Cytuj:
Rozwój dróg rowerowych - rekomendacje WOST, wersja ostateczna
Warszawski Okrągły Stół Transportowy, 2004.09.21
Rekomendacje zostały przyjęte na VI spotkaniu WOST w dniach: 8, 17, 23, 28 czerwca, 5 lipca i 6 września 2004 r.
[...]
18. Wytypowanie (w nawiązaniu do badań ruchu) przez władze miasta w porozumieniu z przedstawicielami środowisk rowerowych dróg rowerowych, dla których powinno być zapewnione minimum przejezdności w okresie jesiennym i zimowym.
Do tej grupy dróg rowerowych zaliczone powinny być, dłuższe i nie posiadające alternatywy w postaci równoległych ulic lokalnych, odcinki dróg dla rowerów zlokalizowane wzdłuż dróg klasy GP lub wyższej. Na drogach rowerowych nieobjętych utrzymaniem zimowym należy pod znakami C-13 i B-9 umieścić odpowiednie adnotacje, umożliwiające rowerzystom korzystanie z jezdni w okresie zalegania śniegu.
http://www.zm.org.pl/?a=wost6Władze miasta zobowiązały się wytypować te drogi, ale po pięciu latach ich bezczynności chyba nie ma co się łudzić, że to zrobią. Trzeba więc dać im gotowe rozwiązanie do zatwierdzenia i ewentualnie wykłócać się o szczegóły.
Proponuję, żebyśmy na forum zgłaszali konkretne pomysły z dzielnic, które znamy – najlepiej z uzasadnieniem. Następnie złożymy z tego ogólną listę tras.
Ja zgłosiłbym np. dla Żoliborza i Bielan:
1. Cała trasa nadwiślańska – czyli od ul. Prozy
Uzasadnienie: długość, brak alternatywy, klasa drogi
2. Cała ścieżka wzdłuż Trasy Toruńskiej – od ul. Ogólnej
Uzasadnienie: długość, brak alternatywy, klasa drogi
3. Cała trasa Broniewskiego – od Wólczyńskiej do Arkadii
Uzasadnienie: główny szlak komunikacyjny z Bielan w kierunku śródmieścia, zakaz jazdy rowerem na Broniewskiego w kierunku Bielan, bardzo intensywny ruch samochodów na tej ulicy, brak alternatywy w rejonie Trasy Toruńskiej i linii kolejowej
4. Odcinek od ul. Żeromskiego do Braci Załuskich i następnie od tej ulicy do ul. Słowackiego
Uzasadnienie: jedyna alternatywa dla przejazdu ul. Marymoncką / Słowackiego nad Trasą Toruńską, czyli jednym z bardziej niebezpiecznych dla rowerzystów miejsc w Warszawie, ważne połączenie między Żoliborzem a Bielanami.
Warto też zwracać uwagę na ścieżki-buble, których lepiej nie odśnieżać, jak choćby pijany zygzak wzdłuż Jana Pawła II.