Wiaderko na kółkach...
Cytuj:
SpinCar - polskie auto przyszłości
9 sierpnia 2011
SpinCar - projekt: Bartosz Borowicz, Mateusz Przybysz
Polska może i nie ma obecnie własnej marki masowo produkowanych samochodów, ale staje się ojczyzną oryginalnych i niezwykle pomysłowych projektów. Jednym z nich jest SpinCar - przyszłość miejskich ulic.
SpinCar to idea elektrycznych miejskich pojazdów zbudowanych na podwoziu nowej generacji. Samochody te cechuje niespotykana nigdy dotąd zwrotność: kierowca ma pełną swobodę poruszania się od jazdy na wprost, przez dowolnie ciasne skręty, aż do obrotu w miejscu. Okrągłe nadwozie umożliwia obrócenie SpinCara w każdym miejscu, w które wjechał. Manewr cofania i zawracania można dzięki temu zastąpić obrotem i jazdą do przodu. Obrót po zaparkowaniu zapewnia też najdogodniejszy dostęp do drzwi lub bagażnika. A to tylko początek długiej listy nowych możliwości, jakie oferuje poruszanie się tym pojazdem.
Tak niezwykła zwrotność została uzyskana poprzez inne, niż znane obecnie, rozmieszczenie kół. Dwa koła kierowane umieszczone są w połowie szerokości SpinCara, po jednym - z przodu i z tyłu. Dwa koła niekierowane umieszczone są w połowie jego długości, po obu stronach pojazdu. Jest to więc podwozie trójśladowe.
Trzeba podkreślić, że tylko geometria podwozia typu SpinCar pozwala na zbudowanie w pełni mechanicznego układu kierowniczego. A to jest warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu.
Prototypy obracających się w miejscu samochodów klasycznych mają wszystkie koła skrętne. Koła ustawiane elektrycznymi silnikami, przez system komputerowy. Co więcej - zbudowanie SpinCara nie wymaga zastosowania innych podzespołów niż wykorzystywane we współczesnych samochodach.
Koncepcja pojazdów SpinCar jest od początku opracowana z myślą o potrzebach mieszkańców miast. Stanowi odpowiedź na wyzwania, jakie niesie coraz silniejsza urbanizacja i starzenie się społeczeństw. Problemy przemieszczania się, zapewnienia płynności ruchu, wykorzystania miejskiej przestrzeni, stają się coraz bardziej palące. Nieosiągalne dotąd możliwości manewrowe SpinCarów podnoszą na nowy poziom ekonomikę wykorzystania przestrzeni w mieście. Wszystko to mieści się w szeroko rozumianym pojęciu ekologii miasta.
Każdy posiadacz SpinCara natychmiast odczuje korzyści indywidualne:
- łatwe manewrowanie bez konieczności obracania głowy do tyłu (np. włączanie się do ruchu zawsze przodem, zastąpienie cofania czy zawracania „na trzy” obrotem i jazdą do przodu),
- możliwość zaparkowania na bardzo małej powierzchni bez zostawiania miejsca na otwarcie drzwi,
- uniknięcie wysiadania wprost przed jadące pojazdy dzięki możliwości obrócenia się drzwiami w kierunku chodnika.
A po przekroczeniu pewnej „masy krytycznej” liczby SpinCarów w mieście:
- podczas jednego cyklu świetlnego przez skrzyżowanie przejedzie o 25% więcej SpinCarów niż zwykłych samochodów
- czekając na zielone światło SpinCary zajmą o 50% mniejszą powierzchnię
- parkingi dla SpinCarów zmieszczą aż 2,5 raza więcej samochodów na tej samej powierzchni
- elektryczny napęd radykalnie ograniczy w mieście emisję szkodliwych substancji i hałasu.
Powyższe korzyści doskonale wpisują się w koncepcję „smart city”, czyli „inteligentnego miasta”, której ważnym elementem jest zrównoważony rozwój oraz optymalne zarządzanie transportem. Elektryczny SpinCar wpisuje się także w inne koncepcje przyszłości – np.: dążenia do „zerowej emisji spalin”.
W zależności od wersji (obecnie jest opracowanych pięć), SpinCar może odpowiadać na potrzeby różnych grup użytkowników. Przykładowo: SpinCar Family to jedyny mikrosamochód rodzinny. Zabierze nie tylko dorosłych, ale i dzieci. SpinCar Deliverer to jednoosobowy pojazd dostawczy, mieszczący się i obracający w każdym zaułku szerszym niż 2 m. Może łatwo poruszać się np. po wąskich uliczkach starych miast. Młodzieżowy SpinCar Teen jest alternatywą dla poruszania się narażonymi na zjawiska atmosferyczne i niebezpiecznymi jednośladami.
Zastosowanie podwozia typu SpinCar jest szczególnie korzystne dla zbudowania samochodu, do którego wjeżdża się na wózku inwalidzkim i z wózka się go prowadzi. Taki samochód jest od lat oczekiwany przez osoby niepełnosprawne ruchowo. SpinCar NewLife mający w pełni płaską podłogę i wyposażony w elektrycznie rozkładaną rampę wjazdową (sterowaną pilotem) eliminuje tak bardzo uciążliwe przesiadanie się z wózka do samochodu, demontowanie wózka na zewnątrz i przenoszenie go w częściach do wnętrza pojazdu.
SpinCara można zawsze obrócić w kierunku optymalnym dla rozłożenia rampy wjazdowej, więc każde, a nie tylko poszerzone, miejsce parkingowe jest dostępne niepełnosprawnemu użytkownikowi. Bardzo istotne jest także to, że cofanie - trudne i niebezpieczne dla osób z ograniczoną ruchomością tułowia, nie jest potrzebne. Zawsze da się SpinCara obrócić i pojechać przodem.
Więcej informacji i animacje ilustrujące możliwości SpinCarów dostępne są na stronie
http://www.spincar.pl Oczyewiście piszą o wymiarach pojazdu, nie biorąc pod uwagę wymiarów dynamicznych, w ruchu -- pojazd poruszający się musi zachować odległości od innych z przodu, z tyłu i po bokach, więc Punto jadący stówą ma większy rozmiar dynamiczny, niż ciężarówka jadąca 10 km/h.