Nowy buspas powstanie na Puławskiej? Tak radzą eksperci
2011-02-28, ostatnia aktualizacja 2011-02-28 08:15
Eksperci radzą ratuszowi, jak przebudować Puławską w związku z dociągnięciem do niej południowej obwodnicy Warszawy. Zalecają likwidację wąskiego gardła na skrzyżowaniu z Pileckiego i wytyczenie buspasa.
Fot. Filip Klimaszewski / Agencja Gazeta
Ulica Puławska w stronę Piaseczna
Obwodnica, która będzie przedłużeniem biegnącej z Niemiec autostrady A2, ma być dociągnięta do Puławskiej późną wiosną 2012 r. Przynajmniej przez pięć lat szybka trasa ma się kończyć właśnie tam. Przygotowania do budowy dalszego odcinka obwodnicy przez Ursynów, Wilanów i Wawer są jeszcze w lesie. Dlatego wielu kierowców boi się, że ulice w rejonie Ursynowa mogą być sparaliżowane. Niedawno władze dzielnicy apelowały, żeby ratusz znalazł pieniądze na poszerzenie kilku tamtejszych dróg, np. Płaskowickiej. Tymczasem miasto zleciło ekspertyzę, która miała odpowiedzieć, jak dociągnięcie południowej obwodnicy wpłynie na ruch w rejonie Ursynowa i jak zapobiec większym korkom.
Analizę przygotowało Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Wynika z niej, że
po zbudowaniu obwodnicy ruch na Puławskiej między trasą S2 i Doliną Służewiecką nie powinien znacząco się zwiększyć. Na niektórych odcinkach może nawet zmaleć. - Powód jest prosty. Wprawdzie blisko dwa tysiące aut w godzinie szczytu będzie skręcać z południowej obwodnicy w Puławską w stronę centrum, ale równocześnie podobna liczba samochodów, które jeżdżą z Piaseczna, zacznie skręcać w lewo na obwodnicę - mówi Jacek Steinke z BPRW, współautor analizy.
Eksperci radzą jednak, żeby przebudować w kilku miejscach Puławską, bo już teraz tworzą się tam ogromne korki. Zalecenia dotyczą także kilku okolicznych ulic. Po pierwsze,
według BPRW na Puławskiej można wytyczyć czwarty pas i przeznaczyć go tylko dla autobusów. W tym celu trzeba nieznacznie poszerzyć pobocze i zawęzić istniejące pasy, które mają aż 3,75 m, a wystarczy 3,5 m. Buspas od strony Piaseczna powinien być dociągnięty przynajmniej do ul. Pileckiego.
Inne zalecenia dotyczą likwidacji wąskich gardeł - po pierwsze, skrzyżowania Puławskiej z Pileckiego i Poleczki, które korkuje się zwłaszcza w stronę Piaseczna. Przed skrzyżowaniem liczba pasów zmniejsza się na krótkim odcinku z trzech do dwóch.
Eksperci z BPRW proponują poszerzenie ulicy kosztem pasa zieleni i wjazdu na wiadukt w stronę Pileckiego. Jacek Steinke uważa, że trzeba także poszerzyć wlot ul. Pileckiego, by z dwóch pasów można było pojechać prosto w ul. Poleczki w stronę lotniska. - Wielu kierowców będzie chciało dojechać tędy do Trasy N-S, której fragment ma powstać równocześnie z południową obwodnicą - tłumaczy. Poszerzenie tego wlotu nie będzie łatwe, bo jezdnię trzeba będzie zmieścić między filarami wiaduktu.
BPRW nie wyklucza, że powinno się także poszerzyć Puławską na odcinku od Pileckiego do Doliny Służewieckiej, żeby istniały tam po cztery pasy w każdym kierunku. Kilka zaleceń dotyczy także samej Doliny. Po pierwsze, trzeba uprzywilejować skręt z Puławskiej od strony Piaseczna, można tam też wytyczyć trzeci pas na południowym wiadukcie nad al. KEN. Wiązałoby się to jednak z likwidacją chodnika.
- Z tych zaleceń największą szansę na szybką realizację ma przebudowa skrzyżowania Puławskiej, Pileckiego i Poleczki - mówi Mieczysław Reksnis, szef miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w zeszłym roku zlecił już przygotowanie projektu przebudowy. Nie wiadomo jednak, czy w tym roku znajdą się na to pieniądze. Z kolei Zarząd Transportu Miejskiego zlecił analizę możliwości wytyczenia czwartego pasa tylko dla autobusów. Kiedy będzie gotowa, okaże się, ile może kosztować i czy miasto znajdzie na to fundusze.
Na zdjęciu doskonale widać, jak wygląda w Warszawie zbyt wąska ulicą, którą swojscy eksperci zalecają poszerzać, żeby zlikwidować korki. Bardzo podoba mi się za to stwierdzenie wreszcie otwarcie, że sama budowa nowych tras ekspresowych korki zwiększa, a nie zmniejsza. Szkoda, że jeszcze nie dotarło do nich, że identyczny efekt (plus, gratis, zwiększenie liczby wypadków) daje poszerzanie pozostałych ulic.