strażaków na akcję zdecydowaliśmy na wyznaczenie nie jednej, lecz dwóch stref 30. Ma je rozdzielać ciąg ulic Wieczorka (do ul. Brzozowej) i Brzozowej (od ul. Wieczorka do ul. Partyzantów), na której pozostanie ograniczenie do 50 km/h i będzie zachowane pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Cały projekt rozważaliśmy przy założeniu, że zostanie wykonany planowany przez gminę remont tego ciągu ulic i wykonanie chodnika na całej długości. W stosunku do obecnie przyjętego planu przebudowy ulicy proponujemy następujące korekty: 1. Na całej długości chodnik szerokości 2,5 m z dopuszczeniem ruchu rowerów (znak C16 + T22), w pobliżu znaku powinna być tabliczka z napisem „Mijając niewidomego zsiądź z roweru” i obrazem ilustrującym skutki włożenia białej laski w szprychy; 2. Progi spowalniające o profilu 50 km/h, jeden na Wieczorka i dwa na ul. Brzozowej; 3. Wyniesione tarcze skrzyżowań Brzozowa / Wieczorka i Brzozowa / Partyzantów; 4. Zachowanie ciągłości chodnika przy ul. Brzozowej na skrzyżowaniach z ul. Zieloną i ul. Sokołowskiego; 5. Na dojeździe do ul. Brzozowej oznakowanie ul. Cichej jako podporządkowanej. 6. Wyznaczenie 4-6 miejsc parkingowych na północnej stronie ul. Brzozowej. 7. Oznakowanie wjazdu do strefy 30 na zjazdach z tego ciągu ulic w ulice boczne: Zielona, Sokołowskiego, Partyzantów (w obie strony), Brzozowa (za skrzyżowaniem z ul. Partyzantów w kierunku Zakładu), Cicha, Wieczorka (w kierunku „Rysia”), Brzozowa (w kierunku ul. Południowej) oraz oznakowanie wyjazdu ze strefy w tych samych miejscach w przeciwnym kierunku. Wszystkie te rozwiązania powinny być przyjęte przed rozpoczęciem remontu ul. Brzozowej i Wieczorka, wykonane wraz z remontem i z funduszy na ten remont przeznaczonych.
Pozostałe wjazdy do strefy 30 i wyjazdy z niej: 1. Brzozowa między ul. Podleśną i Cyklistów; 2. Podleśna przy pierwszym progu spowalniającym od strony ul. 3 Maja; 3. Południowa przed skrzyżowaniem z ul. Brzozową (tylko wjazd); 4. Wieczorka przy rondzie; 5. Poznańska przy ul. 3 Maja; 6. Zielona przy ul. 3 Maja; oraz ewentualnie 7. Partyzantów przy ul. 3 Maja (tylko wjazd) – proponujemy zamknięcie dla ruchu samochodowego ul. Partyzantów przy ul. 3 Maja, a jeśli to nie byłoby możliwe, to wprowadzenie na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Partyzantów ruchu jednokierunkowego (od ul. 3 Maja do ul. Partyzantów) z dopuszczeniem ruchu rowerów w obie strony.
Ul. Południowa ma się znaleźć poza strefą 30, ponieważ będzie objęta strefą zamieszkania (znak D40), co oznacza: 1. Prawo pieszego do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami; 2. Możliwość korzystania z drogi przez dziecko w wieku do siedmiu lat bez opieki osoby starszej; 3. Prędkość dopuszczalna 20 km/godz.; 4. Zakaz parkowania poza miejscami wyznaczonymi. Na ul. Południowej ma być wyznaczonych ok. 10 miejsc parkingowych, naprzemiennie po obu stronach ulicy. Na wysokości dawnego Domu Kultury można wyznaczyć na jezdni miejsce na ustawienie dwóch ławek. Ruch rowerów będzie dopuszczony w obu kierunkach.
Na ulicach objętych strefą 30 będzie obowiązywać zasada pierwszeństwa z prawej strony – wszystkie skrzyżowania będą równorzędne. Ponadto proponujemy następujące środki uspokojenia ruchu: ul. Sokołowskiego – w połowie długości między ul. Poznańską a ul. Brzozową dwa słupki U21 (z miejscem na kwietnik między nimi a krawędzią jezdni), wymuszające wyesowanie toru jazdy; ul. Zielona – jak na ul. Sokołowskiego; ul. Cicha – ewentualnie wyznaczenie jednego miejsca na ławki, do ustalenia z mieszkańcami tej ulicy; ul. Wieczorka – wyesowanie jak na ul. Sokołowskiego w trzech miejscach między skrzyżowaniem z ul. Sezamkową a „Rysiem”, m.in. na wysokości placu zabaw; ul. Brzozowa od ul. Wieczorka do ul. Południowej (ten odcinek ma być objęty remontem i budową chodnika, znikną 3 progi spowalniające, sięgające teraz 2/3 szerokości ulicy) – jedno wyesowanie jak na ul. Sokołowskiego, wyniesiona tarcza skrzyżowania z ul. Południową (wykonanie wraz z remontem i z jego funduszy); ul. Brzozowa od ul. Południowej do ul. Podleśnej – likwidacja szczątków progów i ich oznakowania, jedno wyesowanie jak na ul. Sokołowskiego między ul. Młodzieżową a ul. Podleśną; ul. Podleśna – dwa wyesowania jak na ul. Sokołowskiego, jedno między ul. Ogrodową a ul. Trzech Sosen, drugie między ul. Trzech Sosen a Brzozową, przy każdym z nich po dwa miejsca parkingowe, dodatkowo wyznaczenie jednego miejsca parkingowego po stronie zachodniej przy skrzyżowaniu z ul. Trzech Sosen; ul. Trzech Sosen – jedno wyesowanie jak na ul. Sokołowskiego, w połowie długości ulicy, po jednej stronie ławka (lub dwie naprzeciwko siebie) zamiast kwietnika. Na pozostałych ulicach objętych strefą 30 – m.in. Poznańska, Partyzantów, Akacjowa, Sezamkowa – nie proponujemy żadnych środków uspokojenia ruchu.
Ul. 3 Maja nie będzie objęta uspokojeniem ruchu ani dodatkowym ograniczeniem prędkości. Proponujemy natomiast: 1. Dopuszczenie ruchu rowerów na chodniku (znak C16+T22) na całej długości w Laskach; na odcinku od ronda do ul. Partyzantów, gdzie często chodzą niewidomi, w pobliżu znaku powinna być tabliczka z napisem „Mijając niewidomego zsiądź z roweru” i obrazem ilustrującym skutki włożenia białej laski w szprychy; 2. Korekta ronda, aby wymusić zredukowanie prędkości także przez jadących od strony Izabelina i przysunąć przejścia dla pieszych przez ul. Wieczorka do obwodu ronda; tak będzie znacznie wygodniej i bezpieczniej dla pieszych. Projekt poprawy ronda jest już opracowywany na Politechnice Warszawskiej.
Termin opracowania projektu zmiany organizacji ruchu zależy o planu remontu ul. Wieczorka i Brzozowej: jeśli ma on się odbyć jeszcze w tym roku, projekt zamówimy komercyjnie (cena 5000 zł.), będzie gotowy w drugiej połowie maja i może być zrealizowany nawet przed wakacjami. Jeżeli zaś remont przesunie się na rok przyszły, projekty zmiany organizacji ruchu otrzymamy bezpłatnie pod koniec 2011 r. Na pewno po opracowaniu projektu przewidziane jest drugie spotkanie zespołu – mogą dołączyć nowe osoby – na którym ustosunkujemy się do niego. Po ewentualnych korektach projekt ten powinien być udostępniony publicznie, a następnie zaprezentowany i przedyskutowany na zebraniu sołeckim.
Marek Słoń
|