Wujek Zdzisiek napisał(a):
W przypadku w którym w zapisie rozporządzenia dotyczącym strumienia pieszych nie było mowy o strzałce skrętu warunkowego zapis ten mógł być interpretowany w taki sposób, że strumień sterowany sygnalizatorem S-2 jest strumieniem sterowanym sygnałem ogólnym, ponieważ sygnalizator S-2 składa się z ogólnego sygnalizatora wyświetlającego sygnał czerwony i zielonej strzałki w prawo bądź w lewo.
Sorry, ale to się kupy nie trzyma. Jeśli przyjmiemy, że zielona strzałka jest (była) strumieniem pojazdów sterowanym sygnałem ogólnym, to:
a) i tak wyjątek dopuszczający kolizję ze strumieniem pieszych lub rowerzystów był tylko dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie, a nie wjeżdżających na nie;
b) pkt 8.3.2. lit. b wywala legalność jakiejkolwiek zielonej strzałki, nawet przy całkowitym braku przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. No dobra, przy sterowaniu wlotami można ewentualnie zaświecić zieloną strzałkę gdy zielone mają ci z naprzeciwka. Ale zdaje się akurat na to Galas nie pozwala.
Wujek Zdzisiek napisał(a):
Miasto podobno zwróciło się do Ministerstwa z prośbą o ponowne rozpatrzenie ww. zapisu i ewentualnych skutków jego stosowania i dostało odpowiedź, że zawsze można rozdzielić w czasie pieszych i rowerzystów. Więc chyba szum trzeba robić nie w Ratuszu, a w Ministerstwie.
Można, ale nie trzeba. Można też ograniczyć liczbę S-2 (na tych dwóch skrzyżowaniach, o które jest obecnie awantura, zielona strzałka nie ma większego sensu, na wielu innych stwarza zagrożenie także dla pieszych), zacząć stosować S-3 do skrętu w prawo itp. Tymczasem mając do wyboru kilka opcji, miasto wybrało najgłupszą i najmniej zgodną z obowiązującymi dokumentami strategicznymi. Więc pretensje do miasta są jak najbardziej uzasadnione.
Obserwacje z dzisiaj:
- na Ratuszowa / Jagiellońska na wlocie Ratuszowej przez te 4 sekundy zielonego przejazd dla rowerzystów był całkowicie zablokowany przez skręcającego tira;
- na al. Solidarności / Jagiellońska zielone dla rowerzystów zgasło wcześniej mimo braku jakichkolwiek pojazdów na pasie do skrętu w prawo, które mogłyby chcieć skorzystać z zielonej strzałki;
- analogicznie po południu na wlocie Jagiellońskiej w Ratuszową - mimo braku pojazdów na jezdni, zielone rowerowe zostało skrócone; z 5 rowerzystów 2 zdecydowało się przejechać na czerwonym.