Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt sie 07, 2007 13:39 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 10:29
Posty: 159
Lokalizacja: Warszawa, Legionowo
Cichy i chłodny niskopodłogowiec na szynach
Krzysztof Śmietana
2007-08-06

Jeździ dość cicho, a wewnątrz panuje przyjemny chłód - nowy niskopodłogowy tramwaj najprawdopodobniej pod koniec sierpnia zabierze pierwszych pasażerów.

Najdłuższy w Polsce, 32-metrowy tramwaj z bydgoskiej fabryki Pesa przechodził wczoraj w Warszawie próbne testy. W porównaniu z większością jeżdżących teraz po Warszawie pojazdów szynowych, bydgoską "dżdżownicą" podróżuje się komfortowo. Przede wszystkim skład jest o wiele cichszy. Dzięki klimatyzacji panuje wewnątrz przyjemny chłód. Duża zaleta to niska podłoga. Do tramwaju nawet starsze osoby wejdą bez żadnego wysiłku. Dzięki wysuwanym platformom do środka wjadą też osoby niepełnosprawne na wózkach. Podróż chwalą sobie także motorniczowie, którzy testują pojazd. - To XXI wiek. Nie da się porównać do prowadzenia starych wagonów. Wszystko działa lekko, a tramwaj rusza i hamuje płynnie - mówi Eugeniusz Omietański, który prowadził wczoraj tramwaj.

Pierwszy skład dostarczony w lipcu przez bydgoską Pesę jeszcze przez kilka tygodni będzie testowany przez Tramwaje Warszawskie. 20 sierpnia oficjalnie zostanie przekazany Warszawie. Kolejne będą docierać stopniowo. Do końca października Pesa dostarczy w sumie 15 takich tramwajów. Mają kursować na remontowanej trasie w Al. Jerozolimskich.

Przebudowa torów, podobnie jak zakup nowych tramwajów, jest dofinansowana przez Unię Europejską. Bruksela wymaga, żeby nowe składy jeździły na ściśle określonej trasie. Remont torów ma się zaś zakończyć dopiero w drugiej połowie października. Czy niskopodłogowce dostarczane w pierwszych partiach będą musiały do tego czasy bezczynnie stać w zajezdni? Leszek Ruta, szef Zarządu Transportu Miejskiego, zapewnia, że do tego nie dopuści. - Musimy tylko znaleźć taką formułę, do której Unia Europejska nie będzie miała zastrzeżeń - mówi. Jest szansa, że nowy tramwaj zacznie kursować pod koniec sierpnia, najprawdopodobniej na trasie linii 36 z Wyścigów na Marymont.

Za każdy tramwaj z Bydgoszczy Warszawa zapłaci 6 mln zł. Skład zabierze ponad 200 pasażerów, w tym 63 na miejscach siedzących.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,4370247.html


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lip 23, 2008 0:34 
Offline
Greenpisarz

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 22:44
Posty: 630
Lokalizacja: Wawa/Praga Północ
Pierwsze pozytywne skutki nie robienia na wariata drugiej linii metra?

http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,5481738.html

Gazeta Stołeczna napisał(a):
Warszawa kupi więcej tramwajów
Krzysztof Śmietana
2008-07-23, ostatnia aktualizacja 2008-07-22 22:40

Miasto chce kupić więcej nowoczesnych tramwajów - zamiast 155 aż 186. To będzie jedno z największych zamówień w Europie, które może być warte grubo ponad miliard złotych.
Ratusz wspólnie z Tramwajami Warszawskimi zdecydował się zwiększyć zamówienie o 31 składów, które od 2011 roku mają dowozić mieszkańców z Nowodworów i Tarchomina mostem Północnym do metra. W sumie zakupionych zostanie 186 30-metrowych niskopodłogowych składów wyposażonych w klimatyzację. Przygotowywany od kilku miesięcy przetarg ma być wreszcie ogłoszony w sierpniu. Spółka Tramwaje Warszawskie wciąż jednak czeka, aż ratusz podpisze z nią 20-letnią umowę na przewozy. Umożliwi ona zaciągnięcie kredytów na nowoczesne wagony, na które według wstępnych szacunków trzeba będzie wydać co najmniej 1,2-1,3 mld zł. Być może w części ich zakup zostanie zrefundowany przez Unię Europejską.

Ratusz wciąż jednak ociąga się z podpisaniem umowy z Tramwajami. Parafował ją już wprawdzie Zarząd Transportu Miejskiego, ale muszą ją jeszcze obejrzeć przedstawiciele innych biur, m.in. prawnego czy drogownictwa i komunikacji. Leszek Ruta, szef ZTM, liczy, że umowę uda się podpisać pod koniec lipca. Marcin Ochmański z biura prasowego ratusza jest ostrożniejszy. - Teraz jest sezon urlopowy. Sądzę, że podpisanie dokumentu nastąpi w pierwszej połowie sierpnia - zaznacza.

Przetargiem mocno interesują się producenci krajowi i zagraniczni. Do gry zamierza wrócić m.in. Alstom Konstal z Chorzowa, który zrezygnował ze startu w poprzednich przetargach na wagony dla stolicy. Przytłaczająca większość tramwajów kursujących po Warszawie pochodzi właśnie z tej fabryki. Po przejęciu firmy przez światowy koncern zapowiada ona produkcję nowoczesnych składów. O starcie w przetargu myśli też kanadyjski Bombardier, który kilka lat temu przejął wrocławską fabrykę wagonów Pafawag. O kontrakcie dla Warszawy marzą też w bydgoskich zakładach PESA, która niedawno dostarczyły pierwsze 30-metrowce dla Warszawy. Nad startem w przetargu zastanawia się też znany głównie z produkcji autobusów Solaris. Od pewnego czasu opracowuje prototyp tramwaju, ale nie wiadomo, czy zdąży go doszlifować na czas.

Leszek Ruta przewiduje, że umowa z dostawcą zostanie podpisana pod koniec tego roku. Tramwaje będą dostarczane sukcesywnie w latach 2010-12. Być może ostatnie egzemplarze trafią do Warszawy w pierwszej połowie 2013 r. - Zastąpią one najstarsze wagony typu 13N z lat 60. i 105 z lat 70. - zapowiada Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz mar 19, 2009 14:16 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2821
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/244832,345 ... mwaje.html

Konrad Majszyk napisał(a):
Gigantyczne różnice w ofertach na supertramwaje

Na 186 tramwajów z niską podłoga ratusz przeznaczył ponad 1,8 mld zł. Najniższa oferta złożona we wczorajszym przetargu to niespełna 1,5 mld zł. Najdroższa – ponad 3,7 mld zł.

Najniższą propozycję złożyła bydgoska PESA, która dostarczyła już dla Warszawy 15 tramwajów z niską podłogą kursujących w na Grójeckiej, w Al. Jerozolimskich i na Grochowskiej. Polski producent ma największe szanse na zgarnięcie nowego kontraktu. Cena to 70 proc. wartości kontraktu. Pozostałe 30 proc. to kwestie techniczne.

Jakie były inne oferty? Francuski Alstom Transport (wraz ze swoją polską fabryką Alstom Konstal) zaproponował za tramwaje ponad 2,8 mld zł, a szwajcarsko-niemiecki Stadler ponad 3,7 mld zł. Komisję przetargową zaskoczyło polsko-włoskie konsorcjum firm Newag i AnsaldoBreda, które wbrew wymogom przetargu złożyło ofertę w euro – 417 mln euro (według dzisiejszego średniego kursu NBP to prawie 1,9 mld zł).

Dzięki przetargowi na 186 niskopodłogowców Warszawa ma zaprezentować się w 2012 roku jako miasto przyjazne pasażerom. Według prezesa Tramwajów Warszawskich Krzysztofa Karosa, do czerwca 2012 roku powinno jeździć ponad 100 z zamówionych pojazdów.

Życie Warszawy


Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 6:54 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2821
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/244832,349 ... szczy.html

Konrad Majszyk napisał(a):
Tramwaje przyjadą z Bydgoszczy
02-04-2009, ostatnia aktualizacja 02-04-2009 07:48

Polska PESA wygrała przetarg na 186 tramwajów ofertą 1,5 mld zł. Do Euro 2012 do Warszawy ma dotrzeć 100 pojazdów.

Tramwaje Warszawskie rozesłały komunikat do mediów wczoraj o godz. 21.44. W Bydgoszczy trwało już wtedy świętowanie. Ani prezes spółki Tomasz Zaboklicki, ani rzecznik Michał Żurowski nie odbierali komórek.

Stolica przeznaczyła na zakup 1,8 mld zł. PESA zaproponowała niespełna 1,5 mld zł, bijąc konkurencję na głowę. Komisja przetargowa pracowała zaledwie dwa tygodnie. Odrzuciła pozostałe oferty z powodu niezgodności ze specyfikacją. Z gry o prestiżowy kontrakt zostały więc wykluczone włosko-polskie konsorcjum AnsaldoBreda i Newag (z ofertą wartą ok. 1,8 mld zł), francuski Alstom-Konstal (2,9 mld zł) i szwajcarski Stadler (3,7 mld zł). Odrzucone firmy mają teraz 10 dni na składanie protestów, które mogą storpedować podpisanie umowy ze zwycięzcą.

Pojazdy PESY będą niskopodłogowe i klimatyzowane. W każdym znajdzie się osiem kamer, a także płaskie monitory informacyjne. Dodatkowo 40 z nich ma być wyposażonych w elektroniczny system liczenia pasażerów.

Według prezesa Tramwajów Warszawskich Krzysztofa Karosa, pierwsze pojazdy powinny przyjechać do stolicy w drugiej połowie 2010 roku. W czasie Euro 2012 ma jeździć już ponad 100 składów. Reszta dostaw powinna potrwać do grudnia 2013 roku. Dotrzymanie terminów będzie jednak trudne.To jeden z największych przetargów tramwajowych w Europie. Warszawę wyprzedzi tylko czeska Praga, która planuje kupić 200 pojazdów z niską podłogą.

15 pięcioczłonowych tramwajów 120N wz Bydgoszczy jeździ po Warszawie od 2007 roku. Wtedy miały fatalną opinię z powodu serii awarii. Dzisiaj większość usterek „wieku dziecięcego” udało się wyeliminować. Krótsze trzyczłonowe pojazdy kupiły Łódź, Bydgoszcz i Elbląg. PESA bierze też udział w przetargach tramwajowych w Gdańsku, Poznaniu, Mainz i Helsinkach. Dla producenta z Kujaw stołeczny kontrakt to los wygrany na loterii.

Pozwoli na zdobycie referencji, które mogą szerzej otworzyć przed nim drzwi do europejskiego rynku. Firma jest właśnie w trakcie zwolnień grupowych, w wyniku których pracę ma stracić 250 osób, czyli 10 proc. załogi. Megakontrakt dla Warszawy może odwrócić tę tendencję.

Życie Warszawy


Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 8:55 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
Cytuj:
Pesa wygrała. Dostarczy 186 tramwajów
Za: http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34889,6455389,Pesa_wygrala__Dostarczy_186_tramwajow.html
[...]
Zaproponowane przez Pesę tramwaje to unowocześniona wersja wagonów, które od ponad półtora roku jeżdżą po stolicy. Wewnątrz zamiast podwójnych siedzeń w jednym rzędzie będzie tylko jedno.
[...]


Co o tym myślicie? Moim zdaniem przekonanie, że w tramwaju, gdzie jest więcej miejsc stojących, jest mniejszy tłok, ma charakter mitu. A jak mniemam to jest właśnie przesłanka, aby w nowych PESA-ch wprowadzić układ 1+1. Często jeżdżę PESA-mi i są to w zasadzie jedyne tramwaje w mieście, w których na ogół nie dłużej niż po 3-4 przystankach można usiąść. Właśnie dlatego, że mają więcej siedzeń. Ponadto optycznie tramwaj, w którym ludzie stoją, wydaje się bardziej zatłoczony bo, że tak się wyrażę, 'nie ma prześwitu'. Zadziała to trochę tak - jeśli usuniemy, dajmy na to, w nowych PESA-ch 30 miejsc w stosunku do starych, to ta sama liczba pasażerów, która w starej PES-ie zajęłaby wszystkie miejsca siedzące, w nowej wytworzy 30-osobowy tłok.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 9:39 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2821
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Ja jestem zdecydowanie za. Niezależnie od poczucia tłoku w czasie jazdy, trzy rzędy siedzeń skutkują znaczącymi utrudnieniami przy wymianie pasażerów na przystankach i ich równomiernej dystrybucji -- przejście o szerokości jednej osoby jest niewystarczające do sprawnego przemieszczania się, nawet poza godzinami ścisłego szczytu.

Mam nadzieję, że w nowych wagonach będą też przyciski do otwierania drzwi na poręczach, a nie tylko w miejscu dostępnym dla osoby stojącej bezpośrednio przy drzwiach, czyli tej która weszła ostatnia, a niekoniecznie wychodzi pierwsza.

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 9:42 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Stary Trampek napisał(a):
Co o tym myślicie? Moim zdaniem przekonanie, że w tramwaju, gdzie jest więcej miejsc stojących, jest mniejszy tłok, ma charakter mitu.


Więcej miejsc stojących to jednak możliwość dopchania większej liczby ludzi do jednego wozu. Niestety, ZTM najwyraźniej uważa, że jak w tramwaju można usiąść, to jest słabo wykorzystywany. Uważam, że to swego rodzaju ślepa uliczka, bo w ten sposób utrwala stan niechęci do likwidacji linii autobusowych dublujących tramwaje. W autobusach raczej nikt nie proponuje likwidacji jednego rzędu siedzeń, więc będą się kojarzyć z większym komfortem jazdy - a tramwaje pozostaną bydłowozem.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 10:13 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz maja 29, 2008 9:46
Posty: 307
Lokalizacja: Ursus
Różnica w pojemności jest znacząca - 200 osób przy podwójnych siedzeniach i 250 przy pojedynczych. No i faktycznie w obecnie jeżdżących pesach normą jest, że robi się duży tłok w okolicach drzwi, a głębiej jest luźno. Podobnie jest w autobusach. W starych tramwajach Konstalu (siedzenia pojedyncze) to zjawisko właściwie nie występuje.

Podwójne siedzenia owszem, są wygodniejsze, ale sprawdzają się tylko przy stosunkowo niedużym zapełnieniu. Myślę więc, że tramwaje z podwójnymi siedzeniami to luksus na który - przynajmniej na razie - nas nie stać.

_________________
www.rowerowy-ursus.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 11:41 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Cytuj:
Wewnątrz zamiast podwójnych siedzeń w jednym rzędzie będzie tylko jedno.


Gol do własnej bramki. Pasażer w tej chwili postrzega komunikację z jakościowego punktu widzenia. Brak (niedostatek) miejsc siędzących to poważna wada, a nie zaleta komunikacji publicznej. Do wożenia większej liczby osób potrzeba nie zmniejszenie liczby siedzeń, ale (poza mniejszeniem liczby siedzeń w takich i innych ZTM-ach) zwiększenia częstotliwości kursów lub wydłużenia składów oraz faktyczniej (a nie pozornej) synchronizacji rozkładów i przywilejów dla tramwajów. To jest do zrobienia, oczywiście nieco trudniej niż mniejszenie liczby siedzeń.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 02, 2009 16:10 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
Tarciu napisał(a):
No i faktycznie w obecnie jeżdżących pesach normą jest, że robi się duży tłok w okolicach drzwi, a głębiej jest luźno.


To sobie właśnie cenię w nowych PESA-ch - pośrodku zawsze jest miejsce, trzeba się tylko trochę przepchać. Ale spokojnie, zdaję sobie sprawę, że to nie jest za dobry argument na rzecz podwójnych siedzeń.

Zgadzam się natomiast z tym, że obecnie tramwaje to bydłowozy. Tylko PES-y są w miarę komfortowe. A w godzinach szczytu we wszystkich tramwajach, nieważne czy nowych, czy starych, jest tłok. Za to poza godzinami szczytu w PES-ach można normalnie usiąść, a w pozostałych ciągle lekki tłoczek.

Cytuj:
Myślę więc, że tramwaje z podwójnymi siedzeniami to luksus na który - przynajmniej na razie - nas nie stać.


Nie bardzo lubię to polskie "póki co się nie da". Bo to "póki co" to w praktyce jest "wieczność". Dziś kupią PES-y z małą ilością miejsc i potem będą one jeździły przez następne 30 lat i ciągle nie będzie można w nich usiąść. Nawet jak powstaną buspasy, priorytety dla tramwajów, dająca przywilej sygnalizacja i te wszystkie inne cuda, które wszystkim nam tu obecnym się marzą.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL