Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 122 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt maja 07, 2013 12:27 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Z nowej stacji, która właśnie tam jest zamontowana.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt maja 07, 2013 13:53 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2787
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
A faktycznie. Nie wziąłem wystarczającego przybliżenia na mapce na http://sojp.wios.warszawa.pl/ , by zauważyć, że pod komunikacyjną na Niepodległości jest schowana komunikacyjna na Marszałkowskiej. To i mapkę na stronie ZM wypadałoby zaktualizować.

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt maja 07, 2013 21:00 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): Śr kwi 18, 2012 10:13
Posty: 28
Gdy to piszę to aplet pokazuje dla PM10 wartości: 33,3 ug/m3 w Centrum i 333,4 ug/m3 na Ursynowie. Czy te wartości są na pewno poprawnymi pomiarami? Głównie chodzi mi o to, że jedna stacja notuje wartość 10 razy wyższą od drugiej. Zauważyłem, że zdarza się to od czasu do czasu. Może coś się "zapchło"? Jest jakieś logiczne wyjaśnienie takich różnic w poziomach?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr maja 08, 2013 7:35 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
Może właśnie jakiś większy odrzutowiec startował?
A może wiatr coś nawiał?
Na awarię sprzętu raczej bym nie liczył.

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr maja 08, 2013 8:47 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Czasem stacje nawalają. Jeśli po wysokim stężeniu znacznie rożnym od tego co było na kolejnych stacjach nastąpi wartość 0, to na pewno była awaria. Jeśli jednak nie,należy podejrzewać inne przyczyny, np. w okolicy stacji ktoś napalił wrednym węglem, albo wypalał trawę i dym naleciał na stację - tak mogłoby być na Ursynowie. Na stacji komunikacyjnej ponoć czasem większe ciężarówki potrafią dmuchnąć prosto w stację i jest chwilowy pik. Na Targówku może być opad pyłu z elektrociepłowni Żerań - ostatnio są tam dość często wysokie wartości.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr maja 08, 2013 9:49 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): So maja 21, 2011 15:12
Posty: 11
Jesteśmy w trakcie dostosowywania danych z tej stacji do naszej wklejki.
Należy pamiętać jednak, że pomiar pyłu PM10 na tej stacji jest jedynie wskaźnikowy ze względu na wykorzystywaną metodę optyczną. Nie można go traktować na równi z innymi pomiarami pyłu. W ocenach rocznych jakości powietrza będzie jako metoda wspomagająca podobnie jak modelowanie matematyczne.


Jeśli chodzi o "skoki" wartości, zauważyliśmy pewne rozbieżności od jakiegoś czasu, dlatego tuż przed majówką do wiosiu wysłaliśmy pismo, którego treść poniżej (czekamy na odpowiedź):

PROŚBA O WYJAŚNIENIE

W związku z obserwacją wskazań godzinowych dotyczących pomiarów pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 na stacjach zlokalizowanych w Warszawie, zwracam się z prośbą o wyjaśnienie rozbieżności między wskazaniami dotyczącymi pyłu PM10 i PM2,5 (podane poniżej dane są przykładowymi, wybranymi z większej ilości danych, pokazują pewne prawidłowości, o wytłumaczenie których wnioskuję):
wartości dla pyłu PM2,5 są o wiele wyższe niż wartości dla pyłu PM10:
23.04.2013 (Ursynów) godz. 6.00 - PM10: 49,8; PM2,5: 215,5
24.04.2013 (Ursynów) godz. 5.00 – PM10: 23,1; PM2,5: 201,4
24.04.2013 (Ursynów) godz. 17.00 – PM10: 47,3; PM2,5: 205,6
21.04.2013 (Ursynów) godz. 8.00 – PM10: 13; PM2,5: 204,2
21.04.2013 (Ursynów) godz. 12.00 – PM10: 0,8; PM2,5: 187,9
21.04.2013 (Ursynów) godz. 13.00 – PM10: 13,3; PM2,5: 186,5
21.04.2013 (Ursynów) godz. 14.00 – PM10: 3,2; PM2,5: 185,9
21.04.2013 (Ursynów) godz. 15.00 – PM10: 0,8; PM2,5: 7,4
21.04.2013 (Ursynów) godz. 16.00 – PM10: 5,6; PM2,5: 188,4
21.04.2013 (Ursynów) godz. 17.00 – PM10: 9,9; PM2,5: 187,8
21.04.2013 (Ursynów) godz. 18.00 – PM10: 17,3; PM2,5: 186,4
21.04.2013 (Ursynów) godz. 19.00 – PM10: 11; PM2,5: 184,7
21.04.2013 (Ursynów) godz. 22.00 – PM10: 24,4; PM2,5: 204,2
25.04.2013 (Ursynów) godz. 4.00 – PM10: 58,6; PM2,5: 230,3
19.04.2013 (Ursynów) godz. 19.00 – PM10: 67,2; PM2,5: 212,8
i wiele innych

istnienie wartości ujemnych we wskazaniach dla pyłu PM2,5 (i czasem przy jednoczesnym braku wskazań dla PM10) [przykłady poniżej]
28.04.2013 (Komunikacyjna) godz.1.00 – PM10 brak; PM2,5 -64,9
28.04.2013 (Komunikacyjna) godz. 12.00 – PM10 brak; PM2,5 -29,4
27.04.2013 (Komunikacyjna) godz. 11.00 – PM10 brak; PM2,5 -111,3
27.04.2013 (Komunikacyjna) godz. 21.00 – PM10 4,2; PM2,5 -131

Przedstawione powyżej dane są jedynie przykładowymi danymi. Proszę o wytłumaczenie przyczyn tych wskazań oraz wyjaśnienie wszelkich nieprawidłowości.

_________________
http://www.klimatbezsadzy.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sie 20, 2013 7:29 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2787
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
A propos http://www.zm.org.pl/?a=pop_mazowsze-138 , dla niecierpliwych wyciąg przewidzianych działań dla ochrony powietrza w W-wie (strony 66-68, dalej jest bardziej szczegółowy harmonogram).

Cytuj:
2. Określenie planowanych działań, w celu osiągnięcia zamierzonej poprawy jakości powietrza w strefie aglomeracja warszawska.

− Kierunki i zakres działań niezbędnych do przywrócenia poziomów pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu NO2 w powietrzu do poziomów dopuszczalnych.

1. W zakresie ograniczania emisji powierzchniowej (niskiej, rozproszonej emisji komunalno – bytowej i technologicznej):
− rozbudowa centralnych systemów zaopatrywania w energię cieplną,
− zmiana paliwa na inne o mniejszej zawartości popiołu lub zastosowanie energii elektrycznej,
względnie indywidualnych źródeł energii odnawialnej,
− zmniejszanie zapotrzebowania na energię cieplną poprzez ograniczanie strat ciepła –
termomodernizacja budynków,
− ograniczanie emisji z niskich rozproszonych źródeł technologicznych,
− zmiana technologii i surowców stosowanych w rzemiośle, usługach i drobnej wytwórczości
wpływająca na ograniczanie emisji pyłu zawieszonego PM10 i NO2;

2. W zakresie ograniczania emisji liniowej (komunikacyjnej):
− całościowe zintegrowane planowanie rozwoju systemu transportu w mieście,
− zintegrowany system kierowania ruchem ulicznym,
− kierowanie ruchu tranzytowego z ominięciem miasta lub jego części centralnych,
− tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów,
− rozwój i zwiększanie efektywności systemu transportu publicznego,
polityka cenowa opłat za przejazdy i zsynchronizowanie rozkładów jazdy transportu zbiorowego zachęcające do korzystania z systemu transportu zbiorowego,
− organizacja systemu bezpiecznych parkingów na obrzeżach miasta łącznie z systemem taniego transportu zbiorowego do centrum miasta (system Park & Ride),
− tworzenie systemu ścieżek rowerowych,
− tworzenie systemu płatnego parkowania w centrum miasta,
− wprowadzanie nowych niskoemisyjnych paliw i technologii, szczególnie w systemie transportu publicznego i służb miejskich,
− intensyfikacja okresowego czyszczenia ulic (szczególnie w okresach bezdeszczowych),
− wprowadzenie ograniczeń prędkości na drogach o pylącej nawierzchni,
− stosowanie przy modernizacji dróg i parkingów materiałów i technologii gwarantujących ograniczenie emisji pyłu podczas eksploatacji,
− uprzywilejowanie ruchu pieszego w centrum miasta;

3. W zakresie ograniczania emisji z istotnych źródeł punktowych – energetyczne spalanie paliw:
− ograniczenie wielkości emisji pyłu zawieszonego PM10 i NO2 poprzez optymalne sterowanie procesem spalania i podnoszenie sprawności procesu produkcji energii,
− zmiana paliwa na inne, o mniejszej zawartości popiołu i siarki,
− stosowanie technik gwarantujących zmniejszenie emisji substancji do powietrza,
− stosowanie technik odpylania, odsiarczania i odazotowania spalin o dużej efektywności,
− stosowanie oprócz spalania paliw odnawialnych źródeł energii,
− zmniejszenie strat przesyłu energii,

4. W zakresie ograniczania emisji z istotnych źródeł punktowych – źródła technologiczne:
− stosowanie efektywnych technik odpylania, odsiarczania i odazotowania gazów odlotowych,
− zmiana technologii produkcji, w tym likwidacja źródeł o znaczącej emisji pyłu i tlenków azotu,
− zmiana profilu produkcji wpływająca na ograniczenie emisji substancji zanieczyszczających;

5. W zakresie edukacji ekologicznej i reklamy:
− kształtowanie właściwych zachowań społecznych poprzez propagowanie konieczności
oszczędzania energii cieplnej i elektrycznej oraz uświadamianie o szkodliwości spalania paliw niskiej jakości,
− prowadzenie akcji edukacyjnych mających na celu uświadamianie społeczeństwa o szkodliwości spalania odpadów (śmieci) połączonych z ustanawianiem mandatów za spalanie odpadów (śmieci),
− uświadamianie społeczeństwa o korzyściach płynących z użytkowania scentralizowanej sieci cieplnej, termomodernizacji i innych działań związanych z ograniczeniem emisji niskiej,
− promocja nowoczesnych, niskoemisyjnych źródeł ciepła,
− wspieranie przedsięwzięć polegających na reklamie oraz innych rodzajach promocji towaru i usług propagujących model konsumpcji zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym w zakresie ochrony powietrza.

6. W zakresie planowania przestrzennego:
− uwzględnianie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego sposobów zabudowy
i zagospodarowania terenu umożliwiających ograniczenie emisji pyłu zawieszonego PM10
i NO2 poprzez działania polegające na:

• wprowadzaniu zieleni ochronnej i urządzonej oraz niekubaturowe zagospodarowanie
przestrzeni publicznych miasta (place, skwery),
• zachowaniu istniejących terenów zieleni i wolnych od zabudowy celem lepszego
przewietrzania miasta,
• ustalaniu sposobu zaopatrzenia w ciepło z zakazem używania paliw stałych
w indywidualnych stałych źródłach ciepła w nowoplanowanej zabudowie,
• preferowanie podłączania nowych obiektów do sieci ciepłowniczej w rejonach objętych
centralnym systemem ciepłowniczym,
• modernizowaniu układu komunikacyjnego celem przeniesienia ruchu poza ścisłe centrum
miasta,
• reorganizacji układu komunikacyjnego oraz wprowadzeniu stref zamkniętych dla ruchu
samochodowego w ścisłym centrum miasta,
• zapewnieniu obsługi transportem zbiorowym na etapie tworzenia planów miejscowych
i wydawania decyzji o warunkach zabudowy
− w decyzjach środowiskowych dla budowy i przebudowy dróg:
• zalecenie stosowania wzdłuż ciągów komunikacyjnych pasów zieleni izolacyjnej
(z roślin o dużych zdolnościach fitoremediacyjnych),
• zalecenie stosowania ekranów akustycznych pochłaniających typu "zielona ściana" zamiast najczęściej stosowanych ekranów odbijających.
− planowanie rozbudowy miasta w sposób zapobiegający zbytniemu „rozlewaniu się miasta”.


W czołówce działań w zakresie transportu, dalsza rozbudowa ZSSR, czyli najbardziej zaawansowanego sposobu ZDM/IR na uniemożliwianie poruszania się po mieście czymkolwiek poza samochodem, a dla rowerów oczywiście tylko ścieżki. Program wymaga znaczącej poprawy, zatem warto składać uwagi.

Inna sprawa, że dotychczas Warszawski UMst udawał się być nieświadomy istnienia czegoś takiego jak POP, ale na pewno lepiej, by poza (oficjalną) świadomością urzędników był przyzwoity dokument niż kiepski.

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So paź 19, 2013 8:00 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2787
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rp.pl/artykul/34,1058064-Smo ... m.html?p=1

Cytuj:
Chińskie władze wypowiedziały wojnę spalinom. Czy ekologia rzeczywiście wygra z dzikim rozwojem gospodarczym?

Zakazane Miasto i Wielki Mur Chiński to dwa najbardziej oczywiste punkty w planie wycieczkowym po Pekinie. Jednak wielu turystów, którzy liczą na zapierające dech w piersiach widoki, przeżywa nie lada zawód. Coraz częściej bowiem w podziwianiu pamiątek po cesarstwie przeszkadza dziwna niebieskawa mgiełka.

Gdy zawiśnie w powietrzu, z końca placu Tiananmen ledwo widać Bramę Niebiańskiego Spokoju. To z niej Mao ogłosił narodziny ChRL. Często nie sposób też podziwiać w całej okazałości podpekińskich fragmentów muru, które zamiast malowniczo wić się po grzbietach górskich, pół kilometra przed naszymi oczami giną powoli w niebieskawej mgiełce.

Tak z bliska wygląda jeden z efektów ubocznych chińskiego cudu gospodarczego. Gęsty smog uniemożliwia turystom zrobienie niezapomnianych zdjęć, ale to mieszkańcy stolicy mają z nim prawdziwy problem.

Milion ofiar rocznie

– O siebie samą nie boję się tak bardzo, jak o zdrowie mojego dwuletniego synka. Pekin daje szanse na lepszą przyszłość, ale życie w takim smogu jest bardzo uciążliwe i na dłuższą metę niebezpieczne – narzeka w rozmowie ze mną Mia, trzydziestoletnia księgowa, która do stolicy przeprowadziła się z pobliskiej wioski. – Mam nadzieję, że władze w końcu rozwiążą ten problem.

Sytuacja stała się na tyle poważna, że bogatsze matki przy wyborze szkół dla swoich dzieci kierują się dodatkowym kryterium – sprawdzają, czy szkoła posiada odpowiedni system wentylacyjny. Niestety, Mii nie będzie stać na posłanie chłopca do szkoły zapewniającej w klasach czyste powietrze.

Zasłona ze spalin wisząca nad głowami pekińczyków nie jest jedynie problemem stolicy. Według Azjatyckiego Banku Rozwoju aż siedem spośród dziesięciu najbardziej zatrutych miast świata leży właśnie w Państwie Środka.

Jeżeli spojrzeć na statystyki, to okazuje się, że niepokój matki drżącej o zdrowie swojego dwuletniego dziecka jest jak najbardziej uzasadniony. Dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pokazują, że w 2010 roku w Chinach z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza przedwcześnie zmarło aż 1,2 mln osób. Z roku na rok sytuacja się pogarsza.

Ekologiczna czerwona linia


Pod wpływem rosnącego niezadowolenia społecznego władze przedstawiły we wrześniu założenia planu ratunkowego. Przez cały miesiąc sukcesywnie ogłaszane były coraz to nowe pomysły.

Najbardziej ambitna część nowej strategii zakłada, że do 2017 roku zanieczyszczenie powietrza ma być zmniejszone o 25 proc. w Pekinie, o 20 proc. w rejonie ujścia Jangcy (aglomeracja szanghajska), ale już w delcie Rzeki Perłowej (miasta Kanton i Shenzhen) zakładana poprawa wynosić ma tylko 15 proc.

Mimo że władze centralne najwięcej wymagają od Pekinu, to i tak w przypadku zrealizowania tych założeń trudno oczekwiać, że w 2017 roku Mia i jej dziecko oddychać będą naprawdę czystym powietrzem. Ograniczenie zanieczyszczenia o 25 proc. wciąż oznaczać bowiem będzie, że przeciętnego dnia powietrze w stolicy Chin 2,5-krotnie przekraczać będzie normę WHO.

„Musimy potraktować kontrolę jakości powietrza jako ekologiczną czerwoną linię, jeżeli chodzi o zarządzanie gospodarką i rozwój społeczny" – chiński wicepremier Zhang Gaoli stwierdził w oświadczeniu towarzyszącym prezentacji strategii.

„Ograniczenie zanieczyszczenia powietrza jest długim, ciężkim i złożonym zadaniem. Musimy skupić się na najbardziej zanieczyszczonych miastach, ale także musimy poprawić mechanizmy kontroli i zarządzania u wielu trucicieli" – wicepremier dodał w oświadczeniu.

40 razy ponad normę

Przypomnijmy: Chiny są dziś największym emitentem CO2.

Za trucie środowiska odpowiedzialne są głównie elektrownie węglowe, często zlokalizowane w największych miastach. Chiny uzyskują dzięki węglowi ok. 80 proc. energii elektrycznej. W państwie tym spalana jest ponad połowa tego surowca wydobytego na świecie. Pekin postanowił więc, że od tej pory w miejscach, gdzie już dziś wielu mieszkańców

Chińskie władze wypowiedziały wojnę spalinom. Czy ekologia rzeczywiście wygra z dzikim rozwojem gospodarczym?

Ponadto ogłoszono, że w elektrowniach działających w najbardziej zagrożonych regionach zamiast węgla do produkcji energii elektrycznej wykorzystywane będzie paliwo bardziej przyjazne środowisku. Chińczycy zamierzają zbudować dziewięć wielkich zakładów, w których węgiel zamieniany będzie w gaz.

Jednak zdaniem ekologów ten plan ma jedną dużą wadę: zamiana tony węgla w gaz oznaczać ma bowiem według zielonych 50-procentowe zwiększenie emisji gazów cieplarnianych w porównaniu do spalenia tony nieprzetworzonego paliwa.

Spaliny samochodowe również są istotną częścią problemu, więc i ten obszar znalazł się pod lupą partii komunistycznej. Receptą ma być w tym przypadku stworzenie listy starych aut-trucicieli, które do 2017 roku mają zupełnie zniknąć z chińskich dróg. W najbardziej zanieczyszczonych regionach władze mają z kolei zapewniać na stacjach benzynowych paliwo najwyższej jakości (w domyśle – najbardziej „zielone").

Co ciekawe, generalnie z pomysłów rządu zadowoleni są nawet ekolodzy z chińskiego oddziału Greenpeace'u.

– Ogłoszony ostatnio ogólnonarodowy plan rzeczywiście pokazuje dużą determinację, by zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, szczególnie w północnej części kraju. W połączeniu z ustalanym na poziomie prowincji zmniejszeniem zużycia węgla wygląda na to, że rząd poważnie planuje zmierzyć się z tym problemem – mówi „Rz" Huang Wei z miejscowego Greenpeace'u.

Silnym bodźcem do działania był z pewnością horror, który mieszkańcy chińskiej stolicy przeżyli w połowie stycznia tego roku. Normy jakości powietrza WHO przekroczone zostały wówczas blisko 40-krotnie – widoczność spadała momentami poniżej 100 metrów.

Lista wstydu

Tak ekstremalny poziom zanieczyszczenia miasto „zawdzięczało" pyłom emitowanym przez otaczającą stolicę uprzemysłowioną prowincję Hebei. Kolejne dwa czynniki – spaliny pekińskich aut i brak wiatru – sprawiły, że władze Pekinu wystosowały ostrzeżenie skierowane do wszystkich szczególnie narażonych mieszkańców (dzieci, osób starszych i chorych): pod żadnym pozorem nie wychodźcie z domu.

„Każdy powinien unikać wysiłku fizycznego na zewnątrz; osoby z chorobami serca i płuc, osoby starsze i dzieci powinny zostać w domach i ograniczyć poziom aktywności fizycznej" – tak wygląda ostrzeżenie zamieszczone na stronie internetowej amerykańskiej ambasady w Pekinie, które opisywało zagrożenie związane z najwyższym stopniem zanieczyszczenia zaobserwowanym w styczniu.

Amerykańska placówka, która na dachu zainstalowała specjalistyczny sprzęt, codziennie aktualizuje na swojej stronie internetowej informacje na temat jakości powietrza.

Aż do początku 2012 roku włodarze stolicy nie informowali mieszkańców o gęstości smogu. Pekińczycy masowo zaglądali więc na stronę internetową amerykańskiej placówki. Rządzący stolicą stwierdzili w końcu, że sami zaczną się dzielić z mieszkańcami wiedzą na temat smogu.

W związku ze styczniowym kataklizmem mocno ucierpiał sektor turystyczny, w którym duże nadzieje pokładają Chińczycy. Państwo Środka to dziś trzeci najczęściej odwiedzany kraj świata (ustępuje tylko Francji i USA).

Apokaliptyczne obrazy, które media na całym świecie serwowały swoim odbiorcom, doprowadziły do tego, że z wycieczek do chińskiej stolicy masowo rezygnowali m.in. Japończycy, tradycyjnie bardzo dbający o zdrowie.

Trudno się więc dziwić, że po takim horrorze chińskie władze zmuszone zostały do systemowego spojrzenia na problem smogu. Żeby wygrać tę walkę, Pekin uciekł się nawet do chwytów psychologicznych.

Ostatnim pomysłem na poprawę sytuacji jest coś, co roboczo można byłoby nazwać listą wstydu.

Co miesiąc publikowany ma być spis 10 najbardziej zatrutych miast. Lokalne władze mają zyskać w ten sposób kolejny bodziec do działania na rzecz poprawy jakości powietrza.

Jeżeli ogólnonarodowa ofensywa przeciwko smogowi utrzyma tempo, być może za kilka lat Wielki Mur Chiński znowu będzie przez cały rok cieszył turystów swoim majestatycznym widokiem. No, chyba że wszystko zasłoni mgła. Naturalna mgła.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lis 27, 2013 10:48 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz lut 01, 2007 20:03
Posty: 371
Lokalizacja: Służew
2 arytkuły o warszawskim powietrzu:

http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 06683.html

25.11.2013 08:40 powstał plan ochrony powietrza

Ponad 1,4 mln warszawiaków oddycha toksynami. Najgorzej w centrum
Stężenie pyłu PM10 i dwutlenku azotu, toksycznych i rakotwórczych substancji znacznie przekracza normy - alarmuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Urząd marszałkowski zlecił przygotowanie Planu Ochrony Powietrza, który w poniedziałek mają uchwalić radni sejmiku. Abyśmy mogli znów oddychać pełną piersią, zmiany powinny dotyczyć wielu sfer naszego życia.

Przekroczenie dopuszczalnych stężeń pyłu PM10 i dwutlenku azotu obejmuje praktycznie wszystkie dzielnice Warszawy. - Są to substancje, które negatywnie wpływają na nasze zdrowie – mówi Tomasz Klech z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez WIOŚ i urząd marszałkowski, takie powietrze wdycha ponad 1 mln 400 tysięcy mieszkańców stolicy. - Najgorzej jest w centrum miasta – zauważa inspektor WIOŚ.

Dzienna norma pyłu to 50 nanogramów na metr sześcienny. W ciągu roku poziom ten może być przekroczony 35 razy. Tymczasem w ubiegłym roku przekroczono go aż 101 razy.

Dodatkowo z pyłu zawieszonego uwalania się rakotwórczy benzoapiren. Norma to analogram na metr sześcienny. W Warszawie mamy trzykrotne, a w Otwocku ośmiokrotne przekroczenie.

Największym problemem samochody

Według inspektorów ochrony środowiska winowajcą wysokich stężeń groźnych substancji nie jest przemysł. - Największym źródłem zanieczyszczeń jest komunikacja samochodowa. Emisja spalin, ścieranie opon, klocków hamulcowych i jezdni. Innym źródłem jest ogrzewanie domów. Bardzo często ogrzewamy węglem, drewnem i niestety odpadami – tłumaczy Klech.

O ile zakłady przemysłowe muszą spełniać szereg wymogów dotyczących ograniczania emisji pyłów, są wyposażone w odpowiednie instalacje do redukcji zanieczyszczeń, o tyle domy mieszkalne nie są zobowiązane żadnymi normami.

Poza tym zakłady przemysłowe czy elektrociepłownie wyposażone są w wysokie kominy, przez które dym trafia do górnych warstw powietrza, co wpływa na powstanie niższych stężeń substancji w powietrzu. - Efekty spalania w domowych piecach wydostają się natomiast zaledwie metr ponad dach, co powoduje nagromadzenie się rakotwórczych pyłów ponad zabudową i uniemożliwia wymianę powietrza - informują inspektorzy.


To wdychamy

Eksperci w rozmowie z nami tłumaczą, że pył zawieszony PM10 jest mieszaniną bardzo drobnych cząsteczek stałych i ciekłych. Ich średnica jest jeszcze mniejsza niż średnica włosa. Dlatego bardzo szybko i łatwo przedostają się do naszego organizmu. Osiadają w górnych i dolnych drogach oddechowych, przedostają się do krwi. Pył zawiera metale ciężkie i benzoapiren. Ten ostatni węglowodór to substancja rakotwórcza.

Równie groźny jest dwutlenek azotu. Obniża odporność organizmu na infekcje bakteryjne, działa drażniąco na oczy i drogi oddechowe. Powoduje choroby alergiczne.

Umiera nawet 14 tysięcy osób

Piotr Dąbrowiecki, jeden z lekarzy Wojskowego Instytutu Medycznego wspólnie z ekspertami Politechniki Warszawskiej przeprowadził badania mieszkańców najbardziej obciążonych komunikacyjnie arterii.

- Badania udowodniły, że osoby, które mieszkają do stu metrów od głównej arterii komunikacyjnej chorują częściej na astmę oskrzelową czy chorobę płuc. Pięciokrotnie częściej są też narażone na nadciśnienie tętnicze czy nawet zawał mięśnia sercowego i udaru mózgu – nie pozostawia złudzeń.

Ile dokładnie mieszkańców stolicy mogło zachorować przez toksyczne substancje?

Takie statystyki nie są prowadzone. Dąbrowiecki przytacza jedynie dane ogólne sporządzone przez Światową Organizację Zdrowia. Eksperci wzięli pod lupę ponad tysiąc miast w 91 krajach. - Okazało się, że średnio na milion mieszkańców dużej aglomeracji miejskiej, około 14 tysięcy ludzi umiera z powodu wdychania cząsteczek stałych. Czyli tego, co generuje w dużej mierze ruch samochodowy – wyjaśnia lekarz WIM.


Plan dla Mazowsza: długotrwały i kosztowny

WIOŚ twierdzi, że wzrost stężenia pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu zmusił do opracowania Planu Ochrony Powietrza. Uwzględnia on całe Mazowsze. W poniedziałek nad jego przyjęciem mają głosować radni sejmiku.

Głównym celem planu jest jak największe obniżenie stężeń zanieczyszczenia powietrza. Niestety, to długotrwały proces. Poszczególne działania rozciągają się na 10 lat. Dodatkowo wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi. Władze województwa, które jest w złej sytuacji finansowej, będą się starać o fundusze unijne.

Żebyśmy mogli oddychać czystszym powietrzem, dużo powinno się zmienić - od dróg po nasze domy:

- Konieczne są zarówno inwestycje infrastrukturalne, wyprowadzające ruch z miast, jak i wsparcie dla innowacyjnych, ekologicznych rozwiązań przy ogrzewaniu domów. Wiele samorządów już pozyskało środki unijne na takie działania. Pozostałe powinny ubiegać się o nie w kolejnej perspektywie finansowej. Według unijnych wytycznych na ten cel przeznaczymy 20 procent środków – podkreśla Adam Struzik, marszałek Mazowsza.

Jak dodaje, z analiz wynika, że stężenie pyłów w miastach może zostać ograniczone dopiero poprzez rozbudowę obwodnic :roll: oraz tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów. W planowanych działaniach uwzględnia się również kierowanie ruchu tranzytowego z ominięciem miast lub ich punktów centralnych, wprowadzanie systemów park & ride, tworzenie ścieżek rowerowych czy wprowadzenie ograniczenia prędkości na drogach o pylącej :?: nawierzchni.

Bartłomiej Frymus – b.frymus@tvn.pl

------------
I to co na podstawie tego samego raportu WIOŚ spłodziła Stołeczna:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... chrony.htm
Pył w warszawskim powietrzu. Chcą programu ochrony
jack 25.11.2013 , aktualizacja: 25.11.2013 20:21

Największymi wrogami Warszawy i Mazowsza są rakotwórcze pyły. Za ich emisje nie jest jednak odpowiedzialny przemysł, ale właściciele domów jednorodzinnych i samochody.

To efekt spalania w piecach drewna, węgla, odpadów oraz śmieci m.in. na cele grzewcze. Pył, który powstaje w jego wyniku, zawiera substancje toksyczne, takie jak benzo(a)piren czy metale ciężkie. Najgorsza sytuacja na Mazowszu występuje w Żyrardowie, Otwocku oraz Ciechanowie. Notowane są tam najwyższe stężenia spośród obserwowanych na wszystkich 11 punktach pomiarowych w województwie mazowieckim.

W Warszawie największym problemem jest dwutlenek azotu - NO2, substancja w większości wytwarzana przez komunikację. Aglomeracja warszawska jest obecnie jedyną strefą na Mazowszu, w której poziom stężenia NO2 znalazł się powyżej poziomu dopuszczalnego. Co więcej, jego emisja ciągle wzrasta, zwłaszcza na drogach w centrum miasta.

Niebezpieczny pył

Informacje te pochodzą z analiz Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie. Wskazują one na to, że blisko 45 proc. mieszkańców Mazowsza przez zbyt wiele dni jest narażonych na przekroczenie normy pyłu zawieszonego PM-10, zaś dopuszczalny poziom pyłu zawieszonego PM-2,5 został przekroczony we wszystkich 11 punktach pomiarowych województwa.

Z analiz WIOŚ wynika, że stężenie pyłów może zostać ograniczone poprzez rozbudowę obwodnic oraz tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów.

- W tym celu w ramach "Programów Ochrony Powietrza" zostanie uruchomionych wiele działań z udziałem środków unijnych - poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Wśród nich wymieniono m.in. podłączanie budynków do miejskich sieci ciepłowniczych, wymiana nieekologicznych pieców na ogrzewane paliwami niskoemisyjnymi, stopniowa wymiana taboru autobusowego komunikacji miejskiej na pojazdy wyposażone w silniki spełniające normy emisji spalin czy też prowadzenie kampanii edukacyjnych :mrgreen: .

-----
Aż mi się komentować nie chce.

_________________
Walcz o połaczenie rowerowe Ursynowa i Służewca:
http://www.facebook.com/RoweremNaSluzewiec
pisz wnioski do Burmistrza: burmistrz@mokotow.waw.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lis 27, 2013 12:08 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 9:45
Posty: 680
Cytuj:
Emisja spalin, ścieranie opon, klocków hamulcowych i jezdni

Interesuje mnie procentowy rozkład dla tych źródeł. Ktoś się orientuje?

_________________
Rowerowe mądrości http://rowerozofia.blox.pl/html
Rondo Zesłańców Syberyjskich dla piszych i rowerzystów https://www.facebook.com/RowerZnosSchodami
Rowerowy Ursus https://www.facebook.com/RowerowyUrsus


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 122 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL