Moderus Beta MF 02 AC to trójczłonowy, jednoprzestrzenny, częściowo niskopodłogowy (w środkowym segmencie) tramwaj wyprodukowany przez firmę Modertrans Poznań. Posiada szerokie otwierane odskokowo na zewnątrz drzwi. Tramwaj może pomieścić 207 pasażerów, w tym posiada 30 miejsc siedzących oraz 9 składanych foteli. Długość pojazdu wynosi 28,25 m, szerokość 2,35 m, wysokość 3,35 i może jechać z maksymalną prędkością 70 km/h.
HistoriaPoczątkowo, w 2009 roku MPK Poznań planowało zlecić przebudowę dwuskładów tramwaju typu 105Na, na jednoprzestrzenne, częściowo niskopodłogowe, trójczłonowe składy. Plany jednak uległy zmianie i zbudowano całkowicie nowy pojazd, który był jedynie wzorowany na modelu 105Na.
Tramwaj jest wyposażony w energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.
EksploatacjaPierwszy z zamówionych tramwajów o numerze bocznym 415 został przetransportowany z Biskupic do Poznania w nocy z 11 na 12 marca 2011 roku, zaś 17 maja 2011 zadebiutował w ruchu pasażerskim na linii nr 13. Cała seria zamówionych tramwajów ma być przydzielona do zajezdni przy ulicy Fortecznej.
Na stronie internetowej MPK-Łódź, oraz na jego stronie na Facebook'u (
http://www.facebook.pl/mpklodz) będą podawane na bieżąco informować o liniach na których tramwaj będzie jeździł - Wkrótce opublikujemy również zdjęcia i krótki filmik, a także umożliwimy Państwu możliwość wyrażania swoich opinii na temat testowanego tramwaju. O wszystkim dowiecie się już wkrótce dzięki naszej stronie internetowej i funpage'owi MPK-Łódź Sp. z o.o. na portalu Facebook - obiecuje MPK.
Tramwaj Moderus Beta MF 02 AC stworzyła poznańska firma Modertrans. Początkowo działalność przedsiębiorstwa obejmowała remonty autobusów i tramwajów. Rozszerzono ją w 2006 roku o produkcję tramwajów. Początkowo były to wysokopodłogowe Moderusy Alfa, bazujące na szeroko rozpowszechnionym w Polsce tramwaju Konstal 105Na. Następnie opracowano konstrukcję tramwaju przegubowego, trójczłonowego, częściowo niskopodłogowego. Nowy model nazwano Moderus Beta. Zadebiutował on w Poznaniu w 2011 roku. Obecnie po tym mieście jeździ osiem takich pojazdów.
Cztery tygodnie będzie trwało testowanie na łódzkich torach tramwaju Moderus Beta MF 02 AC. Jest to jednoprzestrzenny i trójczłonowy pojazd. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy, co ułatwia podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny oraz wydajny układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów jest zdecydowanie sprawniejsza.
We wnętrzu znajduje się 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu.
Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Jak informuje łódzkie MPK, Moderus Beta MF 02 AC naszpikowany jest elektroniką. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, ma do dyspozycji ekran dotykowy, a tramwaj prowadzi przy pomocy joysticka, który zastąpił dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne z punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.
Dane techniczneProducent: Modertrans, Poznań, Polska
Okres produkcji: od 2009
Liczba członów: 3 (w tym środkowy niskopodłogowy)
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: 600 V
Długość: 28 250 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3350 mm
Masa służbowa: 40 650 kg
Niskopodłogowość: 25%
Liczba miejsc: 207
Liczba miejsc siedzących: 30+9
Liczba miejsc stojących: około 175
Prędkość maksymalna: 70 km/h