Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz lis 07, 2013 6:57 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt mar 22, 2013 12:55
Posty: 260
Zastanawiam się, czy w dzisiejszej Polsce miasto może powołać spółkę produkcyjną z myślą o dochodach.
Gminy mają wiele przedsięwzięć, z których działalności czerpią korzyści, jak można by więc ująć produkcję i sprzedaż rowerów przez gminę?

Gmina produkująca i sprzedająca rowery w ramach swej polityki transportowej byłaby zainteresowana a nawet zmuszona popularyzować jazdę na rowerze wśród mieszkańców. Każda następna ekipa rządząca, choćby SUViasta, musiałaby o tym myśleć i to pielęgnować; tzn. teoretycznie mogłaby taki zakład zlikwidować, ale jeśli byłby dochodowy i można by było w jego zarządzie ustawić kolesi, to nawet dla SUViastych likwidacja byłaby nie na rękę.

Rentowność zakładu wymagałaby zachęcania ludzi do przesiadania się z samochodów na rowery a co za tym idzie zwężanie jezdni, ograniczanie dostępu samochodom do miasta, budowę dróg rowerowych itd.

Ciekawe czy to możliwe, co o tym myślicie?

_________________
Bytom Pieszy
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu fajnych ludzi! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz lis 07, 2013 22:28 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): So wrz 01, 2007 15:26
Posty: 14
Odpowiedź jest zawarta w art. 9 i 10 ustawy o gospodarce komunalnej. Sądzę, że produkcja rowerów jest poza sferą użyteczności publicznej. Zaznaczam, iż w prowadzeniu działalności gospodarczej największe kompetencje ma gmina. Zaś co do posiadania różnych dziwnych spółek przez m.st. Warszawa - są to skomunalizowane przedsiębiorstwa, które były już majątkiem miasta zanim ktokolwiek myślał o samorządzie i nie były tworzone jako nowe inicjatywny po 1989 r. Vide: Przedsiębiorstwo Gospodarki Maszynami Budownictwa "Warszawa" Sp. z o.o. jest spółką jednoosobową i powstało w wyniku komunalizacji przedsiębiorstwa państwowego powstałego w 1961 r. Problem z tymi dziwnymi spółkami jest taki, że często są dochodowe, a ich sprzedaż obniżyłaby dochody miasta z dywidendy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N lis 10, 2013 19:37 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt mar 22, 2013 12:55
Posty: 260
humptyangel napisał(a):
Odpowiedź jest zawarta w art. 9 i 10 ustawy o gospodarce komunalnej. Sądzę, że produkcja rowerów jest poza sferą użyteczności publicznej. Zaznaczam, iż w prowadzeniu działalności gospodarczej największe kompetencje ma gmina. Zaś co do posiadania różnych dziwnych spółek przez m.st. Warszawa - są to skomunalizowane przedsiębiorstwa, które były już majątkiem miasta zanim ktokolwiek myślał o samorządzie i nie były tworzone jako nowe inicjatywny po 1989 r. Vide: Przedsiębiorstwo Gospodarki Maszynami Budownictwa "Warszawa" Sp. z o.o. jest spółką jednoosobową i powstało w wyniku komunalizacji przedsiębiorstwa państwowego powstałego w 1961 r. Problem z tymi dziwnymi spółkami jest taki, że często są dochodowe, a ich sprzedaż obniżyłaby dochody miasta z dywidendy.


Czyli te:

Cytuj:
Rozdział 3
Spółki z udziałem gminy

Art. 9.
Gmina może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne,
a także może przystępować do takich spółek.
Art. 10.
1. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego
i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące
warunki:
1) istnieją nie zaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku
lokalnym,
2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie
na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych
działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych
nie doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do
znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.
2. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego
i przystępować do nich również wówczas, jeżeli zbycie składnika
mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do
spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób, spowoduje dla gminy
poważną stratę majątkową.
3. Ograniczenia, dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania
przez gminę do nich, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mają zastosowania
do posiadania przez gminę akcji lub udziałów spółek zajmujących
się czynnościami bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą,
promocyjną, edukacyjną i wydawniczą na rzecz samorządu terytorialnego,
a także innych spółek ważnych dla rozwoju gminy.


humptyangel napisał(a):
Odpowiedź jest zawarta w art. 9 i 10 ustawy o gospodarce komunalnej. Sądzę, że produkcja rowerów jest poza sferą użyteczności publicznej.


Ale może dałoby się z tego wybrnąć?
Montaż rowerów mógłby być częścią szerszego planu transportowego.

_________________
Bytom Pieszy
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu fajnych ludzi! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N maja 18, 2014 23:49 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
krótkowzroczna polityka obecnych władz miejskich, polegająca na wyprzedaży spółek miejskich (vide STOEN, MPWiK, SPEC etc.), nie wróży dobrze takiej koncepcji :( A idea słuszna i zasługująca na realizację ... Tylko trzeba zmienić opcję rządzącą Ratuszem ...


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL