Polska to bogaty kraj:
http://pasazer.com/in-7396-ile,regiony, ... sazera.phpCytuj:
Ile regiony płacą za pasażera?
Dominik Sipiński 2011-06-26 13:11 (409)
Ponad 350 złotych za pasażera - tyle dopłaci samorząd województwa lubuskiego do połączeń lotniczych z Zielonej Góry (Babimost) do Warszawy. Od 20 czerwca na trasie lata Sprint Air. Za obsługę tej trasy do końca roku dostanie z budżetu województwa 3,7 miliona złotych.
Kwota 350 złotych to i tak optymistyczny rachunek. Zakłada on wypełnienie każdego samolotu w 100 procentach, czyli 33 pasażerów na locie. Przez pół roku to ponad 10 tysięcy przewiezionych osób. Tymczasem w całym 2010 roku liczba pasażerów w Zielonej Górze wyniosła ok. 3600.
- Liczymy na duże zainteresowanie, a wynika to również z już ujawnianego, dużego zainteresowania wznowionym połączeniem - utrzymuje Grzegorz Jankowski, dyrektor Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w lubuskim samorządzie.
Rekord Polski, choć konkurencja jest
Dopłata samorządu lubuskiego do lotów do stolicy bije rekord w swojej kategorii. Poprzez tzw. opłaty marketingowe i promocyjne dopłacają także województwa podkarpackie i kujawsko-pomorskie. Pierwsze przekazuje pieniądze Ryanairowi. Drugie również dopłaca do lotów do stolicy obsługiwanych przez LOT. Kujawsko-pomorski samorząd ogłosi także przetarg na 25-30 lotów tygodniowo.
* lubuskie 7,4 mln zł rocznie (Sprint Air: Warszawa - Zielona Góra) - umowa podpisana na pół roku
* podkarpackie 6 mln zł rocznie (Ryanair: ponad 20 nowych rejsów tygodniowo) - umowa podpisana na 4 lata
* kujawsko-pomorskie 5 mln rocznie (LOT: Bydgoszcz-Warszawa) - umowa na rok
* kujawsko-pomorskie ok. 8 mln zł* rocznie (tania linia: przetarg na 25-30 rejsów tygodniowo) - umowa na 3,5 roku (na razie ogłoszono przetarg)
Za pasażera - od kilkunastu do kilkuset złotych
Dofinansowanie w przeliczeniu na pasażera, przy optymistycznym założeniu stuprocentowego wypełnienia, waha się. Dla kontraktów z tanimi przewoźnikami, wykonującymi wiele połączeń, jest bardzo niskie. Przy 26 lotach tygodniowo z Rzeszowa wynosi zaledwie 12 zł na pasażera. Jeśli znajdą się chętni na wykonywanie lotów z Bydgoszczy, to dopłata może wynieść ok. 17 zł za osobę.
Jednak kujawsko-pomorski samorząd płaci znacznie więcej za loty do stolicy. Przy pełnych samolotach to niemal 100 zł za pasażera. To i tak nieporównywalnie mniej niż umowa samorządu lubuskiego ze Sprint Airem.
W mieszczących 33 pasażerów Saabach 340 marszałek województwa ma zarezerwowanych 9 miejsc. W tym - 5 na wyłączność. Oznacza to, że przewoźnik może sprzedać około 25 miejsc na lot. Ceny biletów rozpoczynają się od 150 złotych. Zatem realna taryfa z punktu widzenia linii to co najmniej 500 złotych. Jak na wyjątkowo mało popularne loty z Zielonej Góry do Warszawy - zaskakująco dużo i nic dziwnego, że Sprint Air chętnie wystartował w przetargu.
[...]