https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 69205.htmlCytuj:
Narodowy przewoźnik kolejowy Belgii SNCB ogłosił nową strategię dotyczącą przewozu rowerów, mającą wchodzić w życie na przestrzeni kolejnych kilku lat. Jej założeniami są zwiększenie liczby miejsc parkowania rowerów na dworcach i zwiększenie liczby miejsc dla rowerów w pociągach, zwłaszcza na trasach turystycznych. Pojawić ma się też czytelniejsze oznakowanie dla rowerzystów i lepszy system informacji.
Narodowy przewoźnik kolejowy Belgii SNCB ogłosił nową strategię dotyczącą przewozu rowerów, mającą wchodzić w życie na przestrzeni kolejnych kilku lat. Jej założeniami są zwiększenie liczby miejsc parkowania rowerów na dworcach i zwiększenie liczby miejsc dla rowerów w pociągach, zwłaszcza na trasach turystycznych. Pojawić ma się też czytelniejsze oznakowanie dla rowerzystów i lepszy system informacji.
Jeszcze kilka lat temu SNCB poświęcało niewiele uwagi transportowaniu rowerów w ich pociągach. Jako powód podawano często zły stan taboru i jego wiek. W ostatnich 10 latach nastąpił jednak dwukrotny wzrost sprzedaży biletów z przewozem roweru (koszt biletu to 4 euro), by w 2019 r. sięgnąć 251 tys. przejazdów. Ubiegłego lata przewóz roweru na liniach SNCB był darmowy, co spowodowało jeszcze większy napływ pasażerów.
Poprawić się ma również stan taboru. SNCB liczy na uruchomienie nowych, dwupiętrowych wagonów M7, dzięki którym liczba miejsc dla rowerów w flocie sięgnie 6700 do 2025 r. (wobec 4450 obecnie).
SNCB zamierza również w krótkim okresie dostosować liczbę miejsc rowerowych na trasach do Wybrzeża i Ardenów: połączenia IC Eupen-Ostende i Bruksela-Luksemburg będą miały specjalnie zmodyfikowane wagony, z których każdy zapewni miejsce na 8 dodatkowych rowerów .
Aplikacja i informacje na stronie
SNCB uruchomi również tego lata specjalną aplikację internetową dla rowerów (która ostatecznie zostanie zintegrowana z istniejącym planerem podróży) i zainstaluje wyraźną identyfikację pojazdów, których dotyczy problem.
Jak poinformowano w komunikacie, SNCB zaobserwowało rosnące zapotrzebowanie na więcej miejsc parkingowych dla rowerów, które są nie tylko łatwiej dostępne, ale także zadaszone i wyposażone w system kontroli dostępu. SNCB planuje umieszczać na swojej stronie internetowej pełniejsze informacje na ten temat, na przykład poprzez wskazywanie dostępności takich miejsc parkingowych i innych usług rowerowych dostępnych na danym dworcu.
Potrzebne parkingi dla rowerów na dworcach
Pod względem całkowitej liczby dostępnych miejsc parkingowych, w ciągu najbliższych kilku lat wzrośnie ona do 150 tys. miejsc (wobec 108 tys. obecnie). Jest to bardzo konieczny środek, ponieważ, jak wskazuje belgijski portal rowerowy Gracg, dziś co piąty Belg dojeżdżający do pracy pociągiem przyjeżdża na stację rowerem.
W przypadku podróży „ostatniej mili” lub turystyki rowerowej SNCB liczy na więcej rowerów miejskich na stacji docelowej. Jednak jego dawna spółka zależna Blue Bike (obecnie należąca do De Lijn) oferuje tylko 3 punkty wynajmu w Walonii (Mons, Namur, Liège) wobec ponad 50 we Flandrii.
Jak wskazuje Grecq, wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie infrastruktury dworcowej. Potrzebne są usprawnienia dostępności peronów, takie jak podjazdy przy schodach, większe winy, czy zapewnienie parkingów wszędzie, nie tylko na większych dworcach. SNCB zapowiada jednak, że w nadchodzących latach nadal będzie obserwować potrzeby podróżnych i dostosowywać do nich swoje działania rowerowe.
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)