Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pn lip 29, 2013 8:56 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): Pn lip 29, 2013 8:47
Posty: 3
witam!
mam na imię Oleg, jestem z Ukrainy
przepraszam za błędy, nie mówię po polsku i używam tłumacza
Będę wdzięczny za odpowiedź na następujące pytanie

Interesują mnie polskie przepisy ruchu drogowego dla rowerów, prawa dla rowerzystów, może artykuly z innych przepisów odnoszących się do jazdy na rowerze, a co najważniejsze - prawo wymagające od władz coś zrobić dla rowerzystów - na budowę ścieżek rowerowych, budowę infrastruktury, itp.
możesz mi pomóc proszę?
najlepiej, gdyby powyższe akty były w języku angielskim, rosyjskim lub niemieckim

Słyszałem, że jest przepisy w Polsce że każda nowa droga powinien mieć ścieżku rowerowu
czy to prawda?

znalazłem stronę internetową http://isap.sejm.gov.pl
tam znaleźć:
ustawy o transporcie drogowym (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0120001265)
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie uzyskiwania karty rowerowej (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0130000512)
jej trudno je odczytać. brak znajomości języka polskiego bardzo opóźnia mnie: (
byłoby łatwiej, gdybym wiedział, gdzie szukać

dzięki!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lip 29, 2013 19:33 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz wrz 06, 2007 19:35
Posty: 302
Lokalizacja: Bemowo
Trochę to trudne :) Raczej wszystkie te przepisy są po polsku. Ale może spróbuj zacząć od wrzucenia wszystkiego poniżej do google translatora, jak coś będzie niejasne, to może ja albo inni forumowicze postaramy się wytłumaczyć albo przetłumaczyć na inny język jakiś fragment.

To może po kolei:

Praktycznie wszystkie przepisy dotyczące praw i obowiązków rowerzysty na drodze znajdują się w Prawie o Ruchu Drogowym:

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970980602

Te które dotyczą w szczególności rowerów to między innymi:

Definicje:

Cytuj:

5) droga dla rowerów – drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest od-dzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;

5a) pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;

5b) śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

12) przejazd dla rowerzystów – powierzchnię jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;

47) rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o na-pięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

47a) wózek rowerowy – pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, które-go moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;


Szczegółowe przepisy dotyczące ruchu pojazdów, które odnoszą się do rowerzystów:

Cytuj:
Art. 17.

1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub za-trzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:

3a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na prze-jazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;

12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

Art. 27.

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

Art. 33.

1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pie-szych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

1a. Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5.

2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów.

3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1–3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.


Jest też Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

http://prawo.legeo.pl/prawo/rozporzadzenie-ministra-transportu-i-gospodarki-morskiej-z-dnia-2-marca-1999-r-w-sprawie-warunkow-technicznych-jakim-powinny-odpowiadac-drogi-publiczne-i-ich-usytuowanie/

Są tam ogólnie mówiąc różne wytyczne jak powinna wyglądać droga, między innymi jest tam też rozdział dotyczący ścieżki dla rowerów. Ale są to raczej bardzo ogólne przepisy. To co najważniejsze to określenie szerokości ścieżki rowerowej i dopuszczalnego nachylenia.

Cytuj:
ROZDZIAŁ 9

Ścieżki rowerowe

§ 46. 1. Usytuowanie ścieżki rowerowej względem jezdni powinno zapewnić bezpieczeństwo ruchu.

2. Odległość ścieżki rowerowej od krawędzi jezdni oraz jej usytuowanie powinny odpowiadać wymaganiom określonym w § 43 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Przy przebudowie lub remoncie drogi klasy G i dróg niższych klas dopuszcza się wyznaczenie przy prawej krawędzi jezdni pasa dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m. Pas dla rowerów powinien być oddzielony od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi.

§ 47. 1. Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:

1) 1,5 m — gdy jest ona jednokierunkowa,

2) 2,0 m — gdy jest ona dwukierunkowa,

3) 2,5 m — gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi.

2. Szerokość ścieżki rowerowej należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje.

§ 48. 1. Pochylenie podłużne ścieżki rowerowej nie powinno przekraczać 5%. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się większe pochylenia, lecz nie większe niż 15%. Wysokość progów i uskoków na ścieżce rowerowej nie powinna przekraczać 1 cm.

2. Pochylenie poprzeczne ścieżki rowerowej powinno być jednostronne i wynosić od 1% do 3%, w zależności od rodzaju nawierzchni, i powinno umożliwiać sprawny spływ wody opadowej.


Co do praw i obowiązków zarządców dróg, tego kiedy powinna być budowana droga dla rowerów itd. to raczej jest to kwestia indywidualna. Póki co, w większe miasta tworzą własne wytyczne. W Warszawie wcześniej było rozporządzenie, które nakazywało budowę nowej ścieżki rowerowej przy każdej nowej i przebudowywanej drodze. Ale teraz obowiązuje bardziej szczegółowy dokument:

http://bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/98EE7758-6605-4EC2-9C80-AAD68A09366B/704429/3618_04091.doc

Tam są bardzo szczegółowe wytyczne dotyczące dróg rowerowych. Ważna jest tabelka na stronie 22, która określa, jakie rozwiązanie ruchu rowerowego powinno być przyjęte zależnie od klasy drogi - wydzielona ścieżka, pas rowerowy, ruch uspokojony.
Są tam też np. przepisy dotyczące szerokości dróg i pasów dla rowerów, minimalnych łuków na zakrętach, wytyczne dotyczące stojaków rowerowych itd.
Jest tam sporo ilustracji, więc chyba nawet nie znając języka niektóre rzeczy można częściowo zrozumieć.

Niestety, te wytyczne weszły w życie dopiero w 2009 roku. Wiele dróg rowerowych, które powstały w Warszawie wcześniej, nie spełnia tych standardów.

To chyba podstawowe rzeczy, może jeszcze inni forumowicze coś uzupełnią :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt lip 30, 2013 11:07 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): Pn lip 29, 2013 8:47
Posty: 3
Brak mi słów, by wyrazić wdzięczność na odpowiedź szczegółowe i dokładne :)
to będzie bardzo pomocny w moich badaniach!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lip 31, 2013 15:21 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): Pn lip 29, 2013 8:47
Posty: 3
Cytuj:
Co do praw i obowiązków zarządców dróg, tego kiedy powinna być budowana droga dla rowerów itd. to raczej jest to kwestia indywidualna. Póki co, w większe miasta tworzą własne wytyczne.


Na forum prawnym, że powiedziano mi, jakoby wprowadziły uchwałami takie zobowiązanie także Kraków i Trójmiasto

Nie wie o tym?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lip 31, 2013 17:10 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt lis 18, 2011 13:25
Posty: 164
W Krakowie obowiązują standatdy: http://www.bip.krakow.pl/zarzadzenie/2004/2103/w_sprawie_wprowadzenia_do_stosowania__Standardow_technicznych_dla_infrastruktury_rowerowej_Miasta_Krakowa_.html Jest tam m.in. zapis o uspokojeniu ruchu:
Cytuj:
We wszystkich ulicach nie będących strefą zamieszkania i w
których nie biegną linie transportu zbiorowego, wskazane jest
uspokojenie ruchu przy pomocy progów zwalniających, oznaczenie
znakami B-43 i przebudowa ich na ulice przyjazne dla rowerów
zgodnie z niniejszymi Standardami.

Standardy z Gdańska:
http://www.zdiz.gdynia.pl/dokumenty/rower/standardy_rowerowe.pdf

Nie mogę doszukać, kiedy byłby obowiązek budowy DDR. Na pewno trzeba taką wyznaczyć, jak jest w planach zagospodarowania.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL