Wojtek napisał(a):
A który z wariantów jest na rysunkach, bo nie potrafię się wiarygodnie zorientować?
Wszystkie? Albo 2 pierwsze, opisane jest to też kiepsko.
Szkic uwagi:
(tu wstawić komentarz na temat ogólnie niskiej jakości projektu i braku sensu dopychania dodatkowych samochodów do centrum)
1. Droga dla rowerów obustronna i chodnik.
2. Bezwzględnie konieczne jest powiązanie drogi dla rowerów po zachodniej stronie ul. Wybrzeże Helskiej z innymi trasami rowerowymi i jezdniami ulic, w których rower może poruszać się na zasadach ogólnych, w szczególności:
- z Wybrzeżem Puckim (tzw. Słoneczny Szlak Rowerowy, znaki żółte) – kontynuacja drogi dla rowerów pod mostem Gdańskim;
- z ul. Ratuszową;
- z aleją w Parku Praskim po północnej stronie al. Solidarności;
- z ul. Olszową;
- z ul. Kłopotowskiego;
- z ul. Okrzei.
W zależności od lokalizacji powiązania te mogą być zapewnione włączeniem drogi dla rowerów jako czwarty wlot skrzyżowania, przejazdem dla rowerów lub łącznikiem od odpowiedniego odcinka drogi dla rowerów po stronie wschodniej.
3. Ingerencja w łącznicę z Wybrzeża Helskiego do Ronda Starzyńskiego powinna się wiązać z uporządkowaniem ruchu rowerowego i pieszego na tym odcinku. Obecny wspólny ciąg pieszo-rowerowy nie jest w stanie obsłużyć występującego tam natężenia ruchu pieszego i rowerowego (w szczególności w weekendy w sezonie wiosenno-letnim). Powinien zostać rozdzielony na wydzieloną drogę dla rowerów i chodnik. Przebudowa łącznicy musi zwiększyć miejsce dostępne dla rowerzystów i pieszych (np. poprzez zamianę skarpy na mur oporowy), a nie je zmniejszać.
4. W porozumieniu z Zarządem Mienia Miejskiego należy zapewnić nowe powiązania ciągu pieszo-rowerowego po zachodniej stronie Wybrzeża Helskiego z rekreacyjną ścieżką żwirową na terenie zalewowym. Powiązania powinny być wytworzone na wysokości ul. Okrzei (np. z wykorzystaniem istniejącego zjazdu), Ratuszowej i po obu stronach Mostu Gdańskiego.
5. Doprojektować powiązanie drogi dla rowerów z zakończeniem drogi serwisowej po zachodniej stronie ul. Jagiellońskiej. Ze względu na szerokość jezdni (4,5-5 m) można to zrobić w ramach istniejących jezdni poprzez wyznaczenie w nich pasów dla rowerów – zarówno w przypadku pozostawienie przeciwnych kierunków jezdni jak i zmiany organizacji ruch na dwie jezdnie w tym samym kierunku. W tym drugim przypadku jeden z pasów byłby kontrapasem.
6. Czy łącznica od ul. Jagiellońskiej (błędnie oznaczonej na rysunku jako Starzsyńskiego – pisownia oryginalna) do Wybrzeża Helskiego poprowadzona będzie bezkolizyjnie na torowiskiem tramwajowym i chodnikiem? Z opisu to nie wynika.
7. Jeśli nie, to konieczna jest zmiana geometrii łącznicy, zachowanie istniejącego przejścia dla pieszych wzdłuż ul. Jagiellońskiej i doprojektowanie obok niego przejazdu dla rowerów. Pomysł likwidacji możliwości dojścia pieszego z osiedla „policyjnego” do Ronda Starzyńskiego jest dość kuriozalny.