Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz lut 08, 2007 21:27 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz lut 01, 2007 20:03
Posty: 371
Lokalizacja: Służew
http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/wa ... a_a_1.html

Rzeczpospolita 07.02.07 Nr 032 WARSZAWA ŚRODOWISKO

MARCIN BERESZCZYŃSKI

Decybele atakują stolicę

Mazowsze jest najgłośniejszym regionem Polski. Utratą zdrowia z powodu hałasu jest zagrożonych ponad pół miliona mieszkańców stolicy

Warszawska mapa miejsc najbardziej zagrożonych hałasem ulicznym


Małgorzata Dąbrowska od kilkunastu lat mieszka na ul. Izabelli w pobliżu Trasy AK. - Przez ten czas bardzo pogorszył mi się słuch. Żeby tu porozmawiać na ulicy, trzeba krzyczeć - żali się.

Na pobliskiej ulicy Opalińskiej mieszka pan Roman, emerytowany urzędnik. - Gdy latem okna są otwarte, to do uszu dobiega taki zgiełk ulicy, że... lepiej je zamknąć -opowiada. Mężczyzna od lat używa aparatu słuchowego. Twierdzi, że jedną z przyczyn utraty słuchu był hałas.

Zagrożone zdrowie


Z badań Instytutu Ochrony Środowiska wynika, że Mazowsze jest najgłośniejszym regionem Polski.

- Na hałas narzeka tu 37 proc. mieszkańców -mówi Henryk Skarżyński z Międzynarodowego Centrum Słuchu i Mowy. - Bezpośrednią konsekwencją hałasu są szumy uszne. Ale niewiele osób uświadamia sobie, że może on powodować inne problemy zdrowotne.

Nadmierna ilość decybeli przyczynia się do chorób psychosomatycznych, np. owrzodzeń. Osobom przebywającym w głośnym środowisku zagrażają też choroby układu krążenia, przeważnie związane z podwyższonym ciśnieniem.

Badania wykazały też, że w głośnych rejonach Warszawy dwukrotnie wzrasta ryzyko problemów z koncentracją. Przeprowadzka do centrum wiąże się z podrażnieniami gardła i oczu, kłopotami z oddychaniem, uciskiem w klatce piersiowej, męczeniem się, bezsennością czy pobudzeniem nerwowym.

Dopuszczalny hałas w ciągu dnia to 60 dB, nocą 50 dB. W Warszawie te normy są przekroczone w kilkudziesięciu miejscach.

-Ostatnie badanie stolicy robiliśmy w 1999 roku -mówi Radosław Kucharski, kierownik zakładu akustyki środowiska IOŚ. - Wykazały, że w Warszawie jest 35 miejsc, gdzie natężenie hałasu powoduje bezpośrednie zagrożenie zdrowia. Od tego czasu stolica zrobiła się jeszcze bardziej hałaśliwa.

Najgłośniejsze miejsca


Aż 6 proc. warszawiaków spędza czas tam, gdzie hałas jest niebezpieczny dla zdrowia. Ponad 30 proc. mieszka w miejscach, gdzie poziom decybeli jest wyższy niż dopuszcza norma.

W 2025 roku przy planowanej wschodniej obwodnicy hałas może wzrosnąć o 50 proc. Optymistyczny scenariusz przewiduje, że w okolicach ul. Kraszewskiego wskaźniki hałasu wzrosną z 34 do 51 decybeli.

Ostatnie cząstkowe pomiary są jeszcze bardziej zatrważające. W marcu 2006 roku zbadano odcinek od al. Prymasa Tysiąclecia przez Trasę AK aż do Piłsudskiego w Markach. Najgorszy wynik zanotowano przy Kolektorskiej, na wysokości czterech metrów. W dzień hałas wyniósł tam 75,4 dB, nocą zaś 70,4 dB. Normy były też przekroczone na Artyleryjskiej, Ostródzkiej, Klaudyny oraz na skrzyżowaniach: Literackiej z Kochanowskiego i Wysockiego ze Skrajną.

Nie tylko ekrany


Najpopularniejszym sposobem tłumienia hałasu są ekrany. W 2006 roku stanęły na Trasie Siekierkowskiej (od Bora-Komorowskiego do Płowieckiej) oraz na estakadzie węzła Płowiecka. W tym roku pojawią się na dalszym odcinku Trasy Siekierkowskiej, na rondzie Starzyńskiego i w jego okolicach, a także przy Trasie AK. Jednak ekrany mogą być mało skuteczne. - Badania w innych miastach budzą zgrozę - mówi Radosław Kucharski. - Niektóre zupełnie nie chroniły przed hałasem, bo przetarg na ich postawienie wygrywał wykonawca, który zaoferował najniższą cenę, ale nie znał się na akustyce.

Adam Stawicki, rzecznik ZDM, zapewnia, że zawsze się sprawdza, czy wykonawca ustawił właściwe ekrany. Ale centrum ekranami wyciszyć się nie da. Często nie można tu też wybudować tuneli lub stworzyć pasów zieleni. Realne jest natomiast skierowanie transportu ciężkiego jak najdalej od Śródmieścia.

Tramwajów i autobusów nie da się jednak puścić inną trasą. Ale można wymienić tabor i zbudować mniej głośne torowiska. Stolicy takie wyciszanie kiepsko wychodzi. W 2006 roku na Grójeckiej, Towarowej i Woronicza ułożono nowe szyny i podkłady, ale nie wymieniono podłoża. Na Słowackiego i Marszałkowskiej pod torami zamontowano gumowe maty. Ich jakość jest średnia, więc hałas nadal przekracza normy.

Tramwaje z lat 60., których wiele jeździ po Warszawie, powodują hałas o poziomie 56 decybeli, wyższy niż norma nocna. W ubiegłym roku Tramwaje Warszawskie zamówiły tylko 30 nowych pojazdów.

Mapa uratuje uszy


Trwają prace nad utworzeniem mapy akustycznej Warszawy. Musi być przygotowana do połowy roku. Opracowanie jej w aglomeracjach powyżej 250 tys. mieszkańców nakazuje dyrektywa UE. Rok później musi być uchwalony program ochrony przed hałasem. Realizacja przewidziana jest na 10 - 20 lat.

-Dzięki tej mapie będziemy mogli opracować strategię zarządzania hałasem - mówi Piotr Krukowski, główny specjalista w Biurze Komunikacji ratusza. - Dzięki temu wszystkim będzie się żyło ciszej.
MARCIN BERESZCZYŃSKI
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 09, 2007 14:55 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 20:18
Posty: 2049
Lokalizacja: Z Warszawy
Akurat w moim mniemaniu tramwaje są najcichszymi środkami transportu w mieście (zaraz po rowerach, a nawet przed butami - na obcasie oczywiście). W takim Monachium mieszkałem tydzień przy przy wąskiej ulicy po ktorej jeżdżą tramwaje - miałem je 5 metrów od okna o 5 metrów pod oknem. Spałem jak nigdy.
Przy okazji warto trochę poprostowac brednie z tej gazety.
Podane w artykul 56 Db to tzw halas chwilowy, czyli taki, ktory jest wtedy jak jedzie tramwaj. Jeśli by zmierzyć halas średni dla całej godziny przy linii tramwajowej wyjdzie znacznie poniżej 55 Db. Ponadto 55Db to norma nocna (od 20 chyba) - nie ma w Warszawie tramwajów nocnych, choć owszem po 20 jeżdżą.
Podobnie obliczenie dla 1 godziny przy ulicy z linia tramwajową, gdzie jest duzy ruch samochodowy da ponad 60Db dla samych samochodów.
Najwiekszym grzechem Polskich miast - zwłaszca Warszawy jest nadmierny ruch samochodowy w centrum.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Diagnoza
PostNapisane: Pt mar 16, 2007 0:40 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Wygląda na to, że znowu chcemy likwidować skutki nie interesując się przyczynami. Sprawa jest dużo głębsza, niż się na pierwszy rzut oka wydaje.
Klimat społeczny, wytworzony przez czołowe media, promuje transnarodowe korporacje. Te zaś z kolei wywierają presję na swoich pracowników do używania samochodu jako środka transportu w mieście, w dużej mierze także w Centrum. Tak, jest to prawda, chociaż bolesna - globalizm (promowany również - nie oszukujmy się - także przez Unię Europejską) i zagraniczne firmy wykreowały samochód na "złotego cielca" transportu przełomu wieków. "Lepiej zapobiegać niż leczyć" - potrzeba olbrzymiego wysiłku edukacyjnego, by przekonać społeczeństwo do zmiany priorytetów i nawyków transportowych. Niestety, najpopularniejsze media bynajmniej nie ułatwiają tego zadania.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt mar 16, 2007 8:50 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Jest to w dużej mierze prawda, ale nie jest to jedyny sposób na zwalczanie hałasu. Bardzo pomogłoby zabranie się służb porządkowych (szczególnie straży miejskiej) za karanie nielegalnie zaparkowanych samochodów i zgodnie ze swoimi obowiązkami usuwanie wszystkich, które utrudniają ruch (w tym pieszym). Fakt, że miejsce do zaparkowania "zawsze się znajdzie", choćby na przystanku czy przejściu dla pieszych, a szanse na poniesienie kary za to mieszczą się w pełni w błędzie statystycznym, zdecydowanie zachęca do jeżdżenia do centrum samochodem.

Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL