Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt kwi 13, 2007 10:32 
Offline
Moderator

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 13:56
Posty: 104
Lokalizacja: z grodu stołecznego
W dzisiejszym dodatku Rzepy ciekawy cykl artykułów o podróżowaniu koleją.

Pociąg do Europy

Do Amsterdamu i Odessy, do Warny lub Petersburga pociągiem? Czemu nie, jeśli w dodatku będzie to pociąg bezpośredni

Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polski

Na dworcu kolejowym nie trzeba martwić się o nadbagaż
FILIP FRYDRYKIEWICZ
Siatka bezpośrednich połączeń kolejowych z Polski nie jest tak gęsta jak lotniczych. Ale pociągiem możemy dojechać do wielu miast w sąsiednich krajach oraz na wschodzie i południu Europy.


Z PKP Intercity

Z Warszawy i Poznania do Berlina Hbf (głównego) dojedziemy szybko, bo z prędkością maksymalną 160 km/h, i wygodnie EuroCity BWE (Berlin -Warszawa -Express). Odjazdy z Warszawy o godz. 7.25, 11.25 i 16.25. Czas jazdy to jedynie 5 godzin i 50 minut z postojami w Kutnie, Koninie, Poznaniu, Rzepinie i Frankfurcie nad Odrą.

Na nowym kilkupoziomowym dworcu berlińskim złapiemy pociągi do Hamburga, Hanoweru, Kolonii, Frankfurtu nad Menem, Monachium i Lipska. Do niektórych miast szybkie pociągi ICE jeżdżą co godzinę.

Do Berlina i Hamburga możemy wyruszyć też bezpośrednio z Krakowa, Katowic, Gliwic, Opola, Wrocławia lub Legnicy pociągiem EuroCity Wawel. Wyjazd z Krakowa o 7.55.

Do Wiednia trafimy w niecałe 7 i pół godziny, wsiadając w Warszawie Centralnej o 6 do EuroCity Polonia, o 12 do EC Sobieski lub do nocnego Chopina o 21.35. W Wiedniu pociągi te skomunikowane są m.in. z pociągami do Rzymu.

Do południowych sąsiadów -do Ostrawy i Pragi - najlepiej wybrać się EC Praha (odjazd z Warszawy Centralnej o 7.10). Z Krakowa do Pragi i Wiednia możemy podróżować w EC Comenius (godz. 7.10).

Do Mińska i Moskwy pojedziemy pociągiem Ost - West z Warszawy Wschodniej (10.38), a od maja reaktywowanym Polonezem zestawionym wyłącznie z wagonów sypialnych.

Z Krakowa do Lwowa i Kijowa o godz. 21.56 wyruszymy nocnym pociągiem hotelowym Józef Chełmoński prowadzącym komfortowe wagony sypialne (są też tańsze sypialne standardowe). Podobne wagony z najnowocześniejszym wyposażeniem, m.in. prysznicem i DVD, prowadzi pociąg EuroNight Jan Kiepura (18.35) docierający następnego dnia do Hanoweru, Bielefeld, Hamm, Dortmundu, Bochum, Essen, Duisburga, Düsseldorfu, Kolonii i Bonn, Koblencji oraz Frankfurtu nad Menem. W Koloni mamy dogodne przesiadki do Brukseli i Paryża. Do pociągowej listy można dodać tzw. autobus Intercity odjeżdżający o godz. 23.00 z Warszawy Centralnej do Wilna.


Z PKP Przewozy Regionalne

Z inną spółką kolejową - PKP Przewozy Regionalne (pociągi osobowe i pospieszne) - z Warszawy Centralnej wyruszymy do Wilna o 7.20 (ze skomunikowaną przesiadką w Sestokai), z Gdyni Głównej o godz. 8.22 do Kaliningradu, z Białegostoku o 22.26 do Grodna, z Warszawy Centralnej do Mińska, Petersburga i Moskwy o godz. 20.35, a do Kijowa przez Lublin i Kowel o godz. 21.35 (pociąg prowadzi również wagony do Symferopola, Dniepropietrowska, Charkowa i Astany (ale wagony do poszczególnych miast jeżdżą w różne dni tygodnia), z Przemyśla do Kijowa o 19.25.

Z Wrocławia o godz. 9.02 pojedziemy do Kijowa - przez Opole, Katowice, Kraków, Rzeszów, Przemyśl, a z Krakowa Głównego do Odessy o godz. 13.30 (z Przemyśla o 19.25), z Warszawy Centralnej do Odessy i Kiszyniowa wyruszymy o godz. 7.15, z Przemyśla do Lwowa, Kołomyi i Czerniowców o godz. 18.15, z Krakowa Głównego do Budapesztu Keleti o godz. 22.36 (pociąg prowadzi też wagony do Bukaresztu, Warny i Burgas), z Katowic do Żyliny o godz. 15.10, natomiast z Krakowa do Żyliny o godz. 6.50, z Warszawy do Budapesztu Keleti o godz. 19.25, z Krakowa Głównego do Wiednia i Pragi o godz. 22.24 (w Wiedniu skomunikowany z pociągiem EuroCity Wiedeń -Wenecja), z Katowic do Ostrawy o godz. 5.21.

Z Wrocławia do Görlitz mamy aż cztery połączenia bezpośrednie - o godz. 5.25, 7.54, 13.20 i 15.54. Są to pociągi osobowe (dwa z nich jadą jako przyspieszone), z Görlitz co godzinę odjeżdżają pociągi m.in. do Drezna.

Z Warszawy do Berlina-Lichtenbergu i Gesundbrunnen pojedziemy o godz. 23.25, z Gdyni do Berlina o godz. 21.30, z Poznania do Frankfurtu nad Odrą o godz. 6.22, 10.40 i 14.40 (gdzie mamy połączenia m.in. do Berlina i Poczdamu co godzinę), ze Szczecina do Berlina i Amsterdamu ogodz. 6.10 pociągiem zestawionym z klimatyzowanych wagonów niemieckich.


Jeden krok przez granicę
Możemy też skorzystać z lokalnych pociągów przygranicznych, których sporo (szczególnie na granicy z Niemcami).

Z Kuźnicy Białostockiej do Grodna możemy wyruszyć o godz. 7.05, 11.20, 16.35 i 0.25 (ostatni pociąg jedzie bezpośrednio z Białegostoku).

Z Czeremchy do Vysokolitowska na Białorusi odjedziemy o godz. 8.30 i 17.22, z Terespola natomiast dotrzemy do Brześcia pociągami odjeżdżającymi o godz. 8.50,10.23,15.50,17.33 i 22.00.

Z Sanoka do ukraińskiego Chirova (przez Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne) wyruszymy o godz. 4.41 oraz 14.31. Z Zagórza zaś o godz. 6.40 i 14.32 odjedziemy na Słowację - przez Łupków osiągniemy Medzilaborce, skąd mamy połączenia np. do Koszyc (funkcjonuje tylko w lecie - od 23 czerwca do 2 września - w piątki, soboty i niedziele).

Z Krynicy dojedziemy lokalnym osobowym do słowackiego Plavca, odjazdy o godz. 8.12 i 16.59, a ze Zwardonia w kierunku Cadcy i Żyliny o godz. 7.48, 15.38 oraz 19.38 (pierwszy skład dociera tylko do miejscowości Skalite, dwa następne do Cadcy i Żyliny).

Z Katowic do Czeskiego Cieszyna wyruszymy o godz. 6.57, z Bielska-Białej natomiast o 14.12. Oczywiście z Czeskiego Cieszyna mamy całą masę pociągów jadących w głąb Czech. Z Czechowic-Dziedzic do Petrovic wyjedziemy o 5.33 lub 14.48, można też wybrać się z Raciborza do Bohumina i Ostrawy -wyjazd o 14.48.

Nową propozycją kolei polskich i czeskich są weekendowe pociągi kursujące między Opolem a Ostrużną i Opolem a Jesenikiem (przez Nysę i Głuchołazy) - odjazdy z Opola o godz. 5.50 i 16.23. Składy jeżdżą we wszystkie weekendy oraz w długi weekend kwietniowo-majowy i w czasie wakacji. Z Jesenika mamy częste połączenia w głąb Czech (pociąg średnio co godzinę), a z Głuchołazów możemy także dojechać czeskim składem do Krnova, Opavy i Ostrawy, kupując u konduktora czeski bilet w tamtejszej (taniej) taryfie.

Z Żagania (i Żar) do Forst dojedziemy nawet polskim szynobusem - wyjazdy o godz. 5.26 i 15.51, stamtąd mamy dogodne przesiadki np. do Cottbus lub w innych kierunkach (Berlin, Frankfurt nad Odrą, Guben). Z Kostrzyna nad Odrą co godzinę i przez cały dzień wyrusza aż 17 pociągów do Kustrin-Kietz i Berlina-Lichtenbergu. Nowoczesne spalinowe wykorzystuje na tej linii prywatna kolej NEB.

Mieszkańcy Szczecina i okolic mogą skorzystać z bezpośredniego połączenia do Lubeki przez Pasewalk, Neubrandenburg i Gustrow. Odjazdy o godz. 4.51, 6.52, 8.54, 10.54, 12.54, 14.54, 16.54, 18.54,20.54 (ostatni pociąg jedzie tylko do Neubrandenburga).

Również ze Szczecina dojedziemy do Tantow i Angermunde (wyjazdy: 5.17,9.94,10.24,12.27,14.27,16.27, 17.24,21.27), skąd łatwo o przesiadkę do Berlina. O godzinie 20.08 mamy zaś bezpośredni pociąg do Berlina Głównego (Berlin Hbf) i Poczdamu.

Robert Wyszyński

oraz ciekawy przegląd artykułów o kolejach narodowych, europejskich przewoźników:
http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/tu ... index.html


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 19, 2018 11:11 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
10 lat później:

http://wyborcza.pl/7,155287,23033523,ws ... w-nie.html

Edyta Bryła napisał(a):
Wszędzie ubywa nocnych pociągów, ale Austriacy inwestują w nie nawet w Niemczech. I zarabiają

W dzień długi czas podróży koleją może być zmorą, ale nocą - największą zaletą. Większość przewoźników tnie jednak nocne połączenia. Błąd! "Nie wszędzie da się dolecieć"

Nie trzeba zrywać się z łóżka bladym świtem, by zdążyć na samolot, wystarczy wsiąść wieczorem w pociąg w Warszawie, by rano pić kawę w Wiedniu czy Pradze. Albo iść na stok w Zakopanem. W cenę biletu na nocny pociąg można wkalkulować nie tylko przejazd, ale i pierwszy nocleg.

Jednak nocnych połączeń kolejowych jest coraz mniej. PKP Intercity narzeka, że przynoszą straty. Obecne obsługuje 15 par pociągów nocnych (np. Warszawa - Praga i Praga - Warszawa), z czego połowa to sezonowe. Z tych międzynarodowych nie ma już pociągu z Warszawy do Brukseli ani, po skróceniu trasy, do Kolonii. Z tegorocznego rozkładu wypadł też jeden z pociągów do Pragi.

Nocny pociąg bez kuszetki

Także podróżnych jest mniej, na co wpływ na krajowych połączeniach miały w Polsce kradzieże w nocnych pociągach. Przez pewien czas PKP Intercity zatrudniało firmę ochroniarską, dzięki czemu pasażerowie chętniej korzystali z połączeń, ale po rezygnacji z usług statystyka znowu spadła.

Jest też problem z dostępnością kuszetek i wagonów sypialnych. PKP Intercity pisze w odpowiedzi na nasze pytania, że „zwiększone zapotrzebowanie na przejazdy w wagonach sypialnych jest widoczne jedynie w okresie wakacji”.

Jednak nawet gdy próbuję zarezerwować miejsce w przedziale sypialnym w pociągu z Warszawy do Zakopanego z miesięcznym wyprzedzeniem, okazuje się, że wszystkie są wyprzedane. Miejsc do leżenia w ogóle nie ma w ofercie na połączeniach z Katowic do Gdyni lub z Białegostoku do Jeleniej Góry (obsługują je nowe pociągi Dart) czy z Wrocławia do Mińska.


Nocne cięcie

Pogorszenie oferty nocnych połączeń dotyczy wielu krajów. W niektórych kolej jest coraz szybsza, a poza tym można wsiąść w samolot, co nieraz okazuje się także tańsze. W 2017 roku francuski przewoźnik narodowy SNCF zrezygnował z wszystkich nocnych połączeń prócz czterech dotowanych. Niemieckie Deutsche Bahn zlikwidowało połączenia, które były częścią tras z Amsterdamu do Warszawy i z Pragi do Kolonii. DB zaznacza, że podjęło wiele prób ratunku nocnych pociągów. Mimo to podróżował nimi tylko 1 proc. pasażerów przewoźnika, a straty finansowe sięgały dziesiątek milionów euro.

Z nocnych przewozów zrezygnowała nawet najlepsza w Europie szwajcarska kolej, też ze względu na straty finansowe. Skupia się więc na połączeniach trwających do sześciu godzin – dłuższe raczej przegrywają z liniami lotniczymi.

Jak to robią Austriacy

Na przekór tym trendom w nocne połączenia inwestuje austriacki przewoźnik OBB. Rozwija je nie tylko we własnym kraju, ale część przejął również od Niemiec. OBB obsługuje trasę z Hamburga do Monachium i Bazylei, przedłużając dotychczasowe połączenie z Wiednia do Hamburga. Przewoźnik ma też w ofercie połączenia do Wenecji, Florencji i Rzymu, a także Zurychu. OBB ocali też połączenia z Monachium do Budapesztu i Zagrzebia oraz z Berlina do Budapesztu.

Kurt Bauer z OBB potwierdza, że połączenia przyniosły niewielki zysk (nie zdradza dokładnych wyników finansowych), zgodny z przewidywaniami. – To rzadkość, by zyski wypracowywać już w pierwszym roku od rozpoczęcia operacji – mówi Bauer w rozmowie z „Wyborczą”. W tym roku OBB chce przewieźć nocą 5-10 proc. pasażerów więcej.

Według Bauera sukces udało się odnieść z prozaicznego powodu – nad rozwojem połączeń trzeba się było napracować. Przede wszystkim, mówi Bauer, ten segment połączeń trzeba uczynić jednym z najważniejszych. – Przez większość firm kolejowych nocne połączenia są traktowane jako nisza. Przewoźnicy skupiają się na kolejach dużych prędkości i połączeniach dalekobieżnych. Mało kto poświęca uwagę nocnym operacjom – mówi Bauer.

Jak zaznacza, całą strukturę organizacyjną OBB trzeba było podporządkować nocnym pociągom, a te – oczekiwaniom klientów. Tym, którzy są skłonni zapłacić najwięcej, firma oferuje przedziały z własnymi umywalkami i mniejszą liczbą łóżek, na przykład dla par czy rodzin. Bauer porównuje warunki w tych wagonach do hotelowych.

Kuszetki to już bardziej hostele, dla większych grup lub osób, którym nie przeszkadza pięciu obcych sąsiadów. OBB ma też wagony z, najtańszymi, miejscami siedzącymi. Do pociągu można nawet zabrać swoje auto lub motocykl.

Bauer mówi, że miejsca z tej najdroższej kategorii są najłatwiejsze do sprzedania i rezerwowane najszybciej, z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. – Bo ta oferta przyciąga bogatsze i starsze osoby, najbardziej przywiązane do podróżowania koleją – tłumaczy.

Inwestycje w niszę

OBB ma zamiar wydać 40 mln euro na odkupienie od DB i modernizację 42 wagonów sypialnych i 15 kuszetek. Przewoźnik wzbogacił też śniadania.

Bauer mówi, że OBB nie chce konkurować z liniami lotniczymi. – Naszymi klientami są pasażerowie, którzy cenią podróżowanie w takim stylu, i naprawdę jest ich wystarczająco dużo – mówi.

Zaznacza, że i tak nie wszędzie można polecieć. – Nie każdy może dotrzeć na lotnisko w godzinę. Te bardziej oddalone miejsca są dla nas celem. W Polsce też jest duży ruch turystyczny do zagospodarowania, na przykład na Hel czy do Zakopanego. Ale trzeba by było się zabrać do tego na poważnie i poświęcić dużo energii – mówi Bauer.

Często bilety na nocne połączenia są drogie. Przewoźnicy narzekają na wysokie podatki i opłaty, przez które kolej jest mniej konkurencyjna od linii lotniczych. Ale droga kolej to kwestia także braku konkurencji na krajowych rynkach. Podczas gdy lotnictwo jest liberalizowane, niemal każdy z unijnych krajów broni przed nią dostępu do swoich torów.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 19, 2018 12:03 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 9:45
Posty: 681
ZA dużo nocnymi nie jeździłem ale to jest bardzo dobre rozwiązanie. Jechałem 2 x 2 razy na Białorusi. Np trasa Grodno - Witebsk to około 550 km. Pociąg nocny wyruszał wieczorem i kończył rano. Człowiek wysiadał z pociągu wyspany. Nie marnowało się dnia. Dodatkowo w nocy jest mniejszy ruch na torach i można to wykorzystać na jazdę nocnych- powinna być niższa nocna taryfa na dostęp do torów. W Polsce takie połączenia by się przydały na dłuższych trasach jak Gdańsk - Kraków czy Białystok-Wrocław. Tylko pewnie trzeba to dobrze rozreklamować i uświadomić ludzi że to są konkretne zyski. No i musi być bezpiecznie.

_________________
Rowerowe mądrości http://rowerozofia.blox.pl/html
Rondo Zesłańców Syberyjskich dla piszych i rowerzystów https://www.facebook.com/RowerZnosSchodami
Rowerowy Ursus https://www.facebook.com/RowerowyUrsus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N lut 25, 2018 16:28 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
Taryfa za dostep do torów rzeczywiście mogłaby być niższa, ale wyższa płaca dla personelu (maszynista, kierownik/konduktor, obsługa dyspozytornii/nastawnii, itp.). Warunki dla nich też cięższe. Poza tym niektóre odcinki i dworce są zamykane na noc w celu naprawy lub sprzątania.

Ale jeśli da się, to jak najbardziej! Mi wielokrotnie brakowało nocnych pociągów, np. z W-wy w góry. Wtedy zamiast czekać od północy do 4-tej na przesiadkę w Katowicach wybierałem nocny PKS. Niestety, w autobusie nie jestem w stanie zasnąć, więc dojeżdżałem wymęczony.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt cze 19, 2018 17:49 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Analiza wszystkich międzynarodowych (czynnych i nieczynnych) połączeń kolejowych w UE oraz tego, które najbardziej zasługują na doinwestowanie (w PL wskazano 4): http://ec.europa.eu/regional_policy/sou ... ons_en.pdf

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So wrz 26, 2020 13:47 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Niemcy lobbują za tym, by w "krótkim terminie" uruchomić dzienny pociąg Warszawa-Berlin-Kolonia-Bruksela-Paryż (czas jazdy w pełnej relacji ok. 12,5 h) i przywrócić nocny do Brukseli.

Bardziej szczegółowe informacje, w tym możliwy rozkład jazdy, w prezentacji rządowej: http://wrzutnia.zm.org.pl/pub/EPF/TEE2. ... 9-2020.pdf

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL