Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt gru 04, 2007 9:45 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Wt sty 30, 2007 16:03
Posty: 487
Lokalizacja: Bielany
Można złożyć skargę na urzędnika

Niezadowolony interesant może się poskarżyć na opieszałe czy niezgodne z prawem działanie urzędników gminy i powiatu

Prawo skargi na organy administracji gwarantuje nam konstytucja. Na co pozwala, a także tryb rozpatrywania skarg precyzuje kodeks postępowania administracyjnego.

Poskarżyć się można np. na zaniedbania lub niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez urząd albo jego pracowników, na naruszenie praworządności lub interesów, a także na przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skarga może być złożona w interesie publicznym albo w sprawie własnej lub innej osoby za jej zgodą.

Skargi na radę gminy czy powiatu składa się do wojewody (w sprawach finansowych – do regionalnej izby obrachunkowej). Na wójta (burmistrza, prezydenta), starostę i marszałka województwa można się poskarżyć odpowiednio: do rady gminy lub powiatu albo do sejmiku. Także te organy stanowiące rozpatrują skargi na kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz powiatowych służb, inspekcji i straży. Na nich oraz na urzędników można się również poskarżyć do ich zwierzchników służbowych (kierowników urzędów: wójta, burmistrza etc.).

Skargę wnosi się pisemnie – osobiście, listownie, faksem, pocztą elektroniczną. Można to zrobić także ustnie do protokołu. Na żądanie interesanta urzędnik powinien potwierdzić przyjęcie skargi. Można dołączyć do niej kserokopie dokumentów. Jeśli skarga trafi do urzędu, który nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, urząd ten musi niezwłocznie, nie później niż w ciągu siedmiu dni, ją przekazać, zawiadamiając o tym skarżącego, albo wskazać mu odpowiedni urząd.

Skarga musi być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w ciągu miesiąca. W razie niezałatwienia skargi w terminie urząd powinien zawiadomić interesanta o powodach opóźnienia i podać nową datę załatwienia. O sposobie rozstrzygnięcia powiadamia skarżącego. Jeśli skarga została załatwiona odmownie, to taką odmowę urząd musi uzasadnić faktycznie i prawnie.

Interesant niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia skargi może ją ponowić. Jeśli jednak nie wskaże nowych okoliczności, musi się liczyć z taką samą odpowiedzią.

Ireneusz Walencik
Źródło : Rzeczpospolita

_________________
--
pzdr.

Jack


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt wrz 20, 2011 7:01 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2821
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/632038_-Ja ... ancy-.html

Cytuj:
Jak się skarżą mieszkańcy
Izabela Kraj 20-09-2011, ostatnia aktualizacja 20-09-2011 01:33

Rada Warszawy uwzględniła ostatnio dwie skargi mieszkańców, którzy poczuli się zignorowani przez ekipę Hanny Gronkiewicz-Waltz. – Uznając skargi za zasadne, pogroziliśmy pani prezydent palcem. Okazało się, że mieszkańcy nie otrzymali od urzędników odpowiedzi na pisma, a tak być nie powinno – mówi szef komisji rewizyjnej Rady Warszawy Michał Czaykowski (PO).

Takie sytuacje, że radni Platformy ujmują się za warszawiakami, a krytykują swoich urzędników, to rzadkość. Zazwyczaj komisja rewizyjna skargi odrzuca, uznając je za bezzasadne.

[...]

– Czyli poskutkowało. Zatem wniosek dla mieszkańców: warto się skarżyć – cieszą się radni.

A na co do tej pory prezydentowi najczęściej skarżyli się mieszkańcy? – Właśnie na brak odpowiedzi od urzędnika, na złe zachowanie czy niewłaściwe funkcjonowanie samorządowej jednostki, np. straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego czy Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami – wylicza Piotr Napłoszek.

[...]

Co ciekawe, mieszkańcy [...] piszą też częściej po wyborach, gdy zmienia się władza.

Na przykład w 2006 r. wpłynęły 1544 skargi, w 2007 – 1314, w 2010 już „tylko" 1158. A w tym roku dotąd 910 – z czego na razie tylko 67 odpowiedzi było pozytywnych, 414 – negatywnych, 76 – informacyjnych, a reszta jest jeszcze bez odzewu.

Dla porównania, wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski odnotował w ubiegłym roku napływ 743 pism od niezadowolonych mieszkańców. W tym roku ma ich 223. – Najwięcej pretensji dotyczy pracy samorządów, burmistrzów, prezydentów i rad gmin – informuje rzecznik wojewody Ivetta Biały.

– A ja się cieszę, gdy do urzędu wpływają skargi – deklaruje Piotr Napłoszek. – Gdy mieszkańcy informują o nieprawidłowościach czy złym zachowaniu urzędnika, jest to konkretny sygnał, po którym urząd może się skontrolować i poprawić swoją pracę.


Ponad 10% odpowiedzi pozytywnych na skargi to i tak rząd wielkości więcej niż przypuszczałem. Faktycznie warto je pisać w takim razie.

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL