Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt sty 03, 2012 20:07 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
U mnie na wsi (Laski, gmina Izabelin) zainstalowano właśnie taki system. O przyczynach tej inwestycji i jej aktualnym stanie można poczytać tu
http://www.forumizabelin.pl/index.php?topic=982.0
o samym systemie natomiast znalazłem głównie reklamówki producenta
http://www.amparosolutions.se/en/product/seeme%C2%AE-crossing
i polskiego dystrybutora
http://lunaro.pl/produkty-info-46-22-pl.htm
oraz krótkie i powierzchowne wycinki prasowe, powtarzające te same slogany i chyba przynajmniej po części "sponsorowane".
Sam mam mieszane odczucia zarówno wobec tego urządzenia, jak w stosunku do jego konkretnego zastosowania. Uruchamiają się rzeczywiście tylko wtedy, gdy ktoś przechodzi przez jezdnię na tym przejściu, ale niestety z wyraźnym opóźnieniem, zawsze już PO wejściu pieszego na jezdnię. Gdy była to poruszająca się bardzo ostrożnie starsza pani z kilkuletnim dzieckiem, zdążyła wejść ok. 1-1,5m na jezdnię, zanim zaczęło mrugać. Gdy młody mężczyzna wszedł dziarskim krokiem, zostało mu mniej więcej tyle samo do końca przejścia, gdy rozbłysła pierwsza diodka. Druga sprawa to umiejscowienie tych ostrzegawczych światełek. W Laskach diodki są tuż obok jezdni, ale 4 m nad ziemią. Gdy jechałem tam samochodem i nagle zaczęło błyskać, odruchowo skoncentrowałem wzrok na tym obiekcie - na szczęście tylko na ułamek sekundy, a pieszy zdążył przekroczyć jezdnię, zanim dojechałem do przejścia. Może za jakiś czas takie pomarańczowe światełka będę automatycznie kojarzyć z obecnością pieszego na przejściu, ale na razie jest to dla mnie komunikat w pierwszej chwili zupełnie nieczytelny. Nie mam wątpliwości, że na tym skrzyżowaniu brakuje czegoś całkiem innego, będę przekonywać do separatorów jako zabezpieczenia przed nielegalnym wyprzedzaniem i do wyspowych progów spowalniających celem redukcji prędkości. Ten system jednak już tam jest i warto się zastanowić, czy powinien zostać i czy oraz jak da się go poprawić. Podobno jego atutem jest błyskawiczna instalacja i możliwość bardzo elastycznego dostosowania do potrzeb odbiorcy.

Nie chodzi rzecz jasno tylko o to jedno miejsce, ale także ogólną dyskusję nad tym, czy i gdzie ten wynalazek się sprawdza.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sty 03, 2012 20:35 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
marek.slon napisał(a):
W Laskach diodki są tuż obok jezdni, ale 4 m nad ziemią. Gdy jechałem tam samochodem i nagle zaczęło błyskać, odruchowo skoncentrowałem wzrok na tym obiekcie - na szczęście tylko na ułamek sekundy, a pieszy zdążył przekroczyć jezdnię, zanim dojechałem do przejścia.

Wydaje mi się, że lepiej by było gdyby diody były w jezdni. Dzięki temu:
  • Wzrok kierowcy od razu skupia się tam, gdzie pojawi się pieszy,
  • Kierowca, który nie jest jeszcze obyty z tym rozwiązaniem, odruchowo zdejmie nogę z gazu gdy tuż przed nim zacznie migać jezdnia,
  • Kierowca obyty też, mam nadzieję.
Takie rozwiązanie jest droższe i trudniejsze do zainstalowania, jednak dużo skuteczniejsze. No i nie wiem jak z awaryjnościa diod w jezdni, czy pługi i sól nie utrudnią ich funkcjonowania.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sty 03, 2012 21:23 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): N sie 01, 2010 2:01
Posty: 145
No tak, ale czy zwykły próg nie jest lepszy?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sty 03, 2012 22:08 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): N paź 18, 2009 19:39
Posty: 416
To by było za proste i za tanie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sty 03, 2012 23:38 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
KrOOliK napisał(a):
No tak, ale czy zwykły próg nie jest lepszy?

marek.slon napisał(a):
Nie mam wątpliwości, że na tym skrzyżowaniu brakuje czegoś całkiem innego, będę przekonywać do separatorów jako zabezpieczenia przed nielegalnym wyprzedzaniem i do wyspowych progów spowalniających celem redukcji prędkości. Ten system jednak już tam jest i warto się zastanowić, czy powinien zostać i czy oraz jak da się go poprawić.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr sty 04, 2012 10:55 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
Widziałem podobne rozwiązanie (nie wiem, czy dokładnie ten sam system) dobrych kilka lat temu (2006-2007 rok) w Rzeszowie. Wydawało mi się dość sensowne, było zastosowane przy przejściu przez jezdnię o dwóch pasach w jednym kierunku. Może Rzeszów ma know-how i jakieś dane statystyczne dot. tego rozwiązania? Głowy nie dam, ale wydaje mi się, że było to to przejście http://g.co/maps/rtr3h Albo następne na północ od tego.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So sty 07, 2012 14:01 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Tak wyglądało przejście (nie skrzyżowanie, jak raz błędnie napisałem) przed zmianami - widok od strony Warszawy:
Obrazek
A tak to wygląda po zmianach, widok od strony Izabelina:
Obrazek
Obrazek
Żeby system zadziałał prawidłowo, czyli uruchomił się przed wejściem pieszego na przejście, ów pieszy musi stanąć przy samej krawędzi jezdni. Uruchamia się jednak również wtedy, gdy ktoś przejdzie blisko (wydaje mi się, że ok. 0,5 m) od krawężnika lub coś przejedzie po jezdni tuż przy jej krawędzi. Po uruchomieniu światełka mrugają przez ok. 15 s. - czas przejścia pieszego to zwykle poniżej 5 s., jezdnia ma tu 5,5 m szerokości. Fikcją okazuje się więc to, co jest reklamowane jako podstawowa zaleta urządzenia: ma działać tylko wtedy, gdy pieszy jest na przejściu i tym samym dawać kierowcom znającym to urządzenie jednoznaczny komunikat. W rzeczywistości przez większość czasu, gdy system jest aktywny, nikogo na przejściu nie ma.
Wydaje mi się, że system ma ograniczone zastosowanie i wymaga spełnienia pewnych warunków. Przede wszystkim jego działanie powinno być czytelne dla obu stron, pieszych i kierowców. Ci pierwsi powinni wiedzieć, a jaki sposób on działa, gdzie i jak długo muszą się zatrzymać, żeby go uruchomić. Ci drudzy powinni wiedzieć, że chodzi o pieszego wchodzącego na przejście. Zamiast dwóch pomarańczowych diodek nad znakiem powinien to być symbol pieszego, ewentualnie napis. Warto się zastanowić nad umocowaniem prawnym, ponieważ obecnie mrugające diodki nie zobowiązują kierowcy do niczego, a mogłyby np. oznaczać obecność pieszego na przejściu i tym samym jego pierwszeńśtwo. W obecnej postaci urządzenie może być sensowne chyba tylko na na przejściach rzadko używanych (tylko czy tam opłaca się to montować? i raczej na jezdniach wielopasmowych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N sty 08, 2012 9:46 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
marek.slon napisał(a):
Warto się zastanowić nad umocowaniem prawnym, ponieważ obecnie mrugające diodki nie zobowiązują kierowcy do niczego, a mogłyby np. oznaczać obecność pieszego na przejściu i tym samym jego pierwszeństwo.


To znaczy co, jak diodki nie migają, to pieszego można rozjeżdżać, bo jego tam nie ma? Do tego trzeba by zapewnić 100% skuteczność detekcji. I jeśli tak by to miało działać, to czemu nie zrobić po prostu normalnej sygnalizacji świetlnej?

Widziałem tego typu mrugające diodki w akcji na przedmieściach Sztokholmu - ale tam były zainstalowane na skrzyżowaniu, na którym rosły dwa pomnikowe dęby (jeden pośrodku jezdni) bez poszanowania dla skrajni, trójkątów widoczności itp. Nadjeżdżający kierowca mógł zwyczajnie nie widzieć pieszego wchodzącego na przejście albo schowanego na azylu. Oczywiście oprócz tego przejście było wyniesione do poziomu chodnika, a prędkość ograniczona do 30 km/h.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz mar 08, 2012 23:58 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
Widziałem ten patent kilka dni temu na Kondratowicza. Zadziałał prawidłowo, tzn. pieszy zbliżył się do zebry (na ca 1 metr), lampki zaczęły migać. Efekt - samochód w którym jechałem jako pasażer zatrzymał się tylko dlatego, że kazałem to zrobić kierowcy (przyznał, że gdybym nic nie powiedział, nie zatrzymałby się), a samochód z naprzeciwka się nie zatrzymał. Czyli efekt raczej mizerny z punktu widzenia brd czy komfortu pieszego.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 17, 2014 19:02 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Kopiuję z innego wątku:
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=2042&start=20
http://wirtualnyelk.pl/infoserwis-elk/5869-bezpieczne-przejscie-dla-pieszych-przy-ulicy-sikorskiego
Cytuj:
System tzw. bezpiecznego przejścia dla pieszych ma spełnić następujące zadania:
1) Poinformować kierowcę o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych, przy którym
już znajduje się pieszy z zamiarem przejścia przez jezdnię.
2) Zasygnalizować kierowcy aby zmniejszył prędkość i wyhamował pojazd przed
przejściem umożliwiając pieszemu bezpieczne przejście przez jezdnię.

Pomijając bełkot stylistyczny i fakt, że te funkcje powinno pełnić samo oznakowanie poziome i pionowe: skoro kierowca nie widzi pieszego, który chce przekroczyć przejście dla pieszych i reaguje dopiero na błyskotki, to co zrobi na następnym przejściu, bez błyskotek?
Cytuj:
3) Upewnić pieszego, że włączony system ostrzegawczy jest widoczny dla niego jak
i dla nadjeżdżających z obu stron pojazdów dając pieszemu poczucie, że jego obecność
na przejściu jest zauważona przez wszystkich uczestników ruchu.

Upewnić?! Dać złudzenie, że system chyba zadziała, że kierowca chyba to dostrzeże i chyba zareaguje, mimo, że te światełka nie nakładają na niego żadnego obowiązku - i zachęcić pieszego do tego, żeby na podstawie tego przekonania, a nie obserwacji zachowania kierowcy, wejść pod koła.
Cytuj:
4) Wspomóc działania kierowcy w procesie nagłego hamowania w przypadku
gdy pieszy wtargnie raptownie na przejście lub gdy kierowca zbyt późno zauważy
pieszego na przejściu (np. zagapi się).

W tych światełkach jest zamontowana antygrawitacja? Jak niby błyskająca diodka ma poprawić skuteczność zbyt późno rozpoczętego hamowania?
Cytuj:
5) Ekonomiczność systemu: niewielkim nakładem kosztów chroni się zdrowie lub
życie ludzkie (dorosłych i dzieci) oraz zmniejsza lub likwiduje odpowiedzialność
karno-finansową kierowcy za spowodowany wypadek.

35 tysięcy za nieefektywny lub wręcz szkodliwy gadżet zamiast np. progów wyspowych za jedną dziesiątą tej sumy to niewielkie nakłady?
Ale najgorsze jest oczywiście to ostatnie. Pod pozorem ochrony pieszego zakładana jest instalacja, która zwalnia kierowcę z odpowiedzialności za spowodowanie śmierci lub kalectwa? Czytałem reklamówki producenta i nawet tam nie znalazłem takiej bzdury. Nie rozumiem zresztą, w jaki sposób funkcjonowanie tych światełek miałoby "zmniejszyć lub likwidować odpowiedzialność kierowcy za spowodowany wypadek". Może wjechać w pieszego i twierdzić, że nie widział, bo mu coś zamrugało z boku? Czyli zakłada się, że to na tyle skutecznie odwraca uwagę kierowcy od sytuacji na przejściu, że ma prawo nie zobaczyć człowieka przechodzącego przez jezdnię? Czyli działa dokładnie odwrotnie niż to sugerują punkty 1. i 2.?

Ten system działający w Laskach bardzo się podoba... kierowcom. Mają "kawałek Europy" i BBBezpieczeństwo pieszych, a nie trzeba zdejmować nogi z gazu.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL