Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt sty 13, 2009 13:44 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
http://www.zw.com.pl/artykul/88,324435.html

Cytuj:
Przekonujemy ludzi do jazdy na rowerze
Maciej Miłosz 12-01-2009, ostatnia aktualizacja 12-01-2009 21:52

Marek Utkin, urząd miasta, Wydział Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej.

Trwają szkolenia urzędników miejskich na temat transportu zrównoważonego. Na czym on polega?

Marek Utkin: Jest to transport, który w minimalnym stopniu wpływa na środowisko. Jeżeli na drogach nie będzie tysięcy samochodów, to ludzie będą się poruszać szybciej za pomocą transportu publicznego.

Czego nauczą się urzędnicy?

Chcemy im przekazać tzw. toolkit, czyli zestaw narzędzi. I nie chodzi nam tu o skrzynkę z kluczami, wiertarką i młotkiem, ale zestaw metodrozpoznawania i pokonywania barier, które utrudniają wprowadzenie transportu zrównoważonego. Są to metody sprawdzone w wielu miastach europejskich.

Jakie to są bariery?

Chodzi m.in. o komunikację między urzędami a organizacjami pozarządowymi.Ważne jest także to, by pamiętać, że niewłaściwa infrastruktura eliminuje część rowerzystów. W Polsce rowerzysta powinien być zdrowy, młody i silny. Np. ścieżka rowerowa na rondzie Zesłańców Syberyjskich kończy się schodami. Starsza pani na rowerze schodów nie pokona.

Co można zrobić, żeby w Warszawie było lepiej?

Opracować tzw. plany podróży. Np. w Anglii ludziom, którzy od dziecka poruszają się tylko samochodem, pokazuje się, jak poruszać się bez auta – dostarcza mapki, jak szybko w dane miejsce się dojdzie. Rozdaje się też krokomierze po to, by ludzie rywalizowali w tym, kto będzie najwięcej chodził.

W urzędach tworzy się parkingi dla rowerów. A dla tych, którzy narzekają, że w czasie jazdy gniecie im się koszula, pracodawcy wstawiają deski do prasowania i żelazka. Warszawiaków trzeba nauczyć, jak się sprawnie poruszać po mieście bez auta.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz sty 15, 2009 18:43 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Dwaj koledzy ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń ubiegli nas... no to ich wykorzystamy... :wink:

http://rowerowytorun.com.pl/index.php?a ... d_news=130

Cytuj:
2009-01-14 Szkolenie Astute 12-13 stycznia 2009 Warszawa

Dwóch członków Stowarzyszenia Rowerowy Toruń miało przyjemność uczestniczyć w szkoleniu Astute zorganizowanym przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy. Program Astute>> ma za zadanie zrozumienie, zidentyfikowanie i wyeliminowanie barier uniemożliwiających zwiększanie wykorzystania w Europie przyjaznych środowisku oraz energooszczędnych środków transportu, do których należy przemieszczanie się pieszo i na rowerze. Poniżej krótka relacja ze szkolenia.

Spotkanie rozpoczął Paul Henderson, Szef Projektów Europejskich LEPT (Europejskiej Platformy na rzecz Transportu przy Radzie Londynu), który przedstawił cele i założenia projektu Astute. Następnie Marek Utkin z Wydziału Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej BDiK wystąpił z referatem pod nazwą: "10 barier ASTUTE w Warszawie - jak wyglądają w rzeczywistości". W pierwszy dzień szkoleń można było wysłuchać jeszcze wystąpień Aleksanda Buczyńskiego ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze na temat struktury i przyczyn wypadków rowerowych w Warszawie; dr Macieja Gduli i dr Przemysława Sadury z Instytutu socjologii UW na temat wpływu pochodzenia i pozycji społecznej mieszkańców Warszawy na stosunek do używania roweru (jak tylko raport z powyższych badań zostanie zamieszczony w internecie podamy linka na stronie sRT); Marek Utkin zaprezentował przykłady dobrych stojaków rowerowych, a dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej przedstawił założenia planowanej warszawskiej Velostrady mającej łączyć Mokotów z Ursynowem.

Drugi dzień szkolenia obejmował m.in pokaz filmu "Kopenhaga - miasto rowerzystów", prezentację przedstawioną przez Marcina Jackowskiego ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze pod nazwą "Jak nie zmarnować pieniędzy na infrastrukturę rowerową" oraz wystąpienie Marka Utkina na temat prorowerowych rozwiązań w miastach europejskich.

W szkoleniu wzięło udział około 40 osób. W wiekszości byli to urzędnicy z warszawskiego ratusza oraz z warszawskich gmin jednak przyjechały również osoby m.in z Łodzi i Kielc. Organizacje pozarządowe reprezentowało Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Rowerowy Białystok oraz Rowerowy Toruń.

Tego typu szkolenia są jak najbardziej wskazane zważywszy na niski poziom rozwoju rowerowej infrastruktury w polskich miastach. Urzędnicy odpowiedzialni za kształt tejże infrastruktury winni czerpać sprawdzone wzorce z Zachodu, a nie próbowąć wprowadzać "autorskie rozwiązania" (przykładowo fazowana kostka, załamania zamiast łuków na drogach rowerowych), które rowerzystów raczej nie zadowolą. Tego typu szkolenia powinny zwrócić uwagę na jeszce jeden bardzo ważny fakt : infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki rowerowe, ale również (a może przede wszystkim) pasy rowerowe w jezdni i ulice o ruchu uspokojonym.

Na sali często padały z ust urzędników stwierdzenia, że brakuje rowerowej infrastruktury z powodu ograniczonych możliwości finansowych. Oczywiście pieniądze są problemem, ale przecież koszt remontu ulicy, a koszt wytycznia chociażby kontrapasa rowerowego są niewspółmierne względem siebie. Główną przyczyną braku infrastruktury rowerowej i jej niska jakość nie jest spowodowana brakiem pieniędzy, a raczej małą znajomością tematu wśród urzędników oraz brak woli politycznej do wprowadzania prorowerowych zmian. Miejmy nadzieję, że z czasem i w polskich miastach doczekamy się porządnej rowerowej infrastruktury. Tego typu szkolenia mogą i powinny się temu przysłużyć.

Na zakończenie relacji przedstawiamy 10 barier rozwoju ruchu rowerowego i pieszego w miastach zidentyfikowanych przez Astute oraz kilka zdjęć ze szkolenia.

1. Problemy z bezpieczeństwem i zabezpieczeniami

2. Niewystarczająca informacja

3. Niewłaściwe środowisko i infrastruktura

4. Brak infrastruktury i wsparcia

5. Niedostateczne postrzeganie przez opinię publiczną, brak świadomości

6. Kwestie dostępności i zdrowotności

7. Brak wsparcia sektora publicznego

8. Brak wsparcia sektora prywatnego

9. Zatłoczenie dróg i zanieczyszczenie powietrza

10. Brak edukacji i wyszkolenia


Więcej na temat projektu Astute na stronie: http://www.astute-eu.org/index.php?id_lang=8

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz sty 22, 2009 11:23 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Na stronie Radia Dla Ciebie:
http://www.rdc.pl/index.php?/pol/aktualnosci/aktualnosci/warszawa_urzednicy_beda_szkoleni

Radio Dla Ciebie napisał(a):
Warszawa: Urzędnicy będą szkoleni
Data opublikowania: 12-01-2009 19:00
Komisja Europejska szkoli stołecznych urzędników.

Chodzi o to, aby w mieście rowerzyści i piesi czuli się lepiej i bezpieczniej.

Chodniki zastawione samochodami, brak stojaków na rowery, albo ścieżki rowerowe prowadzące donikąd - tak jest w Warszawie. Ale wkrótce ma się to zmienić. Wszystko dzięki unijnemu programowi "Astute".

- Partnerzy biorący w tym projekcie udział dostali zestaw narzędzi formalnych do pokonywania barier we wprowadzaniu transportu zrównoważonego - powiedział Marek Utkin ze Stołecznego Biura Drogownictwa i Komunikacji.

Te narzędzia to kolejne przepisy.

- Według mnie w teorii mamy świetne zapisy o priorytetach dla komunikacji pieszej i rowerowej - Aleksander Buczyński ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze - Natomiast gdy dochodzi do podejmowania konkretnych decyzji, to wciąż priorytetem zostaje zapewnienie płynnego ruchu samochodów.

Opór urzędników przed wprowadzeniem udogodnień dla rowerzystów dziwi tym bardziej, że brak rowerowej infrastruktury to według badań główny powód, dla którego Warszawiacy na dwa kółka się nie przesiadają. Warszawiacy boją się jeździć rowerem po ulicy.

- Kierowcy nie nauczyli sie jeszcze respektować innych użytkowników dróg, przede wszystkim rowerzystów - mówi dr Przemysław Sadura, socjolog.

Pytanie, czy dzięki programowi "Astute" doczekamy się nowych ścieżek rowerowych, czy też warszawscy kierowcy zaczną jeździć bezpieczniej.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 27, 2009 0:54 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Na stronie projektu ASTUTE pojawiły się filmy z Warszawy (we Flashu, więc żeby ściągnąć, trzeba mieć odpowiedni program).
To filmiki: drugi z numerem 6 i drugi z numeren 7.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 27, 2009 10:24 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz maja 29, 2008 9:46
Posty: 307
Lokalizacja: Ursus
Chyba trzeba było sporo pomyśleć, żeby znaleźć przykłady rowerowych udogodnień w Wawie...
No i na filmie nie wspomniano, ile czasu i nerwów pochłonęło dopuszczenie rowerów do przewozu windą pod Starówką ;)

Dwa pytania:
1. Czy Warszawa bierze jakoś szerzej udział w programie ASTUTE, czy po prostu zorganizowano jedno szkolenie na bazie materiałów z tego programu?
2. Czy może się to przełożyć na realny wzrost wydatków miasta na infrastrukturę rowerową w najbliższym czasie, czy to "nie ten target"?

_________________
www.rowerowy-ursus.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 27, 2009 10:56 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Cytuj:
Chyba trzeba było sporo pomyśleć, żeby znaleźć przykłady rowerowych udogodnień w Wawie...
No i na filmie nie wspomniano, ile czasu i nerwów pochłonęło dopuszczenie rowerów do przewozu windą pod Starówką :wink:

Nie to było celem filmu. Miało być pozytywnie ;)

Hmmm... Nie bardzo widzę związek szkolenia z wydatkami... :lol:

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 27, 2009 11:59 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz maja 29, 2008 9:46
Posty: 307
Lokalizacja: Ursus
Tarciu napisał(a):
2. Czy może się to przełożyć na realny wzrost wydatków miasta na infrastrukturę rowerową w najbliższym czasie, czy to "nie ten target"?
Przeczytałem właśnie pismo Olka w sprawie niewykorzystywania środków na ścieżki (http://www.zm.org.pl/?a=budzet-093) i dotarł do mnie bezsens tego, co napisałem. Co tu w ogóle mówić o zwiększaniu znikomych obecnie nakładów na ścieżki, jeśli nie potrafi się wykorzystać nawet marnych 4 mln złotych... :evil:

_________________
www.rowerowy-ursus.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL