Szanowny Panie,
1. Projekt budowlany wykonywany na zlecenie podmiotu zobowiązanego w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej, niezależnie do jego statusu powinien być udostępniony na wniosek w ciągu 14 dni od daty złożenia. Wniosek można złożyć do zamawiającego lub też, gdy stał się on dowodem w postępowaniu administracyjnym - do organu prowadzącego postępowanie. Istotne jest, aby materiał, który chce Pan pozyskać był w dyspozycji podmiotu, do którego Pan wnioskuje o udostępnienie.
Odnośnie statusu dokumentu należy tu rozumieć kwestię praw autorskich. Często się bowiem zdarza, iż organy powołują się na kwestie własności majątkowych praw autorskich. W przypadku dostępu do informacji publicznej kwestia ta jest bez znaczenia: Vide: wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dn. 06.12.2007 r., sygn. akt II SA/Go 565/07, wyrok WSA w Bydgoszczy z dn. 09.09 2009 r. sygn. akt II SAB/Bd 19/08, wyrok WSA w Warszawie z dn. 04.02.2010 r., sygn. akt II SAB/Wa 155/09.
2.Pytanie to jest wielowątkowe:
a) projekt zamówił podmiot niezwiązany z sektorem publicznym
b) projekt wykonany został na zlecenie podmiotu publicznego
c) podmiot publiczny sam sporządził projekt
W przypadku
a) dostęp można uzyskać, gdy projekt pojawił się w dyspozycji podmiotu sfery publicznej np. projekt jest załącznikiem do wniosku o pozwolenie na budowę - wynika to z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej i przywołanych wyżej orzeczeń. W innym przypadku nie ma możliwości pozyskania projektu za pomocą środków formalno-prawnych.
W przypadkach b i c - tak jak w punkcie 1.
3. W przypadku wystąpienia z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej określa Pan formę/format danych w jakiej chce aby były on Panu przekazane, jeśli podmiot taką formą dysponuje jest zobowiązany do przekazania jej w tej formie. Jeśli nie - musi o tym poinformować i nie jest to podstawa do odmowy.
Vide: Zgodnie bowiem z art. 14 ustawy, udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku (ust. 1). – za wyrokiem WSA w Warszawie z dn. 07.07.2010 r., sygn. akt II SA/Wa 620/10
4. Co do stosowania kostki - ciężko jest nam się odnieść do tej kwestii gdyż nie znamy projektu. Przepisy budowlano-techniczne nie nakładają obecnie obowiązku stosowania betonu asfaltowego.
5. Nie ma sensu stricto prawa nakładającego obowiązek konsultacji inwestycji celu publicznego. Poza tym istotną pojęcia "inwestycja celu publicznego" jest możliwość korzystania z przepisów dot. wywłaszczania lub ograniczania praw rzeczowych. Kwestia prowadzenia konsultacji społecznych zasadniczo leży w kompetencji podmiotu prowadzącego daną inwestycję. W przypadku realizacji przedsięwzięć zawsze oddziałujących na środowisko lub potencjalnie oddziałujących na środowisko, dla których stwierdzono konieczność przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania na środowisko, przewidziane jest na etapie postępowania administracyjnego poprzedzającego wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wyłożenie dokumentacji (dowodów) do wglądu publicznego i możliwość zgłaszania wniosków przez każdego zainteresowanego. Nie ma znaczenia tu, kto jest wnioskodawcą. Listę przedsięwzięć określa Rozporządzenie RM z dnia 9 listopada 2010 r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Poniżej prezentuję wzór treści wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.), zwracam się z wnioskiem o udostępnienie następujących informacji i danych:
W związku z powyższym, zgodnie z art. 391 ustawy z dnia 14. czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 1960 nr 30 poz. 168 ze zm.) proszę o odpowiedź i udostępnienie informacji publicznej w formie cyfrowej1 (pliki format) poprzez przesłanie na adres poczty elektronicznej XXXX. W przypadku braku możliwości technicznych przekazania pocztą elektroniczną wnioskowanych opracowań zobowiązuję się odebrać osobiście nośnik elektroniczny w siedzibie organu.
Jednocześnie zgodnie z art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej oczekuję na odpowiedź w ciągu 14. dni od daty złożenia niniejszego wniosku.
Wniosek można wysłać pocztą elektroniczną - za wyrokiem WSA w Warszawie z 10.12.2007, sygn. akt. II SAB/Wa 86/07 -
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F4DC393864:
Nie zasługuje na uznanie stanowisko organu, że wniosek skarżącego z dnia 4 czerwca 2007 r., z uwagi na formę listu elektronicznego, nieopatrzonego podpisem odręcznym bądź kwalifikowanym podpisem elektronicznym, nie stanowi wystarczającego prawnie żądania udzielenia informacji publicznej. Wskazać bowiem należy, że wniosek o udzielenie informacji publicznej nie wszczyna postępowania administracyjnego, nie zmierza do zakończenia procedury uzyskania takiej informacji decyzją odmowną (wnioskodawcy chodzi przecież o uzyskanie informacji, a nie o otrzymanie decyzji odmownej). Wniosek o udzielenie informacji może przybrać każdą formę, o ile wynika z niego w sposób dostatecznie jasny, co jest przedmiotem wniosku. Przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego nie mają więc zastosowania na etapie złożenia tego wniosku.
6. Pozostaje jeszcze kwestia podpisywania się pod mailami, która jest opisana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. (Dz.U. 2002 nr 5 poz. 46)
W związku z tym, że w § 8. 1. powyższego rozporządzenia nie doprecyzowano pojęcia adres:
- jedni prawnicy wskazują, że niezbędne jest oprócz imienia i nazwiska (nazwy) podanie własnego adresu zamieszkania (siedziby)
http://biznes.pl/ile-czasu-ma-urzednik- ... tela/tlfl7- inni polemizują z tym twierdząc, że prawo jest niespójne
http://www.wspolnota.org.pl/portal-dla- ... troniczna/Ad 6. Wniosek o dostęp do informacji publicznej jest odformalizowany i nie stosuje się do jego rozpatrzenia przepisów KPA, a tym samym również aktów wykonawczych do tej ustawy, czyli wskazanego rozporządzenia. Dla spokoju sugeruję we wniosku podać dane korespondencyjne. Przepisy KPA stosuje się przy dostępnie do informacji dopiero w przypadku odmowy.
Pozdrawiam
Łukasz Oleszczuk
Sekretarz Zarządu SISKOM - Kierownik Sekcji Transportu Publicznego
Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji