Odcinanie od świata
http://www.obywatel.org.pl/index.php?na ... e&sid=7304
Prawie 2,5 miliona Polaków to mieszkańcy powiatów, na teren których przestały docierać pociągi pasażerskie. Już wkrótce liczba ta może powiększyć się o 54 tysiące. Tyle jest mieszkańców powiatu sierpeckiego, gdzie proces odcinania od świata rozpoczął się przed dwunastoma laty, a obecnie wkracza w decydującą fazę.
Konsekwentna likwidacja
Nieczynne dla ruchu pasażerskiego są już trzy z czterech linii kolejowych wybiegających z Sierpca. Przewozy likwidowane były powoli, lecz konsekwentnie. Z końcem 1995 r. Polskie Koleje Państwowe zlikwidowały pociągi z Sierpca do Płocka. Pięć lat później – pamiętnego 3 kwietnia 2000 r., gdy jednego dnia zlikwidowano przewozy pasażerskie na 1028 kilometrach linii kolejowych w całej Polsce – przestały kursować pociągi z Sierpca przez Rypin do Brodnicy.
31 stycznia 2007 r., o godz. 15.11 odjechał z Sierpca ostatni pociąg do Torunia Głównego. Tym samym sierpczanie stracili możliwość dojazdu do oddalonego o 80 kilometrów Torunia – nie tylko ośrodka akademickiego znacznie bliżej położonego niż Warszawa, ale także kolejowego okna na świat. Pociągi z Sierpca były bowiem na stacji Toruń Główny skomunikowane z pociągami do Bydgoszczy Poznania, Szczecina, Olsztyna czy Trójmiasta.
Skomunikowań brak!
Znaczący wpływ na degradację kolei miała likwidacja skomunikowań na stacji Sierpc, która była efektem tworzenia rozkładów jazdy dla linii Nasielsk-Sierpc oraz Sierpc-Toruń w totalnym oderwaniu od siebie. W efekcie pasażerom chcącym w Sierpcu przesiąść się między pociągami Kolei Mazowieckich relacji Nasielsk-Sierpc oraz składami spółki PKP Przewozy Regionalne relacji Sierpc-Toruń „zaoferowano” skomunikowania wymagające dwóch, a w jednym przypadku nawet czterech, godzin oczekiwania. W ostatnich latach funkcjonowania Sierpc przestał być węzłem przesiadkowym, a stał się wyłącznie stacją końcową dla pociągów przyjeżdżających z dwóch kierunków.
Koleje Mazowieckie przywróciły i… zlikwidują?
Po styczniowej likwidacji ruchu z Sierpca do Torunia mieszkańcom powiatu sierpeckiego pozostały pociągi wyłącznie w jednym kierunku – z Sierpca przez Płońsk do Nasielska. Niestety, los i tej linii również nie jest pewny.
Ruch na odcinku Sierpc-Nasielsk raz już został zawieszony. Spółka PKP Przewozy Regionalne wycofała się z jego obsługi 1 czerwca 2004 r., czyli pół roku przed rozpoczęciem działalności przez Koleje Mazowieckie. W efekcie kampanii samorządów lokalnych oraz organizacji pozarządowych, po dokładnie dwóch latach – 1 czerwca 2006 r. – na trasę Sierpc-Nasielsk powróciły pociągi pasażerskie. Nie były to już jednak ciężkie składy złożone z lokomotywy i wagonów, lecz autobusy szynowe Kolei Mazowieckich. Niestety, o ile po reaktywacji przewozów obsługa taborowa uległa poprawie, to oferta przewozowa – tak jak za czasów działalności spółki PKP Przewozy Regionalne – pozostawia wiele do życzenia. Aż dwa z sześciu pociągów z Nasielska docierają do Sierpca po północy i to w dodatku w zaledwie 57-minutowym odstępie – o godz. 0.53 i 1.50, podczas gdy w ciągu dnia przerwy między pociągami trwają nawet ponad pięć godzin!
Koleje Mazowieckie zamiast wreszcie dokonać kompleksowej poprawy rozkładu jazdy na linii Nasielsk-Sierpc, zaczynają rozważać likwidację przewozów. Od 11 grudnia 2006 r. – czyli daty wejścia w życie aktualnie obowiązującego rozkładu jazdy 2006/2007 – wszystkie pociągi relacji Nasielsk-Sierpc oznaczono literą „G”, która stanowi ostrzeżenie: „kursuje do odwołania”.
Czy ziszczą się ostrzeżenia Kolei Mazowieckich i powiat sierpecki stanie się czterdziestym piątym polskim powiatem pozbawionym kolei? A równocześnie pierwszym, z którego wycofają się Koleje Mazowieckie?
Karol Trammer, współpraca: Maciej Kozłowski
Barometr kolejowej impotencji
Powiaty pozbawione połączenia kolejowego:
Dolnośląskie: górowski, złotoryjski
Lubelskie: hrubieszowski, lubartowski, opolski, parczewski, radzyński, włodawski
Lubuskie: sulęciński
Łódzkie: bełchatowski, rawski, wieruszowski
Kujawsko-Pomorskie: lipnowski, rypiński, sępoleński, żniński
Małopolskie: dąbrowski, limanowski, proszowicki
Mazowieckie: makowski, płocki, przasnyski, sokołowski
Opolskie: głubczycki
Podlaskie: kolneński, miasto Łomża, łomżyński, zambrowski
Pomorskie: nowodworski
Śląskie: miasto Jastrzębie Zdrój, miasto Piekary Śl., miasto Siemianowice Śl.
Świętokrzyskie: buski, kazimierski, pińczowski, sandomierski, staszowski
Warmińsko-Mazurskie: gołdapski, węgorzewski
Wielkopolskie: międzychodzki, śremski, turecki
Zachodniopomorskie: policki, pyrzycki
44 – Liczba powiatów pozbawionych połączenia kolejowego
2.471.274 – Liczba mieszkańców powiatów pozbawionych kolei
Lista obejmuje powiaty, które miały dostęp do kolei, a obecnie na ich terenie nie znajduje się ani jedna stacja (lub przystanek osobowy) obsługiwana przez pociągi pasażerskie
____________
Powyższy tekst przedrukowujemy za zgodą redakcji z niezależnego kwartalnika „Z Biegiem Szyn”, poświęconego problematyce kolejowej, redagowanego przez Karola Trammera, stałego współpracownika „Obywatela”. Strona internetowa „Z Biegiem Szyn”:
http://www.zbs.kolej.net.pl/