Scalone uwagi:
Cytuj:
W nawiązaniu do projektu geometrii ronda Daszyńskiego opracowanego na zlecenie Tramwajów Warszawskich przez firmę Civil Transport Designers, składamy następujące uwagi, z zastrzeżeniem że w obecnej formie projekt opiniujemy negatywnie ze względu na liczne rozwiązania, w tym niezgodne z prawem krajowym i lokalnym, znacząco pogarszające bezpieczeństwo ruchu drogowego i warunki ruchu.
Uwagi do geometrii
Uwagi ogólne
Geometria łuków na jezdni i drogach dla rowerów powoduje, że realizacja projektu w obecnej formie służyłaby zachęceniu do niebezpiecznej (nieostrożnej) jazdy samochodem, zwiększenie ryzyka wypadków z udziałem pieszych oraz zniechęcenie do jazdy rowerem. Cele te są zaprzeczeniem tych sformułowanych w strategii transportowej miasta.
Rondo Daszyńskiego jako ostatnia stacja II linii metra będzie funkcjonować jako istotny węzeł przesiadkowy. W obecnej formie, projekt powiela problemy pogarszające funkcjonowanie takich węzłów zidentyfikowane w raporcie nt. wpływu działań inwestycyjnych i organizacyjnych na zachowania komunikacyjne.
1. Łuki na drogach dla rowerów powinny zostać dostosowane przynajmniej do minimalnych standardów wymaganych przez prawo lokalne. Obecnie niektóre z nich zostały zaprojektowane z promieniami dwukrotnie mniejszymi niż minimalne dopuszczalne (4,0m).
2. Ze względów bezpieczeństwa i płynności ruchu (skrócenie dróg przejścia przez jezdnię), konieczne jest zmniejszenie promieni łuków na połączeniach jezdni (promieni skrętu w prawo) do maks. 12 m (wg warunków technicznych możliwe jest 10 m po stronie zachodniej i 8 m po stronie wschodniej).
Uwagi szczegółowe - południowa strona skrzyżowania
3. Ze względu na plany zlikwidowania ostatniej linii autobusowej kursującej Towarową po otwarciu II linii metra, należy zlikwidować pół-zatokę na ul. Towarowej na południowo-zachodnim rogu skrzyżowania. Poprawi to bezpieczeństwo pieszych, jak też skróci czas potrzebny na ich ewakuację, umożliwiając bardziej efektywne ustawienie świateł.
4. Lewy pas ruchu po południowej stronie ronda powinien służyć wyłącznie do skrętu w lewo, pozostawiając dwa pasy do jazdy na wprost. Obecna organizacja ruchu nie realizuje zapisów strategii transportowej i studium zagospodarowania miasta, które nakazują ograniczenie ruchu samochodowego wewnątrz obwodnicy miejskiej. Ulica Prosta z trzema pasami ruchu do jazdy na wprost przez skrzyżowanie służy jako droga przelotowa, niwecząc funkcję obwodnicy śródmiejskiej.
5. Rezygnacja z jednego z pasów do jazdy na wprost umożliwi też poszerzenie chodnika i drogi dla rowerów na przejściu przez ulicę Prostą, ograniczając problem nieadekwatnej szerokości chodnika do części miasta i natężenia ruchu - pieszego i rowerowego, w tym brak miejsca na kumulację pieszych i rowerzystów przed światłami. Docelowo, chodnik powinien zostać również poszerzony przynajmniej na odcinku od przejścia do przystanku autobusowego, gdzie został zwężony do szerokości poniżej 3,0m.
6. Należy podkreślić, że w obecnej formie chodnik nie spełnia wymagań prawa, ze względu na usytuowanie na nim latarni, które zwężają go do szerokości niższej niż minimalna dopuszczalna w przypadku chodnika przylegającego do jezdni (2,0m).
7. Droga dla rowerów powinna zostać doprowadzona do ślepego zakończenia ul. Pańskiej.
Uwagi szczegółowe – północna strona skrzyżowania
8. Należy poszerzyć chodnik i drogę dla rowerów o szerokość czwartego pasa "znikąd do nikąd" na ul. Towarowej na północno-wschodnim rogu skrzyżowania. Nie pełni on żadnej funkcji w ruchu pojazdów (można nań wjechać jedynie zjeżdżając z prawego pasa - nie może zatem służyć jako pas rozbiegowy), a wydłuża drogę ewakuacji niezmotoryzowanych.
9. Wyspa rozdzielająca jezdnie na północnym ramieniu skrzyżowania powinna zostać poszerzona od strony wschodniej o szerokość pasa wyłączenia z ruchu. Poszerzanie pasa ruchu na przejściu dla pieszych do szerokości większej niż maksymalna dopuszczalna prowokuje do przyspieszania w miejscu, gdzie kierowcy powinni zachowywać szczególną ostrożność, jak też wydłuża drogę ewakuacji niezmotoryzowanych. Takie rozwiązania pogarsza bezpieczeństwo i płynność ruchu.
10. Liczba pasów na wprost na zachodnim wylocie ul. Prostej powinna zostać zmniejszona do trzech. Obecne rozwiązanie jest niezgodne z § 61 "Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych...", liczba pasów do jazdy na wprost zostaje bowiem zwiększona na skrzyżowaniu do liczby większej niż przed skrzyżowaniem. Zmniejszenie liczby pasów na wylocie pozwoli na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa, jak też korzystniejsze ustawienia świateł, zwiększające płynność ruchu. Uczyni również zbędnym budowę zatoki autobusowej, jako że taką funkcję będzie pełnił początek czwartego pasa za przejściem dla pieszych.
11. Konieczna jest korekta przebiegu drogi dla rowerów w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania. Droga dla rowerów została zaprojektowana z myślą o możliwości dogodnego zawrócenia przed ul. Towarową. Należy jednak wziąć pod uwagę, że nie wszyscy rowerzyści będą jeździć w kółko wokół stacji metra, niektórzy mogą chcieć np. jechać prosto ul. Prostą, a obecny przebieg w tej relacji jest bardzo nieczytelny i konfliktowy.
Uwagi do wyposażenia skrzyżowania i sygnalizacji świetlnej
1. Biorąc pod uwagę występujące na dużą skalę nielegalne parkowanie, konieczne jest ustawienie ciągu słupków uniemożliwiających wjazd samochodów na chodnik - zwłaszcza na południowo-wschodnim rogu ronda.
2. W związku z opisaną na wstępie funkcją przesiadkową ronda z możliwością dojścia z/do metra wyłącznie przez jezdnie, jak też lokalizacją ronda w obszarze śródmiejskim, należy przewidzieć stałe fazy światła zielonego dla pieszych i rowerzystów (obecne we wszystkich cyklach, nie uwarunkowane wzbudzeniem detekcji).
3. Ewentualne urządzenia do detekcji niezmotoryzowanych (służące np. przyspieszeniu cyklu) powinny być w pełni zautomatyzowane i nie wymagać ich wypatrywania ani ustawiania się na krawędzi przejścia.
olek napisał(a):
Wrysowałem chyba większość uwag Maćka.
Na północnym ramieniu myślałem o czymś nawet bardziej radykalnym - coś a la:
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)