Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz gru 22, 2011 23:46 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
Co do oporów powietrza w metrze to będę polemizował.
Zwróć uwagę jaki procent powierzchni przekroju
poprzecznego tunelu wypełnia sobą skład metra.
Jadący skład w zasadzie pcha przed i ciągnie za sobą
całkiem długi słup powietrza.
O ile w przypadku samochodu jadącego po ulicy
opory powietrza zaczynają się od ok. 50 km/h,
to w metrze zdecydowanie wcześniej.
Spodziewam się 20-25 km/h.
Oczywiście trzeba odróżnić rodzaj tunelu.
W okrągłym drążonym tarczą jest znacznie więcej luzu
niż w prostokątnym wykonanym odkrywką.

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 1:30 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
GFM napisał(a):
O ile w przypadku samochodu jadącego po ulicy opory powietrza zaczynają się od ok. 50 km/h,

Gdyby to była prawda, na rowerze możnaby jeździć 50km/h bez wysiłku.
Przy 12 km/h opory aerodynamiczne (w rowerze) zaczynają przewyższać opory toczenia i mechanizmów.
Samochód ma co prawda wyższe opory toczenia (grube opony niskociśnieniowe, łożyska o dużych średnicach, pakowane gęstym smarem), ale w przypadku samochodu opór zaczyna się liczyć znacznie wcześniej.
To, że nie jest brany pod uwagę do 50km/h, świadczy jedynie o tym, jak nieefektywne są samochody.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 4:53 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt gru 10, 2010 23:36
Posty: 215
Raczej jaki jest stosunek masy do przekroju poprzecznego pomnożonego przez współczynnik cx.

Rower z rowerzystą ważą ok. 100 kg - przekrój czołowy jest spory - stąd szybko pojawia się problem aerodynamiki (przy 70 km/h delikatne odchylanie tułowia od kierownicy działa jak naciśnięcie hamulca)

Samochód wraz z kierowcą to już ok. 1 500 kg. Plus skomplikowany układ napędowy z wieloma wałkami, łożyskami itp... - przekrój czołowy niewiele większy niż dla roweru, aerodynamika też zdecydowanie lepsza. - stąd dla samochodów granica prędkościowej istotności oporów powietrza jest wyżej.

Pociąg waży... od 120 000 kg (podmiejski) do 4 000 000 kg. Przekrój czołowy względnie niewielki. - Stąd opór powietrza zaczyna być istotny dla prędkości powyżej 120 km/h, co nie znaczy że wcześniej nie odgrywa on też swojej roli.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 9:11 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
Ale opór powietrza nie zależy od masy pojazdu!!!!
Owszem, ma wpływ na opór toczenia, ale ten zmienia się liniowo z prędkością i dlatego nie ma większego znaczenia w porównianiu z oporem powietrza.

Co do tunelu, to jest to koszmar aerodynamiczny: Pociąg pcha przed sobą słup powietrza, który trze o ściany tunelu, zaś część powietrza próbuje przecisnąć się między wagonem i ścianą tunelu. W skrajnym przypadku powstaje tzw. boom tunelowy.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 17:55 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt gru 10, 2010 23:36
Posty: 215
Im większa masa tym większy opór TOCZENIA. Im większy opór toczenia tym bardziej stosunek oporów powietrza do oporów toczenia jest mniejszy przy niewielkich prędkościach. Stąd to co jest słuszne dla roweru nie będzie miało zastosowania do pociągu.

Zaś na litość... nie dramatyzujmy sprawy tunelu - wystarczy porównać jaka jest skrajnia taboru i jaki jest przekrój poprzeczny tunelu.

Inna inszość, że chyba KDP nie ma być prowadzona w tunelu, więc odwoływanie się do przypadku metra jest co najmniej mało sensowne.

Polecam za to lekturę dowolnych badań aerodynamiki pojazdów kolejowych. Podpowiem, że pierwsze badania były prowadzone już w latach 20 i 30 zeszłego wieku. Zaś słynny parowóz Pm36 był niejako owocem badań a zarazem królikiem doświadczalnym kolejnych doświadczeń.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 21:07 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Phinek napisał(a):
KDP na samo rozpędzenie potrzebować będzie więcej jak 2 kilometry... kolejne 2 na zwalnianie


AFAIK typowa droga hamowania TGV z 300 km/h to 10 km. Na dwóch kilometrach to żadne prawdziwe KDP nawet awaryjnie nie wyhamuje. Podobno przy testach dla 500 km/h potrzebne było 30 km drogi hamowania.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 21:16 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
O E-75 teraz już oficjalnie:

http://www.rynek-kolejowy.pl/29678/Remb ... altica.htm

Cytuj:
Rembertów - Tłuszcz: Założenia modernizacji I etapu Rail Baltica

Wkrótce ruszy modernizacja Rail Baltica. W jego ramach ma powstać m. in. nowy przystanek kolejowy w Warszawie oraz dodatkowa para torów między Zielonką a Wołominem.

Projekt zakłada modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 60 km. W pierwszym etapie zmodernizowane zostaną wszystkie elementy infrastruktury, z jednoczesnym dostosowaniem niektórych jej elementów do prędkości 200 km/h. Dotyczy to torów, peronów i obiektów inżynieryjnych, urządzeń trakcyjnych i układów zasilania oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. W planach jest budowa skrzyżowań wielopoziomowych (likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn). Zaplanowano również instalację systemu ERTMS.
Na odcinku Zielonka - Wołomin Słoneczna zamówienie przewiduje dobudowę dodatkowej pary torów dla ruchu podmiejskiego.
Odcinki pozostałych linii przewidziane do modernizacji:
- linia kolejowa Warszawa Rembertów (od kilometra 12,344 do kilometra 21,315)
- linia kolejowa Warszawa Wileńska – Zielonka (od kilometra 9,206 do kilometra 9,943)
- linia kolejowa Zielonka – Kuźnica Białostocka na odcinku Zielonka - Tłuszcz/Sadowne (od kilometra 14,254 do kilometra 71,800)
Modernizacja przyniesie wiele udogodnień pasażerom. Pojawi się nowy przystanek - Mokry Ług
[...]
Zgodnie z Programem Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007 – 2013 przewidziana jest modernizacja Etapu I na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) w latach 2011 – 2014. Projekt umieszczony jest na liście indykatywnej podstawowej pod numerem POIiŚ 7.1-22.1


Wygląda na to, że jednak się udało i nie będzie to kolejna pseudomodernizacja a la E-20 albo E-65.  Trochę teraz żałuję, że nie cisnęliśmy na dodatkową parę torów aż do Tłuszcza, ale Krzysiek ma jednak tendencje do strasznego dziadowania ;-)

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 21:26 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
olek napisał(a):
O E-75 teraz już oficjalnie:

http://www.rynek-kolejowy.pl/29678/Remb ... altica.htm
Cytuj:
Rembertów - Tłuszcz: Założenia modernizacji I etapu Rail Baltica
Wkrótce ruszy modernizacja Rail Baltica. W jego ramach ma powstać m. in. nowy przystanek kolejowy w Warszawie oraz dodatkowa para torów między Zielonką a Wołominem.
Wygląda na to, że jednak się udało i nie będzie to kolejna pseudomodernizacja a la E-20 albo E-65.  Trochę teraz żałuję, że nie cisnęliśmy na dodatkową parę torów aż do Tłuszcza, ale Krzysiek ma jednak tendencje do strasznego dziadowania ;-)

-- Panie, panie, ten pociąg to na Tłuszcz?
-- Nie, na elektrykę!

:wink:

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt gru 23, 2011 22:12 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
Usłyszane kiedyś na Śródmiesciu: "Pociąg do Tłuszcza, przez Mielonkę, Wołowin..."

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So gru 24, 2011 11:42 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt gru 10, 2010 23:36
Posty: 215
olek napisał(a):
...typowa droga hamowania TGV z 300 km/h to 10 km. Na dwóch kilometrach to żadne prawdziwe KDP nawet awaryjnie nie wyhamuje....


Dlatego podałem użyłem słowa ponad. Zaś zgodnie z kartami UIC to przy hamowaniu służbowym dopuszcza się opóźnienie hamowania równe 1,2 m/s^2.

Jeśli pociąg mknie 300 km/h to jest to inaczej ok. 83 m/s

Zaś wedle wzoru na drogę hamowania przy ruchu jednostajnie opóźnionym uzyskujemy następujące zależności:

S = ( v^2 ) / ( 2 * a ) = ( 6889 ) / ( 2,4 ) = 2870 m

Czyli dokładnie 2,87 km. Przy hamowaniu awaryjnym dopuszczalne jest opóźnienie 1,4 m/s^2 czyli:

S = ( 6889 ) / ( 2,4 ) = 2460 m = 2,46 km

A to, że rozkładowo zwalniają spokojniej to już jedynie troska o komfort podróżnych.

Jak by nie było im dłużej hamuje, tym też dłużej się rozpędza... i tym bardziej KDP w naszych warunkach jest nieopłacalna.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL