Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt gru 11, 2007 8:32 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Wt sty 30, 2007 17:03
Posty: 487
Lokalizacja: Bielany
Opłaty za tory nie zmienią ceny biletów

Z chwilą wejścia w życie nowego rozkładu jazdy zmieniły się taryfy za dostęp do torów kolejowych.


Od 9 grudnia niektóre stawki wzrastają, inne nieco maleją. To, czy przewoźnik zapłaci za przewozy mniej czy więcej, zależy teraz przede wszystkim od tego, jak dobrze zaplanuje swoje podróże.

Dla składów pasażerskich kursujących po trasach krajowych stawki za dostęp do torów będą niższe, choć minimalnie. Ich pasażerowie nie muszą więc, przynajmniej z tego powodu, spodziewać się podwyżek cen biletów.

Niewielki wzrost stawek (średnio ok. 2,5 proc.) odczują przede wszystkim przewoźnicy towarów. Nieco mocniej ci, którzy nie zrekompensują ich sobie w części, obniżając stawki dla przemieszczających się samodzielnie lokomotyw. Tanieją też o 30 proc. stawki za przewozy torami tirów i pociągów wiozących wyłącznie ładunki w kontenerach. Ma to zachęcić do przeniesienia na szyny pewnej części transportu drogowego.

Obecnie, gdy został uwolniony rynek przewozów kolejowych, blisko 40 firm wozi towary polskimi torami.

Najważniejsze zmiany wynikają z nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (DzU z 2006 r. nr 107, poz. 737 ze zm.) Dotyczą tzw. opłaty rezerwacyjnej. Chodzi o rezerwowanie torów na przejazdy pociągów. Do tej pory przewoźnik, który zrezygnował z przewozu (dotyczy to składów towarowych), płacił 25 proc. kwoty, jaką wyłożyłby za przejazd pociągu po tej trasie.

Teraz, im wcześniej zrezygnuje z rezerwacji, tym mniej zapłaci.

Jeżeli zrobi to nie później niż trzy miesiące przed datą rezerwacji, to zapłaci tylko 2 proc. kosztów przejazdu. Gdy zrobi to nie później niż na trzy dni (72 godziny) przed planowanym wyruszeniem pociągu, to zapłaci 20 proc. Jednak gdy zdarzy się to później, stawka wzrośnie do 50 proc. Jeżeli więc przewoźnik nie wykorzysta terminów i nie zgłosi tego odpowiednio wcześnie, to zapłaci dużo więcej niż do tej pory.

Stawki ustalają zarządzający torami (na ok. 90 proc. tras są to Polskie Linie Kolejowe, pozostałą częścią dysponuje siedem innych podmiotów), natomiast zatwierdza je Urząd Transportu Kolejowego.

Znaczący wzrost opłat za rezygnację z zamówionych tras ma zachęcać do tego, żeby przewoźnicy nie rezerwowali terminów przejazdów na zapas – tłumaczy Wiesław Jarosiewicz, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Wówczas z tras nie mogą bowiem korzystać ci, którym w danym momencie jest to rzeczywiście potrzebne.

Zofia Jóźwiak 10-12-2007
Źródło : Rzeczpospolita
za http://www.rp.pl/artykul/75757.html

_________________
--
pzdr.

Jack


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz cze 30, 2011 9:59 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2590
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Ciekawe opracowanie na temat transportu kolejowego w Europie, w tym wpływu KDP na inne środki transportu:

http://ec.europa.eu/transport/rail/stud ... nsport.pdf

W temacie jest tabelka 12 co do stopnia pokrywania kosztów infrastruktury przez przewoźników, gdzie jesteśmy czwarci od góry (jedynie Litwa/Łotwa/Estonia są przed nami, gdzie przewoźnicy mają w 100% pokrywać koszty). Oraz tabela 13, która wskazuje że opłaty ponoszone przez pociągi towarowe są nieproporcjonalnie wyższe od ich masy - co ciekawe w tym wypadku jesteśmy zbliżeni do Czech.

Pozdrawiam,
Maciek



oraz stosunek opłat za dostęp do torów dla pociągów towarowych i pasażerskich:

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn mar 24, 2014 12:05 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2590
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rynek-kolejowy.pl/51478/pol_ ... _sejm.html

Cytuj:
Pół miliarda na stawki, zamiast na długi - nowelizacja przyjęta przez sejm

W piątek Sejm uchwalił nowelizację pakietu ustaw dotyczących kolei. Dotyczą one przede wszystkim likwidacji błędów w systemie stawek dostępu do infrastruktury. Budżet państwa musi wyrównać koszty PKP PLK, które niezgodnie z prawem europejskim były przerzucane na przewoźników – ale kosztem zaprzestania spłaty długów PKP SA.

W piątek 21 marca, podczas 64. posiedzenia Sejmu posłowie uchwalili nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym. Nowelizacja wykonuje wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 30 maja 2013 r., w którym organ ten stwierdził, że w polskich przepisach brakuje zachęt do obniżenia kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty te są nieprawidłowo sformułowane.

W celu wdrożenia orzeczenia Trybunału nowe regulacje zmieniają zasady finansowania działalności zarządców m.in. torów kolejowych. Na stronie sejmu czytamy wyjaśnienie, że „koszty dotychczas finansowane z dotacji budżetowej będą co do zasady pokrywane z przychodów przewoźników kolejowych, a środki na pokrycie kosztów, które do tej pory zarządca infrastruktury finansował z pieniędzy od firm przewozowych, mają pochodzić z budżetu państwa”. Bez podania rozkładu kwot można odnieść wrażenie, że są one sobie równe, ale tak nie jest.

Kontrowersje w komisji

W ubiegłą środę na obradach komisji infrastruktury posłowie rozpatrywali sprawozdanie Podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy, którą sejm przyjął w piątek. Jak pisaliśmy, największe kontrowersje wzbudził fakt, że przyjęcie zmiany spowoduje skreślenie dofinansowania z Funduszu Kolejowego na spłatę długów PKP w wysokości aż 500 milionów złotych – to te pieniądze zostaną przeznaczone na finansowanie kosztów stałych PKP PLK.

– Przewoźnicy będą płacić mniej – choć obniżka powinna być jeszcze większa. Problemem jest jednak to, że rezygnuje się z 500 mln złotych na spłatę zadłużenia PKP SA, które wiele lat temu wywalczyliśmy. Intencja Komisji Europejskiej była inna – chodziło o zwiększenie udziału finansowania kolei względem dróg, a zamiast tego mamy wstrzymanie spłaty długów PKP – mówił poseł Krzysztof Tchórzewski, wiceprzewodniczący komisji.

Według niego, przy takim podejściu kolej tylko straci na wyroku ETS, bo wciąż będzie płacić za obsłużenie swoich długów. – Przecież teraz tylko przenosimy pieniądze z wiadra do wiadra, przy okazji rozlewając – mówił na obradach komisji poseł Tchórzewski.

Bez obstrukcji stawek przez UTK

Przyjęta nowelizacja usuwa też lukę w prawie dotyczącą sytuacji, w której Prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmawia zatwierdzenia proponowanych przez zarządcę stawek opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Zgodnie z nowymi przepisami, do czasu zatwierdzenia opłat proponowanych przez zarządcę będzie obowiązywać ostatnio zaakceptowany cennik.

Ponadto Izba znowelizowała ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji. Nowe przepisy umożliwiają samorządom lub związkom jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatne przejmowanie spółek Skarbu Państwa, które powstały w innym trybie niż komercjalizacja, tj. przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w spółkę handlową. Dotychczas komunalizacja, czyli przekazywanie mienia Skarbu Państwa samorządom, była możliwa tylko w przypadku skomercjalizowanych spółek. Obie ustawy trafią teraz do Senatu.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr cze 21, 2017 13:59 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2590
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 82243.html

Cytuj:
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o niezatwierdzanie projektu stawek opłat za tory PKP PLK na rozkład jazdy 2017/18. Zdaniem związku proponowane stawki uderzą w przewoźników, zamiast promować transport kolejowy.
– Temat stawek dostępu – w naszej opinii – jest kluczowy dla pomyślnego długofalowego rozwiązania problemów z transportem kolejowym. Niskie stawki powinny być narzędziem realizacji m.in. Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju oraz zaleceń Komisji Europejskiej. Tymczasem przedłożony przez PKP PLK projekt zakłada istotne wzrosty opłat – mówi Michał Litwin, reprezentujący ZNPK.

Projekt PKP PLK "rażąco narusza przepisy"

W opinii ZNPK przedłożony projekt cennika „w rażący sposób narusza obowiązujące przepisy prawa wspólnotowego i krajowego, a także pozostaje w sprzeczności z prawomocnym orzecznictwem sądów powszechnych i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej”. Dzieje się tak poprzez istotne zawyżanie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej na skutek wliczania do bazy kosztowej kosztów, które nie mogą być do niej wliczone (np.: koszty amortyzacji, koszty utrzymania zimowego czy koszty zatrudniania personelu do utrzymania ruchu), a także poprzez nieprawidłową wewnętrzną strukturę cennika, stojącą w sprzeczności m.in. z nakazem respektowania wzrostów produktywności, w tym – z zasadą degresywności.

ZNPK stoi na stanowisku, że pożądana wysokość kosztów, którymi mogą być obciążani przewoźnicy kolejowi w ramach opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury, powinna kształtować się na poziomie 30% ogółu kosztów niezbędnych do zapewnienia funkcjonowania infrastruktury kolejowej na podstawowym poziomie (a zatem sumy kosztów bezpośrednio ponoszonych jako rezultat przejazdu pociągu oraz pozostałych kosztów niezbędnych do tego, aby ruch kolejowy w ogóle mógł się odbywać).

Projekt stawek niejawny, ale...

Związek podkreśla, że nie zna wysokości kosztów, jakie PKP PLK przyjęła za podstawę do wyznaczenia stawek opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury, ponieważ po raz kolejny zostały one bezprawnie utajnione. Jednak, zakładając, że koszty te wynoszą, podobnie jak w latach ubiegłych, około 2,4 mld złotych, to kwota, którą obciążani są przewoźnicy nie powinna przekraczać 720 mln złotych. Oznacza to, że – zakładając zachowanie proponowanej w Projekcie cennika 2017/2018 wewnętrznej struktury cennika i przy tych samych parametrach związanych z masą i kategorią linii – stawka podstawowa powinna wynosić 2,45 zł (zamiast 8,16 zł) za pociągokilometr.

– Przybliżyłoby to średnią stawkę na sieci PKP PLK do średniej stawki w krajach o rozwiniętej infrastrukturze, które prawidłowo transponowały Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/14/WE z dnia 26 lutego 2001, czyli m.in. Austrii, Danii, Finlandii, Holandii i Portugalii – uważa Michał Litwin.– Należy również zauważyć, że przedłożony przez PKP PLK Projekt cennika 2017/2018 nie koresponduje z zaleceniami wynikającymi z obowiązującymi, krajowymi i wspólnotowymi, dokumentami strategicznymi wskazującymi kierunki rozwoju polityki transportowej – dodaje.

Rośnie udział transportu drogowego w przewozach

Dane Eurostat gromadzone w latach 1990-2015 nie pozostawiają wątpliwości, że obecny, zbyt wysoki poziom opłat za infrastrukturę kolejową w Polsce jest ściśle skorelowany z udziałem kolei w całkowitej pracy przewozowej.

– Udział kolei systematycznie spada, podczas gdy udział transportu drogowego – rośnie. Utrzymanie dotychczasowego trendu, niewątpliwie powodowanego przez wysoki poziom opłat za dostęp do torów, oznaczać będzie dalszą marginalizację sektora kolejowego.
Tym samym utrzymywanie zbyt wysokich stawek kolejowych stoi w jawnej sprzeczności z obowiązującymi dokumentami strategicznymi, zalecającymi zwiększanie roli kolei w transporcie towarów – uważa Michał Litwin.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL