Układ drogowy nad stacją metra Ks. Janusza. Z grubsza odtwarza on stan istniejący Górczewskiej między Ciołka a Góralską (z likwidacją jednego przejścia dla pieszych, wydłużeniem zatok i udrożnieniem drogi dla rowerów w miejscu gdzie nie wykupiono gruntów - Górczewska 104 i okolice):
http://wrzutnia.zm.org.pl/pub/projekty/ ... anusza.zipProjekt uwag:
Cytuj:
Negatywnie oceniamy likwidację przejście dla pieszych po zachodniej stronie skrzyżowania z ul. Jana Olbrachta. Przejście należy zachować, nie wszyscy idą do metra.
Wnosimy o likwidację zatok autobusowych. Zatoki te zabierają miejsce pieszym w rejonie, w którym jest ono szczególnie potrzebne, ze względu na znaczenie stacji metra jako węzła przesiadkowego. Postulat jest tym bardziej istotny, jeżeli II linia metra będzie rozbudowana wg zasady 3+3, co oznacza że stacja Ks. Janusza przez lata będzie stacją końcową metra.
Zapewnić możliwość wjazdu rowerem z ul. Góralskiej na drogę dla rowerów po północnej stronie ul. Górczewskiej
W rejonie budynku Górczewska 90 proponujemy wprowadzić ruch rowerowy w projektowaną jezdnię serwisową. Pozwoli to odsunąć ruch rowerowy od przystanku autobusowego i wyjścia z metra. W kształcie zaproponowanym w projekcie droga dla rowerów ze względu na przyleganie do jezdni serwisowej służyć będzie głównie nielegalnemu parkowaniu. Jezdnia serwisowa powinna być wykonana w technologii nawierzchni asfaltowej.
Jw. w rejonie przystanku Jana Olbrachta 02, budynku Górczewska 104 i ew. dalej na zachód.
Należy zapewnić możliwość przejazdu rowerem po południowej stronie ul. Górczewskiej. Postulujemy zrezygnować z jednego pasa ruchu w kierunku centrum i wyznaczenie w jego miejsce pasa ruchu dla rowerów. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zwężenie przy tym jezdni o 1,5 m (poszerzenie pasa zieleni, chodnika lub pasa dzielącego), ale możliwe jest też utrzymanie istniejącego przekroju ze zmianą szerokości i oznakowania pasów: 2x pasy ruchu 3,5 m + pas rowerowy 2,0 m między skrzyżowaniami, pas do skrętu w lewo 3,0 m + 2x pasy ruchu 3,5 m + pas rowerowy 2,0 m przed skrzyżowaniami.
A propos ostatniego punktu: analogiczne rozwiązanie powinno być przewidziane w projektach innych stacji wzdłuż ul. Górczewskiej (Moczydło, w przyszłości także Wola Park). W połączeniu z istniejącym odcinkiem drogi dla rowerów między ul. Deotymy a al. Prymasa Tysiąclecia i paroma uzupełnieniami udrożni to przejazd rowerem po południowej stronie ul. Górczewskiej w kierunku centrum. Jednocześnie ograniczy to dopływ samochodów do centrum na kierunku, na którym wybudowano metro, co stanowić będzie wzorcowe pod względem spójności rozwiązanie transportowe, zawierające zarówno element marchewki (sprawny transport publiczny - metro) i kija (trudniejszy dojazd samochodem - zwężenie jezdni). Bez zmian przy tym pozostanie przepustowość w kierunku od centrum (trudno wjechać, łatwo wyjechać).