Dla porządku wspomne jeszcze, ze jak w 2004 roku uchwalano plan zagospodarowania dla Trasy Mostu Północnego to wnioskowałem o wprowadzenie tej trasy w Płochocińską (czyli odsunięcie od Tarchomina na południe) i zjazdy z mostu na Tarchomin tylko dla komunikacji miejskiej oraz wprowadenie tramwajów w Świderską - nic z tego nie przeszło. Aha - i chcieliśmy by TMP i most były w przekroju 2x2.
Tak de facto wiele z tego co pokazują obecnie jako koncepcję jest zdeterminowane niestety planem zagospodarowania.
A oto te wnioski, ktore wtedy skierowaliśmy (nie ma ich na naszej stronie internetowej):
Cytuj:
Wniosek do planu zagospodarowania przestrzennego
Trasy Mostu Północnego - odcinek mostowy (czyli od Modlińskiej do Pułkowej - przyp. aut).
W związku z Ogłoszeniem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Marymonckiej do ulicy Modlińskiej Stowarzyszenie „Zielone Mazowsze” pragnie złożyć następujące wnioski do planu. Wnioski te prezentujemy w dwóch wariantach oraz jako część wspólną dla obu wariantów. Prosimy o równoważne ich uwzględnienie.
Wariant 1 (dalej idący).
W tym wariancie zakładamy, że Trasa Mostu Północnego nie musi przebiegać w granicach omawianego planu.
1. Wnosimy o ustalenie przebiegu Trasy Mostu Północnego po stronie praskiej w sposób przedstawiony na planie nr 1 (załącznik nr 1 do wniosku). Trasa powinna mieć następujący przebieg: od zjazdu z mostu północnego przejazd w kierunku południowym po terenie fabryki domów, następnie odbicie w kierunku wschodnim, w celu włączenia trasy w ulicę Płochocińską od strony ulicy Familijnej.
Uzasadnieniem naszego wniosku są:
a. Kolizje Trasy Mostu Północnego w wariancie wzdłuż ulicy Obrazkowej z osiedlami mieszkaniowymi i jednorodzinnymi leżącymi w pobliżu ulicy, które byłyby narażone na nadmierny hałas transportowy; podobne i dużo bardziej uciążliwe kolizje w przypadku dalszego przebiegu trasy na wschód po północnej stronie Polfy Tarchomin i obszaru przemysłowego Marcelin;
b. Obniżenie kosztów wykonania trasy mostu północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej w zaproponowanym przez nas wariancie w stosunku do wariantu, który sugeruje granica omawianego planu. Niższe koszty wiążą się z przeprowadzeniem trasy przez obszary przemysłowe, gdzie hałas nie powoduje niepokojenia mieszkańców. Następnie z eliminacją kosztów wykonania nowej ulicy, gdyż trasa od ulicy Modlińskiej przebiegałaby wzdłuż istniejącej ulicy Płochocińskiej. Wreszcie niższe koszty wynikałyby z szybszej procedury projektowej i administracyjnej, ponieważ w proponowanym przez nas wariancie będzie mniej protestów ze strony mieszkańców;
c. Proponowany przez nas przebieg obniży koszty środowiskowe nowej trasy, w wyniku obniżenia się zjawiska ruchu wzbudzonego, który wynikałby z budowy zupełnie nowej trasy w wariancie sugerowanym przez granice planu;
d. Wpuszczenie Trasy Mostu Północnego w ulice Płochocińską zwiększy w większym stopniu dostępność obszarów przemysłowych Marcelina i Annopolu, co umożliwi ich rewitalizację i przyciągnięcie inwestorów;
2. Wnioskujemy o rezygnację z budowy węzła drogowego w rejonie ulicy Świderskiej (Trakt Nadwiślański). Proponujemy o uwzględnienie w rejonie tej ulicy jedynie zjazdów w następujących kierunkach:
- zjazd z jezdni trasy biegnącej w kierunku wschodnim do obecnego ronda Świderska – zjazd powinien być dostępny jedynie dla pojazdów komunikacji zbiorowej i służb miejskich;
- wjazd od obecnego ronda Świderska na jezdnię trasy biegnącą w kierunku zachodnim – zjazd dostępny jedynie dla pojazdów komunikacji zbiorowej i służb miejskich;
- wprowadzenie linii szybkiego tramwaju z Mostu Północnego w ulicę Świderską;
Uzasadnieniem wniosku (szczególnie w części ograniczającej ruch tylko do pojazdów komunikacji zbiorowej i służb miejskich) jest niebezpieczeństwo wprowadzenia ruchu tranzytowego samochodów osobowych, ale także ciężarowych w lokalne ulice Tarchomina – Światowida, Świderską, Myśliborską, i Nowodworów – Odkrytą, Strumykową. Chodzi o ruch tranzytowy samochodów z kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego, Legionowa, Zegrza do Warszawy, gdyż właśnie tamtędy będzie przebiegać najkrótsza droga. Stanie się tak w momencie umożliwienia przejazdu ulicą Światowida lub Atutową i Sprawną od Modlińskiej w rejonie Dąbrówki Szlacheckiej na Tarchomin. Spowoduje to zatłoczenie i spadek bezpieczeństwa ruchu drogowego, pieszego i rowerowego na osiedlach Tarchomina. Chcemy tego uniknąć.
3. Wniskujemy o rezygnację w budowy węzła drogowego w rejonie skrzyżowania ulic Modlińska i Obrazkowa. W tym wariancie węzeł ten będzie usytuowany przy obecnym skrzyżowaniu Modlińska-Płochocińka-Familijna;
4. Konsekwencją powyższych wniosków jest pozostawienie ulicy Obrazkowej w dotychczasowym kształcie.
Wariant 2
Wariant drugi prosimy rozpatrzyć w przypadku nieuwzględnienia w całości wariantu 1. W tym wariancie zakładamy, że Most i Trasa Mostu Północnego będą przebiegać w całości w granicach planu i będzie to trasa o znaczeniu lokalnym.
1. Wnioskujemy o rezygnację w realizacji całkowicie bezkolizyjnego węzła drogowego w ulicy Modlińskiej. Proponujemy wyniesienie dwóch jezdni ulicy Modlińskiej na wiadukty i pozostawienie jezdni dla ruchu lokalnego w poziomie terenu. W poziomie terenu powinno się znajdować skrzyżowanie kolizyjne z sygnalizacją świetlną. Wnioskujemy o rezygnację z przebiegu trasy Mostu Północnego od tego skrzyżowania dalej na wschód.
Uzasadnieniem wniosku jest utrzymanie lokalnego charakteru mostu Północnego i jego trasy. Most ten powinien zbierać jedynie obecnie nadmierny ruch kołowy zmierzający z północy Warszawy w kierunku Mostu Grota-Roweckiego. Inwestycja ta nie powinna wzbudzać dodatkowego ruchu (będzie tak w momencie wybudowania trasy dalej na wschód), ani prowadzić ruchu tranzytowego, dla którego przeznaczony jest już Most Grota-Roweckiego.
2. Wnioskujemy o rezygnację z realizacji bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ulicy Świderskiej. Proponujemy na skrzyżowaniu ulic Obrazkowej, Myśliborskiej, Świderskiej i przyszłej Trasy Mostu Północnego rozbudowanie ronda dla potrzeb zwiększonej przepustowości (--> załącznik nr 2 do wniosku). Wnioskujemy o rezygnację z przedłużenia ulicy Świderskiej w kierunku południowym w postaci Trasy Nadwiślańskiej. Ulica Świderska powinna pozostać ulicą lokalną.
Uzasadnienie jak powyżej.
3. Wnioskujemy o rezygnację w budowy nowego węzła bezkolizyjnego w rejonie Wisłostrady i ulicy Pułkowej. Jesteśmy za włączeniem zjazdu z Mostu Północnego całkowicie w istniejącą ulicę Prozy z przebiegiem zjazdu w graniach planu zgodnie z planem nr 2 (załącznik nr 2 do wniosku).
Uzasadnieniem oprócz podanego powyżej, jest obniżenie kosztów budowy, gdyż włączenie trasy mostu w ulicę Prozy włącza ruch kołowy z mostu w istniejący już bezkolizyjny węzeł drogowy Wisłostrady i ulicy Pułkowej. W żadnym wypadku Trasa Mostu Północnego nie powinna być przedłużona w kierunku zachodnim, jako droga ponadlokalna.
Wnioski wspólne
1. Wnioskujemy o przeprowadzenie na Moście Północnym linii szybkiego tramwaju, połączonej z linią tramwajową biegnącą wzdłuż ulicy Pułkowej i Pstrowskiego. Nalegamy na umieszczenie w planie zapisu stanowiącego, iż linia szybkiego tramwaju powinna być oddana do użytku, co najmniej na 3 miesiące przed oddaniem do użytku części drogowej Mostu Północnego.
Uzasadnieniem wniosku jest konieczność jak najszybszego zapewnienia mieszkańcom Tarchomina dogodnej komunikacji z centrum miasta środkami komunikacji zbiorowej. W przypadku zaniedbania naszego wniosku, mieszkańcy Tarchomina zaczną jeździć częściej do Centrum miasta samochodami, ponieważ komunikacja zbiorowa będzie mało funkcjonalna. Przyzwyczajenie mieszkańców do jazdy samochodem spowoduje, że nawet w przypadku wybudowania szybkiego tramwaju w późniejszym terminie, nie spowoduje on spadku ruchu drogowego do Centrum.
2. Wnioskujemy o umieszczenie w planie konieczności poprowadzenia na Moście Północnym i Trasie Mostu Północnego pasów wyłącznie dla ruchu autobusów komunikacji zbiorowej i otwarcie ich, co najmniej 3 miesiące przed oddaniem do użytku części drogowej Mostu Północnego.
Uzasadnienie jak powyżej.
3. Wnioskujemy także o umieszczenie na moście północnym drogi rowerowej po obu stronach Mostu i jego Trasy z połączeniem drogi z siecią rowerową w dzielnicach Białołęka oraz Bielany. Wskazane byłoby także oddanie połączenia rowerowego co najmniej 3 miesiące wcześniej niż oddanie do użytku części drogowej Mostu Północnego.
Uzasadnieniem jest konieczność zapewnienia rowerzystom dogodnego i bezpiecznego sposobu pokonania rzeki, bez konieczności poruszania się w ruchu drogowym, który na moście jest szczególnie uciążliwy.
4. Wnioskujemy o zapisanie w planie konieczności przeprowadzenia prognozy wzbudzenia ruchu drogowego przez budowę Mostu Północnego i jego trasy podczas opracowywania Raportu Oceny Oddziaływania na Środowisko. Należy także zapisać w planie konieczność ograniczenia przepustowości obydwu inwestycji w przypadku wykazania, że zjawisko ruchu wzbudzonego będzie występowało.
Uzasadnieniem jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska ruchu wzbudzonego w stosunku do obecnie obserwowanego ruchu na ulicy Modlińskiej, Płochocińskiej i przy zjeździe na most Grota-Roweckiego. Ruch wzbudzony zwiększy zatłoczenie na moście, zanieczyszczenie powietrza, hałas itp.
5. Wnioskujemy o zapisanie w planie konieczności przeprowadzenia prognozy ruchu drogowego na osiedlach Tarchomin, Nowodwory w przypadku umożliwienia zjazdu i wjazdu na Most Północny w rejonie ulicy Świderskiej lub Myśliborskiej (np.: realizacji węzła w rejonie ulicy Świderskiej, ronda przy Świderskiej itp.) w czasie opracowywania Raportu Oceny Oddziaływania na Środowisko. Prognoza powinna być przeprowadzona co najmniej w dwóch wariantach:
a. przy założeniu, że istnieje połączenie ulicy Światowida z Modlińską w rejonie Winnicy i/lub istnieje połączenie Modlińskiej z Odkrytą poprzez ulice Aluzyjną i Sprawną;
b. Przy braku powyższych połączeń;
W przypadku stwierdzenia występowania znacznego ruchu tranzytowego z kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego, Legionowa itp. przez Tarchomin i Nowodwory na Most Północny wnioskujemy o zastosowanie mitygacji (np.: inna organizacja ruchu na osiedlach, rezygnacja z węzła w rejonie ulicy Świderskiej, rezygnacja z budowy ostatniego odcinka ulicy Światowida) uniemożliwiającej występowanie takiego ruchu tranzytowego.
Uzasadnieniem jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia takiego ruchu w przypadku realizacji połączenia ulicy Światowida w rejonie Winnicy i innych połączeń Modlińskiej z Tarchominem w tym rejonie. Ruch ten będzie powodował wiele uciążliwości w osiedlach mieszkaniowych, m.in.: zwiększony hałas, wypadki drogowe, zatłoczenie itp.
6. Wnioskujemy, aby Most Północny i jego trasa posiadały nie więcej niż dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Uzasadnieniem jest konieczność ograniczenia ruchu wzbudzonego na Moście i Trasie.
7. Prosimy o uwzględnienie w planie rezerwy terenu na realizację linii tramwajowej wzdłuż ulicy Modlińskiej i/lub metra o przebiegu zgodnym z koncepcją II linii metra z Bemowa na Tarchomin.