Rzutem na taśmę z dzisiejszego maratonu dwa projekty na Pradze Południe. Będę spinał jutro - zakres merytoryczny już się raczej nie zmieni, tytuły na pewno nie, ale zerknięcie krytycznym okiem na opis i uzasadnienie zawsze mile widziane.
SASKA KĘPA - Przywrócenie ciągłości drogi dla rowerów wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego pod mostem PoniatowskiegoKrótki opisUdrożnienie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego pod mostem Poniatowskiego, obecnie bardzo zwężonego przez mur przeciwpowodziowy pod mostem i miejsce pamięci na południe od mostu - wyznaczenie nowej drogi dla rowerów i przeznaczenie obecnego ciągu wyłącznie dla pieszych.
OpisCelem projektu jest udrożnienie szlaku rowerowego wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego pod mostem Poniatowskiego, gdzie obecnie w odległości kilkudziesięciu metrów występują dwa uciążliwe wąskie gardła.
Po zachodniej stronie ulic Wał Miedzeszyński i Wybrzeże Szczecińskie przez kilkanaście lat prowadził ciąg pieszo-rowerowy, który umożliwiał m.in. dojazd z Saskiej Kępy i Gocławia do mostu Świętokrzyskiego. Niestety, po niedawnej przebudowie pod mostem Poniatowskiego pojawił się ukośny murek przeciwpowodziowy, który zwęził szerokość ciągu dostępną dla pieszych i rowerzystów do ok. 1,4 m (łącznie!) Wkrótce potem z obu stron zwężenia postawiono znak "koniec drogi dla rowerów" i utworzyła się kilkudziesięciometrowa "wyrwa" w ciągłości szlaku. Oczywiście trasą wciąż odbywa się intensywny ruch rowerowy (załącznik 1).
Kilkadziesiąt metrów dalej w kierunku mostu Siekierkowskiego znajduje się kolejne "wąskie gardło" - miejsce pamięci. Na samym środku ciągu pieszo-rowerowego stoi pomnik i dwie rozłożyste donice.
Można udrożnić trasę rowerową niewielkim kosztem i rozwiązać oba te problemy bez konieczności przebudowy umocnień przeciwpowodziowych czy przenosin pomnika. Jak?
Na jezdni w kierunku południowym pod mostem są 3 pasy ruchu. Jeden z nich jest w zasadzie niewykorzystywany, bo znajduje się w przedłużeniu pasa do skrętu w lewo (na most). Można za skrzyżowaniem z łącznicą skorygować układ pasów ruchu, tak by pozostawić ciągłość 2 pasów na wprost, a skrajny prawy pas wygrodzić i przeznaczyć na drogę dla rowerów. Obecny ciąg przeznaczony byłby w całości dla pieszych. Kolejny pas do skrętu w lewo (na łącznicę w kierunku Waszyngtona) wykształcałby się za przewężeniem.
Najlepiej byłoby zakończyć tak wygrodzoną drogę dla rowerów za miejscem pamięci, gdzie wracałaby na ciąg pieszo-rowerowy. Można też projekt zakończyć wcześniej, na zjeździe nad Wisłę - wtedy wymagałby mniejszego zakresu wygrodzeń, należałoby jednak poszukać alternatywnych rozwiązań dla przejazdu przez miejsce pamięci (np. cofnięcie pomnika o 1 m w stronę Wisły). Kosztorys i rysunek proponowanych rozwiązań (załącznik 2) przygotowano dla wariantu dłuższego.
UzasadnienieProjekt udrażnia ważny dla całej Pragi szlak rowerowy nad Wisłą (zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego - jedna z głównych warszawskich ścieżek rowerowych), likwiduje uciążliwe wąskie gardło dla pieszych i rowerzystów. Za jednym zamachem rozwiązuje dwa problemy - przerwania ciągłości szlaku rowerowego przez mur przeciwpowodziowy i prowadzenia szlaku przez pomnik. Nie wymaga kosztownej przebudowy umocnień przeciwpowodziowych czy przenosin pomnika.
KosztorysZmiana organizacji ruchu na odcinku ok. 200 m - w tym projekt organizacji ruchu, korekta oznakowania pionowego i poziomego - ok. 10 tys. zł.
Separatory, bariery lub inna forma wygrodzenia ruchu samochodowego od rowerowego - ok. 100 mb - 10 tys. zł.
Obniżenie krawężników w dwóch miejscach - 4 tys. zł.
Razem 24 tys. zł
ZałącznikiZdjęcie: wąskie gardło pod mostem Poniatowskiego - stan obecny.
http://wrzutnia.zm.org.pl/pub/budzet/wa ... obecny.jpgRysunek: propozycja rozwiązania.
http://wrzutnia.zm.org.pl/pub/budzet/wa ... azanie.jpgGROCHÓW PÓŁNOCNY - Uspokojenie ruchu i kontrapas rowerowy na tzw. małej GrochowskiejKrótki opisDopuszczenie ruchu rowerów "pod prąd" na tzw. małej Grochowskiej od Garwolińskiej do Podolskiej, wykonanie dodatkowych dojść do 5 przystanków tramwajowych w kierunku centrum, wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu zapobiegających nadmiernemu rozpędzaniu się kierowców.
OpisTzw. mała Grochowska to jezdnia serwisowa obsługująca zabudowę po północnej stronie "dużej" Grochowskiej, za torami tramwajowymi. Od ul. Podolskiej do Garwolińskiej jest jednokierunkowa. Projekt obejmuje następujące elementy:
1. Dopuszczenie na małej Grochowskiej ruchu rowerów "pod prąd" - od Garwolińskiej do Podolskiej. Charakter ulicy pozwala na dopuszczeniu ruchu rowerów tylko oznakowaniem pionowym (tabliczki T-22 pod znakami B-2 i D-3), jednak w miejscach potencjalnie niebezpiecznych (na wlotach skrzyżowań) można dodatkowo zastosować oznakowanie poziome (krótkie odcinki kontrapasów rowerowych).
2. Wykonanie dodatkowych dojść do przystanków tramwajowych w kierunku centrum (Kwatery Głównej, Żółkiewskiego, plac Szembeka, Wspólna Droga, Czapelska) - tak by do każdego z nich można było dojść z 2 stron. Potrzebne będzie oznakowanie przejścia dla pieszych, obniżenie krawężników i demontaż części wygrodzeń.
3. Wprowadzenie na małej Grochowskiej elementów uspokojenia ruchu zapobiegających nadmiernemu rozpędzaniu się kierowców. Mogą to być prefabrykowane wyspowe progi spowalniające (np. przed każdym z przejść dla pieszych) albo esowanie toru jazdy poprzez naprzemienne wyznaczenie miejsc parkingowych po lewej i prawej stronie jezdni.
Wprowadzenie zmian będzie także okazją do uporządkowania pozostałego oznakowania, w szczególności skrzyżowań.
UzasadnienieAd 1 - jazda rowerem "pod prąd" małą Grochowską jest bezpieczniejsza niż główną jezdnią "z prądem". W pasie drogowym brak miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów.
Ad 2 - obecnie do przystanków można dojść tylko od strony skrzyżowania. Wyznaczenie przejść dla pieszych przez małą Grochowską na drugich końcach peronów skróci drogę na przystanek nawet o 120 m - dla osób mniej sprawnych to 2 minuty!
Ad 3 - uspokojenie ruchu podkreśli dojazdowy, a nie tranzytowy charakter małej Grochowskiej, ułatwi jej przekraczanie przez pieszych, jazdę po niej na rowerze, wyjeżdżanie z posesji i przecznic. Kto chce jechać szybciej, powinien korzystać z "dużej" Grochowskiej.
KosztorysZmiana organizacji ruchu (projekt, oznakowanie pionowe i poziome) na ok. 1,6 km ulicy - 80 tys. zł
Obniżenie krawężników na 5 nowych dojściach do przystanków tramwajowych (Kwatery Głównej, Żółkiewskiego, plac Szembeka, Wspólna Droga, Czapelska) - 10 tys. zł
Elementy uspokojenia ruchu - np. 5 prefabrykowanych progów wyspowych - 15 tys. zł
Razem 105 tys. zł.