http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... busow.htmlCytuj:
Płatny przejazd Trasą Toruńską dla miejskich autobusów
Krzysztof Śmietana 11.01.2013 , aktualizacja: 10.01.2013 19:10 A A A Drukuj
Trasa Toruńska od soboty będzie drogą ekspresową, a kursujące nią autobusy miejskie zapłacą tzw. e-myto, jak wszystkie ciężkie pojazdy. Oznacza to spory wzrost kosztów, który w efekcie poniosą pasażerowie. Ministerstwo Transportu nie zgodziło się jednak na zwolnienie komunikacji publicznej z opłat
E-myto, czyli elektroniczny system poboru opłat viaTOLL, działa od półtora roku i obejmuje kolejne odcinki dróg krajowych: autostrad, ekspresówek i niektórych dwupasmówek. Płacić muszą kierowcy wszystkich pojazdów powyżej 3,5 tony, także autobusów.
System automatycznie pobiera opłaty, kiedy pojazd wyposażony w specjalne urządzenie, tzw. ViaBox, przejedzie pod bramką. Od soboty płacić trzeba będzie także na siedmiokilometrowym odcinku Trasy Toruńskiej od ul. Modlińskiej do Marek, który po przebudowie zyskał właśnie rangę drogi ekspresowej.
To spory problem dla miejskich przewoźników autobusowych. Do tej pory musieli płacić jedynie na krótkich odcinkach poza miastem, np. wylotówce na Kraków i Katowice w Raszynie, gdzie niezbyt często jeżdżą autobusy podmiejskie. Teraz e-myto wprowadzane jest wewnątrz miasta, gdzie kursuje bardzo dużo autobusów. Na najbardziej zatłoczonym odcinku Trasy Toruńskiej - od Modlińskiej do Wysockiego na Bródnie - jest aż kilkanaście linii. - Dotychczas urządzenia współpracujące z systemem viaTOLL były w 95 autobusach. W związku z wprowadzeniem opłat na Trasie Toruńskiej musieliśmy je zainstalować w następnych 118 - wylicza Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych.
Ten przewoźnik na opłaty viaTOLL przeznaczał do tej pory rocznie ok. 156 tys. zł. W MZA nie wiedzą jeszcze, ile trzeba będzie płacić na Trasie Toruńskiej. Liczą się jednak z tym, że dotychczasowa kwota może wzrosnąć kilkakrotnie.
Na e-myto bardzo narzeka prywatny przewoźnik - ITS Michalczewski, który na zlecenie ratusza obsługuje część linii w północnej Warszawie i niedaleko Trasy Toruńskiej ma zajezdnię. Firma szacuje, że na dodatkowe opłaty wyda rocznie niecałe 100 tys. zł. Paweł Kaim, dyrektor ds. przewozów w ITS Michalczewski, nie wyklucza, że spółka będzie domagać się od Zarządu Transportu Miejskiego zwrotu tych pieniędzy.
Płatnych odcinków dróg w Warszawie będzie przybywać. Za przejazd autobusów trzeba będzie słono płacić, gdy za niecałe trzy lata drogą ekspresową stanie się most Grota i odcinek Trasy AK do Powązkowskiej. Tam także kursuje mnóstwo linii. Niewykluczone, że wówczas wzrost opłat wymusi cięcia kursów.
Opłaty za przejazdy po drogach krajowych dla komunikacji publicznej od dłuższego czasu budzą kontrowersje. Dla samorządowych przewoźników z Wejherowa czy z Kórnika e-myto jest takim obciążeniem, że grożą podwyżką cen biletów. Warszawskie MZA już półtora roku temu apelowały, by komunikację miejską zwolnić z tych opłat. Walczyła o to także Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. - Tłumaczyliśmy Ministerstwu Transportu, że te dodatkowe opłaty w efekcie będą musieli ponieść pasażerowie. Uznano jednak, że nie można robić wyjątków dla autobusów - mówi Adam Karolak, szef IGKM.
- Zwolnienie autobusów komunikacji miejskiej z tych opłat może być niezgodne z przepisami unijnymi, bo uznane byłoby za niedopuszczalną pomoc publiczną. Tak wynika z analizy, którą przeprowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - twierdzi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu. I dodaje, że założeniem e-myta jest objęcie nim wszystkich cięższych pojazdów, które bardziej niszczą drogi.
W IGKM zamierzają jednak walczyć dalej. Będą się starać, by do cennika e-myta wprowadzić niższą stawkę dla miejskich autobusów.
Przynajmniej będą "trudności obiektywne" wymuszające podwyżki i równoczesne cięcia w ofercie. A MT mogłoby po prostu wysłać zapytanie do KE, zamiast zasłaniać się, że w sumie to nic nie wiadomo, ale lepiej nic nie robić.
Pozdrawiam,
Maciek
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)