Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt mar 21, 2017 21:56 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.miastadlarowerow.pl/index_wi ... =9&art=149

Marcin Hyła napisał(a):
Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pojawiły się Wzorcowe Dokumenty Kontraktowe (WDK) dla systemów: tradycyjnego, "Projektuj i buduj". Wśród tych dokumentów znajdują się też "Wytyczne dla infrastruktury pieszej i rowerowej" dostępne w formacie pdf.

Polecamy rowerzystom - społecznikom i wszystkim osobom, którym zależy na lepszej infrastrukturze rowerowej zapoznanie się z tym krótkim dokumentem (dostępnym w linku wyżej), zapisanie go na dysk i korzystanie z niego jako punktu odniesienia w dyskusjach z projektantami i zarządcami dróg, jeśli nie obowiązuje ich prawo miejscowe w postaci Standardów Technicznych dla infrastruktury rowerowej (lub obowiązujące ich lokalne standardy są niedostatecznej jakości - też się tak może zdarzyć).

Wytyczne GDDKiA dotyczą co prawda wyłącznie dróg krajowych, ale stanowią obecnie jedyne oficjalne doprecyzowanie przez centralny organ administracji publicznej zbyt liberalnych przepisów ogólnych. Warto też pamiętać, że GDDKiA wydaje decyzje dotyczące skrzyżowań dróg krajowych z wszystkimi innymi drogami (z wyjątkiem miast na prawach powiatu). Drogowcy z innych zarządów dróg korzystają z wytycznych GDDKiA (tak jest np. w zakresie konstrukcji dróg). Oby tak się stało też w przypadku nowych wytycznych rowerowych.

Wytyczne - choć lakoniczne - stanowią wyraźny postęp. W szczegolności:

- Wprowadzają minimalne promienie łuków poziomych drogi dla rowerów: 15 m dla odcinków liczone do wewnętrznej krawędzi drogi dla rowerów (wyjątkowo 2 m w przypadku połączeń takich dróg ze sobą dla zmiany kierunku). To rozwiązanie wielu powtarzających się w całym kraju problemów z nieprzejezdnymi "ekierkami";
- Wprowadzają skorygowane zasady dla skrajni drogi dla rowerów, w tym wymóg 0,5 m skrajni po wewnętrznej stronie łuku poziomego drogi dla rowerów;
- Wprowadzają zakaz lokalizacji przeszkód (np. podpór znaków drogowych) w przekroju drogi dla rowerów i jednoznacznie stanowią że słupki blokujące U-12c muszą być umieszczane w osi dwukierunkowej drogi dla rowerów;
- Wymagają nawierzchni asfaltowej drogi dla rowerów;
- Wymagają utrzymania konstrukcji i niwelety drogi dla rowerów na przecięciach drogi dla rowerów przez zjazdy;
- Określają zasady widoczności na drogach dla rowerów;
- Wprowadzają wymóg zapewnienia bezpiecznego wjazdu rowerzysty na drogę dla rowerów i zjazdu z niej.

Można dyskutować o utrzymanym zapisie dot. 1 cm uskoków na drodze dla rowerów. Dla większej czytelności przydałby się rysunki poglądowe, szczególnie dotyczące promieni łuków, skrzyżowań i połączeń drogi dla rowerów z jezdnią. Jednak podkreślamy: wytyczne stanowią duży postęp w stosunku do przepisów ogólnych. Ich stosowanie znacząco poprawi zarówno warunki jazdy rowerem, jak i efektywność wydawania środków publicznych.

To, czego w wytycznych GDDKiA brakuje, to jednolitych zasad oznakowania, czyli warunków stosowania znaków drogowych. W szczególności chodzi o:

- Doprecyzowanie zasad oznakowania przejazdów dla rowerzystów, w tym - ustalania na nich pierwszeństwa znakami drogowymi. W szczególności chodzi o przejazdy izolowane (poza skrzyżowaniami), przejazdy w przypadku tzw. "pierwszeństwa łamanego" oraz na tych skrzyżowaniach lub ich częściach, gdzie geometria nie jest zgodna z zasadami ruchu (zjazdy z niektórych rond wielopasowych, w tym turbinowych oraz wszelkie łącznice);
- Wprowadzenie wymogu stosowania linii krawędziowych dla dróg dla rowerów przynajmniej na odcinkach potencjalnego konfliktu;
- Doprecyzowanie zasad stosowania znaków P-27 "kierunek i tor ruchu rowerów" które mogą być wykorzystywane np. w jezdniach dróg serwisowych (równoległych do jezdni głównej) i na małych rondach;
- Określenie zasad (warunków) stosowania śluz rowerowych - w szczególności śluz typu 2 i 3, które mają duży potencjał poprawy bezpieczeństwa przy przekraczaniu jezdni dróg krajowych.

Zgodnie z naszymi informacjami, wytyczne dla oznakowania są przygotowywane przez GDDKiA. Mamy nadzieję, że obejmą również kwestie organizacji ruchu rowerowego i będą równie poprawne, jak te dotyczące geometrii i konstrukcji.


Jest też zapis, że przejścia i przejazdy przez podporządkowane drogi klasy L i D powinny być wyniesione.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 24, 2017 13:10 
Offline
Bywalec

Dołączył(a): Śr paź 21, 2015 12:00
Posty: 54
Czy w tych lub jakichś innych wytycznych jest mowa o minimalnej szerokości do wprowadzania kontraruchu (tylko znaki pionowe, bez pasa)? Pytam ze względu na weryfikację projektów do BP, urzędnik odrzucił część (większość :( ) uliczek lokalnych, bo szerokość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn mar 27, 2017 18:17 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
MPawlowska napisał(a):
Czy w tych lub jakichś innych wytycznych jest mowa o minimalnej szerokości do wprowadzania kontraruchu (tylko znaki pionowe, bez pasa)?


W wytycznych GDDKiA nie ma nic o kontraruchu, bo osiedlowe uliczki to nie problem GDDKiA. Jest owszem trochę kontraruchu na serwisówkach przy krajówkach, czasem nawet dość wąskich, i robionych w czasach kiedy Urząd m.st. Warszawy stanowczo twierdził że niedasię:

https://goo.gl/maps/q5ffaG8GHVJ2

Ale zacytowany dokument jest przeznaczony do stosowania raczej przy dużych inwestycjach drogowych (a przede wszystkim przy inwestycjach, a nie zmianach organizacji ruchu).

Reszta dyskusji została przeniesiona do wątku o kontraruchu:

viewtopic.php?p=31701#p31701

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL