zm.org.pl
http://forum.zm.org.pl/

[proj] Ul. Prosta i Grzybowska
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=741
Strona 4 z 7

Autor:  PMN76 [ Cz lut 04, 2010 23:01 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

Fakt nie pomyślałem, ale mi to się marzą drogi jednokierunkowe.

Autor:  MB [ Pt lut 05, 2010 22:14 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

A dlaczego zrezygnowano z TTA ? To by tu było idealne, dla samej 10-tki to się wręcz będzie marnowało to torowisko, autobusów tu nie ma aż tak dużo, a jak będzie metro to pewnie będzie jeszcze mniej, więc to by tu była idealna opcja. Trochę by tylko trzeba pokombinować z wjazdami/wyjazdami, ale oba ronda (ONZ i Daszyńskiego) są duże, więc jest miejsce żeby jakoś to wymyślić sensownie.

A poza tym to chyba nie jest tak źle, widzę, że chyba uwzględnili część Waszych wcześniejszych uwag. To co mi się podoba:
- w miarę możliwości są ścieżki po obu stronach;
- komplet przejazdów przez Rondo ONZ i przy Norblinie;
- zachowane przejście przy Impexmetalu i dodane nowe przy Twardej;
- z tego co widzę to od przejścia przy Twardej można dojść środkiem w jedną stronę do przystanków przy Norblinie, w drugą do ronda (do przystanku w stronę zachodnią), zgadza się ? jeśli tak to super;
- przystanek przy Norblinie w stronę południową zachowany tak jak jest (pierwotnie miał być przeniesiony za Pańską co by było bez sensu);

Nie rozumiem też dlaczego projekt w ogóle nie uwzględnia Ronda Daszyńskiego, przecież i tak będzie rozgrzebane jak będą kopać metro. Wtedy można jakoś logicznie dowiązać drogi rowerowe i TTA.

W każdym razie zdecydowanie bym jeszcze powalczył o TTA.

Autor:  luckym82 [ So lut 06, 2010 8:47 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

rondo Daszynsk od poczatku bylo wylaczone z zakresu opracowania, co do TTA to jest to zrobione w ten sposob,ze konstrukcja torowiska jest to plyta bet, na ktorej bedzie trawa (czyli z zewnatrz wyglada jak trrawiaste) zas w kazdej chwili mozna zwinac trawe i wylac asfalt, tymbardziej ze samo torowisko specjalnie ma 7m szerokosci. co do TTA to samo ZTM ani TW nie bylo pewne,nie umieli okreslic ile tram/bus bedzie tedy jezdzic--wiadomo tlyko ze mniej niz obecnie-ale zatoki w jezdni i tak chcieli...

pozdro
Luckym82

Autor:  olek [ Wt lut 09, 2010 21:40 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

Cd. Prostej od strony zachodniej:

http://bzaborow.org/galer/pg/show/1322

Autor:  axxenfall [ Śr mar 24, 2010 9:14 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

http://www.forumrozwoju.waw.pl/index.ph ... &Itemid=39

FRW napisał(a):
Dla kogo Prosta będzie prosta?
poniedziałek, 15 marzec 2010

Zapisy mówiące o zmniejszaniu ruchu indywidualnego w centrum i tworzeniu ułatwień dla komunikacji publicznej oraz ruchu rowerowego i pieszego, bez trudu odnajdziemy w każdym dokumencie strategicznym m.st. Warszawy. Jest to podejście nowoczesne, idące z duchem czasu i najlepszymi praktykami miast zachodnioeuropejskich. Jak to się ma do rzeczywistych decyzji podejmowanych w mieście?

Okazją do zadania powyższego pytania, jest zaprezentowany na zebraniu Komisji Dialogu Społecznego przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym (strona internetowa komisji) , projekt przebudowy ulicy Prostej. Mimo swej nazwy, od lat pozostająca w swym krzywym przebiegu, ważna ulica łącząca ronda Daszyńskiego i ONZ, miała doczekać się generalnej przebudowy w perspektywie najbliższych kilku lat.

Przedstawiony na zebraniu Komisji projekt, zawiera naszym zdaniem szereg niedociągnięć. Jego najpoważniejszą wadą jest sprzeczność z podstawowymi założeniami polityki transportowej. Autorzy zadbali o potrzeby komunikacji indywidualnej, lekceważąc pilną potrzebę uspokojenia ruchu samochodowego w centrum miasta. Zastosowane rozwiązania - jak wykażemy - nie ułatwią również życia kierowcom. Co więcej, projekt jest wyabstrahowany z otoczenia. Jego twórcy zapomnieli najwyraźniej, że projektują rozwiązania komunikacyjne kilkaset metrów od ścisłego centrum europejskiej metropolii.

Zasada najsłabszego ogniwa.


O wytrzymałości łańcucha decyduje jego najsłabsze ogniwo. Przepustowość układu komunikacyjnego wyznacza najmniej przepustowy fragment. Ulica Prosta zostanie poszerzona przy zabudowaniach fabryki "Norblin" do przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu na wprost plus torowisko tramwajowe. Jest to absolutne maksimum szerokości , jaką można uzyskać w tym miejscu. Oznacza to automatycznie, że cały ciąg między Rondami ONZ i Daszyńskiego powinien mieć najwyżej po dwa pasy ruchu do jazdy na wprost. Dodanie dowolnej liczby pasów ruchu na innych odcinkach nie spowoduje żadnych ułatwień w transporcie indywidualnym. Tymczasem w projekcie znajdujemy propozycje poszerzenia jezdni do 3 a nawet 4 pasów ruchu w każdą stronę. Przykładem jest tu m.in. jezdnia południowa na wschód od Żelaznej, czyli prowadząca do centrum miasta.

Zasada ograniczania ruchu wjazdowego do Śródmieścia


Zgodnie z założeniami Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego zaleca się ograniczenie możliwości ruchu wjazdowego do Śródmieścia. Zalecenie to wynika z obserwacji, że Centrum nie jest w stanie wchłonąć nieograniczonej liczby aut. Dlatego też należy unikać wydawania publicznych pieniędzy na budowę szerokich tras ruchu samochodowego, który jest "szybki" tylko w założeniach projektantów. Ruch w centrum miasta, wśród gęstej zabudowy i tysięcy ludzi jest bowiem z zasady powolny.

Tymczasem w projekcie widzimy imponujące rozmachem wielkie pasy wyłączenia ruchu (prawoskręty w Miedzianą, Żelazną, w nowy przebieg Twardej) i jednocześnie "autostradowe" dwa pasy ruchu w kierunku centrum. Tego typu rozwiązanie nie tylko wprowadzi więcej samochodów do centrum, ale też zachęci do rozwijania większych prędkości i łamania prawa przez kierowców. Konsekwencją będzie zwiększenie hałasu na ulicy i degradacja przestrzeni wokoło. Co gorsza, proponowane w projekcie rozwiązania, uderzą rykoszetem w samych kierowców.

Brak polityki parkingowej.


Otóż kierowcy, w których to interesie ponoć planuje się tak szeroką ulicę, nie otrzymają miejsc parkingowych na jezdni! Parkowanie równoległe przy krawężniku lub w zatokach parkingowych nie zostało w ogóle przewidziane!. Tym samym, projektanci z góry zakładają, że:
a/ ulica Prosta będzie ściekiem komunikacyjnym, co potwierdzają wszechobecne znaki "zakaz zatrzymywania się i postoju";
b/ na ulicy Prostej najwyraźniej nie ma potrzeby wydzielania miejsc parkingowych.
To zaś prowadzi do niepokojącego wniosku, że projektanci stosują niepisaną logikę warszawskiego zarządzania przestrzenią: kierowcy sami sobie poradzą - zaparkują na chodniku.
Powstaje więc pytanie, co przyświecało projektantom? Nie wierzymy, że próba ułatwienia życia kierowcom. Co najwyżej: ułatwienia życia kierowcom traktującym ulicę Prostą jako trasę przelotową (tylko skąd dokąd?). Kierowcy, którzy będą chcieli skorzystać z punktów usługowych w najbliższej okolicy, poradzą sobie „po partyzancku” – zastawiając chodnik .
Brak miejsc parkingowych na Prostej projektanci "zrównoważyli" kompletnym kuriozum, a mianowicie parkingiem z 19 miejscami dla samochodów na miejscu dzisiejszego przebiegu ulicy Twardej pomiędzy Prostą a Pańską. Abstrahując już od tego, że 19 miejsc parkingowych przy potężnym zapotrzebowaniu w rejonie bliskiej Woli jest po prostu niepoważną liczbą, warto zwrócić uwagę na nieudolne zarządzanie przestrzenią w tym miejscu. Jest to bowiem kolejny brak projektu:

Jakość przestrzeni publicznej.


Kiedy przygotowywaliśmy w gronie FRW pierwsze projekty wniosków do opracowywanego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego rejonu Żelaznej rozważaliśmy zaproponowanie pierzejowej zabudowy na miejscu dzisiejszego "skwerku" między ulicami Prostą i Pańską. Wychodziliśmy z założenia, że skwer przy ruchliwej ulicy, wyjątkowo wąski i długi, nie spełni swoich zadań. Niestety, propozycja taka musiałaby najpierw być zapisana w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy. W Studium zaś cały obszar między Prostą i Pańską (na wschód od Żelaznej) został przewidziany jako "obszar reprezentacyjnej przestrzeni publicznej".
Mamy poważne wątpliwości, czy tandetny parking naziemny dla 19 samochodów zalicza się do "obszaru reprezentacyjnej przestrzeni publicznej". Naszym zdaniem projekt jest sprzeczny ze Studium. Przy okazji wyrażamy głębokie przekonanie, że na obszarze ścisłego centrum miasta przy horrendalnych cenach gruntu i jednocześnie dużej liczbie mieszkańców nieporozumieniem jest sytuowanie placyków parkingowych na powierzchni. Duże parkingi powinny być „zejść” pod ziemię, a nad nimi, na uwolnionej od samochodów przestrzeni powinna powstać atrakcyjna przestrzeń publiczna. Lub zabudowa.

Po co chodnik?


Zgodnie z projektem, w niektórych miejscach (na przykład przy Żelaznej, w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Prostą) chodnik dla pieszych nie będzie przekraczał 4 metrów szerokości. Projekt nie wyznacza wystarczającej ilości przestrzeni dla pieszych, co nie przystaje do centrum miasta i pozostaje w sprzeczności z ambitnymi planami rewitalizacji Norblina i zabudowy pustych obszarów między Prostą i Pańską. Sposobem poprawienia tych błędów byłoby ograniczenie liczby pasów ruchu zwłaszcza na Żelaznej i Prostej.

Kontynuujmy dobre praktyki.

Jesienią ubiegłego roku otwarto pierwszy w Warszawie pas autobusowo-tramwajowy (PAT). Również obecny projekt przewiduje w docelowym układzie wspólny ruch autobusów i tramwajów na wydzielonym torowisku, jednak dopiero „w późniejszym etapie modernizacji”. Nie widzimy sensu sztucznego dzielenia modernizacji na etapy, co podroży koszty i spowoduje zmiany układu komunikacyjnego już kilka lat po oddaniu Prostej do użytku .


Pozdrawiam,
Maciek

Autor:  gromanik [ Wt gru 27, 2011 0:33 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

http://www.youtube.com/watch?v=ZM6CnSgH9Ys

Autor:  Wojtek [ Wt gru 27, 2011 8:35 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

Jak to się mówi - przynajmniej jeden nasz postulat byłby zrealizowany - tylko dlaczego akurat ten najmniej znaczący dla rowerzystów i pieszych?

Autor:  G.Madrjas [ Wt gru 27, 2011 16:30 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

MB napisał(a):
A dlaczego zrezygnowano z TTA ? To by tu było idealne, dla samej 10-tki to się wręcz będzie marnowało to torowisko, autobusów tu nie ma aż tak dużo, a jak będzie metro to pewnie będzie jeszcze mniej, więc to by tu była idealna opcja.

Skoro by było jeszcze mniej, to chyba jednak opcja mniej, niż idealna. Dla tych kilku-kilkunastu autobusów na godzinę komplikować organizację ruchu na dwóch rondach? Rondo Daszyńskiego w zakres przebudowy nie wchodzi i w ogóle skąd teza że "i tak będzie rozgrzebane"? Trochę inna sytuacja jest z rondem ONZ, ale tam z kolei logiczne byłoby przeprowadzenie jezdni autobusowej środkiem ronda na wprost - podobno jednak nie jest to możliwe. Bez tych dwóch węzłów nie ma moim zdaniem sensu TTA na tym odcinku zwłaszcza, że Prosta jest tam dość szeroko zaprojektowana - po co ułatwiać ruch samochodom ściągając z jezdni autobusy? To może jednak postawić na tramwaje, skoro już tam są. I co to za argumentacja "dla samej 10 się będzie torowisko marnowało" - jakoś w Monachium powstała zupełnie nowa trasa tramwajowa dla jednej linii co 10 minut (nr 23) i się to "opłacało", z wiaduktem nad obwodnicą szybkiego ruchu włącznie... a 10 ma zdecydowanie potencjał, by być nawet linią "silną" po zakończeniu budowy łącznika Jelonki-Bemowo.

Przypominam także, że torowisko trawiaste jest zdecydowanie od asfaltowego cichsze.
Tak czy siak, sprawa wcale nie jest - moim zdaniem - czarno-biała. A opcja na przyszłość jest, z minimalną ilością robót traconych (raptem zdjąć humus będzie trzeba, a że cenny, to koszty materiału się odzyska), jak już się ostateczny kształt układu komunikacyjnego Świętokrzyskiej - Prostej - Kasprzaka wyklaruje.

Autor:  olek [ N sty 08, 2012 9:29 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

G.Madrjas napisał(a):
Skoro by było jeszcze mniej, to chyba jednak opcja mniej, niż idealna. Dla tych kilku-kilkunastu autobusów na godzinę komplikować organizację ruchu na dwóch rondach?


Jakby było kilkadziesiąt, to byś marudził że utrudniają ruch tramwajów, nie ma przepustowości itp. To jakie widełki natężeń ruchu autobusowego i tramwajowego uważasz za właściwe dla łączenia ich na wspólnym pasie?

Sens PAT / TTA jest taki, że nie trzeba było się zastanawiać jadąc na dystans jednego czy trzech przystanków, czy iść na tramwaj czy na autobus. Inaczej rzecz ujmując - skraca to oczekiwany czas oczekiwania. Poza tym bardzo skutecznie, lepiej niż barierka, zapobiega nielegalnemu przebieganiu z przystanku autobusowego na tramwajowy i odwrotnie.

Cytuj:
Trochę inna sytuacja jest z rondem ONZ, ale tam z kolei logiczne byłoby przeprowadzenie jezdni autobusowej środkiem ronda na wprost - podobno jednak nie jest to możliwe.


Jakieś szczegóły dlaczego?

Cytuj:
Bez tych dwóch węzłów nie ma moim zdaniem sensu TTA na tym odcinku zwłaszcza, że Prosta jest tam dość szeroko zaprojektowana - po co ułatwiać ruch samochodom ściągając z jezdni autobusy?


Myślę, że na tym forum nie znajdziesz wielu zwolenników szerokiego zaprojektowania Prostej. A argument można też spotkać w postaci odwróconej – Prosta musi być tak szeroko zaprojektowana, żeby autobusy nie tkwiły w korkach (oczywiście i tak utkną).

Cytuj:
Tak czy siak, sprawa wcale nie jest - moim zdaniem - czarno-biała. A opcja na przyszłość jest, z minimalną ilością robót traconych (raptem zdjąć humus będzie trzeba, a że cenny, to koszty materiału się odzyska),


Do robót traconych dolicz też np. 4 zatoki autobusowe, przeplatania dróg dla rowerów z chodnikami w rejonach przystanków autobusowych, czy ogólniej - nie tylko to co na torowisku.

Cytuj:
jak już się ostateczny kształt układu komunikacyjnego Świętokrzyskiej - Prostej - Kasprzaka wyklaruje.


Uważam, że branie się za rozbudowę Prostej bez wizji takiego kształtu jest cokolwiek bez sensu. No, ale Polska to bogaty kraj, a Warszawa szczególnie bogate miasto.

Autor:  axxenfall [ N sty 08, 2012 10:33 ]
Tytuł:  Re: [proj] Ul. Prosta i Grzybowska

olek napisał(a):
Sens PAT / TTA jest taki, że nie trzeba było się zastanawiać jadąc na dystans jednego czy trzech przystanków, czy iść na tramwaj czy na autobus.


Na dłuższe podróże, jeżeli trasa autobusu i tramwaju się pokrywa, również przydatne są wspólne przystanki. Twierdziłbym nawet, że im niższa częstotliwość obu środków transportu, tym większy sens mają wspólne przystanki. Równocześnie rośnie bowiem szansa, że czekając na jeden z nich, przegapimy drugi.

Pozdrawiam,
Maciek

Strona 4 z 7 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/