Jutro (9 marca 2007 r.) ma być posiedzenie Komisji Dialogu Społecznego ds. Warszawskiego Odcinka Wisły. Przedstawiona zostanie na nim do dyskusji koncepcja programowo – przestrzenna Wiślanego Parku Przyrodniczego w Warszawie:
http://www.bip.warszawa.pl/informacja.asp?mn_id=3916
Parę uwag na szybko, mile widziane uzupełnienia:
1. Koncepcję należy uzupełnić o następujące odcinki ścieżek rowerowych:
- po wschodniej stronie Wisłostrady na odcinku od UKSW do KS Spójnia;
- na mostach nie wyposażonych jeszcze w ścieżki rowerowe, tj. Grota-Roweckiego, Śląsko-Dąbrowskim, Poniatowskim i Łazienkowskim [*];
- zjazd ze ścieżki na dolnym poziomie mostu Gdańskiego na ścieżkę nadwiślańską oraz podskarpową na lewym brzegu Wisły;
- bezkolizyjny przejazd pod Mostem Świętokrzyskim na prawym brzegu Wisły;
- korektę niebezpiecznych zjazdów z Mostu Siekierkowskiego.
Koncepcja powinna obejmować także:
2. Lepszy dostęp do terenów nadwiślańskich, obecnie odgrodzonych od miasta Wisłostradą; można to osiągnąć np. poprzez przebudowę przejść podziemnych pod Wisłostradą przy Cytadeli, ul. Mostowej oraz al. ks. Stanka na przejścia pieszo-rowerowe, przyjazne dla ruchu rowerowego i niepełnosprawnych;
3. Ochronę terenów nadwiślańskich przed hałasem z Wisłostrady.
[*] Drogi rowerowe / ciągi pieszo-rowerowe na mostach mogą zostać zrealizowany w postaci nowego, lekkiego pomostu dla pieszych i rowerów na poziomie DOLNEGO pasa belki mostowej, tak by ciąg ten znajdował się ok. 3 metry poniżej jezdni i byłby przez nią zadaszony. Z technicznego punktu widzenia jest to rozwiązanie stosunkowo proste i niedrogie, a jednocześnie korzystne dla rowerzystów - podjazdy do drogi rowerowej będą odbywały się na niższy poziom, niż korona mostu, co ułatwi połączenie ciągu pieszo-rowerowego na moście z trasami rowerowymi wzdłuż Wisły. Tego typu rozwiązania są powszechnie stosowane na mostach nie tylko w krajach zachodnioeuropejskich, ale też np. w Bratysławie:
http://www.zm.org.pl/?a=bratyslawa-067
http://www.zm.org.pl/?a=wieden