Kolejny projekt z pakietu:
https://zdm.waw.pl/aktualnosci/kolejne- ... la-rowerowBardzo ważna trasa, jako obwodnica śródmieścia pozwoli wyprowadzić uciążliwy tranzytowy ruch rowerowy ze ścisłego centrum
Refleksja na marginesie: zakres projektu jest mniejszy niż tego opracowanego 18 lat temu. Niestety, im dłużej się zwleka z realizacją infrastruktury rowerowej, tym jest ona trudniejsza.
A teraz parę postulatów od ronda Babka do placu Zawiszy:
- Doprojektować drogę dla rowerów po zachodniej stronie Okopowej na odcinku rondo Babka - Powązkowska i komplet przejazdów na skrzyżowaniu Okopowa / Powązkowska. W obecnej postaci nie ma żadnej możliwości wjazd z projektowanej drogi dla rowerów w ul. Powązkowską. Nie można nawet ustawić się na wlocie ul. Dzikiej, żeby przejechać Okopową, bo na wlocie obowiązuje nakaz skrętu w prawo. W SW narożniku skrzyżowania miejsce na przejazdy można uzyskać likwidując nadmiarowy trzeci pas ruchu w kierunku południowym (kończy się kilkaset metrów dalej).
- Zwęzić wlot ul. Dzikiej. 12 m to trochę przesada jak na 2 pasy ruchu i prowokuje do nielegalnych i niebezpiecznych zachowań (np. omijanie pojazdu, który skręcając w prawo zatrzymał się przed przejściem dla pieszych).
- Zabudować powierzchnie wyłączoną z ruchu na skrzyżowaniu z ul. Stawki (zwęzić wylot do jednego pasa ruchu).
- Do rozważenia: doprojektować łącznik do ślepego zakończenia ul. Niskiej (działki miejskie, ale trzeba by jakieś płoty rozebrać / przestawić).
- Zmniejszyć odsunięcie i odgięcie drogi dla rowerów w rejonie zjazdu do Klifa. Projekt odtwarza stan istniejący, który nie jest ani bezpieczny, ani wygodny. Można skorygować sam zjazd, tak by był bardziej pod kątem prostym. Ponieważ zjazd ma wydzielony pas do skrętu w prawo, można też przysunąć drogę dla rowerów do samej jezdni, tak by rowerzysta był widoczny w lusterku.
- Zwęzić wlot ul. Dzielnej do 5,5 m. Przejazd dla rowerzystów i przejście dla pieszych zaprojektować jako wyniesione.
- Zwęzić wylot ul. Leszno w stronę centrum do jednego pasa ruchu (lewy pas od strony Górczewskiej przeznaczyć tylko do skrętu w lewo w Okopową). Obecnie nie zgadza się liczba pasów przed i za skrzyżowaniem.
- Zabudować zatokę na przystanku autobusowym na wylocie al. Solidarności w kierunku centrum. Za skrzyżowaniem i tak zaczyna się buspas, a pozwoli to skrócić czasy ewakuacji i powiększyć obszar akumulacji dla pieszych i rowerzystów.
- Doprojektować kawałek chodnika w SE narożniku skrzyżowania z al. Solidarności tak, by piesi idący wzdłuż Towarowej nie musieli dwukrotnie przecinać drogi dla rowerów.
- Doprojektować drogę dla rowerów po zachodniej stronie Okopowej na odcinku Leszno - al. Solidarności i brakujące przejazdy dla rowerzystów. Dla rowerzystów jadących w relacji Leszno - Towarowa lub Leszno - Ogrodowa zaprojektowany przebieg oznacza znaczne nadłożenie drogi i ryzyko dodatkowego zatrzymania na światłach (ze względu na znaczne rozsunięcie jezdni Okopowej na skrzyżowaniu z ul. Leszno).
- Zabudować powierzchnię wyłączoną z ruchu na wylocie ul. Chłodnej w stronę centrum.
- Zwęzić wlot ul. Kotlarskiej do 5 m (zjazd), zmniejszyć promienie łuków na wlocie.
- Na rondzie Daszyńskiego zwęzić oba wyloty ulicy Towarowej do 3 pasów ruchu, wylot ulicy Prostej w kierunku centrum - do 2 pasów ruchu.
- Zwęzić wlot ul. Srebrnej do 5,5 m (najlepiej jednostronnie od strony północnej, ze względu na ograniczenie widoczności po tej stronie), wyprostować wlot.