zm.org.pl
http://forum.zm.org.pl/

[pr] Samochody elektryczne już w Polsce
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=887
Strona 5 z 6

Autor:  Monty B. Ike [ So sie 20, 2011 20:32 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

http://moto.onet.pl/1648449,1,spincar-p ... tykul.html

Obrazek
Wiaderko na kółkach...
Cytuj:
Cytuj:
SpinCar - polskie auto przyszłości

9 sierpnia 2011
SpinCar - projekt: Bartosz Borowicz, Mateusz Przybysz
Polska może i nie ma obecnie własnej marki masowo produkowanych samochodów, ale staje się ojczyzną oryginalnych i niezwykle pomysłowych projektów. Jednym z nich jest SpinCar - przyszłość miejskich ulic.
SpinCar to idea elektrycznych miejskich pojazdów zbudowanych na podwoziu nowej generacji. Samochody te cechuje niespotykana nigdy dotąd zwrotność: kierowca ma pełną swobodę poruszania się od jazdy na wprost, przez dowolnie ciasne skręty, aż do obrotu w miejscu.


Okrągłe nadwozie umożliwia obrócenie SpinCara w każdym miejscu, w które wjechał. Manewr cofania i zawracania można dzięki temu zastąpić obrotem i jazdą do przodu. Obrót po zaparkowaniu zapewnia też najdogodniejszy dostęp do drzwi lub bagażnika. A to tylko początek długiej listy nowych możliwości, jakie oferuje poruszanie się tym pojazdem.

Tak niezwykła zwrotność została uzyskana poprzez inne, niż znane obecnie, rozmieszczenie kół. Dwa koła kierowane umieszczone są w połowie szerokości SpinCara, po jednym - z przodu i z tyłu. Dwa koła niekierowane umieszczone są w połowie jego długości, po obu stronach pojazdu. Jest to więc podwozie trójśladowe.

Trzeba podkreślić, że tylko geometria podwozia typu SpinCar pozwala na zbudowanie w pełni mechanicznego układu kierowniczego. A to jest warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu.

Prototypy obracających się w miejscu samochodów klasycznych mają wszystkie koła skrętne. Koła ustawiane elektrycznymi silnikami, przez system komputerowy. Co więcej - zbudowanie SpinCara nie wymaga zastosowania innych podzespołów niż wykorzystywane we współczesnych samochodach.

Koncepcja pojazdów SpinCar jest od początku opracowana z myślą o potrzebach mieszkańców miast. Stanowi odpowiedź na wyzwania, jakie niesie coraz silniejsza urbanizacja i starzenie się społeczeństw. Problemy przemieszczania się, zapewnienia płynności ruchu, wykorzystania miejskiej przestrzeni, stają się coraz bardziej palące. Nieosiągalne dotąd możliwości manewrowe SpinCarów podnoszą na nowy poziom ekonomikę wykorzystania przestrzeni w mieście. Wszystko to mieści się w szeroko rozumianym pojęciu ekologii miasta.

Każdy posiadacz SpinCara natychmiast odczuje korzyści indywidualne:
- łatwe manewrowanie bez konieczności obracania głowy do tyłu (np. włączanie się do ruchu zawsze przodem, zastąpienie cofania czy zawracania „na trzy” obrotem i jazdą do przodu),
- możliwość zaparkowania na bardzo małej powierzchni bez zostawiania miejsca na otwarcie drzwi,
- uniknięcie wysiadania wprost przed jadące pojazdy dzięki możliwości obrócenia się drzwiami w kierunku chodnika.

A po przekroczeniu pewnej „masy krytycznej” liczby SpinCarów w mieście:
- podczas jednego cyklu świetlnego przez skrzyżowanie przejedzie o 25% więcej SpinCarów niż zwykłych samochodów
- czekając na zielone światło SpinCary zajmą o 50% mniejszą powierzchnię
- parkingi dla SpinCarów zmieszczą aż 2,5 raza więcej samochodów na tej samej powierzchni
- elektryczny napęd radykalnie ograniczy w mieście emisję szkodliwych substancji i hałasu.

Powyższe korzyści doskonale wpisują się w koncepcję „smart city”, czyli „inteligentnego miasta”, której ważnym elementem jest zrównoważony rozwój oraz optymalne zarządzanie transportem. Elektryczny SpinCar wpisuje się także w inne koncepcje przyszłości – np.: dążenia do „zerowej emisji spalin”.

W zależności od wersji (obecnie jest opracowanych pięć), SpinCar może odpowiadać na potrzeby różnych grup użytkowników. Przykładowo: SpinCar Family to jedyny mikrosamochód rodzinny. Zabierze nie tylko dorosłych, ale i dzieci. SpinCar Deliverer to jednoosobowy pojazd dostawczy, mieszczący się i obracający w każdym zaułku szerszym niż 2 m. Może łatwo poruszać się np. po wąskich uliczkach starych miast. Młodzieżowy SpinCar Teen jest alternatywą dla poruszania się narażonymi na zjawiska atmosferyczne i niebezpiecznymi jednośladami.

Zastosowanie podwozia typu SpinCar jest szczególnie korzystne dla zbudowania samochodu, do którego wjeżdża się na wózku inwalidzkim i z wózka się go prowadzi. Taki samochód jest od lat oczekiwany przez osoby niepełnosprawne ruchowo. SpinCar NewLife mający w pełni płaską podłogę i wyposażony w elektrycznie rozkładaną rampę wjazdową (sterowaną pilotem) eliminuje tak bardzo uciążliwe przesiadanie się z wózka do samochodu, demontowanie wózka na zewnątrz i przenoszenie go w częściach do wnętrza pojazdu.

SpinCara można zawsze obrócić w kierunku optymalnym dla rozłożenia rampy wjazdowej, więc każde, a nie tylko poszerzone, miejsce parkingowe jest dostępne niepełnosprawnemu użytkownikowi. Bardzo istotne jest także to, że cofanie - trudne i niebezpieczne dla osób z ograniczoną ruchomością tułowia, nie jest potrzebne. Zawsze da się SpinCara obrócić i pojechać przodem.

Więcej informacji i animacje ilustrujące możliwości SpinCarów dostępne są na stronie http://www.spincar.pl

Oczyewiście piszą o wymiarach pojazdu, nie biorąc pod uwagę wymiarów dynamicznych, w ruchu -- pojazd poruszający się musi zachować odległości od innych z przodu, z tyłu i po bokach, więc Punto jadący stówą ma większy rozmiar dynamiczny, niż ciężarówka jadąca 10 km/h.

Autor:  yann [ N sie 21, 2011 8:45 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

Pewnie, każdy pojazd jest za duży, nawet rower bywa za duży, ciekawe, czy kiedyś Kopenhaga nie pokaże światu, że wszyscy powinni jednak pieszo łazić. No ale układ kierowniczy tego wiaderka wygląda rewolucyjnie.

Autor:  Zbyszek Kopeć [ N sie 21, 2011 14:51 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

A ja wolę moje elektryczne samochody osobowe EV. Jeżdżę na EV od 1996r i zrobiłem już nimi grubo ponad 300 tyś.km.
Silnik do takiego EV waży tylko 11 kg.

Autor:  Monty B. Ike [ Śr sie 31, 2011 8:20 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

http://motoryzacja.interia.pl/samochody ... 687830,415
Obrazek
A gdyby tak odchudzić i przerobić na cyklomobil? :wink:

Autor:  Monty B. Ike [ So paź 15, 2011 17:21 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

http://motoryzacja.interia.pl/hity_dnia ... 707797,415

Pomijając niezbyt fortunny pomysł robienia dobrze kolejnym kierowcom (samochody elektryczne na buspasy), to autor, jak większość tego typu krzykaczy, nie uważał na lekcjach fizyki.
Sprawność silnika spalinowego to max. 30%, elektrycznego -- 80 - 90%.
Sprawność "well to wheel" (od szybu do koła) samochodów elektrycznych jest znacznie wyższa od spalinowych.

Autor:  Paweł Ciupak [ So paź 15, 2011 21:47 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

Monty B. Ike napisał(a):
Sprawność silnika spalinowego to max. 30%, elektrycznego -- 80 - 90%.

Ech, aż przypomniało mi się, jak rozmawiałem z jednym takim idiotą, który próbował mnie przekonywać, że tramwaje na Trakcie Królewskim są niepotrzebne, bo "sprawność silnika spalinowego jest wyższa niż elektrycznego". Takie pomyłki chyba są dość częste, i to nawet u ludzi, ktrzy uznają się za "wykształconych".

Autor:  Monty B. Ike [ So paź 15, 2011 23:23 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

Paweł Ciupak napisał(a):
Ech, aż przypomniało mi się, jak rozmawiałem z jednym takim idiotą, który próbował mnie przekonywać, że tramwaje na Trakcie Królewskim są niepotrzebne, bo "sprawność silnika spalinowego jest wyższa niż elektrycznego". Takie pomyłki chyba są dość częste, i to nawet u ludzi, ktrzy uznają się za "wykształconych".

Uznają się. To jest kluczowe. :lol:
Większość debili sądzi, że są geniuszami. Kiedyś Lem pisał na temat tego, że człowiek posiadający jako-taką wiedzę ma wątpliwości, bo zdaje sobie sprawę z obszarów wiedzy, o których nie ma pojęcia. Idiota o tym nie wie i ma się dobrze.

Autor:  marek.slon [ N paź 16, 2011 10:04 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

Moja wiedza fizyczna pochodzi właśnie głównie z "uważania na lekcji" w liceum, więc ponad ćwierć wieku temu. Pamiętam jednak dobrze uwagę mojego fizyka (Mirosław Sawicki, późniejszy minister edukacji), że wprawdzie sprawność silników elektrycznych jest znacznie wyższa od spalinowych, ale z kolei sprawność prądnicy czy elektrowni jest na poziomie silnika spalinowego, czyli rzędu 30%. Jeśli nic tu nie pomyliłem, to przynajmniej na razie samochody elektryczne w Polsce, gdzie wciąż dominują elektrownie węglowe, nie przyniesie przełomu energetycznego. Ich zaletą byłaby nie tyle oszczędność energii, co odsunięcie emisji spalin z ulic miast. Pomijam tu kwestię hałasu - bo w obliczu projektów instalowania głośników naśladujących dźwięk silnika - jest to raczej temat na osobną dyskusję.

Autor:  Monty B. Ike [ N paź 16, 2011 11:30 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

Efektywność według Tesli (OK, to producent, ale duże rozbieżności podawanych danych z rzeczywistością spowodowałyby kontratak producentów śmierdzieli.
Jedyne, co im zostało, to napuszczenie Jeremy'ego Claxona, który sfałszował pokaz, zwany testem).

Obrazek
Efektywność pojazdu elektrycznego

Obrazek
Efektywność pojazdu spalinowego

Obrazek
Efektywność pojazdy hybrydowego

Obrazek
Porównanie efektywności energetycznej pojazdów.
Elektryczny ma ponad 5x wyższą efektywność od spalinowego sportowego, 2,3x od użytkowego, 2x od hybrydowego.

Autor:  asdf34 [ Wt paź 18, 2011 14:52 ]
Tytuł:  Re: [pr] Samochody elektryczne już w Polsce

marek.slon napisał(a):
(...) ale z kolei sprawność prądnicy czy elektrowni jest na poziomie silnika spalinowego, czyli rzędu 30% (...).


Więc sprawność całego układu elektrownia -> akumulator <-> napęd będzie się wachać na poziomie 16%-25%. Ale to i tak znacznie więcej, niż sprawność całego układu ropa naftowa -> silnik spalinowy -> napęd - który nie przekroczy 15%.

W wyliczeniach trzeba też wziąć pod uwagę dla silnika spalinowego: energochłonność wydobycia i przetwarzania oraz dystrybucji ropy naftowej, sprawność układu przeniesienia napędu (zwłaszcza w cyklu miejskim), sposób hamowania pojazdu, w przeważającej większości przypadków praca na jałowym biegu silnika spalinowego, energochłonność produkcji oraz utylizacji pojazdu oraz jego średni czas "życia".

W wyliczeniach dla pojazdu elektrycznego potrzene jest uwzględnienie sprawności elektrowni (20-30%), uwzględnienie sprawność linii przesyłowych, sprawność układu ładowania akumulatora, energochłonność wytwarzania i utylizacji akumulatorów, sposób hamowania pojazdu, energochłonność produkcji pojazdu elektrycznego, koszt jego utylizacji i również średni czas eksploatacji.

Sprawa jest dość skomplikowana, ale pojazd elektryczny jest znacznie bardziej efektywny pod względem przewiezienia pasażerokilometra (kierowcokilometra ;) i raczej byłaby to rewolucja zarówno pod względem energochłonności, jak i uciążliwości dla środowiska,

Strona 5 z 6 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/