Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt sty 30, 2018 18:32 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 992
Lokalizacja: Warszawa
BN PCC 7700:
Obrazek Kmk.krakow.pl

BN PCC 7800:
Obrazek Wikipedia

BN PCC 7900:
Obrazek Wikipedia
Obrazek Dreamstime.com

T2000:
Obrazek Wikipedia

T3000:
Obrazek Wikipedia

Schemat sieci:
Obrazek Wikipedia

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=m2BfMeJay5k Youtube.com

Cytuj:
Tramwaje w Brukseli − system komunikacji tramwajowej działający w stolicy Belgii, Brukseli.

Historia
Pierwsze tramwaje konne na ulice Brukseli wyjechały 1 maja 1869 – linia połączyła Porte de Namur z Bois de la Cambre. W kolejnych latach sieć rozbudowywano. Próbowano też uruchomić tramwaje parowe oraz akumulatorowe, jednak nie jeździły one dłużej niż rok. Ostatni raz tramwaje parowe wprowadzono do ruchu w 1879, ale również i tym razem kursowały krócej niż rok. Pierwsze tramwaje elektryczne pojawiły się w Brukseli 1 maja 1894. W 1954 powstała spółka Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB), która do dzisiaj jest operatorem tramwajów. W Brukseli znajduje się muzeum komunikacji miejskiej.

W 1885 długość linii liczyła 37 km. W wyniku ciągłej rozbudowy sieć tramwajowa w 1945 osiągnęła długość 241 km. W następnych latach zmniejszano długość sieci i w pierwszej połowie lat 80. XX wieku wynosiła 134 km.

Premetro
W 1958 wybudowano pierwszy tunel tramwajowy w pobliżu dworca kolejowego Bruxelles Midi. W 1969 na osi wschód-zachód zainaugurowano pierwszy odcinek premetra, w tunelu znajduje się 6 stacji. W 1996 otwarto odgałęzienie linii tramwajowej w tunelu od stacji kolejowej Midi do stacji Bruxelles Nord. Oprócz tunelu dla dwóch linii nr 3 i 4 określanych jako premetro w mieście istnieją jeszcze 3 inne tunele tramwajowe.

Linie
Obecnie w Brukseli jest 17 linii tramwajowych:


Linia Trasa
3 Esplanade ↔ Churchill
4 Gare du Nord / Noordstation ↔ Stalle (P)
7 Heysel / Heizel ↔ Vanderkindere
19 De Wand ↔ Groot-Bijgaarden
25 Boondael Gare / Boondaal Station ↔ Rogier
32 Da Vinci ↔ Drogenbos Kasteel / Drogenbos Château
39 Montgomery ↔ Ban Eik
44 Montgomery ↔ Tervuren Station
51 Stade / Stadion ↔ Van Haelen
55 Da Vinci ↔ Rogier
62 Cimetière de Jette / Kerkhof van Jette ↔ Da Vinci
81 Marius Renard ↔ Montgomery
82 Berchem Station ↔ Drogenbos Kasteel / Drogenbos Château
92 Fort-Jaco ↔ Schaerbeek Gare / Schaarbeek Station
93 Stade / Stadion ↔ Legrand
94 Louise / Louiza ↔ Musée du Tram / Trammuseum
97 Louise / Louiza ↔ Dieweg

Planowane inwestycje
W najbliższych latach planowana jest rozbudowa sieci tramwajowej.

W ramach projektu TEOR mają powstać następujące odcinki nowych tras:
z Musée du Tram / Trammuseum do Roodebeek (przedłużenie linii 94) w latach 2016 - 2018
z Simonis do Hauts de Jette / Hoog van Jette (nowa linia 9) w latach 2016 - 2018

Tabor
Na początku lat 70. XX w. zakupiono tramwaje serii 7000, 7700 i 7800. Od 1951 zamawiano wagony serii 7000 w łącznej ilości 96 sztuk. Są czteroosiowe, wysoko podłogowe, obecnie jest to najstarsza seria tramwajów eksploatowanych w Brukseli. Przeszły one modernizację w latach 90. XX w. Wagony serii 7700/7800 zakupione w liczbie 30 sztuk są dwuczłonowe, wysokopodłogowe o długości 21,16 m. W latach 1977–1978 zamówiono 61 tramwajów serii 7900. Tramwaje są trójczłonowe, wysoko podłogowe, o długości 27,86 m. Tramwaje począwszy od serii 7000 skończywszy na serii 7900 to tramwaje produkowane na bazie tramwajów PCC, były produkowane przez La Brugeoise et Nivelles w Brugii.
29 kwietnia 1994 dotarł do Brukseli pierwszy niskopodłogowy tramwaj T2000 wyprodukowany przez firmę Bombardier Transportation. Są to wagony całkowicie niskopodłogowe. Łącznie dostarczono 51 tramwajów tego typu. W marcu 2006 zostały dostarczone pierwsze tramwaje Bombardier T3000 (pięcioczłonowe) o długości 32 m. Pod koniec roku dostarczono pierwsze tramwaj Bombardier T4000 (siedmioczłonowe) o długości 43 m. Do tej pory zakupiono 99 tramwajów serii T3000 oraz 30 tramwajów serii T4000. Podpisano także kontrakt na dostawę kolejnych 87 tramwajów z opcją zwiększenia zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.


Łącznie w Brukseli jest 347 tramwajów typów:
7700/7800
7900
T2000 – 51 sztuk
T3000 – 150 sztuk
T4000 – 50 sztuk

Charakterystyka
Data uruchomienia: 1 maja 1869
Operator: Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB)
Liczba linii: 17
Długość torowisk: 128,3 km
Rozstaw szyn: 1435 mm
Liczba wagonów: 347


Źródła: Kmk.Krakow.pl
Wikipedia
Dreamstime.com
Youtube.com


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL