olek napisał(a):
Wydaje mi się, że warto przedłużyć linię w Prostej ulicą Świętokrzyską - obecnie jest bardzo słabo wykorzystana, a jednoczesnie autobusy grzezną w korkach. Przynajmniej do Marszałkowskiej. Z drugiej strony oczywiście Kasprzaka do Ordona, zwłaszcza że odgięto metro na północ i już nie będzie obsługiwać tego kierunku.
Przeglądając stare materiały konferencyjne z 1998 r. znalazłem referat p. Monkiewicza, w którym opisywany jest pomysł na tunel wzdłuż Świętokrzyskiej.
W pierwszym etapie miałby prowadzić do Marszałkowskiej i być przeznaczony dla tramwajów (dwukierunkowych) jako przedłużenie linii w ul. Prostej.
W II etapie planowane było przedłużenie do Krakowskiego Przedmieścia i cały czas obsługa taborem tramwajowym.
Potem, w zależności od dostępnych środków finansowych, można było by zdecydować, czy wyjść na powierzchnię i ciągnąć dalej linię tramwajową, czy drążyć dalej pod ziemią i wpuścić do tunelu metro. Wydaje się to ciekawy pomysł na etapowanie prac - nie trzeba wydawać miliardów, by osiągnąć spory efekt komunikacyjny na kluczowym odcinku.
Wojtek napisał(a):
Właśnie Olku. Jak pamiętam z Monachium, to tam tramwaje jezdza szybciej od autobusów - około 22 km/h, a torowisk wydzielonych z jezdni tam na pewno jest mniej niz w Warszawie. W Warszawie średnia tramwaju to chyba 19 km/h, a tyle tych torowisk wydzielonych, ze hoho.
Sygnalizacja i przystanki - no niestety, tutaj ZDM daje ciała na całej linii, a ZTM też strasznie nieruchawy. A tymczasem w Pradze w ostatnich latach wprowadzono priorytety dla tramwajów na 100 skrzyżowaniach - z czego mniej więcej połowa to są tzw. priorytety absolutne, w planach jest kolejne 100:
Cytuj:
Provoz tramvají na území Prahy je pozitivně ovlivňován preferencí světelné signalizace na křižovatkách. Preference světelnou signalizací znamená možnost přednostní volby signálu volno jedoucími vozidly MHD, aby mohla projet křižovatkou pokud možno bez zastavení (tzv. absolutní preference) nebo alespoň s minimálním zdržením (tzv. podmíněná preference).
V srpnu 2006 byly preferenční programy zabudovány do světelných signalizačních zařízení (dále SSZ) na 99 křižovatkách, z nichž na 46 mají tramvaje preferenci absolutní a na 53 podmíněnou. Celkem bylo v tramvajové síti v uvedeném období 201 SSZ.
Součástí světelných signalizací na tramvajové síti je i speciální světelné signalizační zařízení na Podolském nábřeží, které v kombinaci s již existujícími zařízeními na sousedních křižovatkách umožňuje plynulý průjezd tramvajové dopravy Vyšehradským tunelem.
O Podolském nábřeží i Vyšehradským tunelu pisałem zresztą już na stronie:
http://www.zm.org.pl/?a=modrany-06b#Bez ... _tez_mozna