Przestaną blokować remont wiaduktu na Żoliborz?Jeśli ratusz obieca, że nie poszerzy ul. Andersa, Zielone Mazowsze jest skłonne odblokować budowę prowadzącego do niej nowego wiaduktu przy Dworcu Gdańskim. - Powinna tu powstać kładka dla pieszych nad torami - apeluje miejski inżynier ruchu"Gazeta" dowiaduje się, że trwają negocjacje z ekologami, których protest przeciwko wiaduktowi od dziewięciu miesięcy leży w Ministerstwie Środowiska. Zielone Mazowsze nie chce poszerzania wjazdu do centrum między ul. Mickiewicza a ul. Andersa. Rozmowy prowadzi koordynator ratusza ds. remontów Wiesław Witek wspierany przez szefowe Zarządu Dróg Miejskich i Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Bez wycinki drzew
Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza cieszy się, że na pierwszym spotkaniu jego stowarzyszenie poznało aktualny projekt inwestycji. - Okazuje się, że miasto nie chce już wycinać szpaleru drzew między ul. gen. Zajączka a pl. Inwalidów. To pozytywny sygnał - mówi. - Ale urzędnicy liczą chyba, że wycofamy się z protestu pod presją społeczną, a to przecież nie nasza wina, że ignorowali nasze uwagi przez ostatnie cztery lata, aż wiadukt zaczął grozić katastrofą.
Mimo wszystko ma nadzieję, że uda się wypracować kompromis. Nieoficjalnie wiemy, że dla zielonych kluczowa będzie rezygnacja z budowy drugiej jezdni ul. Andersa do pl. Bankowego. Ratusz planował tę inwestycję po odbudowaniu dwukrotnie szerszego wiaduktu przy Dworcu Gdańskim. Niewykluczone, że urzędnicy pójdą na ustępstwa, bo na ul. Andersa może już nie wystarczyć pieniędzy (całość prac wyceniana jest na 110 mln zł).
Trzy tygodnie temu drogowcy zamknęli wiadukt dla komunikacji miejskiej. Eksperci z Politechniki Warszawskiej przekonywali, że inaczej nie przetrwałby zimy. Wkrótce może być tu wstrzymany także ruch samochodów. Połowa Żoliborza nie ma tramwajów, autobusy stoją w korkach na objeździe, metro jest wypełnione po brzegi (według szefa ZTM Leszka Ruty ok. godz. 7.30 udało się "zagęścić" ich odjazdy z Młocin co 2 min. i 40 s). "Poprzednie władze Warszawy zaoszczędziły, nie robiąc przejścia podziemnego z metra przy Dworcu Gdańskim. Teraz mam ogromne kłopoty, żeby dostać się do pracy w Szpitalu Praskim" - skarży się w liście do redakcji Janusz Szajewski. "Warunki komunikacyjne pogorszyły się nie tylko dla Żoliborza Południowego. Z trzech do jednej zmniejszono też liczbę linii autobusowych łączących Bielany bezpośrednio z uniwersytetem" - przypomina Urszula Zawadzka z os. Ruda.
Jak udrożnić objazd
- Wszystko, co pisze "Gazeta" i wasi czytelnicy, to święta prawda: jak można było zwlekać tyle lat z tym wiaduktem? Były założenia, że stary będzie czynny do czasu budowy nowego obok. Teraz te piękne plany prysły jak bańka mydlana - przyznaje miejski inżynier ruchu Janusz Galas, który głowi się nad tym, którędy wytyczyć objazdy. W piątek obiecał, że jak tylko ZDM odbierze od firmy Siemens system sterowania ruchem wzdłuż Wisłostrady, zleci przeprogramowanie sygnalizacji wzdłuż jej skrzyżowań. To powinno udrożnić arterię, która przejmie większość ruchu z zamkniętego wiaduktu. Wróci też zielona strzałka do skrętu w prawo z ul. Wenedów. Inż. Galas uważa, że "w tej szczególnej sytuacji" powinno się też udrożnić zamkniętą od trzech lat Bonifraterską ("Zrujnowane lochy, które są pod nią, trzeba na razie zasypać piaskiem"). Dla pieszych z okolic Cytadeli proponuje kładkę nad torami prowadzącą do stacji metra Dworzec Gdański. Nie wiadomo jednak, kto i kiedy miałby ją zbudować.
Za to już w poniedziałek w godzinach porannego szczytu (7.20-8) Zarząd Transportu Miejskiego kieruje na linię 116 z Chomiczówki trzy dodatkowe autobusy (w sumie będzie ich 24). Stanie się to możliwe, bo w weekend ma zniknąć ogromna dziura na Zakroczymskiej, którą prowadzi główny objazd dla komunikacji. W piątek minął tu termin zakończenia budowy kolektora na ścieki. - Warunkowo przesunęliśmy go o dwa dni i w poniedziałek ulica powinna być przejezdna - mówi Tomasz Kunert, rzecznik miejskiego koordynatora ds. remontów. Bartosz Milczarczyk z MPWiK: - Już zasypujemy tę dziurę, w nocy będzie układany asfalt - obiecuje.
Jarosław Osowski
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,9519 ... borz_.html